De nieuwe generatie juweliers gaat digitaal

Juwelier de Vaal

Het familiebedrijf Juwelier de Vaal werd opgericht in 1957 in zilverstad Schoonhoven, maar edelmetalen stromen al meer dan 150 jaar door de aderen van de familie de Vaal. Samen met zijn broer, zus en ouders runt Sander de Vaal twee juwelierszaken, een reparatieatelier en een succesvolle webshop. De winkels van de Vaal maakten een spectaculaire groei door toen ze met Lightspeed Retail en eCom een actieve omnichannel-strategie aannamen.

Type onderneming

Juwelierszaak

Locatie

Bergambacht, Schoonhoven

20 procent online omzet
met omnichannel

“Toen we vijf jaar geleden begonnen met de webshop, droeg die bij aan 1 procent van de omzet. Het afgelopen jaar was dat 20 procent, en dat is pure extra omzet”, vertelt Sander, die merkt dat sinds ze met Lightspeed werken makkelijker gevonden worden online. “Voor mij is het heel belangrijk dat de webwinkel en winkel één geheel zijn. Dat de voorraad goed doorloopt, en dat je één sfeer kan neerzetten”, gaat hij verder. “Het voordeel is dat onze voorraad altijd klopt, en dat alles goed samenwerkt.”

De website als catalogus

De website is behalve een nieuwe bron van inkomsten ook een handige catalogus voor in de winkel. “Vroeger had elke leverancier een eigen catalogus, en nu pakken we de webshop erbij. Zo kunnen we makkelijker communiceren wat we op voorraad hebben en wat de prijzen zijn”, legt Sander uit. Ook voor kortingen is het een uitkomst. Toen een horlogemerk uit de collectie gehaald werd, zette Sander een aanbieding online om de laatste exemplaren te verkopen. “Binnen drie weken waren we alle horloges kwijt, en kwamen er klanten naar ons toe rijden uit Amsterdam, Groningen en Limburg”, vertelt hij.

Klantenbinding per sms

Juweliers zien hun klanten vaak enkel als ze voor een bijzondere gelegenheid een sieraad willen aanschaffen of laten repareren, en daarom is klantenbinding des te belangrijker. Voor Sander is het sturen van sms-berichten naar klanten via Lightspeed Loyalty daarom een uitkomst. Voor feestdagen zoals Valentijnsdag sturen ze klanten een herinnering, maar ze maken er ook op andere momenten gebruik van. “Vorige zomer stuurden we naar klanten die wat gekocht hadden een sms’je dat ze een week lang gratis hun sieraden konden laten schoonmaken. We gebruiken het dus voor hele directe marketingcampagnes”.

Nieuwsbrieven, boekhouding en reparatiebeheer

Juwelier de Vaal maakt volop gebruik van de veelzijdigheid en de integratiemogelijkheden van Lightspeed Retail. Voor de nieuwsbrief is het systeem gekoppeld aan Mailchimp, en voor de reparaties gebruiken ze de servicemodule van Lightspeed Retail. De nieuwste toevoeging is de boekhoud-koppeling met Exact Online. Tot nu toe voerden ze alle betalingen handmatig in. Sander: “Maar dat gaan we aankomend kwartaal synchroniseren. Dat scheelt weer een halve dag werk per week”.

“Toen we vijf jaar geleden begonnen met de webshop, droeg die bij aan 1 procent van de omzet. Het afgelopen jaar was dat 20 procent.”

Sander de Vaal, Juwelier de Vaal

Het kassasysteem dat met je meegroeit