7 tips voor conversie verhogende landingspagina’s in uw webshop

Een AdWords campagne is vrijwel altijd gericht op het bereiken van conversies. De ene campagne stuurt aan op een aankoop, de andere juist op het aanvragen van een brochure. Maar het kan lastig zijn om de gewenste conversie te bereiken. Hoe stuur ik mijn AdWords-bezoeker daadwerkelijk naar een conversie?

Bij veel AdWords campagnes wordt er zorgvuldig aandacht besteed aan het optimaliseren van de campagne. Betere advertentieteksten schrijven, het juiste dagbudget bepalen en actief irrelevante zoekwoorden uitsluiten. Terecht dat hier veel aandacht aan wordt besteed, maar minstens zo belangrijk is het proces in de webshop zelf. In dit artikel helpen wij u op weg met een aantal praktische tips.

1. Creëer een relevante landingspagina

Het lijkt voor de hand te liggen, maar het komt nog vaak genoeg voor dat bezoekers niet op een relevante bestemmingspagina landen. Bezoekers komen via AdWords binnen in de webshop via een bepaalde zoekopdracht. Ze verwachten dus een antwoord op uw pagina te vinden voor een specifieke zoekopdracht.

Heeft u een webshop met tuinartikelen? Bouw uw AdWords-campagne zo specifiek mogelijk op en laat mensen die zoeken op een grasmaaier, ook daadwerkelijk op die pagina landen. Dit is niet alleen goed voor uw AdWords campagne (een betere relevantie zorgt voor een hogere kwaliteitsscore, en dus een lagere CPC), maar ook voor het proces in de webshop zelf.

2. Optimaliseer uw landingspagina

Bouw een landingspagina altijd met een concreet doel. Een homepage kan verschillende doelen hebben: doorklikken naar een andere pagina, telefonisch contact opnemen, de Facebookpagina liken etc. Een landingspagina moet echter gericht zijn op één doel. Hoe concreter, hoe beter.

Is het doel van de landingspagina een aankoop? Maak de bestel button duidelijk zichtbaar, vermeld in een vroeg stadium de verzendkosten en maak het koopproces zo simpel mogelijk voor de consument.

Bekijk uw landingspagina eens goed op zaken die wellicht kunnen afleiden. Wilt u echt die interne link in uw tekst opnemen? Of vormt dat juist een reden voor bezoekers om uw landingspagina te verlaten? Draagt die extra afbeelding echt bij aan een hogere conversie? Kijk dus kritisch naar ieder element op de landingspagina en bepaal of dit bijdraagt aan extra conversies genereren.

3. Gebruik de juiste call to action

Wanneer een bezoeker vanuit AdWords op een landingspagina terecht komt, moet direct duidelijk zijn welke actie hij kan uitvoeren. Is het doel van uw campagne het doen van een aankoop? Test de beste call to action. Welke call to action zou beter werken?

  • Koop nu!
  • Plaats dit product in mijn winkelwagen
  • Bestel direct!

Laat de call to action opvallen op de pagina en test met de juiste plek en grootte. Ook de kleur kan van invloed zijn op het verhogen van de conversieratio. Probeer kleuren die er direct uitspringen en test daarin met verschillende varianten.

4. Creëer vertrouwen bij de klant

Zeker voor webshops is het van belang om betrouwbaar over te komen. Vertrouwt de bezoeker het om een aankoop in uw webshop te doen? Maak zichtbaar welke betalingsmethoden er zijn, hoe u omgaat met de privacy van de klant en wat de leveringsvoorwaarden zijn. Plaats deze gegevens op een zichtbare plek, op het moment dat de bezoeker daadwerkelijk tot een aankoop of andere actie over moet gaan. Door op het juiste moment met de juiste trust indicators te komen wordt de conversieratio verhoogd.

Econsultancy/Toluna heeft onderzoek gedaan naar de factoren die voor gebruikers van belang zijn om een webshop te vertrouwen:

  • Keurmerken: laat mijn webshop keurmerken zien die ik heb gekregen?
  • Contactgegevens: Staan mijn contact- en adresgegevens volledig op de webshop?
  • Vrienden/familie hebben ook in deze webshop gekocht: bied ik de mogelijkheid in mijn webshop om een aankoop te delen op social media?
  • Bekende merken: Bied ik bekende merken/producten aan in mijn webshop?
  • Gebruiksvriendelijkheid: Ziet mijn webshop er professioneel uit? Werkt de webshop goed?

Check uw webshop kritisch op bovenstaande punten? Op welk punt valt voor u nog veel winst te behalen?

5. Vergelijk met concurrenten

Uw AdWords-campagne kan nog zo goed geoptimaliseerd zijn, uiteindelijk speelt ook de concurrentie een rol in het conversie optimalisatieproces. Wanneer u veel duurder bent dan de concurrent, is de kans groot dat iemand toch bij de concurrent het product koopt.

Maar ook het verschil in verzendkosten kan een drempel vormen voor de consument. Biedt uw concurrent gratis verzending, terwijl u € 5 verzendkosten rekent? Dan kan dat zomaar een reden vormen voor de consument om bij uw concurrent te kopen.
Breng uw concurrenten dus altijd in kaart en probeer hierop in te spelen. Hoe meer drempels u van te voren wegneemt, hoe groter de kans op een conversie.

Kijk daarnaast in AdWords om uw zoekwoorden te vergelijken met concurrenten. Op welk zoekwoord biedt uw concurrent en welke positie neemt hij in?

Adwords veilinggegevens

Voorbeeld: U adverteert op het zoekwoord “heren werkschoenen”. Zoek in AdWords het zoekwoord op en klik op Veilinggegevens > Geselecteerd. Vergelijk uw belangrijkste concurrenten op de gemiddelde positie en onderzoek op welke landingspagina zij terecht komen. Wat doet uw concurrent op deze pagina beter/anders dan u doet? Doe hiermee waardevolle inzichten op en pas ze toe op uw webshop!


6. Optimaliseer de laadtijd van uw webshop

Gebruikers hechten steeds meer waarde aan een gebruiksvriendelijke webshop. Dat houdt onder andere in dat uw webshop snel moet zijn. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de internetgebruikers een laadtijd van minder dan 2 seconden verwachten voor een webshop. Wanneer het boven de 3 seconden komt, hebben internetgebruikers de neiging om de webshop weg te klikken. Test uw webshop dus regelmatig op de snelheid en probeer dit onder de 2 seconden te houden. Een snellere webshop zorgt voor een hoger conversieratio.

7. Zet Google Analytics in om aan te sturen op conversie optimalisatie

Google Analytics is een fantastische bron om informatie uit te halen over uw conversies. Analyseer conversies vanuit Analytics voor:

  • Leeftijd; heeft de leeftijdscategorie 35-44 een hoger conversieratio dan de leeftijdscategorie 65+?
  • Terugkerende bezoekers; kopen mensen die voor het eerst in de webshop komen sneller een product dan terugkerende bezoekers?
  • Mobiel vs. desktop; welk apparaat levert het hoogste conversiepercentage op?
  • Tijd tot aankoop; hoelang doet een consument gemiddeld over de aankoop? Op basis van deze gegevens kunt u ook veel gerichter gebruik maken van retargeting.
  • Beste conversiepad; Kopen mensen direct van de AdWords campagne een product? Of komen zij eerst via AdWords binnen en doen zij de aankoop als zij direct naar uw webshop gaan?

Zonder relevante statistieken heeft het weinig zin om u bezig te houden met conversie optimalisatie. Stel daarom op de juiste manier uw doelen in, hou conversies bij in uw webshop en analyseer regelmatig de gegevens. Ook kunt u vanuit Analytics handige rapporten genereren. Op basis daarvan doet u weer waardevolle inzichten op die u direct kunt toepassen!

Hoger rendement in uw webshop

Voor een succesvolle AdWords-campagne is de juiste structuur van de campagnes essentieel om optimaal resultaat te halen. Een goede indeling, relevante advertenties en zoekwoorden zorgen voor een hogere kwaliteitsscore en lagere kosten per klik. Met het optimaliseren van de landingspagina heeft u nog meer invloed op het conversiepercentage. En hoe hoger het conversiepercentage van uw webshop, hoe hoger het rendement op uw bezoekers. Bovenstaande tips geven u de juiste handvaten om gericht aan de slag te gaan met conversie optimalisatie.

Wilt u een op maat gemaakte conversieoptimalisatie scan voor uw webshop? Speciaal voor SEOshop bezoekers geeft ZEO 50% korting! Interesse? Bekijk deze website voor meer informatie!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.