Het geheim tot meer omzet: data-gedreven personeelsplanning

Het geheim tot meer omzet: data-gedreven personeelsplanning

Je personeel goed opleiden is essentieel voor het succes van je horecazaak. Niet alleen zijn zij je grootste merkambassadeurs, maar ze zijn ook degenen die het meest met de gasten bezig zijn. Hun prestaties hebben dan ook een direct effect op de prestaties van je horecazaak.

Maar niet alle medewerkers zijn hetzelfde. Sommige zijn geweldige upsellers, anderen zijn goed in het bedienen van een groot aantal gasten, terwijl weer anderen misschien iets meer begeleiding nodig hebben.

Als het gaat om het plannen van de shifts van je werknemers, is het beste scenario dat de toppresteerders op de drukste dagen van je restaurant werken, tijdens de meest winstgevende uren. Hoewel dit niet per se een hogere winst garandeert, is het plannen van de shifts op basis van de prestaties van de medewerkers zeker een stap in de goede richting.

Data-gedreven personeelsplanning, waarom?

Omdat je er op die manier voor zorgt dat de top-werknemers werken wanneer het er het meest toe doet – gebaseerd op kwantitatieve feiten. Je wilt je personeelsplanning niet opstellen op basis van aannames van wie je denkt dat je beste mensen zijn, vooral wanneer je op basis van data precies kunt weten wie deze echt zijn.

Om te beginnen, moet je de prestaties van je medewerkers evalueren, evenals de verkopen van je zaak, per uur.

Tip voor het maken van werkroosters: bepaal wie uw toppresteerders zijn

Een van de eerste dingen waar je naar moet kijken bij het analyseren van de prestaties van je medewerkers is hun gemiddelde transactiewaarde en de gemiddelde aantal items per transactie. Met die informatie kun je zien welke medewerkers de beste zijn in upselling. Dit zijn je topwerknemers; degenen die de meeste inkomsten binnenbrengen.

Let op: houd rekening met het tijdstip waarop de medewerker werkte. Idealiter kun je werknemers segmenteren op welke dag (en op welk tijdstip van de dag) ze werkten en deze vergelijken met mensen die een vergelijkbaar rooster hebben.

De verkoopcijfers van een medewerker die op vrijdagavond werkt, mogen niet worden vergeleken met die van maandagmiddag. Vergelijk appels met appels zodat je bevindingen niet gebrekkig zijn.

Door deze informatie te analyseren, kunt je de toppresteerders inplannen tijdens piekuren en je minder goed presterende werknemers pro-actief trainen voordat het terrasseizoen volop begint. Het doel is om je best presterende werknemers in te plannen wanneer dat het belangrijkst is.

personeelsplanning

Tip voor het inplannen van werknemers: analyseer de verkopen op het hele uur van de dag

Ervan uitgaande dat je weet wie je topmedewerkers zijn, is het tijd om te kijken wanneer je ze moet inplannen. Om dit te doen moet je weten op welke dagen en uren je het meeste verkoopt. Dat zijn de tijden dat je het beste personeel wilt laten werken.

Je kunt makkelijk te begrijpen verkooprapporten rechtstreeks van je kassasysteem downloaden, die deze informatie duidelijk weergeeft.

Maak een succesvolle personeelsplanning

Nu je het best presterende personeel en de piekuren hebt geïdentificeerd, ben je klaar om je planning op te stellen. Stel je beste personeel zo vaak mogelijk op tijdens de drukste uren. Wat betreft het personeel dat minder vlot verkoopt, maak van de gelegenheid gebruik om met hen te praten en te bespreken hoe ze kunnen verbeteren.

Als je bijvoorbeeld merkt dat een van je werknemers hulp nodig heeft, hebben ze misschien aanvullende training nodig. Je kunt een van je sterkere medewerkers vragen of ze uitleggen hoe zij verkooptechnieken toepassen.

Wie je inplant en wanneer je ze inplant, speelt een grote rol in de winstgevendheid van je zaak. Je zorgt er niet alleen voor dat je het meeste haalt uit de drukste tijden, maar minimaliseert ook eventuele verliezen die kunnen ontstaan ​​door overbezetting in rustigere periodes.

Gebruik je werknemers- en verkoopgegevens in je voordeel! De juiste technologie maakt deze informatie gemakkelijk toegankelijk, makkelijk te interpreteren en helpt je om betere personeelsplanningen te maken.

Meer tips over de optimalisatie van personeelsplanningen?

Kom naar Data Meets Hospitality 2019