Hoe geurmarketing helpt om meer te verkopen

Het gebruik van geur in business is een stijgende trend. En dat heeft een goede reden!

Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat geur erg bepalend is voor het koopgedrag van mensen. Op dit gebied hebben kleinere ondernemingen nog veel te leren van grote merken. Wist je dat retailketens als Zara Home, Victoria Secret en Abercrombie & Fitch actief meedoen aan geurmarketing? In elke vestiging verspreiden ze een unieke geur die past bij hun identiteit. Horecazaken als Frites Atelier laten hun geur ook niet afhangen aan het toeval. Zelfs bekende hotelbrands als Postillon en Pulitzer hebben gekozen voor een geur die aansluit bij het bedrijf. Deze merken halen groot voordeel uit geurmarketing: klanten geven meer uit en komen vaker terug!

Als kleinere ondernemer heb je vaak niet de middelen om uitgebreid onderzoek te doen naar een passende geur voor jouw onderneming. Toch kan ook jij geurmarketing toepassen in jouw winkel of horecazaak. Wil je weten hoe? Lees het hier!

 

De kracht van geur

Je staat er misschien niet bij stil, maar geuren hebben een krachtige werking op jouw gemoedstoestand. Wanneer je bijvoorbeeld een bakkerij binnenloopt, zal de heerlijke geur van versgebakken brood of gebak je het water in de mond doen lopen. Als je de geur van zonnebrandcrème en zilt water ruikt, krijg je meteen zin in een lange strandvakantie. Zelfs de geur van een nieuwe auto geeft een ultiem gevoel van luxe en trots, zodat je met een grote glimlach de auto instapt.

Herkenbaar? Waarschijnlijk wel.

Wanneer je neus een geur oppikt, wordt er direct een signaal naar jouw hersenen gestuurd. Bepaalde geuren wekken emoties en/of belangrijke herinneringen op. Dit process gebeurt automatisch. Hier heb je zelf geen invloed op, maar met geurmarketing kun je het effect van geur wel sturen.

 

Invloed van geurmarketing

Er is al heel wat onderzoek verricht naar de invloed van geurmarketing. Volgens de Smell & Taste Treatment & Research Foundation heeft geur meer invloed op het koopgedrag van mensen dan alle andere marketingtools bij elkaar! In een experiment werd aangetoond dat mensen bereid zijn om meer geld uit te geven aan een paar sneakers nadat ze deze hadden gepast in een paskamer met een bloemengeur. Ook in casino’s waar een prettige geur hangt, laten mensen eerder hun portemonnees zien.

 

vanilla beans with two flowrs on white

 

Met de juiste geur komen klanten letterlijk in de ‘ja-modus’. Klanten zullen vaker de winkel verlaten met een aankoop. In de horeca kan geurmarketing voor andere effecten zorgen. Met bepaalde geuren creëer je een gezellige sfeer, zodat je gasten langer willen blijven en meer drankjes en gerechten bestellen.

Ook helpt geurmarketing om onwenselijke geuren in jouw winkel of horecazaak te verwijderen. In een typische bar of restaurant zijn vaak veel geuren uit de keuken aanwezig. De gemixte geur van gemorst bier, parfums van gasten en eten vinden veel mensen onaangenaam. Met geurmarketing kun je zulke geuren professioneel laten afbreken en vervangen met een geur die past bij de uitstraling van de onderneming.

Kortom, met geurmarketing kun je een positieve invloed uitoefenen voor een betere klantervaring.

 

Hoe kies je een bedrijfsgeur?

Ieder onderneming kan haar eigen geur kiezen. Dit geldt dus ook voor kleinere bedrijven. Het kiezen van jouw eigen bedrijfsgeur is hartstikke leuk, maar ook een serieuze zaak. Er bestaan heel veel geuren. Hoe weet je welke geurcompositie het beste aansluit bij jouw onderneming? Hiervoor kun je een geuradviseur inschakelen. Een geuradviseur is een expert op het gebied van geurmarketing en zal samen met jou op zoek gaan naar de perfecte geur voor jouw bedrijf.

Waar moet je nog meer aan denken bij het kiezen van een bedrijfsgeur? Hieronder drie tips:

 

1. Zorg ervoor dat de geur aansluit bij jouw concept

Een winkel voor exclusieve herenmode hoort een andere geur te hebben dan een winkel voor dameskleding. Daarnaast zou een bierspeciaalzaak niet moeten ruiken als een cocktailbar. Elke onderneming heeft haar eigen identiteit. Zorg er dus voor dat de geselecteerde geur wel past bij het imago dat je probeert te creëren.

 

2. Kies voor het juiste effect

Wat zou je met de geur willen bereiken? Als je jouw gasten een rustig gevoel wilt geven, kies dan voor de kalmerende geur van noten of vanille. Als je klanten juist een boost wil geven, verspreid dan frisse en verkwikkende geuren als citroen of limoen. Perfect voor een sportschool bijvoorbeeld!

 

3. Zorg voor de juiste installatie

De juiste installatie betekent vaak het verschil tussen een penetrante walm of een prettige geurbeleving. Een professionele geursysteem zal je hiermee zeker verder helpen. Bepaal waar en hoelaat je de geur wilt verspreiden. Tijdens de installatie wordt er gelet op de luchtstromingen in de winkel of horecazaak. In sommige gevallen is het beter om het geursysteem in een luchtbehandelingssysteem (HVAC) te voegen. Zo blijft de geur op de juiste plek!

 

Scentair Scentwave system voor geurmarketing

 

Wil jij ook geurmarketing toepassen in jouw onderneming? Neem dan contact op met een goed adviesbureau zoals ScentAir. Zij opereren al 20 jaar over de hele wereld. En als bezoeker van de Lightspeed blog hebben zij nog iets leuks voor je:

Als je nu een contract bij ScentAir afsluit, dan ontvang je één maand geurbeleving helemaal gratis erbij. Dat is een korting van € 89,-! Via deze link kun je een vrijblijvende reuk-sessie aanvragen bij jou op lokatie. Wedden dat je het heerlijk zult vinden?

 

 

Martijn Hendrikx

Martijn Hendrikx

Martijn Hendrikx is Marketing Manager bij ScentAir. Als Chef Gebakken Lucht maakt hij iedereen in Nederland en België enthousiast over de toepassingen van geurmarketing. Je kunt hem alles vragen over de impact van geur op je bedrijf en je merk.