Tony's Chocolonely over groei en maatschappelijk ondernemen

Tony's Chocolonely over groei en maatschappelijk ondernemen

Tony’s Chocolonely heeft primair een maatschappelijk doel: het bespreekbaar maken en bestrijden van de wereldwijde slavernij in de cacao industrie. Dat ze dit doen door zelf de lekkerste – 100% slaafvrije – chocoladerepen te maken, is mooi meegenomen. Ze staan bekend om hun bijzondere smaken, estafetterepen en Sinterklaas-letters, maar leggen zelf liever de focus op het belang van de maatschappelijke impact die ze met hun producten maken. Sinds een aantal jaar verkopen ze hun chocola in hun eigen winkels in Amsterdam; op het Westergasterrein en in de Beurs van Berlage.

“De locatie waar we zitten is heel erg bijzonder: 200 jaar geleden kwamen de schepen hier binnen met cacao, en hier recht boven ons werd de cacao verhandeld. Het is natuurlijk gaaf dat wij hier 200 jaar later zitten en als moderne chocolademakers ook cacao verkopen en verhandelen.”

Klantervaring is key

Juist omdat Tony’s Chocolonely in de supermarkt en verschillende andere verkooppunten te verkrijgen is, is het belangrijk dat de Chocolonely-winkels een nieuwe dimensie toevoegen aan het ‘gewoon’ aanschaffen van een reep chocolade. Door middel van de chocolademachine in de Beurs van Berlage kunnen bezoekers in 40 minuten hun eigen reep maken. Van de kleur chocolade tot de verschillende toppings – ze mogen alles zelf bepalen, en alles is mogelijk. Het is het enige apparaat in Europa dat dit kan, en men komt dan ook van heinde en verre naar de Amsterdamse winkel toe om zelf dit Willy Wonka-gevoel te ervaren. 

Daarnaast speelt ook in de winkels de maatschappelijke gedachte achter het merk de hoofdrol. Natuurlijk is het aantal bezoekers in de winkel van belang voor de omzet van de dag, maar veel belangrijker dan dat is de mogelijkheid om bewustwording te creëren door de missie van Tony’s Chocolonely te delen met iedere bezoeker. In die context zijn de winkels meer dan ondernemingen alleen: het zijn verlengden van het merk om zo meer mensen te bereiken.

Drukte als uitdaging

Sinds dat de winkels geopend zijn, zijn ze snel gegroeid in populariteit. Het is natuurlijk fantastisch dat het concept zo goed loopt en dat men de meerwaarde inziet van het aanschaffen van Tony’s Chocolonely in de eigen winkels in plaats van online of in de supermarkt. De uitdaging die hierbij komt kijken is dat de populariteit geen afbreuk mag doen aan de totale ervaring van de bezoeker.  

Mede door het maatschappelijke concept achter de winkels is het van belang dat medewerkers genoeg tijd hebben om met bezoekers een gesprek aan te kunnen gaan. Tegelijkertijd wil je lange wachttijden bij de kassa zien te voorkomen. Om de groei in bezoekersaantallen aan te kunnen wordt er veel waarde gehecht aan flexibel werken op de vloer. Ogenschijnlijk kleine dingen als een flexibel kassasysteem kan bij grote drukte een groot verschil maken: 

“De drukte zorgt ervoor dat we soms meer stations nodig hebben. Lightspeed is daar heel flexibel in en zorgt ervoor dat we deze kassa’s snel en makkelijk kunnen opzetten.”

Wil jij uitbreiden zonder de groeipijn?

Ontdek het kassasysteem dat met je meedenkt