Het Rembrandthuis - powered by Lightspeed since 2019

Het Rembrandthuis

In hetzelfde jaar dat hij de opdracht kreeg om de Nachtwacht te schilderen, verhuisde Rembrandt van Rijn naar Amsterdam. Het huis wat hij toen betrok op de Jodenbreestraat 4 bestaat vandaag de dag nog steeds: volledig ingericht aan de hand van de inventarislijsten die na zijn faillissement werden opgesteld.

Naast de standaard museumwinkel beheert het Rembrandthuis een zorgvuldig gecureerde online winkel, die net een volledige renovatie heeft ondergaan.

Het Rembrandthuis

Type onderneming

Museumwinkel

Product

Lightspeed eCom

Locatie

Amsterdam

Alles voor het Rembrandtjaar

Op 4 oktober 1669 - in 2019 350 jaar geleden - overleed Rembrandt van Rijn. Voor Martijn Bosch, hoofd marketing van het Rembrandthuis, begonnen de voorbereidingen voor het 350e jubileum 3 jaar geleden al. In samenwerking met o.a. Het Rijksmuseum en het Mauritshuis probeerden ze internationaal aandacht te genereren voor het herdenkingsjaar. Op 1 februari 2019 werd het jaar geopend. Het resultaat was een directe reactie van het Nederlandse publiek en een duidelijke stijging in de bezoekcijfers.

Online als etalage voor de buitenwereld

Het doel van de webshop is om de kwaliteit van het museum online over te kunnen brengen naar eventuele bezoekers en zakenpartners. Het assortiment bestaat al lang niet meer uit toeristische prullaria, en is in plaats daarvan zorgvuldig gecureerd: Rembrandts etsen spelen een belangrijke rol in het ontwerp van veel producten, maar je vindt er ook schilderproducten en boeken over de beroemde schilder. Alles van ‘museumkwaliteit’: esthetisch en thematisch verantwoord.

In twee middagen een nieuwe look

Hoewel het assortiment een rigoureuze vernieuwing had ondergaan, had de webshop nog steeds een gedateerde look. Het uitgangspunt voor het nieuwe eCommerce platform was primair visueel.

Martijn: “Bij een museum valt of staat het met beeld.” Met behulp van Lightspeed was het nieuw vormgegeven platform in twee middagen gerealiseerd, zonder verlies van de producten die er al in stonden. Martijn: “Ik ben geen developer of websitebouwer, maar die ervaring heb je ook helemaal niet nodig. Het is een heel makkelijk te gebruiken software.”

Het eCommerce platform dat voor jou werkt

Ontdek meer Lightspeed klanten

Baskèts staat voor street culture. Met een eigen collectie en samenwerkingen met verschillende A-merken wist oprichter Daan de Greef een uniek...

De Vijzelgracht in centrum Amsterdam is een winkelstraat in opkomst. Dian en Saskia hoefden daarom ook niet lang na te denken over de locatie van hun...

Wat begon als een pop-up, is ondertussen uitgegroeid tot een fashion concept met 6 succesvolle winkels, 70 verkooppunten én een webshop. Van...

Objet Trouvé is een fashion hotspot voor elegante items en eyecatchers. Via de winkel in Rotterdam, én online webshop verkopen de zussen Floor en...

Vanuit een passie voor minimalisme en design begon ETQ Amsterdam in 2010 als men’s footwear brand. Ondertussen zijn daar ook schoenen voor vrouwen...