Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Hoe online winkel reviews kunnen leiden tot meer verkoop

Hoe online winkel reviews kunnen leiden tot meer verkoop

Het ontvangen en promoten van online reviews van klanten kan een enorme impact hebben op jouw winkel. Positieve reviews kunnen consumenten beïnvloeden om actie te ondernemen en een aankoop te doen.

Als je wilt dat jouw winkel meer verkoopt, is het stimuleren van meer positieve online reviews een geweldige manier om dat te bereiken, of je nu uitsluitend online via je webshop verkoopt, een fysieke winkel hebt, of volledig omnichannel te werk gaat (zowel online and offline verkopen). 

Maar het verkrijgen van positieve winkel reviews gaat niet vanzelf. Je moet een toegewijde inspanning leveren om klanten aan te moedigen reviews achter te laten en weten hoe je ze kunt gebruiken om hun potentiële voordelen maximaal te benutten. 

Is jouw winkel future proof?

Deze gids vertelt je meer over nieuwe retail-tactieken die je klaarstomen voor de toekomst van retail

De waarde van winkel reviews 

Klantenbeoordelingen zijn zeer belangrijk, en het spreekt voor zich dat positieve beoordelingen jouw bedrijf het meest ten goede zullen komen.

Dit komt grotendeels omdat ze over het algemeen worden beschouwd als het meest betrouwbare wat consumenten kunnen lezen over een merk, vooral in een tijd waarin de consument gewiekst is en van nature wantrouwig tegenover reclamecampagnes staat. Dat is de reden waarom 72% van de klanten geen enkele actie ondernemen als het gaat om het maken van een aankoopbeslissing totdat ze beoordelingen hebben gelezen, en 15% vertrouwt al helemaal geen bedrijven zonder reviews.

Marketeers noemen dit fenomeen “social proof”, oftewel sociale bewijslast. 

Reviews helpen klanten zich zeker te voelen in hun aankoopbeslissing, wat niet alleen de kans aanzienlijk verhoogt dat ze iets zullen kopen, maar ook dat ze bereid zullen zijn meer te kopen. Je zult zien dat je gemiddelde aankoopbedrag omhoog gaat naarmate het aantal positieve winkel reviews ook groeit.

Het helpt ook dat reviews vaak zoekvriendelijk zijn en jou kunnen helpen om bovenaan in de zoekmachine te verschijnen. Hoe meer zoekvriendelijke teksten er over jouw producten bestaan, hoe groter de kans dat je in zoekopdrachten naar voren komt en online gevonden wordt.  

 

Hoe krijg je winkel reviews?  

Het kan een uitdaging zijn om winkel reviews te krijgen. Het opzetten van de juiste systemen zal aanzienlijk helpen, dus laten we eens kijken naar de vier meest effectieve en betrouwbare manieren om snel meer online klanten reviews te krijgen. 

Deel links voor je Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf (GMB) kun je een online profiel op Google voor jouw bedrijf maken. Het is erg waardevol voor SEO-doeleinden, omdat het je helpt te verschijnen in zowel lokale zoekopdrachten als zakelijke zoekopdrachten die mensen uitvoeren op het platform.

Google My Business is een van de beste plaatsen om reviews te genereren omdat het goed zichtbaar is; bovendien kan het hebben van deze winkel reviews je positie in de zoekmachine verbeteren. 

Ze helpen je aan een betere positie in de SERP’s en trekken meer aandacht bij de mensen die je profiel zien, want er is maar weinig zo invloedrijk of aandachttrekkend als een groot aantal positieve reviews.

Om winkel reviews op GMB te stimuleren, deel je links rechtstreeks naar het recensiegedeelte van je profiel en vraag je gebruikers om reviews achter te laten in alle opvolgmails. Verzend alle opvolgmails zo’n week tot een maand nadat de klant het product heeft ontvangen voor de beste resultaten.

Zorg voor een goede klantenservice 

Geloof het of niet, maar klantenservice is een van de meest impactvolle onderdelen van de klantervaring. Het bepaalt niet alleen of klanten opnieuw bij jou kopen, maar het zal waarschijnlijk ook bepalen of ze online een review achterlaten.

Het is ook belangrijk om er rekening mee te houden dat mensen ook actief kijken naar webshop en winkel reviews over klantenservice wanneer ze aankoopbeslissingen nemen.

Bied elke keer een goede service, met een toegewijd team dat zich richt op de klantervaring en niet alleen op het verkopen aan klanten. Stuur na elke interactie met de klantenservice een e-mail met de vraag of de klant tevreden was met hun ervaring en of ze een review willen achterlaten. Dit kan je interne beoordelingsproces helpen om er zeker van te zijn dat je team klantenservice van topklasse levert en het geeft je een aantal extra klantverhalen die je ook op je site kunt gebruiken. 

Vraag klanten om een review achter te laten

Als je weet hoe je om winkel reviews moet vragen, vergroot je de kans dat er online meer zullen binnenstromen.

Als je een fysieke winkel hebt, vraag dan persoonlijk om beoordelingen. Laat mensen weten dat het je onderneming echt helpt en dat je het erg op prijs zou stellen; als klanten weten dat het een verschil kan maken, zijn ze over het algemeen meer geneigd om later online hun klantverhaal te vertellen. Je kunt zelfs borden rond je winkel plaatsen, met het verzoek aan klanten om een review achter te laten. 

Je kunt ook gebruik maken van review software, die automatisch een paar weken na aankoop opvolgmails genereert om gebruikers te vragen een reviews achter te laten. Deze tools zullen de winkel reviews meestal rechtstreeks naar specifieke productpagina’s uploaden om het potentieel voor verkoop te verhogen. 

 

De regels die je moet volgen bij het vragen om winkel reviews  

Wanneer je klanten om webshop of winkel reviews vraagt, zijn er een paar regels die je moet volgen. Deze regels zijn opgesteld door reviewplatforms zoals Google en Facebook, en als je ze overtreedt, loop je het risico dat je account wordt bestraft, opgeschort of verwijderd. 

De twee belangrijkste regels die je moet volgen zijn als volgt:

  1. Betaal gebruikers nooit om een webshop of winkel review achter te laten

Hoewel veel webshops en winkels er mee wegkomen om een beloning aan te bieden in ruil voor een review (vooral in fysieke winkels), is dit technisch gezien in strijd met een aantal regels van verschillende advertentieplatforms. Je wilt niet op dit soort praktijken worden betrapt. Je kunt “om een gunst vragen” maar klanten niet betalen of aanmoedigen om een beoordeling achter te laten door middel van een beloning.

  1. Laat geen nepbeoordelinge achter en moedig anderen ook niet aan om dit te doen

Nepbeoordelignen zijn meestal gemakkelijk te herkennen wanneer je iemand anders hebt gevraagd ze achter te laten. Als mensen het doorhebben, kun je niet alleen verwijderd worden uit beoordelingsprogramma’s, het kan ook het beeld en het vertrouwen van klanten beschadigen. 

 

3 manieren om je positieve online reviews te promoten 

Als je eenmaal positieve reviews hebt, wil je ze optimaal benutten. 

Hoewel ze op zichzelf al waanzinnig waardevol zijn, alleen al door de zichtbaarheid op jouw website en reviewplatforms, kunnen ze nog meer impact krijgen als je er creatief mee omgaat.

Er zijn drie belangrijke manieren waarop je ze kunt gebruiken om je te helpen ook op andere marketingkanalen je bekendheid te laten groeien:

1. Gebruik ze in jouw pay-per-click (PPC)-campagnes

Het is gebruikelijk om advertenties te zien op sociale platforms zoals Facebook of Instagram als onderdeel van campagnes die gecentreerd zijn rond een klantverhaal. De winkel review kan worden geplaatst als tekstoverlay op de afbeelding of worden gebruikt als het bijschrift of de kop voor de advertentie zelf. Aangezien reviews meer zeggen dan welke marketingboodschap je eigen team ook zou kunnen creëren, is dit een interessante manier om de verkoop te stimuleren, vooral bij doelgroepen die zich in de overwegingsfasen bevinden en in het midden of bovenaan de digitale salesfunnel zitten.

2. Deel ze in het openbaar en stuur een bedankje

Deel de review en bedank de gebruiker die hem heeft achtergelaten. Je kunt ze taggen, maar alleen als de review openbaar was en bij voorkeur alleen op het platform waarop ze de beoordeling achterlieten. 

3. Neem de reviews op in jouw e-mailcampagnes

Je kunt ze gebruiken als onderwerpregels of korte stukjes gebruiken naast productafbeeldingen om het aantal clicks en conversies te verhogen. 

 

Hoe reageer je op negatieve winkel reviews? 

Er is een nadeel aan het cureren van winkel reviews, en het is bijna onvermijdelijk dat je naast de positieve beoordelingen ook een paar negatieve zult krijgen. Dat is logisch; ontevreden klanten laten helaas aanzienlijk vaker beoordelingen achter dan tevreden klanten. 

Maar er zitten ook goede kanten aan negatieve reviews. 

Het zien van negatieve beoordelingen kan klanten een basisidee geven van het slechtst denkbare scenario als ze bij je winkel kopen, en het kan transparantie bieden. Zelfs de beste winkels zullen op een gegeven moment een ontevreden klant hebben, dus klanten zullen misschien eerder twintig goede reviews geloven als er één negatieve tegenover staat.

Het belangrijkste wat je moet doen bij negatieve reviews is dan ook niet ze te verwijderen, maar er snel en rustig op te reageren.

Als de klant iets opvalt, antwoord dan dat je je verontschuldigt voor hun ervaring en vraag hen contact op te nemen met een specifiek e-mailadres of telefoonnummer om het privé op te lossen. Hiermee laat je andere klanten zien dat je het belangrijk vindt dat ze tevreden zijn en dat je zult doen wat nodig is om hun probleem op te lossen. 

Als de klant duidelijk een nepreview achterlaat, kun je deze via Google markeren en vragen om de beoordeling te verwijderen. Dit gebeurt meestal als je de naam van de klant niet in je database hebt, of als je kunt bewijzen dat de review onjuist is. 

 

Gebruik winkel reviews voor meer verkopen

Wanneer je meer wilt verkopen en het vertrouwen van klanten in je merk wilt vergroten, zijn online winkel reviews van cruciaal belang. Aangezien ze ook voordelen kunnen hebben in de vorm van een verhoogde zichtbaarheid in zoekmachines, kun je het je niet veroorloven om er geen prioriteit aan te geven. 

Zorg ervoor dat je geautomatiseerde e-mailcampagnes hebt opgezet om winkel reviews naar zo veel mogelijk platforms te sturen, en zorg er vervolgens voor dat je ze zo vaak mogelijk verzamelt en gebruikt om hun volledige potentieel te benutten. 

Wil je meer weten over hoe je jouw bedrijf kunt optimaliseren voor meer verkoop en succes? Schrijf je hier in op ons blog! 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen