Dropshipping: the good, the bad and the ugly

Dropshipping: the good, the bad and the ugly

Dropshipping betekent dat je geen voorraad hebt en dat gekochte producten direct vanuit de leverancier worden afgeleverd bij de klant. Die leveranciers bieden vaak hun producten aan voor spotprijzen, waardoor er meer marge overblijft voor jou. Dit verdienmodel klinkt voor startende ondernemers als muziek in de oren. Toch zitten er veel haken en ogen aan dropshipping. 

In dit artikel geven we antwoord op de volgende vragen:

Hoe werkt dropshipping?

 

Wat is dropshipping? 

Zoals we hierboven al benoemen betekent dropshipping dat je als online ondernemer producten via je webshop verkoopt aan klanten, zonder die producten zelf op voorraad te hebben. Je verkoopt de producten van groothandels of leveranciers als het ware door. Doordat je het logistieke gedeelte van je onderneming uit handen geeft, heb je geen opslag nodig en kom je nooit met een overschot te zitten. Ook het inpakken en versturen van pakketjes is verleden tijd. Je houdt dus meer tijd over voor je marketing, waardoor je uiteindelijk ook weer meer producten kunt verkopen. 

Tot zover klinkt dropshipping aantrekkelijk. 

Een eigen webshop starten?

Met Lightspeed bouw je een webshop waar klanten keer op keer willen kopen. Kies uit meer dan 50 professionele thema's, speciaal gemaakt voor conversie.

Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?

Wegen de voordelen van dropshipping op tegen de nadelen? Dat is de hamvraag. Om een goede afweging te kunnen maken, zetten we de voor- en nadelen voor je op een rijtje. 

De nadelen van dropshipping

De laatste maanden nemen dropshipping webshops in een rap tempo toe. Daarmee groeit ook de kritiek op het populaire verdienmodel en op de partijen die het stimuleren. Waar deze kritiek vandaan komt lees je hier.

1.Jij blijft aansprakelijk

Ondanks dat je ze niet zelf verstuurt, blijf je wel aansprakelijk voor de gekochte producten. De klant heeft het pakketje immers via jouw webshop gekocht en dus ben jij verantwoordelijk voor een goede afronding van het hele proces, van het bestellen tot het afleveren. Er ontstaan al snel problemen wanneer het pakket bij ontvangst defect blijkt te zijn of te laat wordt bezorgd. Je denkt wellicht dat je dit makkelijk kunt verhalen op de dropshipping-leverancier, maar in de praktijk blijkt dit lastig. Zeker als deze leverancier zich in het buitenland bevindt.  

2. De concurrentie is niet mals

Je bent niet de enige online ondernemer die denkt goud in handen te hebben met dropshipping. Er is dus veel concurrentie op de markt, waardoor de kans groot is dat andere ondernemers bij  dezelfde leveranciers hun producten uitkiezen. Het wordt dus steeds moeilijk om je te differentiëren. 

3. Complexe invoerrechten en btw-regels

Doordat de webshop, de consument en de leverancier zich vaak niet in hetzelfde land bevinden krijg je te maken met complexe btw-constructies en invoerrechten. De Kamer van Koophandel geeft aan dat de btw- en douane-verplichtingen afhankelijk zijn van een aantal factoren: het land van aankomst, welke regels in dat land gelden, welke ICC Incoterm® is afgesproken en wie het product importeert. 

Dit is niet alleen ingewikkeld voor jou als ondernemer, maar het kan ook negatieve invloed hebben op de ervaring van de klant. We geven een voorbeeld: stel dat een klant in jouw webshop een product voor 25 euro koopt. De leverancier, die zich in China bevindt, stuurt het pakket naar de klant. Doordat het bedrag hoger ligt dan de grens van 22 euro moet er btw betaald worden. Het postbedrijf schiet dat bedrag alvast voor. Zodra het postbedrijf met het pakket bij de klant op de stoep staat, verhalen zij het voorgeschoten bedrag op de klant. Als dit pakket een waarde van boven de 150 euro had gehad, had de klant naast de btw ook nog invoerrechten moeten betalen. Dit is geen aangename verrassing.

Meer weten? De belastingdienst legt de verschillende belastingregels voor EU landen en non-EU landen nog eens haarfijn uit. 

4. Je geeft de controle uit handen

Het is fijn dat je zelf geen pakketten meer hoeft te versturen, maar daarbij geef je de controle over de verzendingen wel volledig uit handen, en laat dit nou net het onderdeel in het proces zijn waar een hoop dingen mis kunnen gaan. 

Tijdens het begin van de corona-uitbraak bleek dit bijvoorbeeld een probleem voor dropshippers die samenwerken met leveranciers uit Azië. Veel cargo vluchten werden gecanceld, waardoor pakketjes nooit aankwamen bij de klant; iets waarvoor jij als verkoper verantwoordelijk bent. 

5.  Garantie en retourneren is zo makkelijk nog niet

Is een klant niet tevreden over het product dat ze in jouw webshop hebben aangeschaft? Dan heeft hij of zij volgens de wetten van de Europese Unie de mogelijkheid om binnen 14 dagen af te zien van de aankoop. Maar waar moet de klant het pakketje naartoe sturen en wie draait er op voor de kosten? Heb jij daar marge voor ingecalculeerd? Zodra de klant het product zelf moet terugsturen naar de leverancier ontstaan er problemen. Vaak is dit niet eens mogelijk of er zijn hoge kosten aan verbonden.  

Bekijk ook de garantievoorwaarden, zeker als de leverancier zich buiten de EU bevindt. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze voorwaarden anders dan de 2 jaar garantie die je krijgt op een product van een leverancier binnen de EU. Als er dus iets stuk gaat, is het maar de vraag of je deze kosten nog kunt verhalen bij de leverancier. Dit zijn een van de vele ‘horrorverhalen’ die rondgaan over AliExpress.

6. Het kan slecht zijn voor je merkimago

Bovenstaande nadelen en problemen leiden vaak tot boze klanten, met een negatief merkimago tot gevolg. Ook de geloofwaardigheid van je webshop komt in het geding als mensen lang moeten wachten op hun pakket, ze producten moeilijk kunnen retourneren of ze niemand van de klantenservice kunnen bereiken. 

 

De voordelen van dropshipping

Dit artikel begon met voordelen: geen eigen voorraad en geen omkijken meer naar het verzenden. Deze en andere voordelen lichten we hier verder toe. 

1. Je hebt minder kapitaal nodig en loopt minder risico

Je hebt minder startkapitaal nodig, omdat je geen voorraad nodig hebt en dus geen geld kwijt bent aan het kopen of huren van opslagruimte. Ook loop je minder risico als je producten niet goed verkopen. Je betaalt de leverancier immers pas zodra een product is gekocht door de klant. 

2. Je kunt een ruim assortiment aanbieden

Je kunt een ruim assortiment aanbieden, omdat je geen producten hoeft in te kopen en je nooit met een restpartij komt te zitten. Zo kun je jouw klanten veel meer keus bieden, zonder dat je die producten fysiek op voorraad hebt. Wil je eerst testen of een product aanslaat? Ook dat is makkelijk met dropshipping. 

3. Je hebt geen extra personeel nodig door automatisering

Het verzenden van producten kost vaak veel tijd. Bij dropshipping wordt jouw order systeem gekoppeld aan dat van de dropshipping-leverancier. Zo kun je ervoor zorgen dat de binnenkomende orders direct bij de leverancier binnenkomen. Doordat de leverancier werk uit handen neemt, kun jij je richten op ander werk, zoals marketing en klantenservice. Door deze automatisering en de tijdsbesparing heb je vaak geen extra personeel nodig.

Dropshipping

Zo start je een dropshipping business in 6 stappen

1. Doe uitgebreid marktonderzoek

Of je nou een dropshipping-onderneming begint of een onderneming met een voorraad; je begint altijd met marktonderzoek. Is er een markt voor de producten die je wilt verkopen? Wie is je doelgroep en wat doet de concurrentie? Door dit in kaart te brengen vergroot je je kans op succes. 

Blijkt uit je onderzoek dat veel concurrenten de standaard dropshipping producten, zoals TV’s, telefoonhoesjes en horloges, aanbieden en de vraag vanuit de consument niet is toegenomen, dan kun jij ervoor kiezen om je te specialiseren in een andere productgroep of nichemarkt. Zo differentieer je je van de concurrentie en heb je een grotere kans van slagen. 

2. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Gefeliciteerd! Je gaat je dropshipping-onderneming starten. Zodra je dit besloten hebt, schrijf je je onderneming in bij de Kamer van Koophandel. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen moet je ook als dropshipper belasting betalen en zonder KVK-nummer kun je geen belastingaangifte doen. 

3. Regel je financiën

Bij dropshipping heb je weliswaar geen startkapitaal of een lening nodig voor een winkel, maar er zijn wel andere kosten waar je rekening mee moet houden, zoals de kosten voor je webshop en marketing. Om het overzicht te bewaren is het aan te raden om je persoonlijke en zakelijke rekeningen gescheiden te houden. 

4. Kies je dropshipping leveranciers

Het kiezen van een betrouwbare leverancier is een van de belangrijkste stappen. Onderzoek of de leverancier een stabiel bedrijf is dat niet snel failliet gaat. Daarnaast is de service van de dropshipping-leverancier belangrijk. Komen pakketten op tijd aan? Zijn de producten van goede kwaliteit? Hoe gaan ze om met garantie en retouren? Voer deze stap zorgvuldig uit.

5. Start een webshop

Je kunt nu starten met het opzetten van je webshop. Bij Lightspeed kun je kiezen uit een breed assortiment aan designs, zodat jouw online etalage er altijd professioneel uitziet. Je kunt deze designs naar eigen wens personaliseren, zodat jouw dropshipping webshop niet lijkt op die van een ander.

6. Richt je op je marketing

Met dropshipping werk je een stuk efficiënter, omdat je je volledig kunt focussen op het vermarkten van de producten. Je kunt al je geld en tijd direct investeren in marketing om zo je omzet te laten groeien. Kies duidelijke productfoto’s, stuur e-mail marketingcampagnes, schrijf pakkende productbeschrijvingen en publiceer relevante blogs

Verlies ook SEO niet uit het oog. Neem de productinformatie niet letterlijk over van je dropshipping-leverancier, want de kans 

is groot dat andere ondernemers dezelfde informatie ontvangen. Door zorgvuldig keywoord onderzoek te doen en zelf unieke content te schrijven, vergroot je de kans om beter gevonden te worden op Google.

 

Hoe werkt dropshipping met Lightspeed?

Lightspeed begrijpt dat het bij dropshipping om volume draait en daar sluiten onze advanced en professional webshop pakketten het beste bij aan. We werken samen met partners die apps speciaal voor dropshipping hebben ontworpen. Door de apps van Van der Meer dropshipping, EDC dropshipping of  vidaXL Dropshipping (International) te koppelen aan jouw Lightspeed webshop maak je dropshipping-ondernemen eenvoudiger. 

 

Dropshipping, durf jij het aan?

Dropshipping is door de laagdrempeligheid en het gebrek aan risico voor veel starters een ideale mogelijkheid om een bedrijf te starten. Toch moet dropshipping niet gezien worden als een manier om snel geld te verdienen. Net als bij een gewone webshop, waarbij de producten zelf ingekocht worden, heb je met een ‘dropship-webshop’ verantwoordelijkheid voor een winkel. Dropshipping is niet een op zichzelf staande toverformule. Je outsourcet een gedeelte van de werkzaamheden, zodat jij jouw webwinkel tot een succes kunt maken. Durf jij het aan?

Zó verhoog jij de online zichtbaarheid van je webshop!

Zó verhoog jij de online zichtbaarheid van je webshop!