Hoe je een leverancier voor jouw webshop kunt vinden

Hoe je een leverancier voor jouw webshop kunt vinden

Je hebt je ondernemersplan geschreven, weet welke producten je graag wilt verkopen en aan wie. Maar nu komt de belangrijkste stap: een webshop leverancier vinden. Zonder betrouwbare leveranciers weet je niet hoeveel je voor je producten gaat betalen, hoeveel marge je kunt pakken en hoeveel winst je uiteindelijk kunt maken. Een succesvol bedrijf weet precies wie zijn leveranciers zijn. In dit artikel bespreken we hoe je goede leveranciers vindt voor jouw webshop:

Hoe vind ik een leverancier voor mijn webshop? Het stappenplan: 

  1. Begin met keuzes maken
  2. Ga zoeken naar leveranciers – Tips!
  3. Maak afspraken met meerdere leveranciers
  4. Stel deze vragen aan de leveranciers
  5. Vraag een offerte en proefzending aan 

 

1. Begin met keuzes maken 

Om makkelijker een webshop leverancier te vinden, is het belangrijk keuzes te maken omtrent je product. Keuzes kun je maken aan de hand van een marktonderzoek, door overwegingen te maken tussen importeren of lokaal handelen, en te kiezen tussen dropshipping of alle producten op voorraad te hebben. 

Marktonderzoek

Doe een marktonderzoek om een beter beeld te krijgen van jouw product en je potentiële klanten. Beantwoord vragen als: hoe vaak hebben klanten je product nodig, hoe willen klanten het product geleverd krijgen, en hoeveel willen klanten voor je product betalen? Leg vervolgens deze informatie naast die van je concurrenten. Hoeveel kost je product bij hen, wat zijn hun verzendopties, welke services bieden zij aan, etc. Nu kun je beslissen wat jouw USP’s worden, en kun je deze bovenaan je wensenlijst zetten bij het zoeken naar een webshop leverancier. 

Importeren of lokale inkopen? 

Als je gaat zoeken naar een webshop leverancier is het belangrijk om te bepalen of je producten uit het buitenland wilt importeren of dat ze van Nederlandse bodem komen. Populaire buitenlandse leveranciers bevinden zich vaak in Taiwan, India en China – vanwege hun lage kosten. Daardoor houd je meer marge over op je producten. Daar staat tegenover dat producten van Nederlandse bodem populair zijn, omdat zo geïnvesteerd wordt in de eigen economie en de producten van goede kwaliteit zijn. 

We zetten de voor- en nadelen van buitenlandse webshop leveranciers op een rijtje: 

Voordelen van buitenlandse webshop leveranciers:

  • Veel keuze uit webshop leveranciers
  • Mogelijkheid om producten te vinden die je lokaal niet kunt vinden

    Specifiek gericht op Azië:
  • Lage inkoopkosten
  • Lage investering

Nadelen van buitenlandse webshop leveranciers:

  • Dure verzendkosten
  • Lange levertijd
  • Taal- en cultuurverschillen kunnen processen en zakendoen bemoeilijken
  • Importheffingen en invoerrechten

    Specifiek gericht op Azië:
  • Slecht kwaliteitsimago voor veel producten (behalve electronica)
  • Het kost veel tijd en geld om leveranciers te bezoeken
  • Het rechtsysteem zit vaak niet zo goed in elkaar als in Nederland
  • Het is niet altijd mogelijk om naar je klanten te communiceren hoe je producten gemaakt worden en door wie.

Dropshipping of alles op voorraad?

Kies je voor dropshipping of wil je het liefst alles zelf op voorraad? Dropshipping is een verzendmethode waarbij webshops producten verkopen zonder deze zelf op voorraad te hebben. Bij een aankoop van een consument ‘koopt’ de webwinkelier het product van een derde partij die het direct verzendt naar de consument. Het is een laagdrempelige manier om te beginnen met eCommerce. Je hebt geen opslagplaats nodig én je hoeft geen producten in te kopen. 

Maar er zitten ook nadelen aan dropshipping. Zo geef je de controle over de verzending uit handen en is het niet altijd even duidelijk wie verantwoordelijk is als het pakket wordt teruggezonden. Ook krijgt een dropshipping leverancier een percentage van je winst. Wanneer je zelf je voorraad beheert hoef je niets af te dragen. Welke optie je ook kiest; maak duidelijke afspraken met je webshop leverancier over wie verantwoordelijk is voor wat.  

 

2. Ga zoeken naar leveranciers – Tips! 

Er zijn verschillende manieren om een leverancier voor je webshop te vinden. Als startende webshop ondernemer kan het soms moeilijk zijn om leveranciers of groothandels te benaderen voor relatief kleine bestellingen. Toch zijn er genoeg leveranciers die dit wel willen doen. Hieronder worden 5 tips uitgelicht die je zullen helpen met het vinden van de juist leverancier.

Slim zoeken via Google

Als je al wat onderzoek hebt gedaan, zul je gemerkt hebben dat het lastig is om leveranciers via een simpele zoekopdracht in Google te vinden. Wil je bijvoorbeeld kleding verkopen, dan zullen zoekopdrachten als ‘merkkleding aanbod’ of ‘toeleverancier merkkleding’ weinig opleveren. De reden is dat de groothandels zich niet richten op particulieren, maar juist op grotere bedrijven. Een zoekterm als ‘merkkleding groothandel’ of ‘distributeur’ kan dus beter zijn. Wanneer je voedingsmiddelen wilt verkopen, kan bijvoorbeeld ‘horeca groothandel’ een betere zoekterm zijn dan ‘groothandel eten en drinken’. Bedenk dus goed hoe de groothandel zelf het liefst gevonden wil worden en maak gebruik van zakelijk jargon.

Zoek op merk

In plaats van direct naar groothandels te zoeken, kun je ook zoeken naar een merk en vragen naar de distributiekanalen van het merk. Vraag bijvoorbeeld naar de contactpersonen in Nederland. Vermeld hierbij ook jouw KvK-nummer en bedrijfsinformatie, zodat het duidelijk is dat je vanuit een bedrijf contact opneemt.

Vergeet de offline winkels niet

Niet alleen groothandels kunnen leveranciers zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk om samen te werken met een offline winkel, die graag zijn producten online wil gaan verkopen.

Zoek je leveranciers in het buitenland

Wil je producten gaan importeren of blijkt je product niet eens aangeboden te worden in Nederland, dan kun je ook over de grens zoeken. Veel webshop leveranciers in het buitenland bevinden zich op websites als Alibaba, AliExpress of IndiaMart

Je hoeft niet altijd duizenden kilometers af te leggen om aan je producten te komen; in België en Duitsland zijn de startinkopen in veel gevallen niet zo hoog als in Nederland, waar de ze op kunnen lopen tot wel 10.000 euro! 

Maak gebruik van adviesorganen

Naast het internet zijn er verschillende adviesorganen die je kunt raadplegen:

  • Branche-organisaties: vaak hebben zij lijsten met geschikte leveranciers.
  • Retailbeurzen: er zijn verschillende nationale en internationale retailbeurzen waar je betrouwbare leveranciers kunt ontmoeten.
  • RVO: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt ook advies en informatie.
  • Ondernemersplein.nl van o.a. de Rijksoverheid en de Kamer van Koophandel staat boordevol met tips.

Webshop leverancier gevonden en klaar om je eigen webshop te starten?

Probeer gratis Lightspeed 14 dagen uit

 

3. Maak afspraken met meerdere leveranciers

Neem contact op met de meest interessante leveranciers om een afspraak te maken. Het kan verstandig zijn om een lijst van ongeveer 40 leveranciers samen te stellen, afhankelijk van hoe uitgebreid jouw assortiment wordt. De kans is groot dat er vervolgens zo’n 5 potentiële leveranciers overblijven.

 

4. Stel deze vragen aan de leveranciers

Stel deze vragen aan je leveranciers om erachter komen of ze wel bij jou en je bedrijf passen:

  • Is alles uit voorraad leverbaar?
  • Wat is het minimum bestelbedrag en -aantal?
  • Wat is de aard en omvang van het bedrijf?
  • Wat zijn de verkoopvoorwaarden?
  • Wat zijn de leveringscondities?
  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden (wordt er ook op rekening geleverd)?
  • Is het bedrijf betrouwbaar?
  • Hoe is de service?
  • Welke marge kan ik bereiken met deze leverancier?

Wanneer je met buitenlandse leveranciers werkt, zijn ook deze vragen belangrijk:

  • Waarom wil de leverancier de producten op de Nederlandse markt brengen?
  • Wat is hun talenkennis?
  • Hebben ze ervaring met buitenlandse leveringen?

Uiteraard wil de leverancier ook jouw plannen horen. Vragen waar je zeker een antwoord op moet kunnen geven zijn:

  • Hoeveel orders verwacht je te kunnen verwerken?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe denk je deze doelgroep te kunnen bereiken?
  • Hoeveel tijd verwacht je in je webshop te steken?
  • Waarom dit product?
  • Wat is jouw kennis van het product en de markt?

 

5. Vraag een offerte en proefzending aan

Zodra je alle antwoorden op een rijtje hebt kun je een selectie maken van de top 5 leveranciers. Vraag bij hen een offerte aan. Als die er goed uitziet, vraag dan om een proefzending zodat je kunt zien of het product aan jouw kwaliteitseisen voldoet.

 

Belangrijke aandachtspunten

  • Werk jouw ondernemersplan bij. Zodra je een leverancier hebt gevonden, is het belangrijk dat de leverancier – inclusief leveringsvoorwaarden – in het ondernemersplan wordt genoemd. Vergeet ook zeker niet de inkoop- en verkoopprijzen te vermelden. Al deze punten zijn van essentieel belang in een ondernemersplan.
  • Weinig groothandels leveren op rekening aan starters. Helaas is het in de praktijk zo dat steeds minder groothandels bereid zijn om op rekening aan starters te leveren. Met name vanwege de korte leveringstijden die gebruikelijk zijn geworden voor webshops is er toch redelijk veel kapitaal nodig om een voorraad aan te leggen. Dit starterskapitaal moet ook in het ondernemersplan worden vermeld en getoond worden aan bijvoorbeeld de bank.
  • Blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving. De regelgeving in de eCommerce industrie is zeer aan verandering onderhevig. Zorg dat je hiervan goed op de hoogte blijft, bijvoorbeeld via websites zoals Twinkle, OnlineRetailer, RetailTrends of nieuwswebsites als Nu Ondernemen.

Dropshipping: the good, the bad and the ugly

Dropshipping: the good, the bad and the ugly