Meer en meer inkoop gebeurt deze dagen online en uit recent onderzoek van McKinsey (okt, 2020) is gebleken dat er door ondernemers een toenemende vraag is naar digitalisering van bedrijfsprocessen in de B2B omgeving. Dit is uiteraard ook van belang binnen de retail. Wat zijn momenteel de bestaande mogelijkheden voor retailers en leveranciers om elkaar te ontmoeten en wat kan de opkomende trend ‘online inkopen’ voor jouw onderneming betekenen? Je leest het in dit blog!
Het hebben van een succesvolle boetiek of webwinkel hangt sterk af van het aanbieden van het juiste product, tegen de juiste prijs, op het juiste moment en met het juiste verhaal. Bovendien zoekt de consument tegenwoordig naar producten met een karakter; die bijvoorbeeld duurzaam, handgemaakt en/of lokaal geproduceerd zijn. Daarnaast wordt er verwacht van retailers dat ze inspelen op persoonlijke wensen en behoeften en de klant regelmatig verrassen met een nieuw assortiment en winkelindeling.
Wil je een winkel waarvan de deuren nooit sluiten?
Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform met Lightspeed eCommerce.
Vandaag de dag zijn er echter meer merken dan ooit tevoren, mede tot stand gekomen door de ‘maker revolutie’ en de gemakken van sociale media. Het is voor veel retailers een uitdaging dit grote aanbod te filteren en de echt bijzondere merken en unieke producten te ontdekken – en selecteren. Je wilt jezelf als retailer graag differentiëren met een assortiment van producten dat niet op iedere hoek van de straat ligt.
Omgekeerd hebben veel merken juist moeite met het vinden van interessante verkoopkanalen in binnen- en buitenland. In veel gevallen is dit proces niet efficiënt, waardoor samenwerkingen met merken onder druk staan en retailers niet tegen de beste condities kunnen inkopen. Dit is bij de conventionele inkoop plekken zoals beurzen, groothandels en B2B portals van merken vaak het geval, omdat er niet gebruik wordt gemaakt van ‘schaalvoordeel’ en veelal volume per merk in acht wordt genomen.
Online inkopen voor webshops
Het inkoopproces is wat dat betreft nog erg traditioneel. Vaak worden winkeliers en webshop-eigenaren aangemoedigd om in bulk aantallen in te kopen. Dat terwijl ondernemers in deze tijd juist graag flexibeler willen kunnen omgaan met hun winkelvoorraden, om zo sneller in te kunnen spelen op consumententrends en behoeften. Waarom kunnen de gemakken en voordelen van online shoppen niet ook gelden in de B2B wereld? En waarom maken we hier nog geen gebruik van de technologische ontwikkelingen die we aan de B2C kant al sinds jaar en dag kennen? De huidige vorm van inkopen kan wel wat modernisering gebruiken.
Om het inkoopproces te optimaliseren, melden retailers, leveranciers en merken zich daarom steeds vaker aan op een online B2B groothandel, ook wel inkoopplatform genoemd. Hier vindt het hele proces plaats onder één dak en kunnen retailers rechtstreeks bij meerdere merken tegelijkertijd online inkopen, zonder vast te zitten aan hoge bestelminima.
Voordelen van een inkoopplatform
Met dit uitgangspunt is het digitale inkoopplatform Orderchamp ook opgericht. De online groothandel filtert kwaliteitsmerken uit de massa en neemt pre-curatie uit handen. Daarnaast kan het platform door middel van metadata geavanceerde algoritmes inzetten die helpen bij het vinden van een goede match tussen een retailer en merk. Dankzij de algoritmes krijgen retailers bovendien inzicht in welke producten er op dat moment populair zijn in de markt en ontvangen ze suggesties op basis van eigen zoekgedrag en hun winkeltype. Al deze data is voor zelfstandige retailers vaak lastig te verkrijgen. Laat staan te analyseren.
Met al die winkeliers op één platform wordt zo een netwerk gecreëerd dat groter is dan de grootste winkelketen. Een enorm schaalvoordeel dus. Dit scheelt in acquisitiekosten voor merken, waardoor marges voor retailers kunnen worden geoptimaliseerd en bestelminima omlaag kunnen. Dit is een win-win situatie.
“Orderchamp maakt online inkopen makkelijk! Het mooie van het inkoopplatform is dat je eenvoudig een overzicht hebt van wat er binnen verschillende categorieën beschikbaar is en goede aanbevelingen krijgt. Dit maakt het zoeken naar leuke merken voor ons een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend. Dankzij de filtermogelijkheden en inspirationele blogs vinden we originele en trendy producten die passen bij het DNA van Nørd Conceptstore.”
– aldus Gerard van Nord Conceptstore, maakt tevens gebruik van de nieuwe integratie tussen Lightspeed en Orderchamp*.
Het platform bevat de nieuwste technologieën om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, net zoals dat voor de consument geldt. Er worden daarnaast voordelen aan gekoppeld om het inkopen nog plezieriger te maken, denk hierbij aan gratis verzending, speciale aanbiedingen en achteraf betalen.
De verwachting is dat meer en meer retailers over zullen gaan tot online inkopen. Naast de vele voordelen, heeft deze manier van inkopen, mede door het coronavirus en de huidige restricties op beurzen en showrooms, nog meer voorkeur gekregen. Om klanten te blijven verrassen, is het raadzaam als retailer niet te wachten op het halfjaarlijkse inkoopmoment, maar je continue te laten inspireren door nieuwe merken en unieke producten. Lage minimum orderbedragen, goede marges en diversiteit in aanbod stellen je in staat flexibel te zijn waar nodig, en optimaal voorbereid te zijn op “het nieuwe inkopen”.
* Jouw webshop of retail account integreren met Orderchamp?
Ben je Lightspeed klant en heb je nog geen account bij Orderchamp? Meld je nu gratis aan en start je zoektocht bij meer dan 1000 unieke merken. Orderchamp integreert met Lightspeed eCom and Lightspeed Retail en de koppeling wordt gratis aangeboden. Elke nieuwe aanmelding bij Orderchamp via Lightspeed krijgt automatisch € 50,- shoptegoed voor online inkopen na installatie van één van de applicaties. Informeer bij je Lightspeed Account Manager of neem contact op met Orderchamp!
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.