Verdacht weinig omzet? 5 conversiekillers die schuldig zijn

Criminals on the scene! De omzet is verdwenen, en u weet niet waarom. Uw webshop en producten staan online, uw website is SEO, kortom: u bent klaar om te verkopen. Maar waar blijven dan de klanten? Juist. Er zijn enkele conversiekillers in uw webshop – 5 om precies te zijn – die uw business hardnekkig dwarsbomen. Tijd om ze uit de weg te ruimen…

1. Het design van uw webshop spreekt niet aan

Probleem:

Het design van uw webshop is wellicht uw belangrijkste handelsmerk. Het toont bezoekers direct of uw webshop overzichtelijk, bijtijds en gemakkelijk navigeerbaar is. Als uw webshop tekort komt in één van die categorieën, gaat dat uw conversie-ratio beïnvloeden. Een bezoeker van uw webshop gaat immers liever naar een concurrent als uw webshop benedenmaats oogt, want volgens Vouchercloud is design de doorslaggevende factor voor maar liefst 92,7 procent van online bezoekers. Zo loopt een webshop met een matig design dus veel conversies mis.

conversiekiller

Oplossing:

Een goed design is essentieel voor het succes van uw webshop. U zou zelf aan de gang kunnen gaan met het design van uw webshop via HTML en CSS. Hier is echter wel vergaande kennis voor nodig. Als u geen kennis heeft van HTML of CSS, kunt u verschillende gratis cursussen volgen op w3schools.

Het gebruiken van een professioneel thema uit de SEOshop Theme Store is voor u, als webshopbeheerder, wellicht een betere optie. Onze Theme Store bevat tientallen thema’s, gemaakt door webdesigners en geoptimaliseerd voor conversie. U kunt de thema’s volledig aanpassen met HTML en CSS nadat u ze heeft geïnstalleerd. Sinds de start van 2015 zijn nieuwe SEOshop thema’s standaard responsive, wat inhoudt dat de weergave van uw thema op mobiele platforms automatisch wordt aangepast. Met een thema geeft u uw webshop een professioneel, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk design, dat zich bovendien aanpast op mobiele apparaten. Als dat geen conversies oplevert!

2. Te weinig vertrouwen in uw webshop

Probleem:

Consumenten zijn behoedzaam online, en eigenlijk is dat ook niet vreemd. We horen steeds vaker van phishing websites, en hebben de angst lang te moeten wachten op ontvangst van een product of om het bestelde product zelfs helemaal niet te ontvangen. En laten we eerlijk zijn: u koopt zelf ook liever bij een webshop waarvan bekend is dat de service goed is, dan bij een webshop waar u nog nooit van gehoord heeft.

Oplossing:

Creëer vertrouwen bij bezoekers van uw webshop door garanties te bieden. Dit kunt u het beste doen in de vorm van USP’s, die prominent aanwezig zijn op de pagina’s van uw website. Door bijvoorbeeld te garanderen dat bestellingen voor 22:00, morgen in huis worden geleverd, geeft u de bezoeker het vertrouwen dat hij zijn product de volgende dag gegarandeerd al in huis heeft. Daarnaast is het vermelden van uw adres en KvK-nummer op de homepage ook zeer belangrijk is voor het vertrouwen in uw webshop.

Voor nog betere resultaten, kunt u klanten de mogelijkheid bieden een review van uw webshop of producten achter te laten. Een bezoeker hecht immers veel meer waarde aan een recensie van een andere consument, dan aan de garanties die u zelf biedt (ook al zijn deze garanties op waarheid gebaseerd). Bij SEOshop kunt u gemakkelijk een review-widget als Yotpo of Webwinkelkeur gebruiken. Zo wordt het vertrouwen in uw webshop straks visueel getoond, en zijn klanten veel eerder geneigd een aankoop te doen. Een keurmerk van een organisatie als Thuiswinkel voelt bekend aan voor Nederlandse consumenten, en creëert dus ook vertrouwen in uw webshop.

3. U bent niet snel genoeg bereikbaar

Probleem:

Veel webshopbeheerders denken goed bereikbaar te zijn. Ze hebben immers een telefoonnummer op de website staan, vaak ook een e-mailadres voor vragen gerelateerd aan de webshop en een contactformulier. Er zijn zelden telefoontjes of mailtjes van klanten, wat zou moeten betekenen dat de webshop goed loopt. Toch is dit niet het geval, want uw verkoop ligt lager dan u zou verwachten. Hoe komt dit dan?

Bezoekers willen binnen seconden een antwoord op hun vraag. De online consument is ongeduldig, omdat hij weet dat hij binnen een paar muisklikken op de website van uw concurrent zit, die wellicht wel een antwoord biedt in zijn webshop. En dus nemen veel bezoekers niet de moeite om u te bellen, en hebben ze niet het geduld te wachten tot u een e-mail terugstuurt. Sterker nog, ze zullen uw webshop verlaten en u zult nooit precies weten waarom.

Oplossing:

U moet in staat zijn om bezoekers en klanten binnen zeer korte tijd te helpen. Dat kan alleen via live-chat in uw webshop en SEOshop ondersteunt dit (gelukkig!) in de vorm van enkele integraties. Door gebruik te maken van Userlike of ROBIN kunt u iedere bezoeker van uw webshop de mogelijkheid bieden een vraag te stellen in de chat, en deze vraag ook direct beantwoorden. Voorkom dat bezoekers die wel degelijk geïnteresseerd zijn in uw producten, afhaken omdat ze u niet snel genoeg kunnen bereiken!

4. Te lang en onduidelijk check-out proces

Probleem:

Het zou goed kunnen dat veel bezoekers van uw webshop pas vlak voor de daadwerkelijke bestelling afhaken. Dit fenomeen noemen we verlaten winkelwagens, oftewel: de bezoeker plaatst een product wel in zijn winkelwagen, maar verlaat daarna toch uw webshop zonder te bestellen. Er zijn volgens Vouchercloud verschillende facetten die dit probleem veroorzaken:

    • Teveel stappen in het check-out proces
    • Verplichte registratie
    • Onverwachte verzendkosten, die pas zichtbaar worden tijdens de check-out
    • Onverwacht lange levertijden, die pas zichtbaar worden tijdens de check-out
    • Onduidelijke totaalprijs
    • Gewenste betaalmethode ontbreekt

Een verlaten winkelwagen betekent niet alleen een misgelopen bestelling. Het verlaten van een winkelwagen komt vaak voort uit frustraties bij de bezoeker. Niet geïnformeerd zijn over verzendkosten, een hogere of onduidelijke totaalprijs of een onnodig lang check-out proces. U verliest een bezoeker die wel twee keer zal nadenken voordat hij weer in uw webshop kijkt. Zo loopt u dus serieuze imagoschade op.

Oplossing:

Zorg dat de bezoeker – die op het punt staat klant te worden van uw webshop – niet voor verassingen komt te staan tijdens het check-out proces. Zet uw USP’s (verzendkosten, levertijd, de betaalmethoden die u aanbiedt) op de homepage van uw webshop, zodat bezoekers weten waar uw webshop voor staat. Door dit te doen voorkomt u dat bezoekers hun winkelwagen voortijdig verlaten.

Wilt u bezoekers met een verlaten winkelwagen overhalen om alsnog hun bestelling af te ronden? Dat kan met MyAbandonedCart, uit de SEOshop App Store. Met MyAbandonedCart contacteert u bezoekers die hun e-mailadres hebben achtergelaten voordat ze afhaakten in het check-out proces. Door middel van een herinnering aan de producten die nog in de winkelwagen zitten, wordt de ontvanger getriggerd alsnog zijn bestelling te plaatsen.

5. Het is niet aantrekkelijk genoeg om in uw webshop te kopen

Probleem:

Zelfs als uw webshop goed op orde is en u competitief geprijsde producten biedt, kan dat nog onvoldoende zijn om een bezoeker te overtuigen. Er zijn immers tientallen webshops, die voor een bezoeker allemaal op elkaar lijken. Hoe doet u uw bezoekers een aanbod dat ze haast niet kunnen weerstaan?

Oplossing:

Met unieke acties kunt u de bezoeker overtuigen van het feit dat uw webshop meer biedt dan andere webshops. Zo wordt de online consument gestimuleerd iets bij u te kopen. Kortingscodes werken hierbij zeer succesvol, maar ook het creëren van urgentie – waar mijn collega een blogpost over schreef – verhoogt conversie. Onderzoek van Vouchercloud toont aan dat 57% van uw klanten een product uit uw webshop niet zou hebben gekocht, hadden zij geen kortingscode ontvangen. U verdubbelt dus als het ware uw aantal klanten!

Waarom is de eerste aankoop van een bezoeker in uw webshop zo belangrijk? Het bekende gezegde dat 20 procent van uw klanten voor 80 procent van uw omzet zorgt gaat ook hier op. Het bieden van korting leidt wellicht tot een lager winstpercentage op uw eerst verkoop, maar u haalt wel een klant binnen die hoogstwaarschijnlijk ook een vervolgaankoop zal doen in uw webshop.

Tot slot

Zo, hopelijk heeft u nu een idee hoe u de conversiekillers in uw webshop aan kunt pakken. Let op! Bent u zelf een conversiekiller tegengekomen? Meld het zo snel mogelijk in de reacties, dan gaan we op zoek naar een oplossing.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.