6 tips om je restaurant online beter vindbaar te maken

Je restaurant serveert misschien wel de beste burgers ter wereld. Maar wat levert je dat concreet op als potentiële klanten je niet kunnen vinden?
Klanten raadplegen tegenwoordig steeds vaker internet om te beslissen wat ze gaan eten en waar. Ze vragen raad aan Google, het hedendaagse orakel. Ze gebruiken apps op hun desktop en mobiel om nieuwe restaurantjes te ontdekken. Bovendien lezen ze online recensies en browsen ze lustig door allerlei soorten social media-gesprekken.

Het is wel duidelijk: lokale restaurants moeten niet alleen een fysieke locatie hebben, maar moeten ook online opvallen. Om zoveel mogelijk klanten je restaurant binnen te krijgen, is het hebben van een website echter niet genoeg: je moet er ook voor zorgen dat hongerige mensen je restaurant online kunnen vinden. En dat moet hun geen moeite kosten.
Hoogste tijd dus om samen – stap voor stap – door te nemen wat je zelf kunt doen om je website beter op internet te profileren, zodat meer klanten je restaurant ontdekken. En dat zonder kosten voor webdevelopment of technische diploma’s op zak!

1. Perfectioneer je website en gebruik relevante trefwoorden

Je hebt een website voor je restaurant opgezet. Eén van de eerste acties die je moet ondernemen om ervoor te zorgen dat mensen je online kunnen vinden, is uitzoeken welke trefwoorden relevant zijn voor je website en vervolgens dergelijke woorden eraan toevoegen.

Trefwoorden – woorden die de content op je site beschrijven – helpen Google te begrijpen waar je website om draait, zodat je hoger in de zoekmachineranking belandt. Zo kunnen bezoekers je beter vinden in de Google zoekmachine als ze op desbetreffende trefwoorden zoeken. Het helpt je dus bij het werven van potentiële klanten voor je restaurant.

Een trefwoord planning tool zoals Google Keyword Planner of keyword.io geeft je inzicht in en biedt suggesties voor trefwoorden die mensen gebruiken wanneer ze een restaurant als het jouwe zoeken.

2. Vereenvoudig de content van je website

Het optimaliseren van je content voor gebruikers van desktops en mobiele telefoons is belangrijk als je wilt dat klanten je online kunnen vinden. Welke informatie wil je zien als je op je mobieltje op internet browst naar een restaurant? Locatie? Type keuken? Menukaart?

Net als jij, zijn de meeste mensen die online speuren naar iets om te eten (vooral op mobiele apparaten) van plan om op korte termijn een restaurant te bezoeken. Ze zijn daarom zeker niet geïnteresseerd in de uitgebreide biografie van een restauranthouder. Wat ze wel willen is praktische informatie, en wel zo snel mogelijk, zoals:

  • Unique selling points van een restaurant
  • Adres en een link naar Google Maps
  • Menukaart (niet in PDF-formaat – dat is niet mobielvriendelijk)
  • Openingstijden
  • Contactgegevens

Als je content schrijft voor gebruikers van mobieltjes, moet je dus alle onnodige toeters en bellen schrappen en meteen ter zake komen.

Zorg ervoor dat je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk essentiële informatie kunnen vinden. Zodra ze op je website belanden, moet er automatisch een gemakkelijk te navigeren menu verschijnen. Als bezoekers op je website ook online kunnen bestellen, geef dan de optie om dit rechtstreeks op je homepage te doen. Zo verspillen klanten geen kostbare tijd door op je site te moeten zoeken.

img_6949

De mobiele website van de Amsterdamse saladebar SLA is een uitstekend voorbeeld van hoe het moet. De tekst en afbeeldingen zijn hier beperkt tot een absoluut minimum en benadrukt alleen het belangrijkste. Klanten vinden moeiteloos op de homepage wat ze nodig hebben, terwijl ze al rijdend op hun fiets zoeken naar een locatie, of vanaf de bank willen bestellen. Via het zogeheten hamburger-menu kunnen ze alle overige informatie vinden.

3. Test en versnel je webpagina’s

Het is aangetoond dat wanneer pagina’s traag worden geladen, bezoekers een webpagina vaak vrij snel verlaten. Uit een rapport van analytisch platform Kissmetrics blijkt dat33% van de bezoekers al na slechts 4 seconden vertraging de pagina verlaat. Anderzijds verbeteren snelle paginalaadtijden de Google-rankings en zelfs de conversieratio.

Wat zijn eigenlijk de oorzaken van trage paginalaadtijd? Een van de grootste boosdoeners zijn afbeeldingen. Volgens een test uitgevoerd door softwarebedrijf Zoompf kampt 90% van de websites met een  trage paginalaadtijd wegens grote afbeeldingen. Afgezien daarvan kan het een vrij technische kwestie worden.

Om ervoor te zorgen dat je paginalaadtijd in orde is, moet je allereerst uitzoeken in welk tempo je pagina’s worden geladen. Je kunt dit checken met een gratis tool zoals Google PageSpeed Insights. Behalve de paginalaadtijden voor zowel mobiele telefoons als desktops, geeft deze tool ook tips om je website sneller te maken. Dat kan bijvoorbeeld door de grootte van afbeeldingen te verkleinen. Voor een handboek over het gebruik van PageSpeed en andere webmaster tools, check deze gids voor Dummies.

4. Registreer je restaurant bij online registers

Herinner je je de tijd nog dat je door de Gouden Gids bladerde om een lokaal restaurant te ontdekken? Hoewel zware telefoonboeken nog net geen collector’s items zijn, wordt hun gebruik inmiddels wel totaal overschaduwd door online overzichten.

Voor jou als restauranthouder is het daarom belangrijk dat je je restaurant aanmeldt bij bedrijfspagina’s  als Google Bedrijven en restaurantoverzichten als Iens.nl. Het helpt klanten niet alleen om je gemakkelijker te vinden, ongeacht waar ze zoeken, maar Google zal je ook relevant vinden. Bovendien kan het je zoekmachineranking boosten.

Voordat je allerlei inschrijfkosten betaalt, is het verstandiger om eerst te beslissen welke overzichten de moeite waard zijn. Het heeft namelijk geen enkel nut om je restaurant te registreren bij tientallen overzichten die Google toch niet relevant vindt. Maak allereerst een Google My Business-account aan. Dit is het grootste overzicht van lokale horecazaken – het trekt het meeste webverkeer aan en zorgt ervoor dat je restaurant online enorm opvalt. Hier kun je ook je locatie instellen via Google Maps. Zoekt iemand naar een “hamburger restaurant Amsterdam” dan kom je tussen de zoekresultaten te staan. Ook kun jij en of je gasten foto’s toevoegen aan Google Photo Sphere en kun je mensen de gelegenheid geven om binnen te kijken.

screen-shot-2016-09-27-at-09-28-15
Zorg dat je restaurant te vinden is via Google Maps, upload adres, foto’s en laat gasten binnenkijken.

5. Maak een Facebook Business-pagina aan

Maar liefst 50 miljoen kleine ondernemers gebruiken nu Facebook Business. Dit enorme aantal is nauwelijks verrassend: maar liefst 42% van de marketeersbeschouwt Facebook als cruciaal of belangrijk voor hun zaak, aldus HubSpot.

Facebook Business kan buitengewoon effectief zijn voor restauranthouders, omdat je zo mensen kunt targeten die in de buurt van je restaurant wonen. Zo haalt Karaoke Heroes bar in Connecticut met Facebook Business maar liefst 50% van de nieuwe klanten binnen.

Dankzij de Facebook Ads feature kan Karaoke Heroes bar effectieve hyper-getargete marketingcampagnes opstellen. Ze kunnen hun bar onder de aandacht brengen van specifieke klantsegmenten, zoals mensen binnen een bepaalde leeftijdsklasse die in de buurt wonen. Op die manier geven ze geen onnodig geld uit aan advertenties voor mensen die toch niet binnen hun doelgroep vallen.

6. Test hoe mobielvriendelijk je website is

Er zijn een paar sterke argumenten waarom je de website van je restaurant  mobielvriendelijk moet maken.

Allereerst heeft Google eerder dit jaar een nieuw mobielvriendelijk algoritme gereleast dat mobielvriendelijke websites in organische mobiele zoekresultaten een betere ranking geeft. Ten tweedewordt 88% van de online zoekopdrachtenvoor het trefwoord “restaurant” gedaan vanaf een mobiel apparaat. Dat betekent dat de overgrote meerderheid van de moderne consumenten eerder vanaf hun mobiel dan vanaf hun desktop naar een restaurant zoekt.

Restauranthouders moeten er daarom voor zorgen dat hun website tiptop in orde is voor mobiele zoekopdrachten.

Dat klinkt als iets vanzelfsprekends, maar neem de proef maar eens op de som vanaf je eigen mobiel. Laden je pagina’s wel op de juiste manier? Wat is je ervaring als gebruiker? Google heeft een handige tool die iedereen kan gebruiken om de mobielvriendelijkheid van hun website te checken.

  1. Ga naar Google’s Mobielvriendelijke Test.
  2. Kopieer je webadres in de zoekfunctie.
  3. Klik op “Analyseer”.
mobile-friendlyce365
Google’s Mobile-friendly test

Als je website niet mobielvriendelijk is, kun je overwegen om te investeren in een mobiele versie. Zo kun je de steeds meer online gerichte klant beter bereiken.

Elke restauranthouder kan ervoor zorgen dat klanten zijn restaurant online beter kunnen vinden.

Conclusie: je hoeft absoluut geen technische mastermind te zijn om je website voor online zoekopdrachten te tweaken. Een paar kleine aanpassingen kunnen al het verschil maken tussen een gemakkelijk te vinden website of content die jammerlijk in de cyberafgrond verdwijnt.

Pas deze zes beproefde acties maar eens op je website toe. Bedenk daarbij wel dat wat werkt voor het ene restaurant, niet automatisch werkt voor jouw restaurant. Houd daarom altijd een duidelijk doel voor ogen en noteer nauwkeurig wat er gebeurt als je iets aanpast aan je website. Zo ontdek je vanzelf wat het beste is voor jouw restaurant.

Wil je meer advies & tips?

Lees dé Restaurant Marketing Gids

Ellie Lord

Ellie Lord

Ellie is een in Groot-Brittannië geboren francofiel die is gestationeerd in Montreal. Ze is enthousiast over techniek en houdt van wereldse activiteiten zoals het spreken van meerdere talen, zingen en het creëren van content.