Blijf je gasten bedienen met nieuwe omzetstromen

Blijf je gasten bedienen met nieuwe omzetstromen

De corona-maatregelen hebben een grote impact op de horeca. Dit jaar wordt er maar liefst een omzetdaling van 30% tot 40% voor de sector verwacht. Om het hoofd boven water te houden wordt er gezocht naar manieren om extra omzet te genereren. En die manieren zijn er: tijdens deze crisis blijkt hoe veerkrachtig en creatief horeca-ondernemers zijn. Nieuwe concepten om geld te verdienen schoten in maart als paddenstoelen uit de grond en blijken ook tijdens deze tweede golf van grote waarde. Sommigen van deze ideeën zijn tijdelijk, anderen zullen niet meer snel van het toneel verdwijnen. 

Concepten waar retail en resto worden gecombineerd bleken de afgelopen maanden succesvol te zijn. Wordt dit de toekomst van het ondernemen, of was het slechts een tijdelijke crisis-oplossing? Horeca-ondernemers zijn zich er in ieder geval van bewust dat ze hun bedrijfsmodel moeten evalueren en nieuwe omzetstromen moeten creëren. Niet alleen om zich aan te passen aan de huidige situatie, maar ook om hun zaak beter te positioneren in de toekomst. 

Kijk hier de webinar ‘Blijf je gasten bedienen met nieuwe omzetstromen’ terug.
In samenwerking met Deliverect en Hertog Jan*** Restaurant Group:

 

Ben jij op zoek naar ideeën voor het introduceren van nieuwe omzetstromen in jouw horecaconcept? Laat je inspireren door onderstaande opties:

Ervaar het nieuwe horeca tijdperk met Lightspeed Order Ahead

Vind je onderneming opnieuw uit met het online bestelplatform waarmee gasten vooraf kunnen bestellen. Bezorg maaltijden of laat ze afhalen bij jouw horecazaak – zonder contact, zonder commissies. Meer weten?

Verkoop je populairste ingrediënten

In de afwezigheid van restaurants blijkt thuis kokkerellen een ware hit. Toprestaurants brengen hun ingrediënten naar de keukens van hun voormalige gasten en zorgen er door middel van recepten en kookvideo’s voor dat men zelf Michelin waardige gerechten op tafel kan zetten. Andere horecazaken kiezen ervoor om hun meest kenmerkende ingrediënten te verkopen, zoals spaghettisauzen, pizzadeeg en vleeswaren. Verwacht wordt dat dit soort concepten niet meer verdwijnen. Zo kunnen gasten ook in de toekomst met een beetje van zichzelf, en een beetje van jou, zelf thuis aan slag. 

Vino en Friends, een restaurant gelegen in hartje Maastricht, heeft naar hun gasten geluisterd en hebben naast hun restaurant ook een delicatessenwinkel geopend. De winkel bestaat naast het restaurant en een webshop waar ze hun producten en ingrediënten aan de b2b markt verkopen. Op deze manier worden retail en horeca perfect met elkaar gecombineerd. Sterrenrestaurant Beluga Loves You, eveneens gelegen in Maastricht, richt zich voornamelijk op het online verkopen van menu’s met daarbij behorende instructievideo’s van chefkoks Servais Tielman en Guido Braeken. Dat wordt smullen tijdens de feestdagen!

 

Breng het beste van jou onderneming online met eCom voor Restaurant. Verkoop merchandise en andere publieksfavorieten, breid je merkidentiteit uit en voeg afhaal- en bezorgmenu’s toe.

Onder andere Lightspeed klanten Isla Bonita en Smaak & Vermaak gebruiken het restaurant thema Bon Appetit om zo hun geliefde producten ook online aan te bieden. Bij Isla Bonita kun je picknick lunches en gebakjes online kopen en contactloos afhalen. Smaak & Vermaak verkoopt naast hun menu’s ook hun beste wijnen en kookworkshops. Zo creëren beide horeca-ondernemers nieuwe omzetstromen naast hun gebruikelijke tafelservice in hun restaurants.

Smaak & Vermaak eCom voor Restaurant

 

Afhalen en bezorgen 

Afhalen en bezorgen werd voor de coronacrisis al volop aangeboden, maar door het sluiten van de fysieke restaurants nam de vraag vanuit de gasten flink toe. Hoewel sommige restaurants tussen de twee golven stopten met deze omzetstroom, wisten ze het snel weer op te pikken toen de tweede golf zich aandeed. Andere restaurants zagen juist constant de toegevoegde waarde in van deze omzetstroom en bleven niet alleen tijdens de sluiting van de restaurants afhalen en bezorgen aanbieden.

Voor Peter Van Praet van Bavet is het aanbieden van afhalen en bezorgen heel succesvol gebleken; tijdens de crisis is het delivery-aandeel van zijn omzet gegroeid tot ongeveer 35%, en dat wil hij liever niet meer kwijt. Vleesrestaurant De Frigo schakelde in de tweede golf juist snel weer over op afhaalpakketten die ze op promoten via hun Instagram account

Vleesrestaurant De Frigo

Wil je graag je eigen online bestelplatform beheren om commissies aan derden te vermijden en de service in eigen hand te houden? Dat kan met Lightspeed Order Ahead. Gasten kunnen op hun telefoon of desktop een maaltijd via jouw bestelplatform bestellen. De bestelling komt vervolgens direct in je kassasysteem binnen waardoor fouten worden voorkomen. Terwijl jij aan de slag gaat gaat met de bestelling, ontvangen gasten real-time updates, ook wanneer ze hun maaltijd kunnen afhalen of wordt bezorgd.

Nieuwsgierig naar een voorbeeld? Lightspeed klant Oats Day Long heeft het hef in eigen hand genomen en is een bestelplatform gestart. Ze bieden o.a. ontbijtbowls, oat pannenkoeken en smoothies aan via hun eigen platform. Gasten kunnen hun gewenste maaltijd selecteren, een notitie toevoegen, een fooi achterlaten en aangeven of ze het komen afhalen.

Oats Day Long - order ahead

 

Verkoop merchandise en kookboeken

Is jouw horecazaak al uitgegroeid tot een bekend merk of wil je je zaak extra promoten? Denk dan eens aan merchandise en het publiceren van kookboeken. The Avocado Show zorgt ervoor dat hun herkenbare logo en roze achtergrondkleur terugkomt in al hun merchandise. Ook een eigen kookboek in samenwerking met de bekende Amsterdamse boekenwinkel MENDO mocht niet ontbreken in hun webshop.

Als je klein wil beginnen kun je ook zelf een pocket boekje vol lekkere recepten laten drukken en dat aanbieden in je restaurant of op je website. Qua merchandise kun je denken aan simpele producten, zoals leuke koffiekopjes of een paraplu met daarop jouw logo. Het moet in ieder geval passen bij het gevoel dat je wilt uitdragen of bij wat je aanbiedt in je horecazaak. 

Avocado Show

Specialiseer in wijnen

Heb je veel kennis van wijnen en bied je gasten een mooie selectie aan in je restaurant? Gebruik dan je kennis eens op een andere manier. Organiseer bijvoorbeeld een (online) wijnproeverij met lekkere hapjes die je thuis laat bezorgen of bied je beste wijnen aan via je webshop. Wijnrestaurant Mes Amis heeft dit slim aangepakt door een webshop én een pop up winkel te openen met Limburgse wijnen waar je lekker thuis van kunt genieten. Mes Amis omzetstromen voor de horeca

 

Originele samenwerkingen

Tijdens corona kwamen de leukste samenwerkingen tot stand, en het heropenen van de horeca hoeft niet meteen het einde te betekenen van de interessante concepten die daaruit zijn ontstaan. Belangrijk is dat je nadenkt over het totaalconcept, inclusief met wie je zou willen samenwerken om dat voor elkaar te krijgen. Think out of the box en overtuig partners hoe jullie elkaar kunnen versterken. 

Gebrouwen door Vrouwen werkte tijdens de eerste lockdown bijvoorbeeld samen met de lokale bloemist, bakker en kaasboer om pakketten samen te stellen die je kon ophalen in hun bar. Naast deze lokale initiatieven gingen ze een samenwerking aan met Hema. Hun Bloesem Blond bier was samen met de Bloesem Blond bier shampoo als pakket te koop in de Hema winkels. Tijdens de tweede lockdown gaan de vrouwen van Gebrouwen door Vrouwen stug door en zetten ze onder andere een samenwerking op met Cinemember. Het pakket bestaande uit het bier, popcorn en een maand Cinemember lidmaatschap promoten ze op hun Facebook pagina

Gebrouwen door Vrouwen Facebook

 

Organiseer evenementen

Zodra de horeca weer open mag kun je een evenement organiseren dat aansluit bij jouw horecazaak en dat de interesse wekt van jouw gasten. Dit hoeft geen wekelijks evenement te zijn, maar je kunt het bijvoorbeeld ook één keer per kwartaal of jaar organiseren. Bedenk van tevoren goed wat en wie je wilt bereiken. Wil je extra omzet genereren of meer naamsbekendheid? Ga je je richten op families met kinderen of groepen vriendinnen? 

Afhankelijk van de geldende maatregelen, kun je een fysiek of online evenement organiseren. Dit kan zelfstandig, maar ook met behulp van partners. Denk bijvoorbeeld aan een muzikale voorstelling met diner, of een wijnproeverij of shopping event met hapjes uit eigen keuken. Rond de Tafel pakte het wat groter aan: 5 sterrenchefs bundelden afgelopen zomer hun krachten en gingen één voor één koken in de Gashouder in Amsterdam. Dit soort grootschalige horecaconcepten doet misschien niet veel voor de omzet, maar komt de naamsbekendheid zeker ten goede. Lees hier het interview met Rond de Tafel.

 

Retail en resto, een gouden formule?

Het ene concept heeft meer met retail en events te maken, terwijl het andere concept juist volledig vanuit de passie voor eten ontstaat. De scheidslijn tussen horeca en retail wordt steeds dunner en de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat deze ontwikkeling in een versnelling terecht kwam. Welk horecaconcept of nieuwe omzetstroom je ook kiest, ga voor datgene dat past bij jouw restaurant en bij jou als ondernemer.