Meer gasten dankzij mooie restaurant inrichting

Meer gasten dankzij mooie restaurant inrichting

Een restaurant beginnen is een overweldigend proces. Er zijn veel factoren die bepalen of je restaurant een succes wordt of akelig leeg blijft: van vriendelijke medewerkers tot de kwaliteit van je gerechten. Elke dag moet je opnieuw laten zien wat je in huis hebt. Een van de geheime wapens waarmee je kunt zorgen dat klanten naar je restaurant (blijven) komen, is de restaurant inrichting. Die is namelijk bepalend voor de beleving van je gasten en vormt dus een belangrijk verlengstuk van je imago.

De kracht van mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame draait steeds vaker om beelden. Een bericht van een vertrouwde bron op Instagram is zelfs overtuigender dan betaalde reclame. Volgens marktanalysebureau Nielsen vertrouwt 92% van de consumenten eerder op aanbevelingen van vrienden of familie dan op een willekeurige vorm van reclame. Instagram heeft ruim 800 miljoen actieve gebruikers per maand. 80% van die gebruikers volgt ondernemingen en 60% ontdekt een bedrijf voor het eerst via Instagram. Eén mooie foto van een invloedrijk account kan veel nieuwe klanten trekken. Zorg dus dat de inrichting van je restaurant geschikt is voor krachtige visuele marketingkanalen als Instagram.

We geven je een overzicht van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden bij je restaurant inrichting.

horeca design

1. Je inrichting is een verlengstuk van je imago

Ga met een designer en architect om de tafel zitten en denk samen na over de restaurant inrichting. Laat je bij elke beslissing leiden door de sfeer die je wilt creëren en het soort klanten dat je wilt aantrekken. Neem bijvoorbeeld LOV, een drukbezochte vegan hotspot in Montreal. Designers Jean-Pierre Viau en Jacinthe Piotte wilden een omgeving creëren die overdag hip en luchtig is en in de loop van de avond steeds knusser wordt. Ze wilden ook dat de inrichting paste bij het plantaardige menu van LOV en de originele elementen van het karakteristieke pand behouden. Het resultaat is een fris kleurenpalet met veel planten, goud en wit marmer.

Past je menu al bij de restaurant inrichting?

Download onze gratis menukaart templates

Onder andere dankzij de prachtige inrichting heeft LOV een groot aantal volgers op social media, zijn er twee nieuwe vestigingen geopend en is LOV dé vegan hotspot in Montreal. Het restaurant is zelfs zo bekend dat er door de populaire Buzzfeed-serie “Worth It” een reportage werd gemaakt over de specialiteit van het huis, kimchi-frietjes.

William Gray design

2. Je accessoires spreken boekdelen

De accessoires in je restaurant zijn niet louter decoratief; ze weerspiegelen je status en welvaart. Je accessoires vertellen iets over je restaurant, inclusief je maatschappelijke en culturele doel. Ze zijn een afspiegeling van je identiteit. Investeer in de details zodat ze passen bij het gewenste imago van je restaurant: snel, gezellig, sjiek of een combinatie daarvan.

Perle et paddock

3. Licht is alles

Baseer je keuze voor verlichting op het thema van je restaurant en de emoties die je wilt losmaken bij je gasten. In de meeste gevallen is natuurlijk licht de beste optie vanwege de psychologische effecten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die worden blootgesteld aan natuurlijk licht alerter en vrolijker zijn. Kunstlicht daarentegen leidt tot hogere stressniveaus en een versnelde spijsvertering.

Perle et Paddock is een gezellig restaurant voor yuppen in de wijk Griffintown in Montreal. De tafels staan in een open, luchtige ruimte met veel ramen en dat wordt gewaardeerd door de gasten. Bovendien komt al het natuurlijke licht van het opvallende zonnedak, waardoor de gasten prachtige foto’s kunnen maken. Stimuleer je gasten om hun foto’s te delen op social media, want zelfs amateurfoto’s zien er goed uit bij mooie verlichting. Onthoud dat de foto’s die je klanten delen, ook een verlengstuk van je imago zijn.

Over verlichting gesproken: met een neonbord geef je je inrichting wat creatieve flair en hebben je gasten meteen een leuke achtergrond voor een foto die ze kunnen delen met vrienden. Je benadrukt er bovendien het karakter van je restaurant mee. Op het bord van Kampai Garden in Montreal staat “Ik heb nergens spijt van”. De letters zijn misschien niet meteen zichtbaar tijdens de lunch, maar in de avond, als de verlichting wordt gedimd, is dit een populaire hoek voor een selfie met het hele gezelschap.

Horeca interieur

4. Wie is je doelgroep?

Restaurants zijn sociale ruimtes waarin mensen samenkomen. Of je gasten komen voor een zakenborrel, een gezellige avond met vrienden, een feestje, of een hapje en een drankje na een lange werkdag, je restaurant moet zo ingedeeld zijn dat gasten zich automatisch tot de juiste hoek aangetrokken voelen.

Dit doet bijvoorbeeld Kampai Garden, een populaire biertuin in Montreal. Bij deze hotspot kun je terecht voor brunch, diner, hapjes en heerlijke cocktails. Kampai Garden richt zich op verschillende doelgroepen: van zakenlui tijdens hun lunchpauze tot studenten die met vrienden een feestje willen bouwen. De grote ruimte is opgedeeld in diverse hoeken die aan de specifieke verwachtingen van de verschillende doelgroepen voldoen. Het bargedeelte straalt uit dat je hier van een drankje kunt genieten en kunt socializen in een trendy, Instagram-waardige omgeving. De dinerruimte ademt de sfeer van een biertuin met een grote hoeveelheid planten. Deze restaurant inrichting is een enorme designklus geweest, maar bezoekers zijn lyrisch over de sfeer en – nog belangrijker – dragen bij aan de naamsbekendheid van het restaurant door hun ervaringen te delen op social media.

Kampai Restaurant interieur

5. Bied verschillende belevingen

De restaurants in dit artikel hebben diverse overeenkomsten, maar het belangrijkste is dat ze allemaal een verscheidenheid aan belevingen bieden. Je kunt aan de bar zitten voor een praatje met de barman, er zijn intieme tafeltjes voor twee, je kunt kiezen voor de gezellige banken of de lange gemeenschappelijke tafels. Er is dus voor ieder wat wils. Met die verscheidenheid stel je je restaurant open voor zo veel mogelijk soorten klanten.

Investeer in je interieur om meer klanten te trekken

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de zaken waarmee je rekening kunt houden voor het imago dat je wilt uitstralen en de doelgroep die je wilt bereiken. Beschouw je restaurant inrichting als een krachtig, non-verbaal element dat je kunt gebruiken om naamsbekendheid te creëren en klanten aan te trekken. In combinatie met een geweldige menukaart en een onberispelijke service kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie en van je restaurant een echte hotspot maken.