4 tips voor het maken van goed converterende productpagina’s

4 tips voor het maken van goed converterende productpagina’s

Jouw tijd en geld in content marketing, social media-marketing, e-mailmarketing, videomarketing, online advertenties, SEO, etc. leveren eindelijk resultaat op, want de bezoekersaantallen op je website liggen hoger dan ooit! Er is één probleem: de conversieratio blijft nog steeds laag liggen.

Je hebt dus geen bezoekersprobleem, maar een conversieprobleem dat opgelost moet worden. In dit artikel worden 4 tips gegeven die je meteen kunt toepassen om je conversieratio (CRO) van je productpagina’s te verhogen.

1. Schrijf converterende productomschrijvingen

Als jouw producten de interesse van bezoekers heeft gewekt, dan willen zij zoveel mogelijk over het product te weten komen. Zeker als het gaat om een duur product, is het belangrijk om zoveel mogelijk uit te leggen, waardoor de hoge prijs gerechtvaardigd wordt.

Elk stukje extra informatie over het product zal de kans vergroten dat de bezoeker een aankoop doet en zal er daarnaast voor zorgen dat jouw productpagina waarschijnlijk ook hoog in de zoekresultaten komt voor long tail zoekwoorden.

Hoe schrijf je goede teksten voor een productpagina?

Ten eerste, houd altijd in je achterhoofd dat de bezoeker al aan het eind van de sales funnel zit, wat betekent dat zij vaak met hun portemonnee klaar staan geld uit te geven. Dit maakt het belangrijk om content te schrijven die hen overhaalt om de laatste stap te zetten in dit proces (het kopen).

Richt op de voordelen en niet op het product zelf

De meeste mensen die productomschrijvingen schrijven richten zich voornamelijk op de producteigenschappen in plaats van op de voordelen van die eigenschap.

Zie het volgende voorbeeld: de vuurbloem uit de Super Mario games.

© Nintendo

Wanneer Super Mario de vuurbloem aanraakt, zal Mario sterker worden en kan hij daarnaast vuurballen gooien. Laten wij zeggen dat de vuurbloem het product is en de krachtiger geworden Mario is het voordeel.

Veel mensen zouden zich te veel richten op de producteigenschappen in plaats van de voordelen, bijv.:

  • “Deze rode en witte bloem zal je veranderen in een Super Mario die vuurballen kan gooien!”
  • “Deze draadloze muis heeft 5 knoppen!”
  • “Deze telefoonoplader is gemaakt van duurzaam materiaal”
  • “Deze computer heeft een i7-processor aan boord!”

Onthoud: de klant geeft niks om het product, maar om wat jouw product voor hem of haar kan doen. Wat zijn de voordelen van het gebruiken van het product?

Hoe schrijf je over de voordelen?

Elke keer als je een producteigenschap opschrijft, voeg er in gedachten het woordje “zodat” aan toe en schrijf het voordeel op.

  • “Deze rode en witte bloem zal je veranderen in een Super Mario die vuurballen kan gooien, zodat je veel makkelijker vijanden kunt uitschakelen”
  • “Deze draadloze muis heeft een terug- en vooruitknop, zodat je veel makkelijker naar de vorige pagina kunt gaan tijdens het browsen”
  • “Deze telefoonoplader is gemaakt van duurzaam materiaal, zodat de telefoonoplader veel langer meegaat dan gewone opladers”
  • “Deze computer heeft een i7-processor aan boord, zodat je video’s veel soepeler kunt bewerken”

Zo haal je bezwaren weg om een aankoop te doen.

In veel gevallen is de prijs niet de grootste reden dat een koop niet doorgaat, meestal is de oorzaak het gebrek aan informatie die de aankoop rechtvaardigt. De bezoeker heeft in dat geval bepaalde bezwaren die niet door productpagina zijn weggenomen. Vaak zijn deze bezwaren gerelateerd aan de ‘after sales’ en aan het gebruik van het product.

Beantwoord vragen als ‘Wat is het restitutiebeleid?’ ‘Wat is de verzendtijd?’ ‘Hoe worden retouren verwerkt?’ in het kort op je productpagina, zodat klanten niet naar een andere pagina hoeven te navigeren. Zo klikken ze sneller op de “add to cart” button.

Gebruik van het product

Als je een product verkoopt dat niet erg eenvoudig in gebruik is, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat de klanten veel vragen hebben over het gebruik ervan. Om deze vragen te beantwoorden, voeg een review video toe aan de productpagina of voeg een “Vraag en Antwoord”-sectie toe in de productomschrijving.

Als je nog geen meest gestelde vragen over jouw product hebt, bekijk dan review videos. Schrijf de meest belangrijke vragen en opmerkingen daaruit op en maak er zelf een “Vraag en Antwoord” van.

2. Gebruik andere media dan afbeeldingen

Het cliché “1 foto zegt meer dan 1000 woorden” klopt nog steeds, maar het gebruiken van zoveel mogelijk afbeeldingen is niet genoeg om een bezoeker ervan te overtuigen om tot een aankoop over te gaan. Gebruik ook andere media!

Gebruik GIFs
Bewegende afbeeldingen zonder geluid is een goed alternatief voor video’s. Bezoekers hoeven niet op een afspeelknop te klikken, en het zien van bewegende beelden is aantrekkelijker dan statische afbeeldingen.

Houd er rekening mee dat GIFs snel in bestandsgrootte kunnen toenemen. Zoek naar een goede balans in kwaliteit en bestandsgrootte.

Gebruik geluid
Wordt het product in een podcast besproken? Voeg dan de soundbite toe aan jouw productpagina.

Gebruik 3D
Omdat 3D en AR (augmented reality) in de komende 5 jaar een steeds grotere rol zal gaan spelen in eCommerce, is het wellicht een goed idee om hier alvast over na te denken.

Producten in 3D kunnen veel productafbeeldingen vervangen:

  • Ze kunnen geroteerd worden in elke richting die je maar wilt. Je hebt dus minder foto’s nodig van verschillende hoeken
  • Ze kunnen ingezoomd worden. Je hebt niet langer een vergroot-functie of high resolution foto’s nodig.
  • Ze kunnen direct verschillende variaties en opties laten zien. Afbeeldingen van al deze verschillende opties zijn ook niet meer nodig.

Bereid je voor op de toekomst, en ben je concurrenten een stap voor.

3. Bied up-sells en cross-sells aan

Up-sells en cross-sells worden vaak over het hoofd gezien. Dit terwijl het wel de makkelijkste manier is om het gemiddelde bestelbedrag omhoog te schroeven.

Laten we McDonald’s als voorbeeld nemen. De grootste winst wordt niet gemaakt op hun burgers (hun kernproduct), maar op frisdranken, Happy Meal-combo’s en de mayonaise. Daarom is het belangrijk om up-sells (menu-combo’s) en cross-sells (desserts en salades) aan te bieden.

Up-sells

De klant heeft de producten in z’n winkelmandje zitten. Met de digitale portemonnee in de hand staat hij klaar om te betalen. Waarom bied je hem niet meer producten aan tegen een korting?

Productbundels
Bied productbundels aan. Als er accessoires voor jouw producten bestaan; creëer een package deal. Zo bied je producten aan waar de klant niet aan dacht.

Up-sells kunnen aangeboden worden vóór of tijdens het afrekenen, en kunnen verschillende vormen aannemen (zoals extra garanties en andere diensten voor jouw producten). Test en analyseer of het aanbieden van up-sells tijdens het afrekenen een negatieve invloed heeft op het afrekenproces. Als het zorgt voor veel afhakers, stop er dan mee en bedenk een nieuw proces.

Cross sells

Toon producten die jouw klanten mogelijk ook interessant vinden. Het tonen van alternatieven voor het product zal de kans verhogen dat er toch tot een koop wordt overgegaan, ook al was het in eerste instantie niet wat de klant zocht.

Om gerelateerde producten te tonen op jouw productpagina’s, is het belangrijk om de juiste tags te gebruiken, zodat jouw eCommerce platform weet welke producten aan elkaar gerelateerd zijn of vergelijkbaar zijn.

4. Voeg reviews en beoordelingen toe

Reviews en beoordelingen werken uitstekend om klanten tot koop over te halen. Je laat jouw klanten zien hoe andere mensen (vergelijkbaar met henzelf) jouw producten ervaren, wat hen vervolgens aanschaf van hetzelfde product laat overwegen. Reviews kunnen bestaan uit alleen tekst, maar ook uit afbeeldingen en video’s.

Hoe krijg je reviews en beoordelingen over jouw producten?

Belonen
Geef klanten een beloning voor het achterlaten van een review of beoordeling, bijv. een korting op hun volgende aankoop.

YouTube
Zoek op YouTube naar review- en beoordelingsvideo’s die op jouw productpagina’s ingesloten kunnen worden. Dit is een goede tactiek als je nog geen beoordelingen van je eigen klanten hebt. Let er wel op dat je geen video’s gebruikt die van een concurrent zijn of die verwijzen naar concurrentie.

Twitter
Zoek reviews en beoordelingen op social media als Twitter. Twitter is een heel geschikt medium door de korte, bondige teksten die je daarop vindt.

Maak een screenshot van de tweet en plaats deze op jouw productpagina of gebruik de embed code op de tweet in je pagina op te nemen.

Screenshots
Een andere manier om reviews en beoordelingen van andere websites te gebruiken, is het maken van screenshots en deze op jouw productpagina’s te plaatsen. Vergeet hier niet de bronvermelding bij te zetten.

Het belang van goed converterende productpagina’s

Het maakt niet uit hoeveel bezoekers je op je productpagina’s ontvangt, als ze niet tot koop overgaan is alles voor niks geweest.

Houd bij het maken van je productpagina’s altijd het volgende in je achterhoofd:

  • Richt je op de voordelen in plaats van de eigenschappen van jouw producten
  • Hoe meer informatie je deelt over het product, hoe groter de kans dat de bezoeker overgaat tot een aankoop
  • Gebruik zoveel mogelijk verschillende media
  • Richt je op het wegnemen van de drempels tussen jouw klanten en hun aankoop