Algemene voorwaarden opstellen voor je webshop: de handleiding 

Algemene voorwaarden opstellen voor je webshop: de handleiding 

De algemene voorwaarden, ook wel bekend als de ‘kleine lettertjes’ bij een koopovereenkomst. Vragen als: ‘wanneer moet je betalen’, ‘hoe lang is de levertijd’ en ‘tot wanneer mag je retourneren’, komen allemaal aan bod in de algemene voorwaarden voor je webshop. 

Het opstellen van de algemene voorwaarden is voor de meeste ondernemers geen hobby, maar wel uitermate belangrijk. In dit artikel vertellen we je alles over algemene voorwaarden én geven we tips om zelf aan de slag te gaan. 

Al aan het nadenken over de algemene voorwaarden, maar nog geen webshop?

Met Lightspeed manage je je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform. Kies uit meer dan 50 thema’s die je naar eigen wens kunt aanpassen.

 

Wat zijn algemene voorwaarden? 

De algemene voorwaarden zijn de voorwaarden die horen bij het kopen van een dienst of product. Ze worden ook wel betalingsvoorwaarden, garantiebepalingen, bezorgregeling, servicevoorwaarden of leveringsvoorwaarden genoemd. Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) moeten ze voldoen aan twee kenmerken:

  • Randvoorwaarden: ze mogen niet gaan over de kern, zoals een prijs of kleur, van de koop of dienst.
  • Standaardvoorwaarden: je gebruikt ze bij alles wat je aan je klant levert. 

 

Waarom moet je algemene voorwaarden opstellen?

Algemene voorwaarden scheppen duidelijkheid over de rechten en plichten die jij en je klanten hebben en geven je de mogelijkheid om je aansprakelijkheid te beperken. Zo worden de risico’s voor zowel jezelf als de klant beperkt. Door ze algemeen te maken bespaar je tijd: je hoeft zo niet met iedere klant aparte afspraken te maken.

Algemene voorwaarden opstellen is overigens niet verplicht – behalve in deze branches – maar het wordt wel sterk aanbevolen.. 

 

Wie stelt de algemene voorwaarden op? 

Je kunt de algemene voorwaarden laten opstellen door een jurist of je kunt ze zelf schrijven. 

Sommige ondernemers nemen liever het zekere voor het onzekere en schakelen een jurist in. Dat kost geld, maar je bent er wel van verzekerd dat er geen fouten instaan of dat iets vergeten wordt. Win advies in bij de Kamer van Koophandel of zoek een jurist die gespecialiseerd is in het opstellen van algemene voorwaarden. 

Andere ondernemers kiezen ervoor om het zelf te doen, vaak om kosten te besparen. Behoor jij tot die laatste groep, dan kun je aan de slag met onderstaande tips en tricks. 

Ben je lid van een brancheorganisatie, controleer dan of je verplicht bent hun template over te nemen. Beschik je bijvoorbeeld over een Thuiswinkel Waarborg certificering? Dan ben je verplicht hun algemene voorwaarden over te nemen zonder deze te wijzigen of aan te vullen, behalve als de toevoeging gecontroleerd is door een van hun juristen. 

 

Wat staat er in de algemene voorwaarden van je webshop? 

Er bestaat geen blauwdruk voor algemene voorwaarden voor webshops, maar er zijn een aantal zaken die bijna altijd aan bod komen:

  • Bedrijfsgegevens: via een webshop heb je geen fysiek contact met klanten en wordt de overdracht op afstand geregeld. Zorg ervoor dat klanten weten wie je bent door je naam, (e-mail)adres, vestigingsadres, correspondentieadres, KVK-nummer en btw-identificatie kenbaar te maken.
  • Betalingen: maak duidelijk binnen welke termijn klanten hun aangeschafte producten en/of diensten moeten betalen. 
  • Garantie: klanten hebben recht op wettelijke garantie gedurende twee jaar naar aankoop, maar in de algemene voorwaarden kun je extra informatie toevoegen, zoals de duur van de garantie. Je mag de garantie niet inperken. 
  • Bedenktijd: benoem het aantal dagen bedenktijd. Consumenten hebben recht op 14 dagen bedenktijd, maar je mag klanten ook een langere bedenktijd geven. 
  • Retourzendingen: veel webshops krijgen te maken met retouren. Wees duidelijk over wie de verzendkosten van de retourzending betaalt, binnen welke termijn het product moet worden teruggestuurd en wanneer de klant het geld ontvangt. Sommige producten, zoals een smartphone of cd, kunnen alleen ongebruikt en met verzegeling teruggestuurd worden. Neem zulke details mee in je voorwaarden.
  • Productaansprakelijkheid: zodra jij spullen inkoopt en die onder je eigen merk verkoopt, word je door de wet gezien als producent en kun je aansprakelijk worden gesteld wanneer er iets gebeurt door veiligheidsgebreken aan het product. In de algemene voorwaarden kun je de aansprakelijkheid enigszins beperken. Aansprakelijkheid geheel uitsluiten is vrijwel onmogelijk als je aan consumenten verkoopt (verkoop je b2b, dan ligt dit anders).

 

 

Regels en tips voor het opstellen van algemene voorwaarden

1. Maak gebruik van een template

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn online veel templates beschikbaar die je een handje op weg helpen. Thuiswinkel heeft bijvoorbeeld een template voor b2c webshops beschikbaar gesteld voor leden. Niet-leden kunnen een neutrale versie downloaden. 

Ben je lid van een brancheorganisatie, controleer dan eerst of die brancheorganisatie een template beschikbaar heeft gesteld dat je verplicht bent over te nemen.  

2. Stel redelijke voorwaarden op

Je voorwaarden moeten redelijk zijn. Maar wat zijn dan onredelijke voorwaarden? Deze staan vermeld in de zogenaamde zwarte lijst. Hierin staan punten in die als onredelijk worden gezien, zoals bijvoorbeeld eenzijdige prijsverhoging. Ook bestaat er een grijze lijst met zaken die je beter kunt vermijden, omdat wordt verwacht dat ze onredelijk zijn. Klanten mogen afzien van de algemene voorwaarden zodra deze onredelijk zijn. 

3. Schrijf in makkelijk begrijpbare taal

Gebruik makkelijke woorden en vermijd moeilijke teksten door kort en bondig te schrijven. Niks is zo vervelend als klanten je algemene voorwaarden voor je webshop niet begrijpen. Het doel is juist om duidelijkheid te verschaffen.

4. Gebruik artikelnummers

Maak de algemene voorwaarden zo overzichtelijk mogelijk door gebruik te maken van artikelen en verdeel deze over artikelnummers. Op deze manier kun je makkelijk verwijzen naar een bepaald artikelnummer. 

5. Zorg ervoor dat klanten altijd de algemene voorwaarden kunnen lezen

Voordat klanten een product kopen, moeten ze de algemene voorwaarden gelezen kunnen hebben. Vaak staan de voorwaarden in de footer van je website, maar de meeste webwinkels kiezen ervoor om klanten een box aan te laten aanvinken waarmee ze aangeven dat ze de algemene voorwaarden hebben gelezen. Zo ben je als ondernemer altijd gedekt.

6. Pas niet zomaar je voorwaarden aan

Je moet je algemene voorwaarden actueel houden, maar pas op: je mag niet zomaar aanpassingen doorvoeren. Er zijn regels die aangeven wat wel en niet mag. Pas je het wel aan zonder de klant duidelijk te informeren, dan kan de klant de nieuwere versie van de algemene voorwaarden naast zich neerleggen.

 

Nu kun je zelf je algemene voorwaarden opstellen 

Nu is de beurt aan jou! Met bovenstaande informatie en tips kun je zelf je algemene voorwaarden opstellen en ervoor zorgen alle rechten en plichten voor jou als ondernemer en de klant duidelijk op papier staan. Je bent niet verplicht dit te doen, maar vanuit juridisch oogpunt wordt het voor zowel beginnende als gevorderde webshops sterk aanbevolen. Kom je er zelf niet uit?Schakel dan een jurist in om informatie in te winnen of om de algemene voorwaarden waterdicht te timmeren. 

Wil je meer weten over juridische zaken voor je webshop? Dan is de blog 12x Juridische tips voor webshops de moeite waard om te lezen. 

Hoe maak je een effectieve FAQ-pagina (+ voorbeelden)

Hoe maak je een effectieve FAQ-pagina (+ voorbeelden)