Hoe u een leverancier voor uw webshop kunt vinden

U heeft uw ondernemersplan geschreven, weet welke producten u graag wilt verkopen en aan wie. U weet ook al of u full-time of part-time aan uw webshop wilt werken. Maar nu komt het; waar vindt u een leverancier voor uw producten? In dit artikel bespreken we hoe u een leverancier vindt voor uw webshop.

Het vinden van de juiste leverancier voor uw webshop

Er zijn verschillende manieren om een leverancier voor uw webshop te vinden. Hier worden de belangrijkste kanalen genoemd.

Zoeken via Google is lastig

Als u al wat onderzoek heeft gedaan, zult u gemerkt hebben dat het lastig is om leveranciers via een simpele zoekopdracht in Google te vinden. Wilt u bijvoorbeeld kleding verkopen, dan zullen zoekopdrachten als ‘merkkleding aanbod’ of ‘toeleverancier merkkleding’ weinig uithalen. De reden is dat de groothandels zich niet richten op particulieren, maar juist op grotere bedrijven. Een zoekterm als ‘merkkleding groothandel’ kan dus beter zijn. Wanneer u voedingsmiddelen wilt verkopen, kan bijvoorbeeld ‘horeca groothandel’ een betere zoekterm zijn dan ‘groothandel eten en drinken’. Bedenk dus goed hoe de groothandel zelf het liefst gevonden wil worden en maak gebruik van zakelijk jargon.

Zoek eens op een merk

In plaats van direct naar groothandels te zoeken, kunt u ook zoeken naar een merk en vragen naar de distributiekanalen van het merk. Vraag bijvoorbeeld naar de contactpersonen in Nederland. Vermeld hierbij ook uw KvK-nummer en bedrijfsinformatie, zodat het duidelijk is dat u vanuit een bedrijf contact opneemt.

Maak afspraken met meerdere leveranciers

Heeft u een aantal interessante leveranciers gevonden? Neem dan contact met ze op en probeer afspraken te maken. Het kan verstandig zijn om een lijst van ongeveer 50 leveranciers samen te stellen. De kans is groot dat er vervolgens zo’n 5 potentiële leveranciers overblijven. Vragen die u zeker wilt stellen zijn:

  • Is alles uit voorraad leverbaar?
  • Wat is het minimum bestelbedrag?
  • Wat is de aard en omvang van het bedrijf?
  • Wat zijn de verkoopvoorwaarden?
  • Wat zijn de leveringscondities?
  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden (wordt er ook op rekening geleverd)?

Wanneer u met buitenlandse leveranciers werkt, zijn ook deze vragen belangrijk:

  • Waarom wil de leverancier de producten op de Nederlandse markt brengen?
  • Wat is zijn talenkennis?
  • Zijn er ervaringen met buitenlandse leveringen?

Uiteraard wil de leverancier ook uw plannen horen. Vragen waar u zeker een antwoord op moet kunnen geven zijn:

  • Hoeveel orders verwacht u te kunnen verwerken?
  • Wie is uw doelgroep?
  • Hoe denkt u deze doelgroep te kunnen bereiken?
  • Hoeveel tijd verwacht u in uw webshop te steken?
  • Waarom dit product?
  • Wat is uw kennis van het product en de markt?

Vergeet de offline winkels niet

Niet alleen groothandels kunnen leveranciers zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk om samen te werken met een offline winkel, die graag zijn producten online wil gaan verkopen.

Vergeet de Duitse en Belgische buren niet

Ook in Duitsland en België kunt u leveranciers vinden. Vaak zijn de startinkopen daar niet zo hoog als in Nederland, waar de startinkopen zelfs kunnen oplopen tot zo’n 10.000 euro! Houd wel rekening met de verzendkosten, hoewel deze in de praktijk vaak meevallen en houd rekening met langere levertijden.

Kies voor een Chinese leverancier

U kunt ook kiezen voor een leverancier uit China, die vaak voordeliger zijn dan Europese leveranciers. Websites als Alibaba.com zijn hier groot mee geworden. Let er wel op dat dit extra barrières met zich meebrengt, zoals taalverschillen, cultuur en importheffingen.

Belangrijke adviesorganen

Naast het internet zijn er verschillende adviesorganen die u kunt raadplegen:

  • Branche-organisaties: vaak hebben zij lijsten met geschikte leveranciers.
  • Retailbeurzen: er zijn verschillende nationale en internationale retailbeurzen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Trademart
  • RVO: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt ook advies en informatie.
  • Ondernemersplein.nl: deze website van o.a. de Rijksoverheid en de Kamer van Koophandel staat ook boordevol met tips.

Vraag een offerte en proefzending aan

Zodra bovenstaande duidelijk is, is het raadzaam om eerst een offerte aan te vragen. Als dat er goed uitziet, vraag dan om een proefzending zodat u weet wat de kwaliteit is van het product.

Belangrijke aandachtspunten

  • Werk uw ondernemersplan bij – zodra u een leverancier heeft gevonden, is het belangrijk dat de leverancier – inclusief leveringsvoorwaarden – in het ondernemersplan wordt genoemd. Vergeet ook zeker niet de inkoop- en verkoopprijzen te vermelden. Al deze punten zijn van essentieel belang in een ondernemersplan.
  • Weinig groothandels leveren op rekening aan starters – helaas is het in de praktijk zo dat steeds minder groothandels bereid zijn om op rekening aan starters te leveren. Met name vanwege de korte leveringstijden die gebruikelijk zijn geworden voor webshops is er toch redelijk veel kapitaal nodig om een voorraad aan te leggen. Dit starterskapitaal moet ook in het ondernemersplan worden vermeld en getoond worden aan bijvoorbeeld de bank.
  • Blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving – de regelgeving in de e-commerce industrie is zeer aan verandering onderhevig. Zorg dat u hiervan goed op de hoogte blijft, bijvoorbeeld via websites als Twinkle of experts als ICTRecht.

Heeft u zelf nog tips die hier ontbreken? Deel ze dan in de comments hieronder!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.