Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

De essentiële optimalisatiestappen voor succes met Google Shopping

De essentiële optimalisatiestappen voor succes met Google Shopping

Of je nu een Google Shopping-veteraan bent of net in de wereld van Shopping terecht bent gekomen, met deze praktische tips van partner DataFeedWatch boost je direct jouw feed ROI en ben je meteen goed op weg.

Vandaag vestigen we onze aandacht op twee van de meest besproken feed optimalisaties: producttitels en het uitsluiten van producten op de feed. Onze ervaring, op basis van onze samenwerking met duizenden verkopers over de hele wereld, geeft ons een inzicht in wat daadwerkelijk resultaten oplevert voor verkopers die shopping campagnes draaien in Google Adwords.

Dus, laten we zonder verder oponthoud eens gaan kijken naar onze aanbevelingen voor feed optimalisaties.

Optimaliseer producttitels

In een recent onderzoek concludeerde FindWatt dat:

‘’Het verbeteren van de producttitels resulteerde in 151% meer kliks, een toename van 47% in CTR & een afname van 28% in CPC.”

Optimalisaties richten zich veelal op de producttitel. Het is dan ook het eerste focuspunt waar verkopers zouden moeten beginnen met hun feed optimalisatie. De optimalisatie van de producttitel is noodzakelijk vanwege een aantal redenen:

● Het algoritme van Google kijkt onder andere naar keywords in de titel en beslist dan of een bepaald product matcht met de zoekopdracht van de klant;
● Een product met een geoptimaliseerde titel zal meer kliks krijgen van klanten die al verder in de aankoopfunnel zijn.

Begin met het kijken naar de beste praktijken voor jouw branche. De beste praktijk voor producttitels in kleding is bijvoorbeeld:
‘’Merk + Geslacht + Producttype + Eigenschappen (kleur, maat, materiaal)’’: Lucky Brand Heren 361 Vintage Straight Fit Whispering Pines Jeans – Blauw 31×32

Als je elektronica verkoopt, verandert de volgorde van de velden, net als de velden die je gaat gebruiken om je titel te verbeteren. Bijvoorbeeld:
‘’Merk + Eigenschappen + Producttype + Model #’’: Samsung 45” Smart LED TV met 4k 3D Curved Scherm (UN40KU7000F)

Om te beginnen kun je het schema hieronder gebruiken, maar onthoud dat je voortdurend moet testen en je titelstructuur moet verbeteren.

 

1. Ken je kopers

Gebruik een onderzoekstool om alle mogelijke zoekopdrachten te vinden die de keywords bevatten die je klanten gebruiken.

Gewapend met die extra kennis ga je terug naar de tekentafel en optimaliseer je je producttitels zodat die de zoektermen die veel verkeer opleveren weerspiegelen. Mocht je aanvullende informatie vinden, dan zou je dat ook toe moeten voegen.

Bovenstaande punten zijn beste praktijken, maar regels zijn gemaakt om gebroken te worden. Wees dus niet bang om te experimenteren met je titels.

Zoob Gear, een MMA materiaal- en kledingretailer, zag een toename in kliks van Google Shopping van 250% na een aantal aanpassingen op hun best verkopende producten. Na hun research veranderden ze de originele titel ‘’Wilson Klassieke Baseball Handschoenen #Model Nummer ‘’ naar “Wilson Jeugd Leren Baseball Handschoenen – Linkshandige Worp”.

 

Zoals je kunt zien in hun Analytics-data, leverde het toevoegen van goed presterende keywords aan hun bestverkopende producten resultaten op.

2. Merk komt eerst

Het merk zou altijd vooraan moeten staan in je producttitels. De enige uitzondering is wanneer er zelden wordt gezocht op het merk van je producten.

Wanneer er maar weinig wordt gezocht naar het merk van je producten, dan zou je die naar het midden of naar het einde van de titel moeten verplaatsen.

Een voorbeeld zouden agenda’s kunnen zijn. Tenzij je een Moleskine verkoopt, gaat het plaatsen van het merk aan de voorkant ten koste van andere waardevolle informatie zoals maat, kleur, soort omslag, gewicht van het papier, soort sluiting en andere.

3. Focus op je bestverkopende producten

In het meest ideale geval wil je de titel van al je producten verbeteren.

Maar, als je net begint, focus je dan op de top 10 procent. Zoek uit welke producten jouw bestsellers zijn: die producten zorgen voor het hoogste percentage van je inkomsten uit je Shopping campagne.

Producten uitsluiten van je shopping feeds

Soms, ondanks dat je er alles aan gedaan hebt om je productdata te optimaliseren, verbeteren de prestaties van sommige producten gewoon niet.

Om te voorkomen dat deze budget burners een gat branden in je shopping campagne moet je ze uitsluiten van je shopping feeds.

Welke producten moet je uitsluiten van je Google Shopping-feeds?

1. Producten met een hoge CTR en weinig conversies

Dit zijn de producten waarop wordt geklikt in de Google Shopping-carrousel, maar waarbij de conversieratio 0 of erg laag is.

Voordat je ze uitsluit is het de moeite waard om te kijken of het probleem productgerelateerd is of dat er andere optimalisaties zijn die je kunt overwegen. Het verbeteren van de product landingspagina bijvoorbeeld, of het betaalproces of het aanbieden van een concurrerende prijs.

2. Producten die niet op voorraad of niet beschikbaar zijn

Met de nieuwe Automatic Item Updates, biedt Google hulp aan alle verkopers die geen automatische regels gebruiken om uitverkochte producten uit te sluiten.

Tot op heden werd een verkoper gestraft voor het adverteren van producten die niet op voorraad waren. Met de update corrigeert Google automatisch de beschikbaarheid van producten via gestructureerde data-markup.

Desondanks, om concurrerend te kunnen zijn en blijven, moeten verkopers Omnichannel handelen. De Omnichannel aanpak vereist dat de beschikbaarheid van de producten gesynchroniseerd is op alle platformen.

Door producten die niet op voorraad zijn te filteren op alle shopping kanalen, voorzien de verkopers de klant gegarandeerd van een betere winkelervaring.

3. Producten met een lage marge

Sommige producten hebben een lage brutomarge, wat betekent dat het niet de moeite waard is om daar advertentiebudget aan te spenderen.

Voor die producten ben je beter af als je een custom label aanmaakt dat alle producten groepeert op basis van hun marge. Daarna kun je een regel maken die alleen die producten uitsluit waarvan de brutomarge onder een bepaalde grens valt.

De brutomarge kan worden toegevoegd aan je feeds vanuit bijvoorbeeld je Product Informatie Management Systeem (PIM). Als je deze niet beschikbaar hebt, dan kun je een simpele regel maken door producten uit te sluiten op basis van hun prijs.

4. Producten waarbij je prijsstelling niet concurrerend is

Als er veel concurrentie is in jouw niche dan wil je wellicht overwegen om alleen met producten te adverteren die een concurrerende prijs hebben. Door een ‘repricer’ toe te voegen aan je tool stack, kun je de prijsstellingen van je concurrenten op dezelfde producten zien en vergelijken hoe jouw prijsstelling voor deze producten zich verhoudt.

Omdat de meeste consumenten kiezen voor de laagste prijs voor hetzelfde product kun je beslissen om te adverteren met die producten waarmee je een kans maakt om de verkoop binnen te halen.

Hoe kun je producten uitsluiten op basis van hun price rank?

Ten eerste moet je een Prijs Monitoring tool installeren.

Ten tweede exporteer je vanuit de prijs tool naar een bestand, met daarin de product-ID’s en hun price rank, en upload deze naar je datafeed-tool. Daarna beslis je hoe vaak je de feed en de price rank wilt verversen in je datafeed-tool.

Ten derde maak je een regel die bij iedere verversing alle producten met een price rank van 3 of 4 uitsluit.

5. Producten die keywords bevatten die Google gaat afkeuren

Google keurt individuele producten af die hun beleid schenden.

Sommige producten zullen nooit op Google Shopping terechtkomen. Denk aan tabak, wapens, drugs, explosieven en vuurwerk.

Voor andere verkopers is die grens niet zo duidelijk, zoals een bedrijf dat supplementen of farmaceutische producten verkoopt. Niet alle producten die onder deze categorieën vallen kunnen worden geadverteerd en het beleid verschilt per land.

6. Producten met veel varianten

In iedere online winkel zijn er varianten van hetzelfde product die beter verkopen dan anderen. Het kan een bepaalde kleur zijn die vaker gekozen wordt door de koper of bepaalde maten die tien keer sneller verkopen dan de rest.

Als dat bij jou ook het geval is, dan kun je stoppen met adverteren voor een bepaald product totdat de meest verkochte maat of kleur is aangevuld. Dit kan een lagere conversie op je website voorkomen.

7. Seizoensproducten

Hier hoef je niet eens over na te denken, maar toch is het de moeite waard om dit even te melden.

Adverteer geen producten buiten het desbetreffende seizoen. Gebruik je budget voor de producten die een betere kans op conversie hebben.

Conclusies

Titeloptimalisatie en producten uitsluiten zijn ongoing activiteiten; beiden verdienen regelmatig aandacht en updates. Als toevoeging hierop: ze zouden de veranderingen in aankoop-gewoontes van je klanten moeten weerspiegelen en daarom ook constant bijgewerkt moeten worden.

Meer informatie over Lightspeed partner DataFeedWatch.

 

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.