Social media marketing voor beginners: hoe lanceer je je merk?

Social media marketing voor beginners: hoe lanceer je je merk?

Social media is een belangrijk middel om je merk te promoten, bestaande klanten bij je merk te betrekken en brand loyalty te creëren. Social media marketing is geschikt voor kleine bedrijven omdat het goedkoop en laagdrempelig is. Wereldwijd zijn er maar liefst 2.77 miljard social media-gebruikers. Of je lokale klanten wilt bereiken of je webshop wilt gebruiken om je producten over de hele wereld te verzenden – social media is het meest effectieve kanaal om mensen te laten weten dat je bestaat.

Social media marketing

Ongeveer een derde van de consumenten neemt het liefst via social media contact op met een merk. Daar liggen dus kansen! Deze social media marketing minigids helpt je om een eigen social media-strategie op te stellen of je bestaande strategie te verbeteren. Je leert het volgende:

  • Lokale concurrenten analyseren
  • Platforms kiezen
  • Duidelijke doelen stellen
  • Samenwerken met lokale influencers
  • De 60/30/10-regel

Analyseer je lokale concurrenten

Wil je weten hoe je social media kunt inzetten, dan kun je het beste eerst kijken naar wat anderen doen. Dat doe je met een zogenaamde concurrentieanalyse: kijk wat je concurrenten doen en of dat werkt. Welke posts leveren bijvoorbeeld veel engagement op, zoals shares en reacties? Kijk naar zowel online als offline concurrenten. Zolang ze dezelfde doelgroep hebben, kunnen ze waardevolle informatie opleveren.

Gebruik de checklist hieronder om de social media accounts van je concurrenten te bekijken. Noteer je bevindingen in een spreadsheet en houd die gegevens bij de hand wanneer je je eigen social media-strategie gaat opstellen. Probeer voor elke concurrent de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Actieve accounts: welke social media netwerken gebruiken je concurrenten?
  2. Demografische gegevens van volgers: wat is de leeftijd, het geslacht en de locatie van de doelgroep?
  3. Content: wat voor soort content plaatsen je concurrenten (productfoto’s, video’s, lifestyle foto’s, educatieve content enz.)?
  4. Content spreiding: hoe vaak plaatsen ze elk van de verschillende soorten content?
  5. Timing en frequentie: hoe vaak per week plaatsen ze content?
  6. Content engagement: welke posts leveren het grootste aantal shares, likes, reacties of retweets op?
  7. Promotionele content: welk percentage van de berichten bevat promotionele content?
  8. Influencers: met welke social media-influencers werken je concurrenten samen?

Alles ingevuld? Kijk dan of je patronen kunt herkennen in je verzamelde gegevens en gebruik die informatie als uitgangspunt voor je social media-strategie.

BijvoorbeeldAls productfoto’s – zoals de foto hieronder – populair zijn op Instagram, plan je dit soort posts in je contentkalender. Probeer content te creëren die tot hoge engagement leidt (likes, shares, reacties, retweets enz.).

Social media marketing

Kies je platforms

Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, Snapchat; de lijst wordt elk jaar langer. Het valt niet mee om uit al die opties het juiste social media-platform te kiezen. Stort je niet op elk beschikbaar platform, maar neem de tijd om uit te zoeken welk platform het best bij je bedrijf en merk past. Neem daarbij je concurrentieanalyse als uitgangspunt. Op welk platform zijn je concurrenten het meest actief?

Kies de platforms die door je doelgroep worden gebruikt

Kijk vervolgens naar de demografische gegevens van je doelgroep. Bijvoorbeeld: uit een enquête van het Pew Research Center blijkt dat 78% van alle 18- tot 24-jarigen Snapchat gebruikt. Als je doelgroep bestaat uit 65+’ers, is Snapchat waarschijnlijk niet geschikt voor je bedrijf. Hoe kom je erachter welk platform bij je past?

Vergelijk de demografische gegevens uit je analyse met die van je doelgroep. Bekijk daarna dit overzicht met demografische gegevens van social media van Sprout Social om te ontdekken welke social media-platforms je doelgroep gebruikt. Kies een of twee platforms waarop een groot deel van je doelgroep actief is en richt daar je pijlen op.

Begin klein

Social media kost tijd. Richt je daarom liever op één of twee platforms en plaats zinvolle posts in plaats van je aandacht te verdelen over drie of vier platforms en op allemaal tekort te schieten. Je kunt in de toekomst altijd nog uitbreiden naar meer social media-netwerken. Kwaliteit boven kwantiteit.

Stel duidelijke doelen

Een van de belangrijkste aspecten van social media-marketing is het stellen van duidelijke doelen. Denk na over wat je op korte en lange termijn wilt bereiken en meet of je strategie werkt.

BijvoorbeeldStel dat je op korte termijn elke maand voor 500 euro aan producten wilt verkopen via Instagram. Als je halverwege de maand ziet dat je pas voor 50 euro hebt verkocht, kun je content plaatsen waarmee je je producten op verschillende manieren promoot.

Social media marketing

Ons advies? Richt je op de volgende vijf soorten social media doelen:

  1. Groei: meer volgers, meer likes en meer reacties krijgen
  2. Omzet: meer omzet genereren per platform
  3. Verkeer: het aantal bezoekers dat via elk platform op je site komt, verhogen
  4. Productie: een contentkalender opstellen en je eraan houden
  5. Mindset-mantra: social media kan overweldigend zijn. Met een mindset-doel blijf je gefocust, beperk je stress en ga je jezelf niet vergelijken met andere merken

Een klein bedrijf zou voor elk soort platform ten minste één doel moeten hebben, maar het is vooral belangrijk platform-specifieke doelen te stellen. Instagram is een heel ander soort platform dan Facebook, met andere sterke kanten en mogelijkheden. Je doel moet passen bij de unieke eigenschappen van elk platform.

Noteer je doelen in een spreadsheet en neem de eerste dag van de maand als beginpunt. Kijk bij het stellen van nieuwe doelen even naar de vorige maandelijkse resultaten om te bepalen wat wel werkte en wat niet.

Samenwerken met lokale influencers

Veel kleine bedrijven investeren in marketing via micro-influencers. Je werkt dan samen met personen die bij je merk passen en die je producten promoten met authentieke, visuele posts op hun social media-accounts. Wat belangrijk is, is dat je de juiste personen vindt om je merk te vertegenwoordigen.

Volgens de Influencer Marketing Hub 2017 Study is influencer marketing een van de beste manieren om (potentiële) klanten te trekken. Van de ondervraagde marketeers antwoordde 67% dat zij in 2018 meer wilden uitgeven aan influencer marketing. Dat is ook wel logisch. Elke dollar dat een merk uitgeeft aan influencer marketing, levert gemiddeld $6,50 op.

Deze marketingstrategie heeft een hoog investeringsrendement omdat influencers fungeren als sociaal bewijs voor je merk en ze hun volgers aanmoedigen je product te proberen. En omdat die aanmoediging komt van een vertrouwde bron, zijn volgers eerder geneigd je merk te vertrouwen.

Aan de slag met influencer marketing

Tijd om aan de slag te gaan met lokale influencers. Maak een lijst met Instagram-gebruikers die ten minste 1000 volgers hebben en die qua stijl passen bij je merk en producten. Stuur ze een DM en geef aan dat je ze graag wat gratis producten toestuurt als zij ze willen promoten. Sommige influencers vinden het prima om gratis producten te ontvangen in ruil voor promotie, anderen hebben liever geld. Dit hangt vaak af van hoeveel volgers ze hebben.

Stel een budget op en houd je eraan. Leg niet alleen vast hoe veel je elke influencer wilt betalen, maar ook hoeveel gratis je producten je elke maand kunt weggeven.

Volg de 60/30/10-regel

SnapRetail legt de 60/30/10-regel als volgt uit:

  • 60% van je posts moet bestaan uit engaging content die leidt tot reacties, likes en shares
  • 30% moet gedeelde content zijn van je volgers, influencers enz.
  • 10% van je posts moet draaien om promotie van je producten en diensten, sales, in-store events etc.

Social media marketing

Volg deze regel om ervoor te zorgen dat de content die je post een goed evenwicht heeft tussen inspiratie, engagement en promotie. Het klinkt misschien raar, maar te veel promotionele content is niet goed. Als je alleen maar verkooppraatjes houdt, betrek je je publiek onvoldoende bij je merk en ben je uiteindelijk niet meer interessant.

Zie het zo: je publiek bestaat uit mensen met gedachten, gevoelens, hobby’s en interesses. Als je engaging content de voorkeur geeft boven promotionele content, bouw je een publiek van trouwe volgers op. Het doel is om elke volger bij je merk te betrekken en vertrouwen op te bouwen, zodat je volgers geïnteresseerd zijn als je een keer een promotioneel bericht plaatst.

Pas de 60/30/10-regel toe om de betrokkenheid op social media te maximaliseren met een combinatie van engaging, gedeelde en promotionele content.

Laat je merk groeien met social media marketing

Gebruik deze handleiding om je social media-strategie op te zetten en optimaal gebruik te maken van marketing via social media. Voordat je een contentstrategie opstelt, dien je het volgende te weten:

  • Wie je concurrenten zijn
  • Wat ze doen
  • Wie je doelgroep is

Met een goed beeld van je concurrentie, hun succesvolle acties en je doelgroep kun je je eigen contentstrategie opstellen. Doe daarbij in ieder geval het volgende:

  • Zoek uit welke social media-platforms je publiek gebruikt
  • Stel duidelijke korte- en langetermijndoelen op per platform
  • Zet lokale influencers in om mensen die je nog niet volgen op social media bij je merk te betrekken
  • Volg de 60/30/10-regel om je content gevarieerd te houden

Neem de tijd om te onderzoeken met welke content je je doelen kunt bereiken en hoe je je doelgroep aanspreekt. Zo creëer je in no-time een actieve en betrokken community en genereer je meer naamsbekendheid voor je merk.

Wil je persoonlijke tips ontvangen over social media strategie?

Kom naar de Retail Masterclass op 29 mei in Amsterdam