Start je eigen dropship business in 9 stappen

Een van de eerste en belangrijkste dingen waar je aan moet denken bij het starten van een webshop is het product. Wat ga je verkopen, waar koop je het product in en hoe komt het bij je klanten terecht? Wil jij geen zorgen over de logistieke afhandeling van je bestellingen of voel jij er niks voor om zelf je voorraad in te kopen en te beheren? Dan is dropshipping dé oplossing voor jou als webwinkelier.

Een winkel zonder voorraad; verkopen zonder verzenden.

Dropshipping is een verzendmethode waarbij je producten verkoopt zonder dat je deze zelf op voorraad hebt. Je koopt de producten pas in bij een leverancier, nadat je deze hebt verkocht. De leverancier neemt vervolgens ook het logistieke proces over en stuurt de bestelling(en) rechtstreeks naar de klant.

Hoe werkt dropshipping?

 

Aan dropshipping zijn veel voordelen verbonden, maar er zijn ook valkuilen. Waar moet je opletten en wat zijn de gouden tips voor succes? In de gratis whitepaper ‘Dropshipping voor beginners, verkopen zonder voorraad‘ staat alles uitgebreid beschreven. In deze blogpost laten we zien hoe je in 9 stappen een dropship business kan starten.

9 stappen

1. Marktonderzoek

Als je nog geen idee hebt van wat je zou willen verkopen is marktonderzoek een belangrijke eerste stap. Maar ook als je overtuigd bent van je product en je idee, dan is marktonderzoek belangrijk. Is er eigenlijk wel markt voor het product dat je wilt verkopen? Breng met het onderzoek de markt van je product, de doelgroep en, heel belangrijk, de concurrentie in kaart. Je wilt immers een gat in de markt vinden.

2. Kies een productgroep

Als je echt succes wilt hebben met je bedrijf, moet je een nichemarkt kiezen. Een niche is een klein deel van de markt waar zich weinig tot geen andere aanbieders bevinden. Door het gebrek aan concurrentie op dit deel van de markt, kan het heel rendabel zijn. Alhoewel het vaak zo is dat dropshipleveranciers algemene producten, zoals TV’s, telefoonhoesjes en horloges, leveren, is het goed om te kijken of je je hierin kan specialiseren. Je vindt de juiste productgroep voor jou door je ogen en oren goed open te houden: heb je ergens veel verstand van, heb je een speciale hobby of klaagt een vriend altijd dat hij iets mist? Het kan zomaar zijn dat je toch een nichemarkt ontdekt, waar nooit eerder iemand aan gedacht heeft!

3. Doelgroep kiezen

Tijdens je marktonderzoek heb je verschillende doelgroepen in kaart gebracht. Je weet precies welke doelgroep interessant is voor jouw bedrijf. Ook heb je nagedacht over een markt die je kan betreden. Nu dit allemaal duidelijk is kan je een doelgroep kiezen die aansluit bij de markt. Deze kun je vervolgens gebruiken in je marketingstrategie.

4. Start een webshop

Als je alles goed uitgedacht hebt, start dan je webshop. Het voordeel van het verkopen van producten via een webshop gaat een stap verder dan verkopen via Marktplaats of eBay. Het verschil is dat je een eigen merk opbouwt en daarmee meerwaarde creëert. Bovendien ben je niet afhankelijk van regels, voorwaarden en het design van andere sites.

5. Dropshipleverancier(s) kiezen

Kies voor een betrouwbare leverancier. Kijk of de leverancier een stabiel bedrijf is waarbij de kans op faillissement klein is. Je bent immers afhankelijk van de producten die dit bedrijf levert. Daarnaast is de service die de dropshipleverancier belangrijk. Komen pakketten op tijd aan? Zijn de producten van goede kwaliteit? Een slechte service zorgt automatisch voor een slecht imago voor je webwinkel.

Het uitzoeken van een betrouwbare partner in dropshipping is veel werk. Met Lightspeed bespaar je tijd, want wij hebben al diverse koppelingen met internationale dropshippingleveranciers. Dit scheelt aanzienlijk veel moeite voor webwinkeliers die net willen starten met dropshipping. Een van de grootste voordelen is dat alle producten met een klik meteen in je webshop staan. Bekijk hier welke dropshipleveranciers samenwerken met Lightspeed.

Whitepaper downloaden

6. Inschrijven en financiën

Gefeliciteerd! Je kan nu echt beginnen met ondernemen. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel en zorg dat je financiën op orde zijn. Zorg dat zakelijke en privé rekeningen gescheiden blijven. Bij dropshipping heb je geen startkapitaal of een lening nodig om een winkel te beginnen. Je hoeft namelijk vooraf geen producten in te kopen.

7. Een goed design is het halve werk

Zorg ervoor dat het design van je webshop er professioneel uitziet. Het belang hiervan is te vergelijken met een fysieke winkel. Een winkel dat niets aan het interieur en de presentatie van de producten doet, zal minder snel iets verkopen. Hoe beter jouw webshop eruit ziet, hoe beter je verkoopt. Zie hier wat de designmogelijkheden zijn bij Lightspeed.

Lightspeed_caroussel_spring (2)

8. Product informatie voor je SEO

Unieke content, zoals productinformatie en foto’s, zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten. In veel gevallen wordt deze content geleverd door de dropshipleverancier. Levert de dropshipleverancier aan meerdere webwinkels? Zorg dan dat je de teksten herschrijft. Originele productomschrijving doet veel voor je marketing en vindbaarheid. Duplicate content is funest voor je SEO.

9. Marketing

Met dropshipping werk je een stuk efficiënter, omdat je je volledig kunt focussen op het vermarkten van de producten. Je kunt al je geld en tijd direct investeren in marketing om je omzet te laten groeien. Maak productvideo’s, schrijf blogs en speel in op feestdagen. Bied korting aan vaste klanten of stuur een gerichte nieuwsbrief.

Geen doel, wel een middel

Dropshipping is door de laagdrempeligheid en het gebrek aan risico voor veel starters een ideale mogelijkheid om een bedrijf te starten. Toch moet dropshipping niet gezien worden als een manier om snel geld te verdienen. Net als bij een gewone webshop, waarbij de producten zelf ingekocht worden, heb je met een ‘dropship-webshop’ verantwoordelijkheid voor een winkel. Dropshipping is niet een op zichzelf staande toverformule. Je outsourced een gedeelte van de werkzaamheden, zodat jij jouw webwinkel tot een succes kunt maken.

Wil je starten met een webshop of je bestaande webshop uitbreiden en wil je meer weten over dropshippen? Bekijk dan hier onze informatiepagina over de voordelen van dropshipping en onze selectie van de beste dropshipleveranciers. En om goed voor te bereiden, kun je onze gratis whitepaper ‘Dropshipping voor beginners, verkopen zonder voorraad’ doorlezen.