Phone-Factory.nl: van zolderkamer naar internationale webshop

Phone-Factory.nl

In 2014 werkten Bart Latenstein en Jan-Willem van der Knoop aan een schoolopdracht om een webshop te maken. Ze besloten om online telefoonhoesjes en gadgets te verkopen: een groeimarkt die volop in beweging was. “We hebben de eerste anderhalf jaar vanuit mijn slaapkamer gewerkt,” vertelt Bart. Inmiddels runnen ze hun webshops in acht landen.

bestelwagen en loods

Type onderneming

Webshop

Product

Lightspeed eCom

Locatie

Nederland

computer webshop

Slimme marketingcampagnes en upselling

Het digitale avontuur groeide uit tot twee succesvolle webshops: Phone-Factory.nl en Smartwatchbanden.nl. De webshops zijn vertaald in vier talen, er werken inmiddels 40 mensen bij het bedrijf, en er zijn twee opslagloodsen van in totaal 920 vierkante meter. Het team, inmiddels versterkt door marketeer Jeffrey van Battum, kwam er al snel achter dat online advertenties, marketingcampagnes en upselling essentieel waren voor de groei van de webshops. Door klanten extra producten voor te stellen die passen bij hun bestelling, maakten ze ook meer winst. Jeffrey: “De marketingkosten in onze branche zijn best hoog. Je betaalt voor online campagnes om klanten naar je website te halen. Dan is het ideaal om via upselling de orderwaarde te kunnen verhogen.”

beeldscherm met webshop

Een website met alles erop en eraan

Elk smartphonemodel heeft een hoesje met een eigen formaat, en met hun grote assortiment willen de ondernemers een breed publiek bereiken. Daarom is het belangrijk om nieuwe producten eenvoudig te kunnen toevoegen. Jeffrey: “Met Lightspeed is het aanmaken van producten heel gemakkelijk. Op de overzichtspagina kun je alles super snel instellen. En het is mogelijk om in bulk te werken, wat voor ons echt heel handig is.” De thema’s van hun Lightspeed webshops zijn ontworpen door Lightspeed-partner DMWS. Bart: “DMWS heeft een nieuw checkout systeem voor ons ontwikkeld. We hebben het vergeleken met het oude systeem, en het presteerde veel beter. Dus dat heeft ons erg geholpen.”

teamfoto

Het buitenland veroveren

Nadat de Nederlandse markt veroverd was, volgde België. Gemotiveerd door dit succes, besloten Jan-Willem, Bart en Jeffrey in 2021 dat het tijd was om ook de Duitse markt aan te boren. De hele website werd vertaald in het Duits, en Smartwatcharmbander.de en Huellen-shop.de waren een feit, compleet met Duitstalige klantenservice en Duitse retourlabels. “Lightspeed heeft goed meegedacht tijdens onze uitbreiding naar het buitenland, vooral in het dupliceren van de thema’s van onze webshop,” vertelt Jeffrey. De ondernemers willen namelijk dezelfde structuur, kleurencombinaties en instellingen voor alle websites. Dankzij deze snelle manier van overzetten, slaagden ze erin om ook in korte tijd Franse en Spaanse shops te openen.

“Zonder de tools van Lightspeed en de efficiënte manier van vertalingen importeren, zou het een jaar gekost hebben om onze webshop te vertalen. Nu gebeurt dat in twee tot vier weken tijd.”

Jeffrey van Battum, mede-eigenaar Phone-Factory.nl

De webshop software die met je meedenkt

Leer meer over Lightspeed eCom