5 gouden regels om meer instore klanten te trekken

5 gouden regels om meer instore klanten te trekken

Door de populariteit van online shoppen zijn veel bedrijven hun aandacht gaan verleggen naar hun virtuele klanten. Het is altijd belangrijk dat je de basis van je bedrijf niet vergeet en er een consistente stroom klanten naar je fysieke winkel blijft komen. Daar zul je wel wat tijd en energie in moeten steken. Instore klanten zijn namelijk belangrijk voor de groei van je bedrijf. Wil jij ook meer instore klanten trekken? Lees dan hier hoe je mensen aanmoedigt om niet alleen (online) bij je te kopen maar ook daadwerkelijk je winkel binnen te wandelen?

 

Mooi van binnen en van buiten

Het lijkt misschien een open deur, maar de fysieke uitstraling van je winkelgevel is van groot belang. Een schone, goed onderhouden en mooie gevel trekt meer klanten aan. Investeer ook in zaken zoals een uithangbord, een likje verf en zelfs je toegangsdeur.

Ga zelf eens voor je winkel staan. Ziet je winkelgevel er uitnodigend uit? Vraag voorbijgangers naar hun mening; grote kans dat ze je wijzen op punten waaraan je zelf niet had gedacht. Door die punten aan te pakken, kun je zorgen dat er meer klanten trekken.

Ga weer naar binnen en kijk met je medewerkers eens kritisch rond. Heeft je winkel een logische indeling. Is je winkel schoon? Kunnen klanten de artikelen makkelijk vinden? Zijn ze op maat gesorteerd? Is je winkel aantrekkelijk? De indeling van je winkel kan het verschil maken bij elke aankoopbeslissing.

Als een klant voor een specifiek artikel naar je winkel komt maar dat niet snel genoeg zelf kan vinden, heb je kans dat hij of zij besluit naar een andere winkel te gaan. Klanten die zomaar binnen komen wandelen, blijven langer door je winkel neuzen als je de artikelen op een aantrekkelijke manier presenteert.

klanten trekken met een mooie etalage

Zelfverzekerd, deskundig personeel bevordert het aantal instore klanten

“Elke medewerker in je winkel heeft als taak de klant een geweldige ervaring te bieden. Investeer in cursussen en opleidingen, zodat je medewerkers nog klantvriendelijker en deskundiger worden”, zegt Verna Louis, retail influencer en schrijver bij Draftbeyond en Writinity

Je medewerkers moeten ook weten hoe ze bezig kunnen blijven. Niets is zo onaantrekkelijk als een lege winkel met een verkoper die verveeld op zijn telefoon zit te kijken. Je klant voelt zich meteen ongemakkelijk. Zorg dat je medewerkers actief blijven op rustige momenten, zodat je winkel een goede uitstraling heeft en je medewerkers zich ook niet gaan vervelen.

 

Praat online over je fysieke winkel

Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar je online presence is ontzettend belangrijk om instore klanten te trekken. De meeste mensen bevinden zich tegenwoordig nou eenmaal online en op social media, en dus is naamsbekendheid via social media en reclames, zowel online als offline, goed voor je bedrijf. Promoot instore aanbiedingen, evenementen of nieuwe producten dus online.

Combineer je webshop en fysieke winkel door je klanten de mogelijkheid te bieden hun online aankoop instore op te halen. Veel mensen geven de voorkeur aan deze optie boven levering aan huis, omdat het gratis is en ze toch lekker vanuit hun luie stoel kunnen shoppen in plaats van de deur uit te moeten gaan.

Wanneer je klanten hun bestelling op komen halen, kun je van de gelegenheid gebruikmaken om ze bijpassende artikelen te laten zien.

 

Speciale aanbiedingen en evenementen

Je kunt het aantal instore bezoekers vergroten door meer bekendheid aan het bestaan van je fysieke winkel en merk te geven. Maak bijvoorbeeld unieke instore aanbiedingen of gebruik speciale kortingen, geschenken of spaarkaarten.

Als klanten weten dat ze instore 10% extra korting krijgen of er een “1+1 gratis”-aanbieding is voor hun favoriete product, zullen ze eerder geneigd zijn bij je langs te komen. Door hiervoor zowel online als in de omgeving van je fysieke winkel reclame te maken, trek je ook nieuwe klanten aan. Mensen zijn dol op koopjes, dus doe daar je voordeel mee.

Met speciale evenementen in je winkel kun je je imago verbeteren en zorgen dat meer mensen over je praten. Liefdadigheidsevenementen die passen bij je bedrijf zijn een uitstekende manier om mensen te trekken die je anders niet snel zou bereiken. Potentiële klanten krijgen daardoor de kans je winkel te ontdekken, je producten te bekijken en een goed doel te steunen.

“Klanten trekken kun je ook doen door andere evenementen te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan extra koopavonden, een speciale dag waarop voor alle artikelen 1+1 gratis geldt, of een feestelijke lancering van een nieuw product”, zegt Lillian Belisle, auteur bij Last Minute Writing en Researchpapaersuk.

Etalage winkel

Klanten trekken doe je met mond-tot-mondreclame

Reviews en verwijzingen zijn essentieel voor elk bedrijf. De meeste klanten lezen reviews van andere gebruikers voordat ze een product gaan kopen. Deze reviews zijn bepalend voor de aankoop.

Je kunt overwegen beloningen te verloten onder de klanten die reviews schrijven of nieuwe klanten aandragen. Mensen praten erover met hun vrienden, die er vervolgens weer met andere vrienden over praten. De beloning die ze ontvangen leidt voor jou weer tot een betere beoordeling en zorgt dat er positieve mond-tot-mondreclame wordt gemaakt voor je bedrijf.

Sta eens stil bij jouw redenen om steeds weer terug te gaan naar je favoriete winkels. In welke winkels shop je graag online en aan welke winkels breng je liever een persoonlijk bezoek? Wat is het verschil? Laat je inspireren door je concurrenten en pas deze strategieën vandaag nog toe.

Klanten trekken naar je fysieke winkel doe je door veel te experimenteren.

Lightspeed banner