3 tools voor doeltreffende Facebook advertenties

3 tools voor doeltreffende Facebook advertenties

Met ruim 2 miljard actieve gebruikers is Facebook de absolute koning van de social media platformen. Van die actieve gebruikers bestaat 68% uit volwassenen. De kans is dus groot dat je hier een publiek vindt dat geïnteresseerd is in jouw bedrijf en je producten.

Of je je wilt richten op bestaande klanten, vergelijkbare doelgroepen of aangepaste doelgroepen, we vertellen je graag meer over drie tools die je kunt gebruiken om je Facebook advertenties te verbeteren, meer verkeer naar je online store te leiden en het investeringsrendement van je Facebook advertenties te vergroten.

1. Facebook Pixel

Een Facebook Pixel is een ontzettend slimme marketingtool. Kort gezegd is het een stukje code dat je in de backend van je online store verwerkt. Daarmee track je het gedrag van je bezoekers en kun je Facebook advertenties maken die direct aansluiten op dat gedrag.

Bijvoorbeeld

Stel dat je een kledingzaak hebt. Als je een Facebook Pixel installeert, kun je precies zien wie er interesse toont in dat hippe rode t-shirt dat je verkoopt en die bezoekers opnieuw benaderen met een Facebook advertentie voor dat specifieke shirt.

Facebook advertentie

Het werkt ook andersom: als iemand op een van je Facebook advertenties klikt en op je site terecht komt, track je zijn of haar surfgedrag.

 Wat heb je aan deze informatie?

Een Facebook Pixel is handig omdat je waardevolle informatie verzamelt over het surfgedrag van je sitebezoekers en de producten of diensten waarin ze geïnteresseerd zijn. Daarmee kun je dynamische advertenties maken die passen bij hun interesses en dus waarschijnlijker tot een verkoop leiden.

Leer je publiek kennen

Informatie over je klanten en online publiek is van onschatbare waarde. Als je weet waarnaar ze op zoek zijn en waarop ze klikken, kun je je website, marketing en merk aanpassen aan wat je klanten willen. Dit vergroot de conversie van je Facebook advertenties en daarmee het aantal verkopen via je online store.

Ontdek of je Facebook advertenties doeltreffend zijn

Met Facebook Pixel kun je de conversie van je Facebook advertenties meten. Dat betekent dat je precies kunt zien welk percentage van de mensen die op je advertentie klikken, uiteindelijk ook echt iets koopt.

Hoger investeringsrendement op je advertentiekosten

Je weet inmiddels dat je met Facebook Pixel advertenties kunt maken gericht op mensen die al interesse hebben getoond in je site, of andere Facebook advertenties met relevante content. Zo besteed je je reclamebudget alleen aan mensen van wie de kans het grootst is dat ze iets kopen. Je verspilt geen geld aan reclame voor een breed publiek, van wie de meeste mensen toch niet op je advertentie zullen klikken. Je richt je alleen op mensen die al hebben laten zien dat ze interesse hebben in je producten.

Facebook Pixel integreren met Lightspeed eCom

We hebben ervoor gezorgd dat je je Facebook Pixels in twee simpele stappen kunt integreren met je Lightspeed eCom-store:

  1. Maak een pixel: meld je aan bij je Facebook Business-account en klik op Gebeurtenisbeheer. Onder het tabblad Pixels kun je je zakelijke pixel maken door een naam in te voeren en akkoord te gaan met de voorwaarden. Heb je al een pixel gemaakt? Je vindt hem op het dashboard van je Facebook Business-pagina.
  2. Zodra je de ID van je Facebook Pixel hebt, ga je naar de backoffice van je Lightspeed eCom en kies je Instellingen > Webstatistieken > Facebook Pixel. Plak hier de pixel-ID.

Zo simpel is het. Hierna worden de acties van klanten op je site meteen getrackt.

2. A/B-tests van je Facebook-advertenties

Stel dat je een paar Facebook advertenties hebt gemaakt, maar dat ze niet het gewenste resultaat opleveren. In dat geval zijn je Facebook advertenties ideale kandidaten voor een a/b-test.

Met een a/b-test kun je verschillende versies van een advertentie testen om te zien welke versie het beste werkt. Je kunt een a/b-test maken voor hetzelfde publiek zodat je ziet welke advertentie het beter doet, of een advertentie testen op verschillende doelgroepen.

Bij een a/b-test is het belangrijk dat je twee exacte variabelen test, bijvoorbeeld in je design of je teksten. Alleen dan levert een a/b-test geldige informatie op. Bekijk het voorbeeld hieronder van twee advertenties in een a/b-test met de volgende variabelen:

 Bijvoorbeeld

Facebook advertentie
Facebook advertentie

In dit voorbeeld kijken we wat beter werkt: een neutrale of een gekleurde achtergrond.

Afhankelijk van welke advertentie de meeste clicks en de hoogste conversie oplevert, kun je vaststellen of de advertentie met of zonder gekleurde achtergrond het beste werkt voor je doelpubliek. Gebruik die informatie voor de volgende advertenties die je maakt voor datzelfde publiek, om de resultaten te verbeteren.

 Met a/b-tests krijg je een beeld van het soort advertenties waarop je Facebook publiek het beste reageert.

 Zelf een a/b-test maken op Facebook? Klik hier voor uitgebreide instructies.

3. Optimaliseer wanneer je advertentiesets worden getoond

We weten allemaal dat Facebook een enorme hoeveelheid gebruikersgegevens verzamelt. Die gegevens kun je in jouw voordeel gebruiken.

Ga in Facebook Bedrijfsmanager naar Statistieken > Berichten. Hier zie je precies op welke tijden van de dag je publiek online actief is.

Facebook advertentie

Inzicht in de tijden waarop je publiek actief is, is ontzettend waardevol bij het plannen van je Facebook advertenties. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je advertenties alleen op de newsfeed van je doelpubliek verschijnen op die betreffende tijden. In plaats van een advertentie gedurende langere periode weer te geven en daarmee waarschijnlijk veel geld te verspillen, zorg je er zo voor dat je advertentie alleen wordt getoond als je meest relevante doelgroepen daadwerkelijk online zijn.

Verbeter je Facebook advertentie strategie

Met Facebook Pixels, a/b-tests en een slimme planning zorg je dat je Facebook advertenties relevant zijn, en een zo hoog mogelijk aantal sitebezoekers omzetten in kopers. Met deze tools kun je een zeer gerichte Facebook advertentie strategie ontwikkelen waarmee je met minimale inspanning een maximaal investeringsrendement behaalt.