Hoe maak je een effectieve FAQ-pagina (+ voorbeelden)

Hoe maak je een effectieve FAQ-pagina (+ voorbeelden)

In welke sector je ook actief bent met je webshop, één ding is zeker: er zullen altijd vragen van klanten zijn die je keer op keer moet beantwoorden, bijvoorbeeld over je verzendkosten of je retourbeleid.

Je kunt de antwoorden op die vragen natuurlijk op verschillende delen van je website plaatsen, maar dat is niet de meest klantvriendelijke optie. Het is beter alle veelgestelde vragen op een speciale FAQ-pagina te plaatsen.

Met een uitgebreide FAQ-pagina zorg je dat klanten snel het antwoord op hun vragen kunnen vinden, zodat je zelf minder tijd kwijt bent aan het telefonisch beantwoorden van die vragen.

In dit artikel leren we je het volgende: 

Lees snel verder en ontdek hoe je in een mum van tijd een overzichtelijke FAQ-pagina kunt maken. 

Wil je naast je winkel ook online gaan verkopen?

Met een omnichannel onderneming ben je op alles voorbereid: van langdurige winkelsluitingen tot veranderende consumentenverwachtingen. Lees onze beknopte gids en ontdek wat de voordelen zijn van omnichannel en gebruik de tips om een omnichannel strategie toe te passen op jouw onderneming.

 

Wat is een FAQ-pagina?

FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ofwel veelgestelde vragen. Een FAQ-pagina biedt een overzicht van vragen die veelvuldig worden gesteld en geeft de bijbehorende antwoorden. Vaak staan je FAQ’s op een aparte pagina van je website.

FAQ-pagina’s kunnen zo lang of kort zijn als je zelf wilt. Sommige merken beantwoorden maar vijf vragen, andere behandelen er tientallen of zelfs honderden in duidelijke, overzichtelijke categorieën. 

 

Wat is het nut van een FAQ-pagina?

Een FAQ-pagina is handig als er standaardvragen zijn die veelvuldig aan je team worden gesteld. Ook als je bepaalde informatie al op een ander deel van je website geeft, bestaat de kans dat klanten die informatie over het hoofd zien zolang je niet alles in een duidelijk overzicht zet.

Als consument hebben we het allemaal weleens meegemaakt dat we geen gedetailleerde productinformatie, regels voor het retourneren van je bestelling of verzendinformatie konden vinden en daardoor ons winkelwagentje hebben achtergelaten. Dit probleem kun je met een FAQ-pagina oplossen.

Laten we cosmeticabedrijven als voorbeeld nemen. De meeste merken die niet actief reclame maken voor het feit dat hun producten diervriendelijk en proefdiervrij zijn, zijn niet diervriendelijk en kunnen niet garanderen dat hun producten niet op dieren worden getest. Als een klant wil weten of je producten diervriendelijk zijn en je dit niet expliciet vermeldt op je FAQ-pagina, is de kans groot dat de klant zelf conclusies trekt en als gevolg daarvan voor een ander merk kiest.

 

Waar plaats je de FAQ-pagina op je website?

In veel gevallen is het hebben van een makkelijk vindbare FAQ-pagina essentieel voor het aankoopproces van je klanten. Veel webshops vermelden hun FAQ-pagina dan ook in het navigatiemenu van hun website.

Maar de populairste optie is om de pagina op te nemen in de voettekst (footer) van je webshop. Daar is de pagina altijd zichtbaar en toegankelijk, ongeacht waar je klant zich bevindt op je website.

Daarnaast weten de meeste klanten dat ze de pagina hier kunnen vinden. Plaats de link in de buurt van de links naar je contactgegevens en zoekfunctie.

FAQ pagina Rembrandthuis

Hoe geef je antwoord op veelgestelde vragen?

De antwoorden op je FAQ-pagina moeten zo kort mogelijk zijn, maar wel de vraag beantwoorden. Eventueel kun je aan het einde van het antwoord een link gebruiken om gebruikers door te sturen naar een pagina met meer informatie.

Stel dat je een webshop met yogamateriaal hebt. De vraag is: “Zijn je yogamatten milieuvriendelijk?” 

Schrijf geen vijf alinea’s of een complete blogpost over waarom je producten duurzaam en ethisch verantwoord geproduceerd zijn. Geef in plaats daarvan een eenvoudig antwoord zoals het volgende:

“Ja! Duurzaamheid is voor ons heel belangrijk! Al onze matten worden geproduceerd van gerecyclede materialen, in fabrieken met een minimaal energieverbruik en een minimale hoeveelheid afval. We maken ook gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen. Op deze pagina lees je meer over onze missie en onze duurzame werkwijze.” 

Voeg een link toe naar een complete blogpost of een pagina waarop je je missie uiteenzet en tot in detail vertelt wat je doet om duurzaamheid te promoten. Het antwoord is kort en bondig, maar biedt je klanten wel toegang tot meer informatie als ze daaraan behoefte hebben.

 

Een basis template voor je FAQ-pagina

Bij het maken van je FAQ-pagina is het slim een basis template te volgen.

Noem je pagina altijd “FAQ” of “Veelgestelde vragen”, zodat klanten de pagina snel kunnen vinden via zoekmachines, de zoekfunctie van je website of je navigatiemenu.

Heb je niet meer dan tien vragen, zet ze dan allemaal onder elkaar. Heb je er meer, dan is het slim ze onder te verdelen in categorieën, zoals “Verzending” “Productinformatie” en “Over ons”. Zo blijft je pagina overzichtelijk en kunnen klanten snel de antwoorden op hun vragen vinden.

Zorg dat de vragen en antwoorden makkelijk te lezen en terug te vinden zijn in je lijst met FAQ’s. Gebruik bijvoorbeeld een vetgedrukt, groter lettertype voor de vragen en normale tekst voor de antwoorden. De vragen zijn dan makkelijker en in één oogopslag te herkennen. 

 

Tips voor het maken van je FAQ-pagina

We geven je graag een paar handige tips en adviezen die goed van pas komen bij het maken van je FAQ-pagina:

Bekijk op welke veelgestelde vragen andere merken een antwoord geven

Als veel andere merken in je sector steeds dezelfde vragen beantwoorden, is de kans groot dat jouw klanten precies dezelfde vragen hebben.

Als je bijvoorbeeld theepotten en -servies verkoopt, heb je wellicht al antwoord gegeven op de vraag of de gietijzeren theepot op het fornuis kan worden geplaatst. Maar misschien maken je concurrenten wel onderscheid tussen gasfornuizen en elektrische fornuizen, en hebben ze zelfs een apart stukje over inductiekookplaten. 

Bij je concurrenten kun je inspiratie opdoen voor een praktische FAQ-pagina voor je klanten. Dat kan uiteindelijk een gunstige invloed hebben op je omzet.

Neem algemene bezwaren van klanten weg

Voordat potentiële klanten iets kopen, bekijken ze wellicht eerst je FAQ-pagina voor informatie over het product en merk. Ze zoeken naar informatie die hun zorgen en bezwaren wegneemt. Zorg dus dat je FAQ-pagina daar goed op inspeelt.

Dat is precies wat GlobeIn doet. GlobeIn verkoopt prachtige themapakketten met bijvoorbeeld handgeschilderd servies van kunstenaars overal ter wereld, met als doel deze kunstenaars een eerlijk salaris te geven. 

Helaas zijn er een heleboel bedrijven die zoiets beloven, maar die belofte nauwelijks nakomen. Het is logisch dat een potentiële klant bij zichzelf denkt: hoe weet ik zeker dat dit bedrijf doet wat het zegt?

GlobeIn gaat hier op hun FAQ-pagina uitgebreid op in, met informatie over hun werkwijze en de vermelding dat ze officieel lid zijn van de Fair Trade Federation. Klanten worden daardoor gerustgesteld en hebben een beter gevoel over hun aankoop.

Link naar je contactgegevens voor onbeantwoorde vragen

Hoe uitgebreid je FAQ-pagina ook is, er zijn altijd vragen waarvan je niet had gedacht ze te moeten beantwoorden. Zorg dat je contactgegevens meteen beschikbaar zijn voor deze situatie. Gebruik bijvoorbeeld een link naar je contactgegevens of live chat, of vermeld je e-mailadres direct boven en/of onder je lijst met veelgestelde vragen.

Hoe makkelijker je klanten een antwoord kunnen vinden op hun vraag, hoe beter. Help ze daarbij. 

 

Twee voorbeelden van een goede FAQ-pagina

Laten we kijken naar twee merken met een goede, overzichtelijke FAQ-pagina.

Museum het Rembrandthuis

De veelgestelde vragen van Museum Het Rembrandthuis zijn makkelijk onderaan in de voettekst van de webshop te vinden. Ze splitsen de vragen op in onderwerpen, zoals bestellen, retourneren en betalen. De vragen worden kort maar krachtig beantwoord. Is je vraag nog niet beantwoord, dan kun je als klant contact opnemen via e-mail of telefoon. 

FAQ pagina Museum Het Rembrandthuis

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely heeft een overzichtelijke pagina waar ze eerst de meest gestelde vragen behandelen en vervolgens ingaan op andere veelgestelde vragen. Ze passen de pagina regelmatig aan en gaan in op de huidige situatie. Nu beantwoorden ze bijvoorbeeld Corona gerelateerde vragen.  Natuurlijk geven ze ook antwoord op standaard vragen (bijvoorbeeld over bestellen en verzenden) en specifieke productvragen, zoals ‘hebben jullie een vegan reep’ en ‘waar komt jullie cacao vandaan’.

FAQ pagina Tony's Chocolonely

En nu jij

Een FAQ-pagina biedt waardevolle kansen om vragen van klanten te beantwoorden op een manier die de verkoop stimuleert, bezwaren wegneemt en je klantbeleving verbetert.

Ook jouw webshop heeft baat bij een makkelijk vindbare FAQ-pagina, zelfs als je er maar een paar vragen beantwoord. 

Vergeet niet je pagina bij te werken wanneer je je beleid aanpast of wanneer er nieuwe vragen en zorgen van klanten ontstaan.

Een FAQ-pagina voelt misschien als een bijzaak, maar is ontzettend waardevol. Met een effectieve FAQ-pagina verklein je het aantal verlaten winkelwagentjes, verlaag je de druk op je klantenservice en reageer je proactief op eventuele zorgen van je klanten. Dat is de moeite meer dan waard! 

Gebruik je Lightspeed eCom en wil je een FAQ-pagina toevoegen aan je site? In ons support center vind je uitgebreide instructies.

Social commerce: verkopen via je social feed

Social commerce: verkopen via je social feed