Twee loyalty programma technieken om klanten te binden

Twee loyalty programma technieken om klanten te binden

Er is een felle strijd gaande om de aandacht en loyaliteit van klanten. De consument wordt slimmer en kan kiezen uit tal van opties. Het is dus belangrijker dan ooit dat je een onderscheidende marketingstrategie hebt. Met alleen een reclamecampagne red je het simpelweg niet.

Met het toepassen van de loyalty programma technieken, aanbrengpremies en loyalty programma’s met relevante beloningen, zet je een stap in de goede richting. Het zijn uitstekende manieren om nieuwe klanten te werven via bestaande liefhebbers van je merk en om het aantal vaste klanten te verhogen. Maar dan moet je deze methodes wel op de juiste manier toepassen. We vertellen je graag wat beide loyalty programma technieken zo waardevol maakt en hoe je ze kunt inzetten om je bedrijf te laten groeien.

 

Gebruik aanbrengpremies om nieuwe klanten te trekken

Een van de eenvoudigste manieren om nieuwe klanten te trekken is via verwijzingen van mensen die ze vertrouwen. 77% van de klanten is geneigd te kopen bij een bedrijf dat ze leren kennen via vrienden en 42% van de klanten is loyaal aan merken die worden gekocht door hun familie en vrienden.

Uit beide inzichten blijkt hoe waardevol verwijzingen van een vertrouwde bron zijn voor je bedrijf. Met aanbrengpremies kun je het aantal aanbevelingen van vertrouwde personen bevorderen.

Het idee erachter is simpel. Je stimuleert bestaande klanten om nieuwe prospects te werven. Als de prospect een klant wordt, krijgt degene die hem of haar aandroeg een beloning.

Verwijzingen zijn aantrekkelijk voor zowel bestaande klanten als de klanten die naar je worden doorverwezen. Waarom? Omdat een beloning de kans vergroot dat je bestaande klant je product of service actief promoot. En een aanbeveling van een vertrouwde bron vergroot de kans dat een prospect kiest voor jou en niet voor de concurrent.

Dat lijkt een dure grap, maar de kosten voor het winnen van nieuwe klanten zijn doorgaans veel hoger dan die van een aanbrengpremie. Bedenk maar eens wat een levenslange klant je waard is. Is het de moeite waard om een gratis product of een korting te geven om de waarde van die klant te vangen? Waarschijnlijk is het antwoord “ja”!

Lightspeed Loyalty 

Gebruik een loyalty programma om klanten te binden

Iedereen weet dat verandering van spijs doet eten. Dat geldt ook voor loyalty programma’s. Het klassieke spaarsysteem met zegeltjes verliest na verloop van tijd zijn aantrekkingskracht. Waarom? Omdat het saai is als je maar één optie hebt.

Het enthousiasme over een beloning en de intrinsieke waarde ervan nemen telkens af wanneer een klant die beloning krijgt. Je trouwste klanten bezoeken je het vaakst en juist voor die klanten wordt het saai en oninteressant als je ze steeds maar weer dezelfde beloning blijft geven.

Hoe los je dit probleem op? Simpel! Door meer soorten beloningen toe te voegen!

Als je meerdere beloningen biedt, kunnen je klanten zelf een keuze maken en zitten ze niet vast aan één optie. Met een gevarieerd aanbod is er voor elke klant wat wils. Bied je op dit moment maar één soort beloning, denk dan eens na over andere soorten, zoals gratis items van je menukaart, relatiegeschenken, een “1+1 gratis”-actie of kaartjes voor speciale VIP-evenementen.

Ook met verschillende niveaus kun je je loyalty programma interessanter maken. Zodra een klant genoeg punten heeft gespaard, bereikt hij of zij een hoger niveau, met andere beloningen. Hoe hoger het niveau, hoe waardevoller de beloningen. Klanten zullen vanzelf een hoger niveau willen bereiken om de bijpassende beloningen te kunnen krijgen.

Geef je klanten het gevoel dat ze meer kunnen bereiken en stem je beloningen af op de loyaliteit van je klanten. Daarmee vergroot je de kans dat een klant steeds weer bij je terugkomt.

Loyalty programma technieken

 

Het eindresultaat

Als je bestaande klanten tevreden zijn, zullen ze zonder moeite je bedrijf aanraden bij vrienden. Zeker niet als ze daarvoor worden beloond.

Wanneer je klanten de wens voelen om het volgende niveau van je loyalty programma te bereiken, zullen ze meer en vaker bij je kopen.

Het resultaat is dat je nieuwe klanten trekt en de waarde van bestaande klanten vergroot. 

Maak optimaal gebruik van loyalty programma technieken, want loyaliteit loont.