Het geheim tot meer omzet: data-gedreven personeelsplanning

Het geheim tot meer omzet: data-gedreven personeelsplanning

Goed personeel is essentieel voor het succes van je winkel. Zij zijn niet alleen je grootste merkambassadeurs, maar ook degenen die het meest met de klanten bezig zijn. Hun prestaties hebben dan ook een direct effect op de prestaties van je winkel.

Maar niet alle medewerkers hebben dezelfde kwaliteiten. Sommigen zijn goede upsellers, anderen verkopen juist aan zoveel mogelijk klanten, terwijl weer anderen meer begeleiding kunnen gebruiken.

Bij een goede personeelsplanning werken je beste verkoopmedewerkers op de drukste dagen en tijdens de meest winstgevende uren. Hoewel dit niet per se een hogere winst garandeert, is het plannen van shifts op basis van de prestaties van de werknemers zeker een stap in de goede richting.

Waarom data-gedreven personeelsplanning?

Omdat je er op die manier voor zorgt dat de top-werknemers werken wanneer het er het meest toe doet – gebaseerd op kwantitatieve feiten. Je wilt je personeelsplanning niet opstellen op basis van aannames van wie je denkt dat je beste mensen zijn, vooral wanneer je op basis van data precies kunt weten wie deze echt zijn.

Begin met het evalueren van de prestaties van de verkoopmedewerkers en de omzet van de winkel per uur.

Bepaal wie je beste werknemers zijn

Een van de eerste dingen waar je naar moet kijken bij het analyseren van de prestaties van je werknemers is hun gemiddelde transactiewaarde en de gemiddelde aantal items per transactie. Met die informatie kun je zien welke werknemers de beste zijn in upselling. Dit zijn je top-werknemers; degenen die de meeste omzet genereren.

Let op: houd rekening met het tijdstip waarop medewerkers werkten. Idealiter kun je werknemers segmenteren op welke dag (en op welk tijdstip van de dag) ze werkten en deze vergelijken met mensen die een vergelijkbaar rooster hebben.

De verkoopcijfers van een medewerker die op zaterdagmiddag werkt, mogen niet worden vergeleken met die van maandagmiddag. Vergelijk appels met appels zodat je bevindingen niet gebrekkig zijn.

Door deze informatie te analyseren, kun je de top-presteerders inplannen tijdens piekuren en je minder goed presterende werknemers pro-actief trainen voordat het drukke seizoen volop begint. 

personeelsplanning

Analyseer je verkopen per uur

Ervan uitgaande dat je weet wie je top-medewerkers zijn, is het tijd om te kijken wanneer je ze moet inplannen. Om dit te doen moet je weten op welke dagen en uren je winkel de meeste omzet genereert. Dat zijn de tijden dat je de beste werknemers wilt laten werken.

Je kunt makkelijk te begrijpen verkooprapporten rechtstreeks van je kassasysteem downloaden, die deze informatie duidelijk weergeeft.

 

Maak een succesvolle personeelsplanning

Nu je de best presterende werknemers en de piekuren hebt geïdentificeerd, ben je klaar om je planning te maken. Plan je beste werknemers zoveel mogelijk tijdens de drukste uren in en neem je minder goede werknemers apart om te bespreken wat ze kunnen verbeteren. 

Als je bijvoorbeeld merkt dat een van je werknemers niet zo goed is in upselling, dan kun je een extra product training geven. Een van je sterkere verkoopmedewerkers kan de training geven, zij weten immers het beste welke producten samen verkocht worden en waarom.

Wie je inplant en wanneer je ze inplant, speelt een grote rol in de winstgevendheid van je winkel. Je zorgt er niet alleen voor dat je het meeste uit de drukste tijden haalt, maar minimaliseert ook eventuele verliezen die kunnen ontstaan ​​door overbezetting in rustigere periodes.

Gebruik je werknemers- en verkoopgegevens in je voordeel! De juiste technologie maakt deze informatie gemakkelijk toegankelijk, makkelijk te interpreteren en helpt je om betere personeelsplanningen te maken.

Lightspeed banner