5 manieren waarop je positieve restaurant reviews kunt inzetten voor marketing

5 manieren waarop je positieve restaurant reviews kunt inzetten voor marketing

Review sites als Yelp, TripAdvisor en Google hebben van het beroep ‘criticus’ publiek bezit gemaakt. Met dank aan smartphones kunnen gasten binnen een paar seconden een foto + mening over hun maaltijd online hebben staan.

Er zijn twee typen gasten die je het meest tegenkomt in de wereld van de online reviews: degenen die een fantastische ervaring hebben gehad en iedereen willen laten weten hoe geweldig jouw onderneming is, en gasten die een slechte ervaring hebben gehad en ervoor willen zorgen dat zoveel mogelijk mensen dit weten.

Vandaag laten we die laatste groep links liggen en focussen we ons op de cheerleaders: de tevreden, blije gasten die jouw zaak online ophemelen. Dit is hoe je het meest uit hun reviews haalt voor jouw marketing:

Online reviews als marketing tool

Laten we eerst duidelijk maken waarom online reviews zo’n krachtige marketing tool vormen voor restaurants.

Online reviews vormen een soort sociale zekerheid: mensen zijn snel geneigd om andere mensen na te doen, dus als een potentiële gast jouw Yelp profiel vindt en alleen maar positieve reviews ziet staan van tevreden gasten, zal diegene eerder geneigd zijn om ook eens een bezoekje aan jouw restaurant te brengen. Positieve reviews = meer gasten.

positieve reviews

1. Zet reviews in als ‘user-generated content’ op social media

Verander positieve reviews in user-generated content voor makkelijk deelbare mond-tot-mond reclame.

Zo zou je de leukste reviews grafisch kunnen weergeven op je social media. Om dat te doen spoor je eerst de meest enthousiaste reviews op. Vervolgens gebruik je een design programma om de quote leuk vorm te geven. Leg hierbij de focus op bepaalde kernwoorden, en vergeet niet credit te geven aan de persoon die de review geschreven heeft. Dit kan door diegene te taggen, maar je kunt hem of haar ook noemen in je omschrijving (“Jan S. van TripAdvisor”) . Kies hier voor een simpel, on-brand kleurenschema om de focus op de woorden te houden.

Je kunt ook foto’s die door gasten zijn gemaakt delen op social media. Als een reviewer een fantastische foto deelt, deel die dan vervolgens je eigen social media en gebruik een stukje van hun review als de caption. Zorg er ook hier voor dat je credits geeft aan de persoon die de foto gemaakt heeft. Je zou zelfs kunnen kunnen antwoorden op hun review met een link naar de social post, zodat ze weten dat je hun foto gebruikt hebt voor jouw platform.

positieve reviews

2. Beantwoord positieve reviews om van eenmalige gasten vaste gasten te maken

Wedden dat je bij het beantwoorden van de reviews voornamelijk focust op het beantwoorden van de negatieve reviews? Hoewel het logisch is dat je die voorop stelt, zou je ook zeker tijd moeten steken in het reageren op positieve reviews.

Waarom? Gasten die positieve reviews achterlaten verwachten vaak niet dat ze iets zullen horen van het betreffende restaurant. Een simpel bedankje kan ervoor zorgen dat ze je nog meer waarderen, waardoor de kans groter wordt dat het vaste gasten worden. Aangezien tussen de 50% en 70% van de omzet van kleine ondernemingen komt van vaste gasten, is het reageren op positieve reviews een kleine moeite met een mogelijk groot resultaat.

Wil je het groter aanpakken? Zet maandelijks een paar prijzen (cadeaubonnen, diner bonnen etc.) opzij voor gasten die goede reviews achterlaten. Neem contact op met de winnaars via het platform waarop ze gepost hebben, en laat ze weten dat ze hun prijs kunnen komen ophalen.

Verander eenmalige gasten in vaste gasten door hun positieve reviews te waarderen.

3. Blijf op de hoogte van online reviews om nieuwe gasten aan te trekken

Volgens TripAdvisor gebruikt 94% van de Amerikanen online reviews om te bepalen waar ze gaan eten. Mogelijke gasten gaan je online profiel bekijken, dus zorg ervoor dat wat ze zien er goed uitziet en dat het up to date is. Je kunt controleren hoe je jezelf profileert op je eigen site, maar je hebt deze controle niet als het gaat om Yelp of vergelijkbare sites.

Dit betekent dat als iemands eerste contact met jouw restaurant zo’n pagina is, je ervoor moet zorgen dat ook deze volledig up to date is. Zorg ervoor dat de verstrekte informatie – openingstijden, het menu, contactgegevens etc. – kloppen. Zo maak je een betere indruk.

positieve reviews

4. Gebruik positieve reviews om toptalent te recruiten

Goede reviews kunnen niet alleen zorgen voor meer klanten, maar kunnen ook helpen bij het rekruteren van nieuw personeel. Met bijna 60,000 horecagelegenheden in Nederland kan het lastig zijn om op te vallen bij mensen die een leuke baan zoeken. Reviews kunnen je hierbij helpen, door het verschil te benadrukken tussen jou en de concurrentie.

Gebruik positieve reviews op de vacaturepagina van je website. Voeg hier quotes aan toe van blije werknemers, maar gebruik ook reviews die de nadruk leggen op de gastvrijheid en goede service van jouw restaurant. Zo weten nieuwe mensen meteen wat er van ze verwacht wordt.

Blij personeel zorgt voor blije gasten. Mogelijke werknemers vinden het daarnaast fijn om te weten dat ze solliciteren bij een plek die goed omgaat met z’n mensen.

5. Gebruik reviews als feedback om je restaurant te verbeteren

Als horecaondernemer is het makkelijk om opgeslokt te worden door de dagelijkse werkzaamheden, en daardoor niet meer te zien wat je gasten wel zien. Gebruik al je reviews – goede én slechte – om inzicht te verkrijgen in de gast-ervaring en meer te leren over de volgende aspecten van je restaurant:

  • Eten: Hebben je gasten het continu over een aantal specifieke gerechten? Overweeg om het extra te benadrukken in je menu
  • Service: Blijven de namen van bepaalde personen telkens – in positieve zin – terug komen? Overweeg reviews bij het uitdelen van bonussen of promoties.
  • Sfeer: Wordt overal vol enthousiasme gepraat over die ‘Instagram-appropriate’ wall art? Verzin een relevante hashtag die mensen kunnen gebruiken telkens als ze die muur posten.

Online reviews zijn een krachtige bron van directe feedback van je gasten. Gebruik ze in je voordeel – en in je marketing – en verhoog je omzet!

Meer positieve online reviews?

Werk met een kassasysteem wat bijdraagt aan een goede klantervaring