Vind meer nieuws

Data en inzichten

Horecabezoek Nederlanders trekt langzaam aan na bijna twee jaar pandemie

Digitaal betalen in de horeca

Amsterdam, 30 juli – Een klein anderhalf jaar na het begin van de pandemie brengt de Nederlander weer voorzichtig meer bezoek aan de horeca.

Dat blijkt uit onderzoek bij 1127 consumenten uitgevoerd door Lightspeed, ontwikkelaar van het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers kunnen vereenvoudigen, opschalen en een uitzonderlijke klantervaring kunnen bieden .In oktober 2020 gaf maar liefst de helft aan nooit naar een horecazaak te gaan, tegenover 12 procent in juli 2021. Ook zijn horecagangers weer vaker van plan één keer per maand in een restaurant te eten (43%), vergeleken met november 2020 (18%) en juli 2019 (36%). 

Sam Bursens, Manager Business Development Benelux van Lightspeed: ”Gelukkig zien we een positieve trend met betrekking tot het aantal horecabezoeken van de Nederlanders. Nu de zomervakanties zijn begonnen en mensen er meer op uit trekken, zien we dat horecaondernemers er alles aan doen om hun gasten onbezorgd te laten genieten van hun restaurantbezoek en de gemiste omzet te compenseren.”

Horecazaak waar pinnen niet mogelijk is krijgt de helft minder gasten

De respondenten werd daarnaast gevraagd naar hun favoriete betaalmiddelen in de horecabranche. Maar liefst de helft van de Nederlanders komt liever niet in een horecazaak waar het niet mogelijk is te betalen met de pin. De pinpas is sowieso bij uitstek het favoriete betaalmiddel: 85 procent van de Nederlanders betaalt in een horecazaak het liefst met pin. Voor 23 procent heeft betalen met pin, creditcard of telefoon om hygiënische redenen de voorkeur boven contante betalingen. Verder lijkt de voorliefde voor pinnen gedreven te zijn door een typisch Nederlandse karaktereigenschap: 63 procent zegt dat het met pinnen makkelijker is om de kosten te splitten.

Digitale innovaties in horeca

Het onderzoek licht ook de belangrijkste voordelen van de digitalisatie in de horecabranche toe. Zowel snellere service (bestellen en betalen) als de mogelijkheid om online te reserveren blijken de belangrijkste voordelen te zijn (beiden 41%). Ook vooraf bestellen en afhalen en bezorging (47%), en de mogelijkheid hebben om met verschillende methoden te kunnen betalen (23%) worden door consumenten gezien als positieve trends.

Bursens vervolgt: “De onderzoeksgegevens laten duidelijk zien dat door simpelweg de meest populaire betaalmethoden aan te bieden, je in ieder geval een deel van je potentiële gasten niet misloopt. Ook blijken digitale innovaties door de COVID-19 pandemie belangrijker dan ooit. De afhaal- en bezorgopties worden nog altijd zeer gewaardeerd door de Nederlanders en blijven populair. Het zit in het bloed van horecaondernemers om gastvrij te zijn naar alle gasten. Als ze daarbij zo veel mogelijk innovatie toepassen, staat er niks anders dan een succesvolle zomer op hen te wachten.”

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD). 

Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen.             

Bezoek voor meer informatie www.lightspeedhq.nl

Volg ons op Linkedin, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten