Event marketing: de beste in-store events voor jouw winkel

Event marketing: de beste in-store events voor jouw winkel

Event marketing is een goede manier om klantenbinding te stimuleren, een betere band te krijgen met je community en om inkomsten te genereren voor je winkel. Veel zelfstandige retailers voegen evenementen toe aan hun marketingstrategie, en als je de cijfers ziet snap je waarom.

  • 52% van de marktleiders zegt dat event marketing meer oplevert dan alle andere marketingkanalen.
  • 51% van de marketeers gelooft dat evenementen bestaande klantrelaties versterken.
  • 65% van de merken zegt dat hun evenementen en ervaringen een directe impact hebben op sales.
  • 87% van de consumenten zegt dat ze het product of de service op een later moment na een evenement hebben gekocht.

Het belangrijkste bij het organiseren van een goed evenement in je winkel is nadenken over hoe je de verwachtingen van genodigden kunt overtreffen. Stel jezelf de volgende vragen.

  1. Wat hebben mijn klanten nodig?
  2. Wat zijn de interesses van mijn klanten?
  3. Wat kan ik toevoegen aan het leven van mijn klanten?

Wanneer je event marketing van toegevoegde waarde is en aansluit bij de interesses en behoeften van je klanten, is het vaak succesvoller. Shep Hyken, customer service- en ervaringsexpert, zegt:

Doen wat klanten niet verwachten maakt het verschil tussen een gewoon en een buitengewoon evenement.

Leer hoe jij succesvolle in-store productlanceringen, bijeenkomsten, workshops en lessen kunt organiseren.

Organiseer een productlancering

Lanceer je een nieuw product of nieuwe collectie? Organiseer een exclusief preview event voordat de producten te koop zijn en stuur een uitnodiging naar lokale influencers, leveranciers, ontwerpers en producenten, en je meest loyale klanten.

Productlanceringen zijn de perfecte mogelijkheid om relaties op te bouwen met lokale leveranciers, producenten en ontwerpers – zeker wanneer het kleine ondernemers zijn. Nodig ze uit om over hun vak te praten met deelnemende klanten. Je doel is om publiciteit te genereren rond nieuwe producten, loyale klanten het gevoel te geven dat ze bij een exclusieve club horen, en verkopen te genereren. En – goed nieuws – productlanceringen zijn vaak een succes: 84% van de consumenten koopt een product opnieuw wanneer het door middel van een productlancering gepromoot werd.

Voorbeeld ?

Vraag klanten die je hebt uitgenodigd om hun vrienden mee te nemen. Stimuleer ze met een korting en – uiteraard – de kans om te netwerken met alle invloedrijke mensen die je hebt uitgenodigd.

Met een mobiel kassasysteem verloopt elk event vlekkeloos

Ontdek hoe Lightspeed Retail jou kan helpen

Organiseer events die te maken hebben met de producten die je verkoopt

Het doel van deze bijeenkomsten is om een terugkerend evenement te hebben dat te maken heeft met je product. Deze bijeenkomsten zorgen ervoor dat je klanten elkaar ontmoeten en jou beter leren kennen. Het hoeft je niet eens (veel) geld te kosten.

Voorbeeld ?

Stel, je hebt een fietswinkel. Je zou dan een wekelijkse fietstocht kunnen organiseren en zowel klanten als medewerkers kunnen uitnodigen. Iedere week fiets je een andere route. Het idee is simpel: iedereen ontmoet elkaar bij de winkel, je zorgt voor wat energierepen, en je fietst samen een vooraf bepaalde route. Het is leuk en geeft deelnemers de kans om elkaar beter te leren kennen. Canadees sportmerk Lululemon geeft hier het goede voorbeeld. Zij organiseren regelmatig hardloop- en yoga-evenementen, wat indirect een bepaalde “lifestyle” rond hun merk creëert.

Tip?Geef na de activiteit wat gratis merchandise weg, of een kortingscode aan de deelnemende klanten.

Dit soort meet-ups  helpen je om een relatie op te bouwen met uw klanten en een community te creëren rond een gedeelde interesse. De volgende keer dat klanten (of hun vrienden) op zoek zijn naar iets voor de fiets zal jouw winkel hun eerste keus zijn. Waarom? Omdat je niet zomaar een fietswinkel bent, maar een fiets-community (en natuurlijk heb je je  voorraad perfect op orde zodat je alles kunt leveren dat ze nodig hebben).

Organiseer gratis workshops

Het doel van het organiseren van workshops in je winkel is om je klanten vaardigheden bij te brengen die ze willen leren. Zo creëer je sterke relaties met klanten, maak je van je winkel een betrouwbare bron van informatie.

Als je winkel groot genoeg is kun je zelfs events organiseren terwijl je open bent. Als je winkel niet zo groot is kun je het beter na sluitingstijd doen. Je kunt je mobiele kassa paraat houden zodat klanten iets kunnen kopen, maar onthoud dat dit niet het belangrijkste doel is van dit evenement.

Voorbeeld ?

Naast gratis workshops en verschillende in-store diensten organiseert dierenwinkel Woouf regelmatig een Puppy Night, waarbij hondenbaasjes elkaar ontmoeten om hun pups met vreemde honden te leren omgaan.

Tip? Woouf gebruikt deze workshops ook om nieuwe snoepjes en speeltjes te promoten door gratis proefproducten weg te geven. Proefproducten weggeven kan de verkoop van een product stimuleren.

Genoeg ideeën, tijd voor actie

Je hebt een paar goede ideeën voor evenementen voor je winkel. De vraag is nu hoe je hier iets concreets van gaat maken. Hier zijn wat dingen waar je aan moet denken om er zeker van te zijn dat je ideeën uitvoerbaar en realistisch zijn, en dat ze het doel dat je hebt ondersteunen:

  • Organiseer je het evenement met een specifiek doel? Wat het ook is, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het evenement aansluit bij de producten die je verkoopt of deze ondersteunt – zoals bij Woouf’s puppy workshops.
  • Waar organiseer je het? Idealiter doe je het in je winkel (want daar zijn al je producten te zien). Maar het is niet per se nodig – zie het voorbeeld van de fietswinkel hierboven. Je kunt je winkel ook als ontmoetingsplek gebruiken en als de groep compleet is ergens anders naartoe gaan.
  • Weet je wie je meest loyale klanten zijn? Die wil je als eerste uitnodigen voor een evenement. Ze zijn de ambassadeurs van je merk en bij hen is de kans het grootst dat ze komen én hun vrienden uitnodigen.

Zodra je deze vragen hebt beantwoord, kun je je evenement gaan plannen. Daar gaan we nu dieper op in:

1. Vóór het evenement

Het doel is simpel: zorg dat zoveel mogelijk mensen van je evenement afweten.

  1. Uitnodigingen per e-mail: Allereerst kun je een e-mailuitnodiging sturen naar je trouwe klanten, met een bijgevoegd iCal- of Google Calendar-evenement. Dat maakt het makkelijker voor je klanten en zorgt voor een hoger deelnemersaantal, omdat het evenement zo in hun persoonlijke kalender komt. Normaal gesproken stuur je uitnodigingen zo’n 3-5 weken voor het evenement. Dat helpt klanten om de datum vrij te houden, maar het geeft je ook een bufferperiode waarin je, als er weinig deelnemers lijken te komen, je promotie uit kunt breiden naar een groter publiek.
  2. Promotie op social media: iedere keer dat je een evenement in je winkel organiseert, maak je een event aan op je Facebook-pagina met de belangrijkste informatie (wanneer, waar en waarom iedereen aanwezig moet zijn).
  3. Promotiemateriaal in de winkel: Kijk of je flyers wilt maken en doe ze in de tas van iedere koper. Leg de flyers ook op je balie en op andere zichtbare plekken. Het kan helpen om gesprekken aan te gaan met je klanten en ze enthousiast te maken voor je evenement.

2. Tijdens het evenement

Overweeg of je de foto’s en video’s die je maakt wilt delen tijdens het evenement op je Instagram- en Facebook-account. Of het nu een Instagram Story of Facebook Live is, je doel is om je volgers te betrekken en ze te laten zien wat voor toffe events je organiseert. Hierdoor zullen de mensen die er niet bij waren de volgende keer wél hun agenda vrijhouden.

Tip?Overweeg een social media-wedstrijd voor alle deelnemers. Stimuleer deelnemers om foto’s of video’s die ze tijdens een evenement maken op hun Facebook en Instagram te zetten, en tag het account van je winkel. Na het evenement verzamel je de geplaatste content en verloot je een prijs. De winnaar kondig je aan op Facebook en Instagram. Hierdoor genereer je meer aandacht voor het evenement en is de kans groter dat je de volgende keer meer deelnemers hebt.

3. Ná het evenement

Vergeet niet iedereen te bedanken voor hun deelname. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt een bericht op Facebook en Instagram plaatsen, een e-mail versturen, of zelfs een korte video of persoonlijke Instagram Story maken. Het doel is simpel: waardering geven aan de mensen die tijd vrijmaakten in hun drukke agenda’s om naar jouw evenement te komen.

Je bent er klaar voor!

Een van de beste manieren om klanten terug te laten komen is het bouwen aan een relatie die meer omvat dan de producten die je verkoopt. Als je jouw klanten iets kan leren of ze helpt om mensen te ontmoeten die dezelfde interesses hebben wordt jouw winkel een plek waar je meer kunt dan alleen maar dingen kopen. Dat is vervolgens weer goed voor de verkopen van je winkel.

Voorbeeld ?

Het organiseren van gratis in-store workshops hielp Apple zich te onderscheiden van alle andere tech-bedrijven. Waarom? Omdat ze hun klanten iets leerden en een community rond hun merk creëerden. Het goede nieuws is dat je niet Apple’s marketingbudget nodig hebt om dezelfde ideeën toe te passen en hetzelfde succes te hebben.

Onthoud dat het organiseren van een evenement in je winkel niet duur hoeft te zijn om effectief ze zijn. Goede event marketing draait om evenementen die aansluiten bij de producten en diensten in je winkel en die helpen een community te bouwen. Zelfs een simpele, maar waardevolle workshop onderscheidt jouw winkel van alle anderen die geen moeite steken in een betere relatie met hun klanten.

Maak een succes van je in-store-events

Ontdek hoe Lightspeed’s mobiele kassa de band met je klanten versterkt