5 tips voor een écht goede domeinnaam (voorkom deze veelgemaakte fout!)

Wat is nu een goede domeinnaam voor uw webshop? U wilt een originele naam die de identiteit van uw assortiment beschrijft, maar u wilt ook goed gevonden worden. Het is een tweedeling die zeer lastig is gebleken voor een webshopbeheerder, helemaal nu het aantal beschikbare domeinnamen schaars is. Hoe registreert u tegenwoordig een écht goede domeinnaam? In het opmerkelijke geval van Choose Spain, een online aanbieder van vakanties naar Spanje, komt aan het licht hoe belangrijk de keuze voor een goede domeinnaam is.

Een domeinnaam is het uithangbord van uw webshop

Als we naar www.choosespain.com navigeren, komen we op de pagina van hostingbedrijf Daily uit. Choose Spain bestaat niet meer en dat is eigenlijk niet eens zo gek. Kijken we namelijk goed naar de domeinnaam, dan zien we chooses pain staan, wat naar het Nederlands vertaald ‘kiest voor pijn’ betekent. Bepaald geen comfortabele gedachte natuurlijk, voor wie op zoek is naar een zorgeloze vakantie.

Nu is dit een extreem geval van ongelukkige domeinnaamkeuze, maar de boodschap is er één om te onthouden. Uw domeinnaam is het uithangbord van uw webshop, het eerste contact dat een bezoeker heeft met uw merknaam. En als de naamkeuze dus niet goed is, gaat u vrijwel zeker verkeer mislopen. Vrees echter niet! Het kiezen van een doeltreffende domeinnaam hoeft niet moeilijk te zijn, zolang u rekening houdt met enkele essentiële factoren. Hier volgen 5 tips voor het kiezen van een domeinnaam die wél succes oplevert:

Let op: de genoemde domeinnamen zonder hyperlink dienen enkel als voorbeeld in deze post.

1. Houd rekening met keywords

Mensen hebben een bepaalde verwachting bij het zien van een domeinnaam. Als uw webshop sneakersale.nl heet, wordt verwacht dat het productassortiment bestaat uit sneakers en fashion. Voor een webshop is het daarom verstandig een domeinnaam te kiezen waarin het verkochte product terugkomt. Het geeft potentiële bezoekers een indruk van uw webshop, nog voordat zij op uw website landen.

Probeer de uw domeinnaam zo te maken dat deze in het geheugen blijft hangen. Is de naam van uw webshop namelijk te gecompliceerd, dan krijgt u minder verkeer naar uw site en uiteindelijk ook minder klanten. Want als mensen uw domeinnaam niet kunnen onthouden of als deze niet interessant genoeg klinkt, dan vergeten ze ‘m – en daarmee vergeten ze dus ook uw webshop. De meeste succesvolle webshops hebben een relatief korte en gedenkwaardige naam. Daarom is het verstandig een domeinnaam van niet meer dan 10 karakters te kiezen, die bovendien gemakkelijk uit te spreken is.

Hebben de keywords in domeinnamen veel effect op SEO? Want zo niet, dan zou u waarschijnlijk liever een persoonlijkere naam gebruiken waar het keyword niet zo nadrukkelijk in naar voren komt. Keywords in de domeinnaam beïnvloeden SEO wel, maar in steeds mindere mate. Alle kleine beetjes helpen echter. Daarom kan het toch verstandig zijn om uw belangrijkste keyword op te nemen in uw domeinnaam, maar dan wellicht met een originele draai eraan.

Om dat gemakkelijker te maken, zijn er online domeinnaam generators beschikbaar. Wordoid is een tool waarmee u domeinnamen genereert op basis van de keywords die u invoert. Zo creërt u een domeinnaam met daarin uw belangrijkste keyword, maar wel met een persoonlijke twist. De voorgestelde domeinnaam kunt u ook direct checken op beschikbaarheid via Wordoid. En is de naam beschikbaar, dan kunt u ‘m ook gelijk aanschaffen.

2. Dubbele tekens en meervoud vs. enkelvoud

Veel webshops lopen verkeer mis, omdat ze een domeinnaam hebben die anders wordt geschreven dan mensen verwachten. Stel dat u bijvoorbeeld voor de domeinnaam telefoonshopp.nl – met dubbel p – heeft gekozen omdat de naam telefoonshop.nl al bezet was. Het zal dan voorkomen dat een potentiële klant die uw domeinnaam enkel heeft gehoord en niet heeft gezien, navigeert op telefoonshop.nl en uitkomt op een andere site of – in dit geval nog erger – de site van uw concurrent.

Om dit op te lossen kunt u dubbele tekens beter vermijden. Denkt u echter dat een dubbel teken de merkwaarde van uw domeinnaam verbetert, dan kunt u de domeinnaam met enkele tekens ook opkopen. Dat laatste heeft Fiverr – een online marktplaats – gedaan, door Fiver.com (enkele R) te redirecten naar Fiverr.com (dubbel R).

domeinnaam-

Het veranderen van de domeinnaam naar een meervoudsvorm is een vergelijkbaar vraagstuk: dit is iets wat u geneigd bent te doen, wanneer het enkelvoud van de domeinnaam al bezet is. Opnieuw raden wij dit in principe af, aangezien u ook op deze manier verkeer misloopt. Stel dat u de domeinnaam shirts.nl vastlegt, dan gaat u gegarandeerd verkeer verliezen aan de domeinnaam shirt.nl. Een alternatief als shirtshop.nl zou in dit geval beter zijn.

3. Koppeltekens in domeinnamen

Voor koppeltekens geldt: niet meer dan één streepje in uw domeinnaam. Het voordeel van een koppelteken is dat het een alternatief biedt voor een bezette domeinnaam. Sneakershop.be is bijvoorbeeld al bezet, maar sneaker-shop.be is wel beschikbaar. Vermijd echter absoluut meer dan één streepje, omdat dat de leesbaarheid en het gemak de domeinnaam te typen erg schaadt. Het is sowieso verstandig geen koppeltekens te gebruiken in uw domeinnaam, zolang dit niet nodig is.

4. De juiste domeinnaam extensie: .com, .nl of .org?

Wanneer u kiest voor een extensie, is het verstandig om rekening te houden met de aard van uw webshop. In het onderstaande lijstje ziet u waar uw webshop mee wordt geassocieerd, afhankelijk van de domeinextensie:

  • .com: Een internationale webshop
  • .nl: Een lokale Nederlandse webshop
  • .be: Een lokale Belgische webshop
  • .de: Een lokale Duitse webshop
  • .org: Een non-profitorganisatie of stichting

Alternatieve domeinextensies

Voor een lokale webshop is het haast noodzakelijk om ook een lokale domeinextensie te nemen (.nl voor Nederland dus). Voor een internationale webshop is .com de beste, maar ook veruit meest populaire keuze. De kans is dan ook groot dat het .com domein dat u zoekt – helemaal als de naam Engelse woorden bevat – al bezet is. Als dit het geval is, heeft u enkele alternatieven op een .com extensie en dat zijn:

  • .net
  • .org
  • .eu (binnen Europa)

Er bestaan nog meer alternatieven op een .com domein die minder bekend zijn. Enkele jaren geleden werd het afgeraden deze domeinnamen te gebruiken, maar tegenwoordig worden die ongeschreven regels volgens onderzoek minder relevant. Een domeinextensie verandert niets aan de inhoud van uw website en shop, maar beïnvloed wel de perceptie ervan. Vandaar dat wij aanraden alleen voor alternatieve domeinextensies te kiezen, wanneer uw gewenste domeinnaam niet beschikbaar is als .com, .net of .org en u perse wilt vasthouden aan de domeinnaam.

5. De balans tussen merkwaarde en herkenbaarheid

Door een originele naam te kiezen maakt u potentiële bezoekers nieuwsgierig en bouwt u een merknaam op. Maar door in uw domeinnaam ook meteen duidelijk te maken waar uw webshop om draait, trekt u verkeer aan dat anders geen bezoek aan uw webshop zou overwegen. Juweline.nl is een webshop met een domeinnaam die dit mogelijk maakt. De domeinnaam straalt merkwaarde uit, maar bevat ook het woord juwel. Hierdoor is de link met een sieradenshop al snel gelegd.

Probeer dus de afweging tussen merk en product te balanceren, door bijvoorbeeld gebruikt te maken van – nogmaals – Wordoid. Kies een domeinnaam op soortgelijke wijze als Juweline dat heeft gedaan. Zo behoudt u trouwe klanten dankzij krachtige branding, maar haalt u ook nieuwe bezoekers binnen. Natuurlijk is er nog veel werk te verrichten aan uw webshop zelf. Echter, met een goede domeinnaam heeft u een voorsprong.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.