Hoe je een leverancier voor jouw webshop kunt vinden

Hoe je een leverancier voor jouw webshop kunt vinden

Je hebt je ondernemersplan geschreven, weet welke producten je graag wilt verkopen en aan wie. Maar nu komt de belangrijkste stap: het vinden van betrouwbare leveranciers voor je producten. Zonder leveranciers kun je niet weten hoeveel je voor je producten gaat betalen, hoeveel marge je kunt nemen en hoeveel winst je uiteindelijk kunt maken. Voor een goed businessplan moet je exact weten wie je leveranciers zullen zijn. In dit artikel bespreken we hoe je goede leveranciers vindt voor jouw webshop.

Het vinden van de juiste leverancier voor jouw webshop

Er zijn verschillende manieren om een leverancier voor je webshop te vinden. Als startende webshop ondernemer kan het soms moeilijk zijn om leveranciers of groothandels te benaderen voor relatief kleine bestellingen. Maar toch zijn er genoeg leveranciers die dit wel willen doen. Hieronder worden 8 tips uitgelicht die je zullen helpen met het vinden van de juist leverancier.

1. Slim zoeken via Google

Als je al wat onderzoek hebt gedaan, zul je gemerkt hebben dat het lastig is om leveranciers via een simpele zoekopdracht in Google te vinden. Wil je bijvoorbeeld kleding verkopen, dan zullen zoekopdrachten als ‘merkkleding aanbod’ of ‘toeleverancier merkkleding’ weinig uithalen. De reden is dat de groothandels zich niet richten op particulieren, maar juist op grotere bedrijven. Een zoekterm als ‘merkkleding groothandel’ kan dus beter zijn. Wanneer je voedingsmiddelen wilt verkopen, kan bijvoorbeeld ‘horeca groothandel’ een betere zoekterm zijn dan ‘groothandel eten en drinken’. Bedenk dus goed hoe de groothandel zelf het liefst gevonden wil worden en maak gebruik van zakelijk jargon.

2. Zoek op merk

In plaats van direct naar groothandels te zoeken, kun je ook zoeken naar een merk en vragen naar de distributiekanalen van het merk. Vraag bijvoorbeeld naar de contactpersonen in Nederland. Vermeld hierbij ook jouw KvK-nummer en bedrijfsinformatie, zodat het duidelijk is dat u vanuit een bedrijf contact opneemt.

3. Maak afspraken met meerdere leveranciers

Heb je een aantal interessante leveranciers gevonden? Neem dan contact met ze op en probeer afspraken te maken. Het kan verstandig zijn om een lijst van ongeveer 50 leveranciers samen te stellen, afhankelijk van hoe uitgebreid jouw assortiment wordt. De kans is groot dat er vervolgens zo’n 5 potentiële leveranciers overblijven.

Vragen die je zeker wilt stellen zijn:

  • Is alles uit voorraad leverbaar?
  • Wat is het minimum bestelbedrag en -aantal?
  • Wat is de aard en omvang van het bedrijf?
  • Wat zijn de verkoopvoorwaarden?
  • Wat zijn de leveringscondities?
  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden (wordt er ook op rekening geleverd)?
  • Is het bedrijf betrouwbaar?
  • Hoe is de service?
  • Welke marge kan ik bereiken met deze leverancier?

Wanneer je met buitenlandse leveranciers werkt, zijn ook deze vragen belangrijk:

  • Waarom wil de leverancier de producten op de Nederlandse markt brengen?
  • Wat is hun talenkennis?
  • Zijn er ervaringen met buitenlandse leveringen?

Uiteraard wil de leverancier ook jouw plannen horen. Vragen waar je zeker een antwoord op moet kunnen geven zijn:

  • Hoeveel orders verwacht je te kunnen verwerken?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe denk je deze doelgroep te kunnen bereiken?
  • Hoeveel tijd verwacht je in je webshop te steken?
  • Waarom dit product?
  • Wat is jouw kennis van het product en de markt?

Kledingrek met t-shirts

4. Vergeet de offline winkels niet

Niet alleen groothandels kunnen leveranciers zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk om samen te werken met een offline winkel, die graag zijn producten online wil gaan verkopen.

5. Vergeet de Duitse en Belgische buren niet

Ook in Duitsland en België kun je leveranciers vinden. Vaak zijn de startinkopen daar niet zo hoog als in Nederland, waar de startinkopen zelfs kunnen oplopen tot zo’n 10.000 euro! Houd wel rekening met de verzendkosten, hoewel deze in de praktijk vaak meevallen, en houd rekening met langere levertijden.

6. Kies voor een Chinese leverancier

U kunt ook kiezen voor een leverancier uit China, die vaak voordeliger zijn dan Europese leveranciers. Websites als Alibaba.com zijn hier groot mee geworden. Let er wel op dat dit extra barrières met zich meebrengt, zoals taalverschillen, cultuur en importheffingen.

7. Dropshipping

Dropshipping is een verzendmethode waarbij webshops producten verkopen zonder deze zelf op voorraad te hebben. Bij een aankoop van een consument “koopt” de webwinkelier het product van een derde partij die het direct verzend naar de consument. Het is een laagdrempelige manier om te beginnen met eCommerce en brengt ook minder risico’s met zich mee.

Als kleine ondernemer ondervind je namelijk niet de voordelen van een grote partij, maar met dropshipping profiteer je wel van deze voordelen. Je hebt geen voorraad-opslagplaats nodig, geen logistieke zorgen en je hoeft geen producten in te kopen.

8. Vraag een offerte en proefzending aan

Zodra het bovenstaande duidelijk is, is het raadzaam om eerst een offerte aan te vragen. Als dat er goed uitziet, vraag dan om een proefzending zodat je kunt zien of het product aan jouw kwaliteitseisen voldoet.

Belangrijke adviesorganen

Naast het internet zijn er verschillende adviesorganen die je kunt raadplegen:

  • Branche-organisaties: vaak hebben zij lijsten met geschikte leveranciers.
  • Retailbeurzen: er zijn verschillende nationale en internationale retailbeurzen waar je betrouwbare leveranciers kunt ontmoeten.
  • RVO: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt ook advies en informatie.
  • Ondernemersplein.nl: deze website van o.a. de Rijksoverheid en de Kamer van Koophandel staat ook boordevol met tips.

Belangrijke aandachtspunten

  • Werk jouw ondernemersplan bij – zodra je een leverancier hebt gevonden, is het belangrijk dat de leverancier – inclusief leveringsvoorwaarden – in het ondernemersplan wordt genoemd. Vergeet ook zeker niet de inkoop- en verkoopprijzen te vermelden. Al deze punten zijn van essentieel belang in een ondernemersplan.
  • Weinig groothandels leveren op rekening aan starters – helaas is het in de praktijk zo dat steeds minder groothandels bereid zijn om op rekening aan starters te leveren. Met name vanwege de korte leveringstijden die gebruikelijk zijn geworden voor webshops is er toch redelijk veel kapitaal nodig om een voorraad aan te leggen. Dit starterskapitaal moet ook in het ondernemersplan worden vermeld en getoond worden aan bijvoorbeeld de bank.
  • Blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving – de regelgeving in de e-commerce industrie is zeer aan verandering onderhevig. Zorg dat je hiervan goed op de hoogte blijft, bijvoorbeeld via websites zoals Twinkle, OnlineRetailer, RetailTrends of nieuwswebsites als Nu Ondernemen.

Wil je ook jouw eigen webshop starten?

Probeer Lightspeed 14 dagen gratis uit.