Het stormachtige retailsucces van Malelions

Malelions

Het Nederlandse kledingmerk Malelions is met recht een modern retailsucces te noemen: in minder dan vijf jaar tijd groeiden ze uit tot een fenomeen. De snel wisselende collecties van Malelions zijn te vinden in hun webshop, en op 250 verkooppunten in Nederland en daarbuiten.
Jimmy van der Pas, e-commerce manager, vertelt meer over de baanbrekende succesformule.

Type onderneming

Kleding

Locatie

250 verkooppunten

De kracht van influencers en inspelen op trends

Samenwerkingen met influencers, partnerships en snel inspelen op trends bleken een gouden marketingformule voor oprichter Thijs Offermeijer. Hij begon Malelions in 2019, toen nog gericht op een jonge, mannelijke doelgroep. Al snel kwam daar stoere dames- en kinderkleding bij. “We hebben capsule-collecties gemaakt met bekende sporters zoals kickbokser Nieky Holzken en motorcrosser Jeffrey Herlings, en het snelgroeiende supplementenbedrijf
XXL Nutrition. Ook hadden we eigen podia op de festivals WiSH en Intents”, vertelt Jimmy. “We vinden het belangrijk om creatief en open-minded zijn. Dus niet alleen binnen de kledingindustrie. Als wij denken dat we er goed aan doen ergens aan mee te doen of iets gaaf vinden, dan gebeurt het gewoon.”

De noodzaak van een kloppende voorraad

Om voortdurend in te spelen op trends en te controleren welke items aanslaan, houdt Jimmy nauwkeurig de verkoop- en voorraadrapporten in Lightspeed Retail bij. “De rapporten zijn essentieel. Op het moment dat het voorraadniveau van je items goed is, dan kun je verkoopkansen benutten. Als je je beste items niet op voorraad hebt, dan mis je natuurlijk een commerciële kans”, legt hij uit. “Heb je van je slechte items te veel voorraad, dan betaal je een berg onnodige opslagkosten. Dus of het nu om de slow movers, mid-movers of top-performers gaat, het is altijd belangrijk om de voorraadniveaus te weten.

Slimme check-out, hoge conversie

Bij een baanbrekende marketingstrategie hoort ook een slimme webshop. “Toen ik bij Malelions begon, stond ik echt te kijken van hoe hoog de conversie binnen het bedrijf ligt”, vertelt Jimmy. “We hebben een webshop die heel goed te begrijpen is, met een fijne, simpele check-out. Lightspeed eCom is een cloud-based SaaS, dus we hebben nooit enorme kosten hoeven maken voor onze webshop. We zijn met een basiswebshop begonnen, die ook aan de achterkant goed te begrijpen was voor iedereen. Door de jaren heen hebben we nog best veel doorontwikkeld en een aantal functionaliteiten toegevoegd en dingen gewijzigd, waardoor we telkens een beetje beter zijn geworden.”

“De rapporten zijn essentieel. Op het moment dat het voorraadniveau van je items goed is, dan kun je verkoopkansen benutten. Als je op je beste items geen voorraad hebt, dan mis je natuurlijk een commerciële kans. Heb je op je slechte items te veel voorraad, dan betaal je een berg onnodige opslagkosten. Dus of het nu om de slow movers, mid-movers of top-performers gaat, het is altijd belangrijk om de voorraadniveaus te weten.”

Jimmy van der Pas, e-commerce manager Malelions

Het kassasysteem dat met je meegroeit