Een B2B Webshop starten

Net zoals B2C eCommerce, is B2B booming. Met een B2C shop is je winkel 24/7 open en kunnen klanten op elk moment en elke plek een aankoop doen in je online winkel. eCommerce biedt ook B2B verkopers de nodige voordelen. Met een B2B webshop is het bijvoorbeeld niet meer nodig om de buitendienst op pad te sturen en kan je je resources aansturen op activiteiten zoals online marketing, service en support. Lightspeed biedt je de tools en support om de B2B markt te bedienen. Benieuwd hoe? Lees het hier in deze blog of uitgebreid op onze B2B informatiepagina!

De verschillen tussen de B2B klant en B2C klant

Elk product heeft zijn markt, en elke verkoper wilt weten wat de wensen van deze markt zijn om zo hierop te kunnen inspelen. Hierdoor kan je de klant correct bereiken, bedienen en behouden. Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de particuliere en de zakelijke klant zijn er ook aardig wat verschillen.

Zorgeloos online in- en verkopen
In tegenstelling tot particuliere aankopen, worden zakelijke aankopen gedaan uit het belang van het bedrijf waarvoor de koper actief is. Online aankopen zijn dus niet voor eigen gebruik wat de intentie tijdens het bezoek anders maakt. Het is overbodig om in te spelen op de persoonlijke wensen van de zakelijke klant. Denk hierbij aan branding voor het individu, uitbundige designs en persoonlijke content. Met B2B wil je vooral weinig poespas in je webshop en is het handig om je te richten op de praktische zaken.

Zakelijke aankopen moeten beargumenteerd worden
Oké, er zijn gevallen met B2C aankopen waar dit ook gebeurt, denk aan een aanschaf van een nieuwe auto of een tv (even thuis overleggen). Deze zullen echter niet vaak online gebeuren maar in een fysieke winkel. B2B aankopen zijn vaak groter én worden online gedaan. Dit betekent wel dat aankopen beargumenteerd moeten worden en heeft dus invloed op de eisen van de zakelijke klant. Duidelijke en uitbundige informatie is van belang zodat de aankoop goed beargumenteerd kan worden.


Lees hier het verhaal van Lightspeed klant Tech66.nl die een jaar geleden een 2de B2B webshop opende.

Zoals je ziet zitten er wat verschillen tussen de zakelijke en particuliere klant, dit vertaalt zich in andere wensen. Het is handig om hierop in te spelen en je webshop aan te passen. Met onze Speciale B2B Thema’s en B2B apps, ben je uitgerust met de juiste tools en support om je zakelijke klanten te kunnen bedienen. Lees hieronder hoe je hier handig gebruik van kan maken.

B2B Apps

We vragen specialisten om te doen waar zij goed in zijn. Daarom is Lightspeed’s App Store ontwikkelt om jou te helpen met specifieke wensen. Net zoals wij jouw support bieden op ons eCommerce product kan je die ook verwachten van de additionele B2B apps. Lightspeed biedt je via partners een aantal essentiële functionaliteiten die jij nodig hebt om B2B zaken te doen. Indien je het niet kan vinden in de App store, is maatwerk ook mogelijk.

Toon enkel varianten die op voorraad zijn
Het komt weleens voor dat een productvariant niet op voorraad is. Hierdoor denken klanten dat het product uitverkocht is terwijl andere varianten nog wel te koop zijn. Met Dynamic Default Variant heb je een geheel geautomatiseerde productmanager. De klant ziet altijd de variant van het product die op voorraad is. Kies zelf de voorwaarden waarop een variant getoond wordt.

Verzendkosten op basis van postcode
Met Shippingcosts by Postal code biedt je je klanten verschillende opties met verzendmethodes op maat. De online shopper is direct op de hoogte van de prijs die betaald wordt op basis van de ingevoerde postcode. Denk aan pallet-zendingen voor bepaalde producten en gratis verzendingen binnen een straal van 5 KM. Daarnaast biedt de app ook de mogelijkheid aangepaste prijzen te hanteren voor bestellingen uit het buitenland. Uiteraard zijn de nationale BTW-tarieven inbegrepen.

Klantspecifieke prijzen
Heb je veel vaste klanten? Of verkoop je ook aan groothandels? Met Advanced Product Pricing biedt je altijd de juiste prijzen aan naar de juiste klant. Personaliseer je prijzen voor specifieke klanten, klantgroepen of landen. Maak staffels met verschillende producttypes of productvarianten.

B2B login portal
B2B add-ons biedt extra functies die gebruikt kunnen wordt om B2C webshops gebruiksvriendelijk te maken voor B2B. Met een portal-login verander je de landing page in een inlogscherm. Toon alle varianten en zorg ervoor dat de klant eenvoudig grote bestellingen kan plaatsen. Tot slot kunnen klanten met de invoice App, hun bestelling achterhalen door een account aan te maken op de webshop.

B2B Thema’s

Lightspeed kent 2 speciale B2B designs die zich vertalen in een Thema: Theme Conversion en Lighter than Light.

B2B Thema – Conversion
Zoals eerder vernoemt worden zakelijke aankopen vaak onvrijwillig gedaan en niet uit eigen belang. Het is daarom nóg belangrijker om ervoor te zorgen dat het aankoop proces snel, gemakkelijk en overzichtelijk verloopt. Met Conversion kunnen klanten makkelijke bulk orders plaatsen en hoeven dus niet te switchen tussen de kassa en product pagina. Denk eens hoeveel tijd je de klant bespaart als er 5000 pennen besteld moeten worden.

Gold supplier Alibaba
Conversion laat je eenvoudig bulk orders plaatsen

B2B Thema – Lighter than Light
Zakelijke aankopen moeten worden beargumenteerd. Het is daarom van belang om de klant uitbundig, accuraat en voldoende te voorzien van informatie. Met het thema Lighter than Light kan je zakelijke klanten tijdens hun aankoop op de hoogte houden van de totale kosten. Met totale kosten bedoel ik: inclusief verzendkosten, op basis van jóu locatie en exclusief BTW.

Prijs weergave inclusief én exclusief BTW

B2B Whitepaper

Heb je een B2C-webshop, maar zou je ook B2B willen verkopen? Of heb je al een succesvolle groothandel, maar wil je ook (een deel van) je voorraad online verkopen? Dan is deze gids een must-read!

Conclusie

Er komt veel kijken bij het runnen van een B2B webshop. Bovendien is er een verschil tussen de behoefte van de klant die je bedient. Aankopen worden gedaan in een andere setting en gemak is van een groter belang. Met de hulp van de B2B Thema’s en B2B apps helpen we je graag om jou B2B webshop tot een groot succes te brengen. Lees meer op onze B2B informatiepagina.

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits is Team Lead Strategic Alliances bij Lightspeed. Voordat hij bij Lightspeed aan de slag ging had hij een succesvolle webwinkel in houten zonnebrillen. Met zijn ervaring als internetondernemer schrijft hij over de laatste ontwikkelingen rondom de App & Theme Store en helpt hij webwinkeliers te groeien met apps.