25 webshop designs die inspireren + webdesign tips

25 webshop designs die inspireren + webdesign tips

Je webshop is je visitekaartje en dé manier om – naast je fysieke winkel – extra inkomsten te genereren. De eerste indruk van jouw webshop is dan ook erg belangrijk! Hoe vaak heb je zelf al eens een rommelige of ongeorganiseerde website weggeklikt? Dit kun je bij je eigen webshop voorkomen door aandacht te besteden aan het design en een goed thema te kiezen.

Sinds de Coronacrisis is de groei van webshops exponentieel gestegen. Volgens het CBS worden er 3.000 nieuwe webshops verwacht in het tweede kwartaal van 2020 ten opzichte van het kwartaal ervoor. Thuiswinkel.nl zag de vraag naar hun Waarborg Keurmerk sinds de uitbraak zelfs verdubbelen. Met meer spelers op de markt wordt het nóg belangrijker om voor een professioneel ogend thema te kiezen wat aansluit bij jouw merk. 

In dit artikel kom je alles te weten over webshop design: 

 

Waarom is webshop design belangrijk? 

Mooi webshop design is niet alleen een lust voor het oog, het is vooral een belangrijk onderdeel van je conversie. Je webshop functioneert als een online etalage: bezoekers bepalen binnen enkele seconden of ze wegklikken of online bij je gaan winkelen. Een mooie en functionele webshop kan iemand net dat duwtje in de rug geven om door te klikken en uiteindelijk je producten te kopen. 

Naast het uiterlijk is ook een overzichtelijke e navigatie essentieel voor een hogere conversie. Zie het als de gangpaden van een fysieke winkel: bezoekers moeten zo snel mogelijk het juiste product kunnen vinden en er op een prettige manier naartoe worden geleid. 

Last but not least kan het webshop design je merk versterken, als er tenminste aandacht aan wordt geschonken. Je webshop is immers het verlengstuk van je fysieke winkel, ook qua branding. 

Kies uit 140 webshop designs

Lightspeed eCom heeft voor elk type winkel een geschikt responsive thema dat je zelf naar wens kunt maken.

 

Tips voor webshop design

Met Lightspeed eCom heb je keuze uit meer dan 140 mobile responsive design thema’s die je makkelijk zelf kunt aanpassen. Waar begin met je met kiezen? We zetten een aantal tips onder elkaar waar je op moet letten bij het kiezen en het aanpassen van een webshop. 

Trek de merkbeleving door

Zoals we al zeiden is je webshop een verlengstuk van je fysieke winkel. Om de omnichannel ervaring en merkbeleving goed tot zijn recht te laten komen gebruik je overal dezelfde kleuren, beeldmateriaal, tone of voice en vormen. Dit wekt herkenning en vertrouwen op. 

Kies voor een mobiel responsief design 

Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen hun mobiele telefoon om te shoppen. Let er bij het kiezen van je thema op dat je webshop design mobile responsive is, wat wil zeggen dat de weergave zowel op desktop en op de mobiele telefoon bruikbaar is. 

Creëer voldoende witruimte

Creëer genoeg witruimtes op je homepage. Dit creëert rust en zorgt ervoor dat knoppen met een felle kleuren en foto’s sneller opvallen. Niemand winkelt graag in een chaotische winkel. 

Gebruik conversieverhogende elementen

Het mag je bezoekers geen moeite kosten  om hun producten te vinden en af te rekenen. Om dit te realiseren kun je kiezen voor een thema met conversieverhogende elementen, zoals een USP balk, een vaste plek voor dagelijkse aanbiedingen, of speciale balken voor extra tekst (e.g. nog 15 euro besteden voor gratis verzending). 

Kies voor een thema dat past bij wat je verkoopt. Het ene thema is meer geschikt voor een kledingwinkel, terwijl het andere thema juist elektronische apparaten beter uit de verf laat komen. Denk aan maattabellen voor fashion webshops en elektronische specificatie boxen voor webshops met elektronische apparaten. Verkoop je ook in het buitenland? Let er dan op dat je extra talen aan je webshop design kunt toevoegen.

Speel met beeldmateriaal & productbeschrijvingen

Bij webshop design zijn beeldmateriaal en productbeschrijvingen erg belangrijk. Een potentiële klant kan je producten immers niet aanraken of proberen. Je productfoto’s en productbeschrijvingen zijn in dit geval allesbepalend. 

Maak gebruik van standaard layouts

Het is aan te raden om bepaalde elementen op je webshop op standaard plekken te zetten, zodat klanten alles snel weten te vinden. Zo staat het logo van het bedrijf meestal linksboven of in het midden gecentreerd, en linkt deze naar de homepage. Het winkelwagentje wordt vaak aan de rechterkant weergegeven. Zorg ook dat je contactpagina makkelijk te vinden is. Dit wekt vertrouwen op. 

Testen, testen, en nog eens testen

Wil je iets in het design aanpassen, test dan of dit conversieverlagend of -verhogend is. Pas niet alles tegelijk aan, want dan is het moeilijk te achterhalen wat ervoor heeft gezorgd dat je omzet omhoog of omlaag is gegaan. Wil je meteen zien hoe een wijziging eruit ziet in je webshop voordat je klanten het zien? Bekijk dan je aanpassingen in de theme preview. 

 

25 inspirerende webshop thema’s

We zetten hier 25 mooie Lightspeed webshop thema’s (van Nederlandse en Vlaamse websites) op een rijtje om je te inspireren. De techniek achter het design hebben wij voor je gedaan, jij hoeft het alleen nog maar naar wens aan te passen.

Voorbeeld webshop design

1. Onderneming: Knuffels á la carte
Thema: Conform
Producten: Knuffels
Het webshop design van Knuffels á la carte zorgt ervoor dat je makkelijk je favoriete knuffel kunt bestellen. Op de homepage zie je een duidelijke header die enkele knuffels uitlicht en korte, bijpassende, omschrijvingen.

 

Voorbeeld webshop design

2. Onderneming: Schaap en Citroen
Thema: Berlin
Producten: Juwelen en horloges
Schaap en Citroen laat klanten op de homepage al snel kiezen voor juwelen of horloges, zodat webshop bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Er is ook genoeg plek om de sale producten en aanbevelingen weer te geven. 

 

3. Onderneming: Mipacha
Thema: Customized thema (Boutique)
Producten: Schoenen
Dat Mipacha internationaal verkoopt, is duidelijk te zien door de verschillende talen die beschikbaar zijn. Dit thema past goed bij de schoenenwinkels, want je kunt direct op de schoenen klikken of eerst je favoriete model selecteren.

 

 

Voorbeeld webshop design

4. Onderneming: Babazou
Thema: Invision
Producten: Juwelen & accessoires
Babazou gebruikt veel witruimte, waardoor de juwelen en accessoires goed tot hun recht komen.

 

Voorbeeld webshop design

5. Onderneming: Ammehoela
Thema: Voila
Producten: Kinderkleding
De webshop van Ammehoela is erg visueel ingesteld, waardoor klanten geïnspireerd worden. Met de ‘Shop de Look’ functie kunnen ze de kleding van de foto’s direct in hun winkelwagentje leggen.

 

 

Voorbeeld webdesign

6. Onderneming: FloorPassion
Thema: Gibbon
Producten: Vloeren
De webshop van Floorpassion staat boordevol productfoto’s, waardoor je goed ziet hoe de vloer er in een ingerichte ruimte uitziet. Door de goede klantwaarderingen weer te geven komen ze extra betrouwbaar over.

 

Voorbeeld webshop design

7. Onderneming: Bruut
Thema: Conform (customized)
Producten: Schoenen & kleding
Bruut heeft een gelikte webshop. Een strak design met veel witruimte zorgt ervoor dat de producten mooi worden weergegeven. Rechtsboven kun je makkelijk inloggen in je persoonlijke omgeving, en je winkelmandje en favoriete producten terugvinden.

 

Voorbeeld webshop design

8. Onderneming: VanDyck
Thema: Performance
Producten: Bed & bad linnen

VanDyck heeft een online uitstraling waar je niet van in slaap valt. Zij maken goed gebruik van hun categorieën en brengen ook hun klantwaardering naar voren.

 

Voorbeeld webshop design

9. Onderneming: Cibo Vloeren
Thema: Exclusive
Producten: Vloeren

Cibo Vloeren kiest voor een design waarin foto’s de boventoon voeren. Zo komen hun vloeren goed tot hun recht.

 

10. Onderneming: Gisou
Thema: Customized thema
Producten: Haarverzorgingsproducten
De webshop van Gisou is geheel naar eigen smaak aangepast. Je beleeft de producten door de bewegende foto’s en video’s.

 

Voorbeeld webshop design

11. Onderneming: Productpine
Thema: Voila
Producten: High end elektronica
Bij Productpine wil je het liefst alle apparaten meteen in je winkelwagentje stoppen door het minimalistische webshop design van Voila. Ze maken veel gebruik van beeld en video, zodat je de producten optimaal kunt visualiseren. 

 

Voorbeeld webshop design

12. Onderneming: Kinderboek en Kado
Thema: Austin
Producten: Kinderboeken en -cadeaus
Bij Kinderboek en Kado kies je gelijk voor de bekendste kinderboeken en kado’s door middel van de categorieën en duidelijke productfoto’s.

 

13. Onderneming: Pure Brands
Thema: Conform (customized)
Producten: Vrouwenkleding

Pure brands zet featured kleding op de homepage om zo de verkoop te stimuleren. Ook kun je je makkelijk inschrijven voor de nieuwsbrief.

 

 

Voorbeeld webshop design

14. Onderneming: Winonah
Thema: Conform (customized)
Producten: Vrouwenkleding

De webshop van Winonah is een combinatie van het thema Conform en maatwerk door een designer. Het is statisch en minimalistisch, waardoor de aandacht alleen maar naar de kleding gaat.

 

Voorbeeld webshop design

15. Onderneming: Le-bb
Thema: Exclusive
Producten: Babykleding

Bij Le-bb word je geïnspireerd door de grote foto’s. Vervolgens kun je makkelijk navigeren door te kiezen voor meisjeskleding of jongenskleding.

Voorbeeld webshop design

16. Onderneming: Anvy
Thema: Gibbon
Producten: Beauty producten
Anvy laat niet alleen haar aanbevolen producten zien op de homepage, maar inspireert klanten ook door middel van hun blogs waarin advies wordt gegeven over beauty producten.


Voorbeeld webshop design

17. Onderneming: Bon Appetit
Thema: Exclusive
Producten: Etenswaren
Bon Appetit verkoopt verschillende etenswaren, zoals tapas, dranken en ontbijt. Om die verschillende producten goed weer te geven maken ze gebruik van categorieën en geven ze in een slider hun nieuwste producten weer. Door middel van een blog inspireren ze hun klanten met allerlei lekkere recepten.

Voorbeeld webshop design

18. Onderneming: Little Thingz
Thema: Unity
Producten: Kinderspeelgoed
Een leuk onderdeel van Little Thingz is ‘Shop de Look’. Ze maken een foto van allerlei verschillende artikelen die de klant los van elkaar kan kopen, of als geheel.

Voorbeeld webshop design

19. Onderneming: Fresh Plants
Thema: Conversion
Producten: Planten
In de webshop van Fresh Plants kun je direct beginnen met het inladen van de planten. Klanten hebben namelijk de meeste belangrijke informatie, zoals de foto, de afmetingen en de prijs, direct voor handen. 

 

Voorbeeld webshop design

20. Onderneming: Free Style Sport
Thema: Composer
Producten: Sportartikelen
Free Style Sport maakt gebruik van de super snelle filters, zodat webshopbezoekers direct kunnen vinden wat ze zoeken. Het thema biedt ook ‘varianten knoppen’. Door gebruik te maken van deze knoppen, kunnen klanten snel hun kledingmaat of kleur selecteren. 

 

Voorbeeld webdesign

21. Onderneming: Wijnen Verhofstede
Thema: Austin
Producten: Wijn

Wijnen Verhofstede begrijpt dat niet alleen smaak belangrijk is, maar dat het oog ook wat wil. 

 

Voorbeeld webshop design

22. Onderneming: Wijnhuis Heemstede
Thema: Infinite
Producten: Wijn
Bij Wijnhuis Heemstede kunnen klanten snel de heerlijkste wijnen in hun winkelwagentje laden door de makkelijk te gebruiken interface.

 

Voorbeeld webshop design

23. Onderneming: De Machinekamer
Thema: Yellowshop
Producten: Meubels
De Machinekamer maakt gebruik van foto’s met daarop grote teksten zodat alles goed opvalt. Webshopbezoekers kunnen de nieuwste collectie bekijken bij de ‘onlangs toegevoegd’ producten op de homepage. 

 

Voorbeeld webshop design

24. Onderneming: Milck
Thema: Croissant
Producten: Duurzame kinderkleding
Milck heeft een mooie zoekbalk waar klanten makkelijk alle producten kunnen terugvinden, de valuta en taal kunnen aanpassen, en naar het winkelwagentje kunnen gaan. 

 

Voorbeeld webshop design

25. Onderneming: Fansite
Thema: Customized thema
Producten: Geek gadgets en spellen
Fansite heeft een webshop die geheel naar eigen wens is ingericht. Zo sluit het webshop design perfect aan bij de doelgroep: geeks met een interesse voor gadgets en spellen.

 

Kies het webshop thema dat bij jou past

We hopen dat bovenstaande thema’s je hebben geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met je webshop, of het nu gaat om het verbeteren van je huidige webshop of het starten van een nieuwe webshop. Een mooi en functioneel webshop design kan immers zorgen voor een hogere conversie. 

Met de thema’s van Lightspeed kun je makkelijk zelf aan de slag en alles naar wens invullen. Zo ben je er zeker van dat je een goede eerste indruk achterlaat.