GAPP - powered by Lightspeed since 2018

GAPP

Het dakterras op de achtste verdieping van hotel Casa begon ooit als ‘Nest’, werd in 2018 omgedoopt tot HOPP, en gaat sinds 2020 door het leven als GAPP. GAPP verwijst naar het amicaal Amsterdamse ‘gappie’, wat ‘maat’ of ‘vriend’ betekent én naar één van de oprichters: Gabbe.

Wij spraken met bedrijfsleider Lesley Houtkamp over wat haar terras tot unieke hotspot maakt en hoe je midden in de stad het ultieme vakantiegevoel creëert.

Type onderneming

Hotel
Bar

Product(en)

Lightspeed Restaurant

Locatie

Amsterdam

Voor ieder wat wils

“Als de zon schijnt zit het hier bomvol”, aldus Lesley. Het magische uitzicht wat komt kijken bij de unieke locatie, in combinatie met de veelomvattende speciaalbierkaart en de laid back sfeer van de daktuin zorgt ervoor dat iedereen zich op vakantie in eigen stad waant bij GAPP.

Met een – gedeeltelijk – studentenhotel als onderburen bestaat de clientèle vooral uit jongeren en ook het team van GAPP bestaat uit jonge mensen met een hart voor de horeca. Lesley: “Veel medewerkers kennen elkaar vanuit het hotel en dat maakt de sfeer opperbest. We doen ook regelmatig samen een borrel op het dak!”

Flexibele technologie voor een flexibel team

Bij een jonge zaak hoort technologie wat op dat tempo mee kan draaien. Voordat GAPP kennis maakte met Lightspeed hadden ze een kassasysteem waarbij ze alleen op vaste punten hun bestellingen in konden voeren. Dit werkte niet optimaal, mede door de omvang van het terras en de losse sfeer die er hangt.

Het mobiele kassasysteem van Lightspeed zorgt ervoor dat het team zich snel en efficiënt over het terras kan bewegen: “Mensen kunnen met een telefoon overal op het terras bestellingen opnemen”. Ook achter de schermen helpt de flexibiliteit bij de bedrijfsvoering. Lesley: “Ik zet in een handomdraai nieuwe producten of zelfs volledige menu’s online. Het is allemaal heel toegankelijk en simpel.”

Personeel first

Het team is belangrijk bij GAPP, en Lightspeed zorgt ervoor dat Lesley het leven van haar werknemers makkelijker kan maken. Pre-COVID maakte Lesley veel gebruik van de rapportages in het kassasysteem waarmee ze gebaseerd op de pieken haar personeelsplanning kon optimaliseren.

Sinds kort maakt het dynamische dakterras gebruik van Tikkie Check, een integratie van de welbekende betaalapp waarmee men nu ook in de horeca direct kan betalen én de rekening over de groep kan verdelen. Door gasten dit zelfstandig te laten doen houdt het personeel tijd over. Lesley: “Het team kan zich veel beter op een taak focussen. Van drankjes maken of gasten een tafel wijzen tot bestellingen opnemen. Alles gaat een stuk relaxter nu het afrekenen door de gasten zelf wordt gedaan.”

“De rapportages van Lightspeed zorgen ervoor dat ik altijd een duidelijk overzicht heb van wat er speelt bij GAPP. Van de hoeveelheid verkochte drank tot pieken en dalen in de drukte: het is gewoon heel handig.”

Het kassasysteem dat met je meedenkt

Ontdek wat Lightspeed voor jou kan betekenen.