Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Verbeter de unboxing-ervaring van je klanten

Verbeter de unboxing-ervaring van je klanten

Vanaf het moment dat een klant betaalt voor zijn aankoop en uitcheckt bij je webshop, is hij benieuwd wat hij gaat ontvangen. Dit is het begin van de unboxing-ervaring.

Ondanks dat je al weet wat erin zit, kan het ontvangen van een pakket dezelfde emoties oproepen als het openen van een cadeau. Veel mensen worden dan ook enthousiast van online aankopen die per post aankomen of, nu winkels gesloten zijn, door het personeel thuisgebracht worden.

Winkeliers moeten inspelen op de verwachtingen van klanten, en in dit geval is dat de buitenkant van het pakket. Volgens een studie kan dat ertoe leiden dat klanten onbewust een positievere beoordeling hebben van dat wat in de doos zit, zelfs als je al weet wat erin zit. 

Verpakkingen zijn een verlengstuk van je bedrijf. Ben je klaar om de volgende stap te zetten en je unboxing-ervaring te verbeteren? Ontdek de voordelen en lees hieronder onze beste tips en trics.

Op zoek naar een winkel waarvan de deuren nooit sluiten?

Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform met Lightspeed eCommerce.

Wat is unboxing?

Unboxing is een branded verpakkingservaring voor klanten. Vanaf het moment dat een pakket bij de klant aankomt, begint de unboxing-ervaring. Het is niet meer alleen een kwestie van de producten de deur uit krijgen. Je verpakking is de eerste indruk die een klant van je onderneming heeft. Dus zoek een uniek alternatief voor de eenvoudige, bruine grote dozen die elke winkel wereldwijd bezorgt.

Consumenten zijn op zoek naar redenen om lokale en kleine bedrijven te steunen – vooral tijdens een wereldwijde pandemie – en een geweldige unboxing-ervaring kan precies datgene zijn dat ervoor zorgt dat je klanten bij jou bestellen. 

 

De voordelen van het creëren van een unieke unboxing-ervaring

Een unieke unboxing-ervaring kan meer voor je bedrijf betekenen dan alleen die goede eerste indruk.

Vertel je merkverhaal

Een sterke branding is essentieel voor het opbouwen van een goedlopend bedrijf. Klanten bestellen eerder bij een merk dat ze herkennen dan bij een onbekend merk. Maak van elke gelegenheid gebruik om je logo, je bedrijfskleuren of een ander onderscheidend visueel element te gebruiken. Met je merk onderscheid je je van andere concurrenten, dus sterke visuele aanwijzingen zijn belangrijk zodat klanten je merk herkennen.

Je merk vertelt ook je verhaal. Van herkenbare kleuren tot een opvallend logo, deze visuals zijn erg belangrijk voor het opbouwen van klantloyaliteit en vertrouwen en helpen je emotioneel in contact te komen met je klanten.

“Je moet die eerste indruk maken alsof je iemand in het echt ontmoet”, zegt Chris Briand, Lightspeed’s printdesignmanager. “Je wilt er zeker van zijn dat het de brand voice, het uiterlijk en het algemene gevoel behoudt.”

“Stel je voor dat high-end horlogebedrijven hun horloges in dunne, generieke kartonnen dozen zouden sturen. Dan zou je de kwaliteit van het horloge en in wezen het merk in twijfel trekken en je koopt na die ervaring misschien geen ander product meer van dit merk of je raad het andere niet aan.”

Juwelier en Lightspeed-klant Brunott geeft het goede voorbeeld. Tijdens de lockdown hebben zij een speciale actie, waarbij je shoptegoed (21% van de totale aankoopwaarde!) cadeau krijgt bij elke aankoop. Dat tegoed kun je besteden wanneer de winkel weer open mag. Het shoptegoed krijg je via prachtig ingepakte champagneflessen gepresenteerd. Als dat geen mooi cadeau is om aan iemand te geven?!

Brunott - unboxing-ervaring

Trekt nieuwe klanten aan

Trottoirs, entrees van appartement en voordeuren zijn begeerde advertentieruimtes geworden. Pakketten die nog niet zijn opgehaald, kunnen dienen als reclameborden voor je bedrijf, dus gebruik deze ruimte.

Klanten zullen hun ervaringen waarschijnlijk ook online delen via sociale media. Met Instagram-compatibele verpakkingen kunnen je klanten het niet laten om hun unieke pakketten op sociale media te delen, waardoor je producten door een nieuw publiek worden gezien zonder advertentiegeld uit te geven. Op Instagram is #unboxing 1,7 miljoen keer gebruikt. Dat is gratis advertentieruimte.

“Vergeet niet om een kaartje of tag toe te voegen met je social media gebruikersnaam, relevante hashtags en een bemoedigende boodschap waarmee gebruikers weten dat de mogelijkheid bestaat dat ze op je pagina’s worden vermeld als ze iets over je product posten”, aldus Deanna Duxbury, social media manager bij Lightspeed.

Barkables  is een doos met een maandelijks abonnement en verkoopt kenmerkende CBD-serums voor honden. Hun call-to-action staat op de voor- en achterkant en vraagt klanten om hun ervaring te delen met de hashtag om kans te maken op een gratis abonnement van 3 maanden. Deze door gebruikers gegenereerde content is van onschatbare waarde voor merken.

“Ik heb zelfs gezien dat merken hun social media gebruikersnaam in hun verpakkingen en dozen hebben geïntegreerd. Als merken hun gebruikersnaam niet geven en mensen niet vertellen dat ze hun pagina willen delen, is dat een gemiste kans ”, aldus Duxbury.

Verhoogt de loyaliteit van klanten

Een gedenkwaardige unboxing-ervaring is iets wat je klanten keer op keer willen herhalen en kan je bedrijf een voorsprong geven op de concurrentie.

Een enquête van Dotcom Distribution wees uit dat 40% van de consumenten waarschijnlijk herhalingsaankopen doet bij een online verkoper met premiumverpakkingen. Maar onthoud: het is niet alleen de buitenkant die telt.

Lightspeed-klant Tiny Moon doet bij de kraampakketten een handgeschreven kaartje als klanten het als cadeau willen versturen. Bij het afrekenen kunnen klanten hun wensen en tekst aangeven in het notitieveld. 

Deze persoonlijke boodschappen dragen in hoge mate bij aan het vergroten van de klantloyaliteit.

Verhoogt de waargenomen waarde

Strategische webshop-verpakkingen geven je klanten het gevoel dat ze meer hebben ontvangen dan waarvoor ze hebben betaald.

Je kunt de waarde van je product verhogen zonder veel geld uit te geven, door enkele branded items toe te voegen die je merk versterken.

Enkele ideeën voor branded items:

  • Stickers
  • Magneten
  • Kaarten
  • Draagtassen
  • Sleutelhangers
  • Stationary

Bij Lightspeed-klant Bruut krijg je leuke stickers bij je sneakers en Nic Mic voegt een gerecyclede sleutelhanger toe.

Samengestelde dozen kunnen ook nieuwe producten aan je klanten tonen. Cross-selling van je eigen artikelen is een effectieve manier om klanten betrokken te houden en producten aan te bevelen op basis van wat ze al hebben besteld. Gratis monsters zijn ook een goede manier om herhaalaankopen te stimuleren en een leuke extra voor online bestellingen. 

 

Hoe je de unboxing-ervaring kunt verbeteren

Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk eens rond in je fysieke winkel of je webshop en laat je inspireren door het kleurenpalet, de visuele richting en de sfeer die je daar al hebt gecreëerd.

Kijk naar de basis en bepaal je volgende stappen:

Verpakken met een beperkt budget

Er zijn geweldige opties om te voorkomen dat je te veel aan verpakkingen besteedt, terwijl je je klanten toch een gedenkwaardige unboxing-ervaring biedt.

Mark Velarga is hoofd marketing bij Pak Factory, een van de toonaangevende end-to-end oplossingen voor op maat gemaakte dozen en verpakkingen. Hij vertelt dat je binnen budget kunt blijven door je doos te vereenvoudigen. Verzenddozen, vouwdozen en dozen met automatische bodem zijn enkele van de meest kosteneffectieve en tegelijkertijd aantrekkelijke opties voor je producten.

“Verpakkingsfabrikanten rekenen zelden per kleur, wat betekent dat je je niet hoeft te beperken in kleur en branding”, aldus Velarga. “Wees creatief en kies een ontwerp dat perfect bij je merk past.”

Tips om kosten te besparen: op maat gemaakte tape, stickers, pakbonnen en bonnetjes zijn allemaal slimme items om je branding op te plaatsen.

Voor verpakkingsoplossingen in Nederland kun je terecht bij Packhelp. Zij bieden gepersonaliseerde verpakkingen speciaal voor webshops en fysieke winkels. 

Kies functionele materialen

Het is gemakkelijk om je te laten meeslepen door alle kansen en doelen die voor retailers beschikbaar zijn als ze hun producten verpakken, maar met gewoon functionaliteit kom je al ver.

Denk na over de juiste bescherming van je producten en hoe ze naar hun ontvangers worden verzonden. De verpakking bestaat, afhankelijk van je product, uit dozen, gewatteerde enveloppen en zakken voor items die niet breekbaar zijn. Zorg er altijd voor dat je artikelen in perfecte staat aankomen. 

Lightspeed-klant Fleur doet dit bijvoorbeeld door eerst hun planten met folie in te wikkelen en vervolgens in een stevige doos te zetten, zodat er niks kan gebeuren tijdens het bezorgen van de planten. 

Kies duurzame verpakkingen

Consumenten worden zich steeds meer bewust van de impact van de producten die ze kopen op het milieu. Je verpakking, hoewel deze noodzakelijk is, is een weergave van de voetafdruk van je onderneming.

Tip: doe onderzoek naar hoe je je voetafdruk kunt verkleinen door bijvoorbeeld papiersnippers te gebruiken in plaats van plastic noppenfolie.

Denk aan de textuur

Het gevoel van je materialen kan een groot verschil maken bij het uitpakken.

“Als je je richt op een high-end klantenkring, wil je misschien dat je verpakking een gevoel van luxe en extravagantie overbrengt met een glanzende of matte laminering”, zegt Velarga. “Als je merk minimalistischer en milieuvriendelijker is, heb je misschien helemaal geen coating nodig.”

Volgens Velarga is het gebruik van speciale processen zoals spot-UV, stansvormen, reliëfdruk en foliedruk een andere kosteneffectieve manier om een vleugje verfijning aan je retailverpakking toe te voegen. Deze extra verfraaiingen en toegevoegde coating zijn meestal betaalbare toevoegingen aan je verpakking. 

 

Unboxing is de nieuwe ervaringsgerichte retail

Winkelgewoonten veranderen en retailers moeten hierop reageren. Het gaat niet meer alleen om het creëren van meeslepende en deelbare ervaringen in winkels, je moet deze ervaring ook bij klanten thuis brengen.

Investeren in deze ervaring is essentieel om voorop te blijven lopen in de nieuwe retailwereld. Voor veel klanten is dit de eerste keer dat ze je product aanraken of zien, waardoor de verpakking en het verzendmateriaal zwaarder wegen. Investeren in deze nieuwe vorm van ervaringsgerichte retail zal je onderneming onderscheiden van de saaie, in massa geproduceerde bezorgdozen en laten zien dat je om je klanten geeft.

Een unieke unboxing-ervaring kan de loyaliteit vergroten, nieuwe klanten aantrekken en je merkverhaal vertellen – allemaal elementen die cruciaal zijn bij de groei van je onderneming.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing