Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

De checklist voor een succesvolle fashion webshop

De checklist voor een succesvolle fashion webshop

Wilde je altijd al een fashion-concept online zetten? Met een beetje creativiteit zet je zo een webshop in elkaar! Uiteraard is het belangrijk dat je webshop uiteindelijk ontpopt tot een prachtig en succesvol online fashion-concept. Wij geven je daarom een checklist vol met tips voor online succes.

1. Gebruik goede fotografie

Design is van groot belang voor het succes van je webshop. Wist je namelijk dat 93% van de consumenten vindt dat het uiterlijk van een website bepalend is of ze wel of niet een aankoop doen? Maar liefst 52% van online winkeliers verlaten webshops als de design hen niet aanstaat.

Wat kun je hier aan doen? Het gebruik van goede fotografie heeft meteen een positief invloed op de design. Fashion webshops als NIKKIE zijn een uitstekend voorbeeld. Zodra je op de hoofdpagina landt, wordt je verwelkomt met aantrekkelijke fashion fotografie. Het design zet meteen de uitstraling van het merk neer: sterk, elegant en uitgesproken. Als bezoeker weet je direct wat voor collecties je kunt verwachten.

De landingspagina van fashion webshop NIKKI

Ook op andere pagina’s maakt NIKKIE gebruik van hoogwaardig beeldmateriaal. Bij de ‘SHOP THE LOOK’ lookbook-pagina zijn de kledingstukken afgebeeld wanneer ze als outfit gedragen worden. Wanneer je op een outfit klikt, kun je artikelen individueel bekijken, een maat selecteren en het product aan je winkelwagentje toevoegen.

De lookbook pagina van fashion webshop NIKKIE

2. Versimpel de navigatie

Een overzichtelijke navigatie is essentieel voor een prettige klantervaring. De webshop van Ibiza Mode is hier een goed voorbeeld van. De hoofdpagina bestaat uit verschillende afbeeldingen, elk voor een eigen categorie. Klik je op een van de afbeeldingen, dan wordt je direct naar de juiste pagina gestuurd. Dat maakt de navigatie voor webshop bezoekers makkelijker, wat goed is voor de conversie.

Landingspagina van fashion webshop Ibiza Mode

3. Beperk retourzendingen

Een goed retourprocess zorgt voor loyale klanten. Maar uiteindelijk is voorkomen beter dan retourneren. Niet alleen zijn retourzendingen slecht voor het milieu, maar kan een retournering voor veel bijkomende kosten en extra werk zorgen.

Je kunt op verschillende manieren retourzendingen beperken. Zo kun je artikelen met maattabellen en een gedetailleerde productbeschrijving zo goed mogelijk weergeven. In de webshop van U Want I Sell worden meerdere afbeeldingen en tags gebruikt om bezoekers een uitgebreid beeld van een product te geven. Ook kunnen bezoekers de zoomfunctie gebruiken om het artikel van dichtbij te bekijken.

Wanneer klanten een compleet beeld van een product hebben, zal de kans op teleurstelling kleiner zijn. Klanten zullen dus minder snel een artikel retour sturen.

Productpagina van fashion webshop U Want I Sell

4. Verhoog conversie met klantenpsychologie

In een webshop kunnen bezoekers jouw producten niet aanraken. Het is dan ook logisch dat mensen zoeken naar meer zekerheid bij het bestellen. Mensen willen namelijk niet een product ontvangen die plots van slechte kwaliteit blijkt te zijn.

Om je potentiële klanten wat meer zekerheid te geven bij het maken van een bestelling, kun je gebruik maken van klantenpsychologie. Zo is sociale bewijskracht, of social proof, een methode om mensen te overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen. Mensen zijn van nature sociale wezens en hechten waarde aan de mening van anderen. Als ondernemer kun je social proof gebruiken in je webshop. Zo heeft BRUUT, een webshop voor sneakers, deze methode goed toegepast.

Landingspagina van Fashion webshop BRUUT

Mensen die de webshop bezoeken, zullen linksonder in het beeld een pop-up krijgen. Hierin wordt vermeld wat er de afgelopen uren is verkocht en door wie. Wanneer je op de pop-up klikt, zul je worden verwezen naar de juiste productpagina. Bezoekers zullen zich zo meer gemakkelijk voelen bij het plaatsen van een bestelling. Als andere klanten het artikel kopen, waarom zou jij dat niet doen?

5. Praat over je producten en over trends

Een ander belangrijk aspect van je webshop is de content. Zo houdt Urban Bozz, een webshop voor stoere mannentassen, een blog bij. Deze blog geeft lezers de laatste trends op het gebied van (mannen)tassen. Dè manier om bezoekers een complete service te bieden!

Blogpost van fashion webshop Urban Bozz

Content hoeft niet alleen bij je blog te blijven. Ook productpagina’s verdienen hun eigen verhaal. Daar sluit Urban Bozz zich helemaal bij aan. Met stukjes tekst en video content geeft de webshop haar klanten een goed beeld van het product. Overigens is content ook weer goed voor de vindbaarheid van je webshop. Dit zorgt weer voor meer bezoekersverkeer naar je webshop.

Productpagina van fashion webshop Urban Bozz

6. Spreek de talen van je bezoekers

Als je een fysieke winkel hebt, zou je een buitenlandse klant toch ook niet de rug keren, zelfs als hij of zij jouw moedertaal niet beheerst? Bij webshops is het net zo. Zorg ervoor dat zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers zich welkom voelen in jouw webshop door toegankelijk te zijn voor meerdere talen.

Bijvoorbeeld: MIPACHA, een fashion webshop uit Peru, biedt originele, handgemaakte schoenen. Deze zijn wereldwijd bij mensen in trek. Het is daarom geen verrassing dat de webshop van MIPACHA in verschillende talen beschikbaar is: Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans.

Landingspagina van fashion webshop MIPACHA

Met een vertaalde webshop kom je al heel ver. Verschillende vertaal-apps, zoals Simple Translate, zijn gespecialiseerd in webshop vertalingen. Wil je jouw bezoekers echter een ongeëvenaarde ervaring bieden, dan is het aan te raden om je webshop te lokaliseren. Dat doe je door een lokalisatie-expert in te schakelen. Deze expert doet niet alleen vertalingen, maar zorgt er ook voor dat de content aansluit bij de behoeftes en verwachtingen van de buitenlandse webshop bezoeker.

Meer weten over onze eCommerce software?

Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze eCommerce experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.