Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Een goede domeinnaam kiezen doe je zo

Een goede domeinnaam kiezen doe je zo

Wil je een nieuwe webshop starten? Dan is één van de eerste beslissingen die je moet nemenwelke domeinnaam je wil vastleggen. Een domeinnaam kiezen die de identiteit van je onderneming beschrijft en waarmee je ook nog eens goed gevonden wordt is geen gemakkelijke klus. Er zijn een aantal essentiële factoren waar je rekening mee moet houden. Deze tips en tricks kunnen je daarbij helpen. 

De tips

  1. Keywords in je domeinnaam
  2. Schrijfwijze domeinnaam
  3. De juiste domeinnaam extensie
  4. De balans tussen merkwaarde en herkenbaarheid

En verder:

Let op: de genoemde domeinnamen zonder hyperlink dienen enkel als voorbeeld.

Check de checklist voor het starten van een webshop

Doe je voordeel met deze checklist die een overzicht geeft van de eigenschappen waaraan een webwinkel moet voldoen, zodat je een webshop provider kunt kiezen die bij je past.

 

Een domeinnaam kiezen: de tips

1. Keywords in je domeinnaam

Mensen hebben een bepaalde verwachting bij het zien van een domeinnaam. Als jouw webshop sneakersale.nl heet, wordt verwacht dat het productassortiment bestaat uit sneakers. Voor een webshop is het daarom verstandig een domeinnaam te kiezen waarin het product dat verkocht wordt terugkomt. Het geeft potentiële bezoekers een indruk van jouw webshop, nog voordat zij op jouw website landen. 

Heb je al een winkel die geliefd is in jouw stad of dorp? Dan kun je naast het product ook de plaatsnaam in het domein te benoemen, bijvoorbeeld: bloemenwinkelzwolle. 

Domeinnaam kiezen voor SEO

Voorheen was het erg belangrijk om een domeinnaam te kiezen die bestond uit belangrijke keywoorden om zo beter gevonden te worden in de zoekmachines. In dat geval zou Lightspeed ook kassasysteem en eCommerce in de domeinnaam moeten hebben. 

Gelukkig hoeft dat sinds de EMD (Exact Matching Domain) Update van Google in 2012 niet meer. Anders zouden websites die exact hetzelfde keywoord als de zoekterm in de domeinnaam hebben altijd hoger scoren, terwijl het niets zegt over de kwaliteit van de website. Oneerlijke concurrentie dus. 

Je kunt nu ook een creatieve naam gebruiken of kiezen voor een merknaam (bijvoorbeeld van je familie of bedrijf), zonder dat deze iets zegt over het product dat je verkoopt.

 

2. Schrijfwijze domeinnaam

Dubbele tekens

Veel webshops lopen verkeer mis, omdat ze een domeinnaam hebben die anders wordt geschreven dan mensen verwachten. Stel dat je de domeinnaam telefoonshopp.nl – met dubbel p – hebt gekozen, omdat de naam telefoonshop.nl al bezet was. Potentiële klanten die alleen de domeinnaam horen, navigeren dan al snel naar telefoonshop.nl. Grote kans dat dit je concurrent is. 

Om dit op te lossen kun je dubbele tekens beter vermijden. Denk je echter dat een dubbel teken de merkwaarde van je domeinnaam verbetert, dan kun je de domeinnaam met enkele tekens ook opkopen, zodat je zeker weet dat bezoekers altijd op de juiste website terecht komen. In dat geval moet je de websites redirecten. Dat laatste heeft Fiverr – een online marktplaats – gedaan, door Fiver.com (enkele ‘R’) door te verwijzen naar Fiverr.com (dubbele ‘R’).

Meervoud vs. enkelvoud

Het veranderen van de domeinnaam naar een meervoudsvorm is een vergelijkbaar vraagstuk: dit is iets wat je geneigd bent te doen, wanneer de enkelvoud-optie van de domeinnaam al bezet is. Toch is dit niet aan te raden, omdat je ook op deze manier verkeer kunt mislopen. Stel dat je de domeinnaam shirts.nl vastlegt, dan verlies je gegarandeerd verkeer aan de domeinnaam shirt.nl. Om dit op te lossen kun je beter kiezen voor een enkelvoudige naam als shirtshop.nl.

Koppeltekens

Voor koppeltekens geldt: niet meer dan één streepje in je domeinnaam. Het voordeel van een koppelteken is dat het een alternatief biedt voor een bezette domeinnaam. Sneakershop.be is bijvoorbeeld al bezet, maar sneaker-shop.be is wel beschikbaar. Vermijd echter meer dan één koppelteken, omdat dat de leesbaarheid en het typ-gemak schaadt. Is een koppelteken niet nodig? Gebruik het dan niet. Zo komen websitebezoekers niet onbedoeld bij je concurrent terecht.

Welke schrijfwijze moet je voorkomen?

Wil je een goede domeinnaam kiezen? Houd er dan rekening mee dat je de volgende schrijfwijzes beter niet kunt gebruiken, tenzij ze overeenkomen met je bedrijfsnaam: 

  • Afkortingen
  • Cijfers (in plaats van letters)
  • Foute spelling

 

3. De juiste domeinnaam extensie: .com, .nl of .org?

Wanneer je kiest voor een extensie, is het verstandig om rekening te houden met de aard van je webshop. In het onderstaande lijstje zie je waar je webshop mee wordt geassocieerd, afhankelijk van de domeinextensie:

  • .com: Een internationale webshop
  • .nl: Een lokale Nederlandse webshop
  • .be: Een lokale Belgische webshop
  • .org: Een non-profitorganisatie of stichting

Alternatieve domeinextensies

Voor een lokale webshop is het belangrijk om een lokale domeinextensie te selecteren. Voor een internationale webshop is .com de beste keuze, maar ook de meest populaire. De kans is dan ook groot dat het .com domein dat je zoekt – zeker als de naam Engelse woorden bevat – al bezet is. Als dit het geval is, heb je meerdere alternatieven op een .com extensie, bijvoorbeeld .net en .eu (binnen Europa).

Er zijn ook nog andere minder bekende extensies, zoals .shop of .nu. Enkele jaren geleden werd het afgeraden deze domeinnamen te gebruiken, maar tegenwoordig is dat niet meer het geval. Een domeinextensie verandert niets aan de inhoud van je website en shop, maar beïnvloedt wel de perceptie ervan.

 

4. De balans tussen merkwaarde en herkenbaarheid

Door een originele naam te kiezen maak je potentiële bezoekers nieuwsgierig en bouw je een merknaam op. Maar door in je domeinnaam ook meteen duidelijk te maken waar je webshop om draait, trek je verkeer aan dat anders geen bezoek aan je webshop zou overwegen. Juweline.nl is een voorbeeld van een domeinnaam die dit mogelijk maakt. De domeinnaam straalt merkwaarde uit, maar bevat ook het woord ‘juwel’. Hierdoor is de link met een sieradenshop al snel gelegd.

Kort maar krachtig

Probeer je domeinnaam zo te maken dat deze in het geheugen blijft hangen. Is de naam van je webshop te gecompliceerd, dan is de kans groter dat je minder verkeer naar je website leidt en minder potentiële klanten overhoudt. 

De meeste succesvolle webshops hebben een relatief korte en gedenkwaardige naam. Daarom is het verstandig een domeinnaam van niet meer dan 10 karakters of 2 á 3 woorden te kiezen, die bovendien gemakkelijk uit te spreken is.

 

Domeinnaam kiezen: de checklist 

Moet je een domeinnaam kiezen, maar ben je er nog niet helemaal uit? Doe dan inspiratie op via Domainwheel of Namemesh. Vervolgens kun je deze checklist erbij pakken om de meest geschikte naam te selecteren:

  • Makkelijk te onthouden 
  • Kort maar krachtig (maximaal 10 characters of 2 á 3 woorden)
  • Makkelijk uit te spreken 
  • Geen dubbele onnodige letter (tenzij je domeinnamen kunt redirecten)
  • Geschreven in enkelvoud (tenzij je domeinnamen kunt redirecten)
  • Maximaal één koppelstreepje (wanneer nodig)
  • Geen afkortingen en/of cijfers
  • Geen foute spelling
  • De juiste extensie heeft
  • Een goede balans tussen merkwaarde en herkenbaarheid

 

Hoe controleer je de beschikbaarheid van een domeinnaam?

Heb je eenmaal een domeinnaam gekozen, dan kun je bij domeinproviders controleren of de domeinnaam en gewenste extensie nog beschikbaar zijn. Bekende domeinnaam providers zijn Mijndomein, Hostnet en Yourhosting

Let op: de prijzen van de domeinnaamregistratie en hosting verschillen per provider. Vaak zijn de kosten lager in het eerste jaar en is de lokale extensies (.nl) goedkoper dan buitenlandse extensies (e.g. .be en .com). 

Heb je al een domeinnaam, maar wil je deze domeinnaam verhuizen naar een andere provider? Regel dat op de website van de nieuwe domeinprovider. 

 

Een webshop starten: de stappen

Heb je eenmaal je domeinnaam vastgelegd dan kun je de volgende stappen doorlopen om je webshop te openen: registreren bij een webhosting provider, een webshop en -pagina’s bouwen, betaalmethodes toevoegen en voorraad importeren. Lees hier in detail wat je moet doen om een webshop te starten

Wil jij je richten op verkoop in plaats van de technische kant van je webshop? Wil je automatisch updates doorvoeren zonder dure onderhoudscontracten? Dan past de SaaS software van Lightspeed eCom bij jou. Je regelt eenvoudig je webshop, betalingen, voorraad, marketing en rapportage-analyses vanuit één platform. Kom je ergens niet uit, dan staat het support team 24/7 voor je klaar. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op met een van onze eCommerce experts

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Begin met Ondernemen

Bekijk meer onderwerpen