Vind meer nieuws

Data en inzichten

Nederlandse retailers eensgezind: dubbel zoveel omnichannel ondernemingen als fysieke winkels

iPad met oplopende grafiek en kleding

Amsterdam, 31 mei 2022 – Drie op de vijf van de Nederlandse retailers is van plan om in 2022 meer te investeren in e-Commerce technologie om hun bedrijf te laten groeien. Op dit moment bestaat het Nederlandse retaillandschap voornamelijk uit omnichannel winkeliers. Zo heeft maar liefst de helft van de Nederlandse winkeliers vandaag een omnichannel bedrijf, vergeleken met 34 procent die alleen een fysieke winkel heeft en 10 procent die alleen online verkoopt. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen vereenvoudigen, opschalen en uitzonderlijke gastervaringen bieden. In totaal namen 7.200 retailers en consumenten uit Europa en Noord-Amerika deel aan het onderzoek. In Nederland namen 1.200 retailers deel aan het onderzoek.

Omnichannel is do or die

Terwijl een derde (34%) van de Nederlandse retailers die enkel een fysieke winkel runnen hun omzet het afgelopen jaar heeft zien stijgen, loont het meer om online te verkopen. Zo gaf 48 procent van de e-Commerce retailers aan dat hun omzet in 2021 is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

De e-Commerce boom heeft er echter voor gezorgd dat veel retailers zijn overgestapt naar omnichannel retail, en met goede redenen: voor 28 procent van de Nederlandse retailers heeft de implementatie van digitale technologie de afgelopen twee jaar een positieve invloed gehad op hun bedrijf. Verder geeft één op drie respondenten aan dat het implementeren van e-Commerce heeft geleid tot een omzetstijging, terwijl maar liefst 60% aangeeft in 2022 meer te zullen investeren in e-Commerce technologie om hun winkel te stimuleren.

Online adverteren steeds populairder onder retailers

Uit het onderzoek blijkt ook dat vorig jaar veel winkeliers hebben geïnvesteerd in online adverteren als tactiek om hun omzet te verhogen, waarbij een kwart van de Nederlandse retailers aangaf zeer positief te zijn over adverteren op sociale media en 22 procent een zeer positieve ervaring heeft gehad met het adverteren op zoekmachines. De e-Commerce boom heeft er ook toe geleid dat maar liefst één op drie (35%) consumenten nieuwe producten ontdekt via zoekmachines.

“Het voorbije jaar is het consumentengedrag drastisch veranderd,” voegt Emine Youssef, country manager Benelux bij Lightspeed toe. “Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar online mogelijkheden en als retailer is het slim om hierin mee te bewegen. Dit wordt ook bevestigd door ons onderzoek, waarin de helft van de online retailers aangeeft dat hun omzet is gestegen én 28 procent zegt dat e-Commerce hun bedrijf in 2021 een boost heeft gegeven. De ontwikkelingen in e-Commerce gaan razendsnel en retailers kunnen dit in hun voordeel laten werken door een webshop als verlengstuk van hun fysieke winkel te laten dienen. Ik verwacht dat technologie in de toekomst steeds vaker als onderscheidende factor zal worden ingezet om een gepersonaliseerde winkelbeleving te creëren.”

Over het onderzoek

Lightspeed heeft onlangs haar State of Retail Report uitgebracht, waarin retail eigenaren, winkelmanagers en consumenten uit zes landen – waaronder Nederland, Frankrijk, Duitsland, de VS en Canada – werden gevraagd naar hun mening over het verschuivende en veranderende retaillandschap.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie www.lightspeedhq.nl 

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten