Van offline naar online: een webshop starten doe je zo

Van offline naar online: een webshop starten doe je zo

Opmerking van de redactie: Door de uitbraak van COVID-19 is het goed mogelijk dat er voorlopig geen of weinig klanten in je fysieke winkel komen. In deze onzekere periode gaan de gezondheid en veiligheid van je medewerkers en naasten natuurlijk boven alles. Verkopen via een webshop is daarom essentieel geworden. Wil jij ook een webshop starten? Lightspeed draagt graag zijn steentje door eCom 3 maanden gratis aan te bieden. Met deze gids heb je je webwinkel in no-time online. 

Fysieke winkels zijn een belangrijk onderdeel van de klantbeleving. Een fysieke locatie versterkt het merkgevoel en voegt een extra dimensie toe aan de winkelervaring. Toch shoppen klanten meer dan ooit online.

Laten we het over een ding eens zijn: fysieke retail is niet dood. Uit ons Retail Trend Rapport 2020 blijkt dat klanten zelfs meer behoefte hebben aan menselijke interactie en bereid zijn meer te betalen voor een uitmuntende ervaring. Maar de toegevoegde waarde van eCommerce komt tijdens COVID-19 duidelijk naar voren. 

Voor de moderne retailer is online transacties genereren dan ook een must. Door in de winkel én online te verkopen, kunnen retailers meer klanten bedienen en meer omzet genereren. In dit artikel bekijken we welke essentiële stappen je moet zetten om je webshop te starten met Lightspeed eCom.

 

To do list voor het openen van een webshop

Je wilt een webshop starten met Lightspeed eCom, maar waar begin je? Er zijn een aantal dingen die je moet doen voordat je een webshop kunt starten en nog honderden meer die je kunt doen om je webshop te verbeteren. We zetten de meest essentiële stappen voor je op een rijtje. Je kunt altijd achteraf nog aanpassingen maken.

1. Kies je bedrijfsnaam

Je hebt wellicht al een naam voor je fysieke winkel die je ook wilt gebruiken voor je webshop. Het is belangrijk dat je deze naam vastlegt en de bijbehorende domeinnaam koopt. Gebruik services zoals Mijndomein en Google domains om te zien of je favoriete naam nog beschikbaar is. 

2. Registreer op Lightspeed eCom

Vroeger was het starten van een webshop een omslachtige klus. Je had een domein, een server en een eCommerce systeem nodig, en je moest constant blijven controleren op updates. Dan was je nog niet eens begonnen met verkopen. 

Met Lightspeed kun je binnen een mum van tijd een webshop starten. Kies uit meer dan 140 professionele en aanpasbare thema’s en importeer je voorraad van je winkel direct naar je online webshop. 

Het maakt niet uit waar je klanten vervolgens kopen. Onze omnichannel oplossing zorgt ervoor dat je online en fysieke winkelvoorraad altijd gesynchroniseerd zijn. 

Wil jij ook je eigen webshop starten?

Kies voor een nieuwe inkomstenbron in de groeiende online markt. Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.

3. Kies je thema

Bezoek de Theme Store van Lightspeed en kies een thema. Blader door de opties, bekijk welke functies de thema’s hebben, lees recensies van andere verkopers en bekijk live previews. 

Voorbeelden van twee populaire thema’s zijn Access en Austin.  Ga bij jezelf na welk design past bij jouw behoeften. Zodra je een thema gekozen hebt, klik je ‘installeer nu’ om met je webshop te starten.

Webshop starten

4. Update de standaard pagina’s

Naast een homepage en de productpagina’s is het belangrijk om een ‘over ons’-, ‘verzenden & retourneren’-, ‘terms & conditions’- en contactpagina te maken. 

Over ons: op deze pagina leren webshopbezoekers meer over jou en je bedrijf. 

Verzenden & Retourneren: op deze pagina krijgen webshopbezoekers meer informatie over het verzendproces en hoe ze producten kunnen retourneren. 

Contact: hier vinden webshopbezoekers aanvullende bedrijfsinformatie, zoals je e-mailadres, telefoonnummer, de locatie van je winkel en je social media account. Deze pagina moet makkelijk te vinden zijn vanaf je homepage. 

De pagina’s kun je zelf aanpassen in de eCom backoffice onder ‘Inhoud’. Voor meer informatie over het aanpassen van je pagina’s, ga naar onze support pagina

5. Voeg een betaalmethode toe

Voeg een betaalmethode toe aan je webshop, zodat klanten je producten veilig kunnen afrekenen. Mollie is een betaalprovider en Lightspeed partner die je hierbij kan helpen. 

6. Voeg verzendopties toe

Hoeveel je voor het verzenden van je producten in rekening brengt moet in verhouding staan tot je verzendkosten, bestelfrequentie en gemiddelde bestelgrootte. Je kunt ervoor kiezen om gratis verzenden, verzenden met variabele kosten, of verzenden met vaste kosten aan te bieden. Sommige ondernemers bieden alleen gratis verzenden aan boven een bepaald bedrag (“Gratis verzenden bij besteding van minimaal 30”), om zo klanten over te halen nog net iets meer te kopen en de kosten te dekken.  

Bekijk bij verzendbedrijven, zoals PostNL en DHL wat je opties zijn. Ook kunnen de volgende apps het verzendproces uit handen nemen, waardoor jij meer tijd overhoudt voor andere dingen:

Op onze support pagina krijg je meer informatie over het verzenden.

7. Importeer je voorraad

De import tool van Lightspeed eCom is een krachtige tool waarmee je rechtstreeks de productinformatie van je kassasysteem naar je webshop kunt importeren. Je hebt de volgende productinformatie nodig om in bulk te importeren:

  • Merk
  • Leverancier
  • Hoeveelheid voorraad
  • Prijs
  • SKU
  • Voorraad bestelpunten
  • Voorraad minimum
  • Kostprijs
  • Artikelcode
  • Barcode (EAN)

Ga naar het onze supportpagina voor meer informatie over het importeren van voorraad. 

 

Hoe kun je je webshop verbeteren

Het beheren van een webshop is een constant proces. Er zijn altijd dingen die je kunt aanpassen of toevoegen om de klantervaring, conversies en zichtbaarheid te verbeteren. Dit zijn een aantal opties die je kunt toepassen zodra je webshop live is. 

Bouw een FAQ pagina

Op een FAQ pagina kun je op een effectieve manier veelgestelde vragen beantwoorden, zonder daar extra mensen voor aan te nemen. , Denk aan vragen als ‘hoeveel kost een verzending’ en ‘hoe lang heb ik de tijd om mijn product te retourneren?’

Win ‘verlaten winkelwagentjes’ terug

Volgens Baymard Institute doet ongeveer 70% van de klanten items in hun winkelwagentje die ze vervolgens niet kopen. Deze klanten wil je terugwinnen. Gebruik een eCom-apps zoals Abandoned Cart Recovery of MyAbandonedCart om automatisch herinnerings e-mails te sturen dat er nog producten in het winkelwagentje liggen. 

Verbeter je productfotografie

Tijdens het online winkelen kunnen klanten de producten niet voelen, ruiken of uitproberen. Goede productfotografie is daarom essentieel. 

Verbeter je productfoto’s om je webshop professioneler te laten ogen en zo meer omzet te genereren. Je hoeft zelf geen fotograaf te zijn om mooie productfoto’s te maken. Beeldbewerking apps zoals Cutoutcow maken het makkelijk om afbeeldingen te bewerken en klaar te maken voor je webshop. 

Voeg Facebook Pixel toe

Wil je graag op Facebook adverteren, maar heb je geen groot advertentiebudget? Dan is Facebook Pixel iets voor jou. Hiermee kun je gepersonaliseerde advertenties maken voor iemand zodra diegene een product in je webshop heeft bekeken. Je verspilt geen geld aan mensen die nog nooit op je webshop hebben gekeken; je target alleen mensen die al een bezoekje aan je webshop hebben gebracht. 

Begin met het verkopen via Instagram

Op Instagram kun je je producten in een post taggen. Op die manier kunnen Instagramgebruikers direct vanuit het platform je producten kopen. 

 

Start vandaag nog je webshop

In dit artikel beschreven we hoe je een webshop kunt starten. Nu is het aan jou om aan de slag te gaan. 

Door zowel online als in je fysieke winkel te verkopen kun je je omzet verhogen en de klantervaring verbeteren. Klanten kunnen winkelen hoe zij willen en wanneer ze willen, waardoor jij 24/7 omzet kunt genereren.

Met de juiste technologie was het nog nooit zo eenvoudig om online te verkopen, en je online en fysieke winkel te beheren via hetzelfde systeem. Klaar om je webshop te starten? Onze eCom experts staan voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en je te helpen om zo snel mogelijk online te verkopen.