Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Hier moet je op letten bij een B2B-webshop (+ voorbeelden)

Hier moet je op letten bij een B2B-webshop (+ voorbeelden)

Grenzen vervagen, ook online. Het eCommerce speelveld is niet langer gericht op enkel de B2C-markt, want ook de zakelijke markt heeft online kopen en verkopen ontdekt. Steeds meer ondernemingen verkopen hun grondstoffen, onderdelen of services aan andere ondernemingen online. 

Heb jij een eigen groothandel en wil je jouw businessmodel uitbreiden naar online of ben je nieuw in de B2B-business en wil je een B2B-webshop starten? Lees dan snel verder. 

In dit artikel gaan we in op de volgende vragen: 

We sluiten af met enkele voorbeelden van B2B-webshops. 

Probeer Lightspeed eCommerce gratis uit

Wil je 14 dagen een kijkje nemen achter de schermen om te zien of Lightspeed eCommerce bij jouw onderneming past? Kies je design en probeer het uit. Je aanpassingen blijven ook na de proefperiode behouden. Geen zorgen, je zit nergens aan vast

Wat is het verschil tussen B2C- en B2B-eCommerce?

Het grootste verschil tussen B2C- en B2B-eCommerce is dat consumenten niet voor zichzelf online aankopen doen, maar voor hun eigen bedrijf of het bedrijf waar ze werkzaam zijn. Vaak zijn het grotere orders dan je bij B2C-ecommerce kunt verwachten. 

Ook het zoekproces verloopt anders. Hoewel bij B2C vaak gezocht wordt op producten of merken, wordt er bij B2B vaker gezocht op artikelnummers of EAN. De prijzen zijn meestal niet zichtbaar in een B2B-webshop, en er worden vaker (persoonlijke) kortingen toegepast dan bij B2C-webshops. Ook de prijzen kunnen per klant variëren. 

Je lees het al, B2B-klanten hebben dus een andere benadering nodig dan B2C-klanten. Een goede B2B-webshop kan je daarbij helpen. 

 

Wat zijn de voordelen van een B2B-webshop? 

Ben je nog een tikkie huiverig om je zakelijke business ook online te runnen? We delen graag een aantal redenen waarom je de stap zou moeten zetten: 

  • Boor nieuwe markten aan: je beperkt jezelf niet langer tot de omgeving van je fysieke winkel, maar kunt nu eenvoudiger nationale én internationale markten aanboren. 
  • 24/7 bestellen: ook zakelijke klanten willen graag shoppen wanneer het hen uitkomt. Met een B2B-webshop kunnen klanten altijd in jouw winkel/groothandel terecht. 
  • Meer data: Je krijgt een veel beter inzicht in het koopproces van jouw klanten. Hoe komen ze bij jouw webshop terecht? Hoe bestellen ze? Welke producten leggen ze in hun winkelmandje maar rekenen ze niet af? Door een webshop te openen, open je ook een bron aan data waarmee je al je processen kunt optimaliseren. 
  • Digitalisering & automatisering: Door te digitaliseren en processen te automatiseren heb je minder sales medewerkers nodig. De klant kan nu immers zelf een bestelling plaatsen, zonder daarvoor eerst met een medewerker te spreken. Ook het verzendproces kan veel efficiënter, waardoor je meer tijd en geld overhoudt. 

 

Waar moet je op letten bij een B2B-webshop? 

De customer journey

B2B-klanten volgen een andere journey dan B2C-klanten. Het proces is complexer en duurt daarom ook langer. B2B-klanten hebben meer behoefte aan persoonlijk contact en verwachten eventueel op maat gemaakte offertes en facturen. Maar voor ze overgaan op kopen, willen ze eerst alle details van de producten weten.

Het is daarom belangrijk om de customer journey van je klanten goed uit te werken en deze flow ook naar online te vertalen. 

Een speciaal B2B-webshop design

Een B2B-customer journey vereist een webshop design dat gericht is op de zakelijke markt. B2B-webshop designs zijn daarom simplistisch en clean. Ze zijn vooral bedoeld om B2B-klanten zo goed mogelijk te informeren over de producten en houden rekening met personalisatie. 

Prijzen worden meestal niet weergegeven. Nieuwe klanten kunnen prijzen aanvragen en bestaande B2B-klanten kunnen ze zien in hun persoonlijke klantprofiel. Een speciaal platform waar klanten kunnen inloggen is daarom zeker aan te raden. 

Lightspeed eCom biedt mobiel responsive webshop designs aan, zoals het Ignite thema dat veel gebruikt wordt in combinatie met de B2B module. Andere thema’s, speciaal ontworpen voor B2B-ondernemingen zijn bijvoorbeeld Switch en B2B pro. Deze designs zijn gericht op groei, en je kunt er dan ook altijd nog apps aan toevoegen. 

Zo kun je met B2B Addons een portal login aanmaken, met Advanced Product Pricing afwijkende prijzen per klant, klantgroep of land tonen, en met Dynamic Default Variant de productvarianten weergeven die wél op voorraad zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos. Bekijk ze allemaal in onze app store.  

Klantspecifieke prijzen en kortingen

Klantspecifieke prijzen en kortingen zijn belangrijk om je B2B-klanten aantrekkelijke aanbiedingen te doen die jou onderscheiden van je concurrenten. Je hebt verschillende mogelijkheden om kortingen toe te kennen. Je kunt bijvoorbeeld gratis verzending aanbieden voor bestellingen boven een bepaald bedrag of aantal, of een procentuele korting toepassen op de totaalprijs. Andere opties zijn het toevoegen van een gratis product bij een bepaald aantal artikelen of bij een bestelling van een bepaalde winkelwagenwaarde. Ook de gehanteerde prijs kunnen variëren, afhankelijk van de bestelwaarde, het aantal verekochte producten, de type klant die inkoopt (groothandel vs. particuliere klant) 

Kortingen vergroten de kans dat je klanten herhaalaankopen doen, waardoor je ook meer bekendheid kunt genereren. Met behulp van ‘klantgroepen’ kun je je zakelijke relaties op basis van klanttype nóg persoonlijker benaderen door ze gepersonaliseerde kortingen aan te bieden. 

Met Lightspeed eCom kun je je eigen klantgroepen aanmaken en individuele klanten toewijzen aan een bepaalde groep. Het is ook mogelijk om vaste kortingen en prijzen in te stellen voor bijvoorbeeld vaste klanten. 

Bulkorders

Kleine B2B-bestellingen kunnen vaak eenvoudig verwerkt worden. Bulkbestellingen zijn gecompliceerder. Zorg ervoor dat jouw klanten snel en eenvoudig bulkbestellingen kunnen doen en dat alles overzichtelijk blijft. Dit kun je uiteraard alleen doen als je ook over de benodigde hoeveelheid producten beschikt. 

Gegevens verzamelen en evalueren

Cijfers liegen niet! Datarapportages met veel inzicht zijn het halve werk. Lightspeed eCom geeft je een compleet overzicht van al je data en statistieken. Je kunt bijvoorbeeld dagelijks rapporten downloaden voor een nauwkeurig overzicht van je totale omzet, maar het vertelt je ook welke producten het beste of het slechtst verkopen. Naar aanleiding van deze trends kun je direct actie ondernemen: hou mee- of tegenvallende verkoopcijfers in gedachten wanneer je je voorraad inkoopt doet en verkoop minder populaire producten met korting zodat je niet met voorraad blijft zitten. 

Met Lightspeed eCom heb je daarnaast de mogelijkheid om gegevens te verzamelen over het gedrag van je websitebezoekers. Google Analytics is eenvoudig te integreren met je webshop zodat je altijd een overzicht hebt van de prestaties van je website. Door te integreren met Google kun je meer te weten komen over de demografie van je bezoekers, hoe ze op je webshop zijn gekomen en welke pagina’s van je webshop ze het meest bezoeken. Dit is vooral handig voor marketing- en SEO-doeleinden.

Marketing en zoekmachineoptimalisatie

Ook bij een B2B-webshop moet je nadenken over hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Begin dan ook bij het definiëren van waar je prospects naar op zoek zijn.

Productbeschrijvingen: zorg ervoor dat elk product dat je verkoopt duidelijk wordt beschreven. Niet alleen is dit goed voor zoekmachineoptimalisatie, maar zo zorg je er ook voor dat bestelfouten worden voorkomen. 

Bloggen: wees creatief en laat je klanten zien dat jij dé expert bent in jouw branche. Schrijf bijvoorbeeld over nieuwe producten of de laatste trends in jouw regio

 

Voorbeelden van B2B-webshops

Insiders Hair Business

De webshop ‘Insiders Hair Business’ is een B2B-webwinkel die haarproducten verkoopt aan partnersalons. Daarnaast hebben ze ook hun eigen Insiders studio en co-creatieplatform. Inside Hair Business geeft op de homepage al hun producten weer in de menubalk. Zo kunnen klanten eenvoudig navigeren. Ze laten klanten middels een balk bovenaan de webshop direct weten dat wereldwijde levering en betalen op factuur mogelijk is. Zo proberen ze klanten over de streep te trekken om producten te kopen. Insiders Hair Business maakt gebruik van het webshop thema Nova

Geven is leuker

Geven is leuker is dé groothandel voor cadeauwinkels. De webwinkel heeft een inkoopplatform vol met cadeaus voor in je winkel, concept store of webshop. Ze voegen regelmatig nieuwe producten toe aan het platform. Om de producten en bijbehorende prijzen te kunnen zien moet je eerst inloggen. Geven is leuker heeft hun webshop gebouwd in het thema Austin

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen met je B2B-webwinkel? Neem vrijblijvend contact op met een van onze eCommerce experts om de mogelijkheden te bespreken. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen