Trek meer klanten naar je winkel met deze 8 promotietips

In een tijd waarin zowel online als offline ondernemers met meer concurrentie kampen, hoef je als retailer niet bang te zijn dat de eCommerce opkomst nadelig zal zijn voor je fysieke winkel. Het grote voordeel van een fysieke winkel is dat je contact hebt met je klant en hen een echte beleving kan geven. Uit onderzoek blijkt zelfs dat klanten er meer voor over hebben om een betere customer experience te krijgen.

Om de concurrentie nog beter aan te gaan, zijn er hier een aantal promotie ideeën om meer klanten naar jouw winkel te trekken.  

Markdowns

Items met korting zijn erg populair bij klanten, dat is algemeen bekend. Een sale is daarom een goede manier om klanten naar je winkel te trekken. De uitverkoop, die twee keer per jaar plaatsvindt, is natuurlijk standaard en iets wat men verwacht van je winkel. Sommige klanten wachten zelfs met winkelen tot de sale begint. Om die mensen, maar ook nieuwe klanten, naar je winkel te trekken, kun je in het midden van het seizoen een korte sale doen. Klanten verwachten dit niet en willen vast wel een kijkje nemen in je winkel. Voor de nieuwe klanten kan jouw winkel een hele nieuwe ontdekking zijn met dank aan de sale.

Naast de uitverkoop kun je ook af en toe wat items die minder goed verkopen afprijzen. Ze nemen eigenlijk alleen maar kostbare ruimte in, die je ook goed kan gebruiken voor nieuwe items.

Tip: Plaats de afgeprijsde items op een strategische plek in je winkel; niet gelijk aan het begin dus. Klanten zullen dan alleen bij de promotie artikelen blijven en niet de moeite nemen om de rest van je winkel te bekijken. Zet de afgeprijsde items bijvoorbeeld in het midden of achteraan in de winkel, zodat mensen eerst door je winkel lopen en wellicht ook andere items ontdekken.

Etalage

Je etalage is ontzettend belangrijk. Klanten hebben maar een paar seconden om je etalage te bekijken en geïnteresseerd te raken wanneer zij langslopen. Houd het dus simpel en overzichtelijk. Het tegenovergestelde zal ze namelijk wegjagen. Een te volle etalage komt bijvoorbeeld over als goedkoop en rommelig. Mensen weten simpelweg niet waar ze moeten kijken.  

Als je een kleine etalage hebt is het nog belangrijker om deze op de juiste manier in te zetten. Gebruik bijvoorbeeld lichte kleuren en belichting om het oog te trekken. Verander de etalage ook op basis van hoe vaak jouw klanten je winkel bezoeken. Een oude etalage kan soms meer kwaad doen dan goed. Mensen willen iets nieuws en interessants zien. Je wilt juist horen “waar kan ik dat product uit de etalage vinden?”.

Loyaliteitsprogramma’s

Als ondernemer wil je dat je klanten trouw blijven aan je winkel en vaker terugkomen. Dit kun je natuurlijk niet forceren, maar wel aansporen. Een populaire methode is om je klanten te laten registreren voor een klantenkaart en hen de mogelijkheid geven om punten op te bouwen voor korting of een gratis item. Mocht je niet mee willen gaan met deze strategie dan kun je zelf iets bedenken voor meer customer loyalty.

Bij loyaliteitsprogramma’s kun je denken aan:

  • Puntensysteem: dit kun je onder andere doen door klanten een stempelkaart te geven en iedere keer de kaart te stempelen wanneer ze voor een bepaald bedrag iets hebben gekocht.
  • Samenwerken met andere retailers: klanten kunnen punten sparen bij jouw winkel en deze bij een andere retailer later inwisselen en daar korting voor krijgen. Hiermee maak je het spaarprogramma aantrekkelijker voor de klant , maar zorg je ook voor goede zakenrelaties.
  • Bonuspunten voor bepaalde acties die de klant doet: als de klant zich registreert op de website (mits je een webshop hebt) krijgt hij tien punten. Wanneer hij iets koopt krijg hij weer extra punten, etc.
  • Tier systeem: hoe loyaler de klant is, hoe meer beloningen zij krijgen. Het systeem is gebaseerd op de mate van loyaliteit en gericht op mensen die voor lange tijd klant willen blijven.

Blog op je website

Blogs worden steeds belangrijker in retail, onder andere doordat klanten steeds meer informatie willen.
Met betrekking tot de content van je blog, moet je kijken wat ervoor gaat zorgen dat klanten je product gaan kopen en betrokken raken met je merk of winkel. Je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven met tips en tricks; hoe je een bepaald product moet gebruiken; een oplossing geven voor een veelvoorkomend probleem (en hoe jouw product erbij kan helpen); etc. Als je een fashion retailer bent, kun je bijvoorbeeld blogs schrijven over bepaalde must haves voor het komende seizoen of welke kledingstukken perfect bij elkaar passen. De content van je blog is belangrijk, maar weten waarom je het doet ook! Onderstaand lees je wat een blog kan doen voor je winkel.

Stuur verkeer naar je website

Je blog maakt een groot deel uit van je social media content. Telkens als er een nieuwe blog is, kun je deze posten op je social media kanalen. Klanten kunnen erop klikken en worden doorgestuurd naar je site. Zorg dat er een mooie of opvallende foto bijstaat die betrekking heeft op de content van de blog. Dit kan ervoor zorgen dat men eerder klikt. Zet in je blog ook een paar links om de lezer naar andere pagina’s van je website te leiden. Zo ontdekt men ook de rest van je website.

Verbeter je SEO

Wanneer klanten informatie opzoeken over een bepaald product, kunnen ze bij een van je blogs uitkomen, omdat jij erover hebt geschreven. Om beter online vindbaar te zijn, is het belangrijk dat je in je blog bepaalde kernwoorden, categorieën en uitdrukkingen gebruikt, die klanten ook gebruiken als zoekwoord. Hoe beter je dit aanpakt, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan en hoe sneller klanten op jouw blog klikken.

Tip: zorg voor een pakkende titel waarin meteen duidelijk wordt waar de blog over gaat en welk ‘probleem’ het op kan lossen. Bijvoorbeeld: “9 tips om….”, “Alles wat je moet weten over…”, “5 manieren om…”, etc.

Positioneer je winkel als marktleider

Goed geschreven stukken geven blijk van kennis en de lezer vindt dat zeker fijn. Door onderwerpen te posten die betrekking hebben op jouw branche en dus jouw kennis laten zien van je business, service of product zorgen voor vertrouwen bij je doelgroep. Je klanten zullen je gaan zien als dé informatiebron van de producten, service of branche. Ze zullen ook meer vertrouwen hebben in wat je verkoopt en dus eerder een product van jou aanschaffen.

Bouw klantrelaties op

Klanten vinden het fijn om geïnformeerd te worden en waarderen het dat jij degene bent die hen het een en ander bijbrengt. Door via social media op de reacties van je blog te reageren, creëer je interactie met de klant en zorg je voor een betere klantrelatie. Je kunt ze bedanken voor hun reactie of nog iets kort uitleggen als ze iets niet hebben begrepen. Bij de reacties op je website kun je precies hetzelfde doen.

 

Point-of-purchase

In veel winkels kom je het tegen: grote bakken met kleine hebbedingetjes die je eigenlijk níet kan laten liggen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 53% van de aankopen een impuls is. Dus als je de verkoop in je winkel wilt verhogen kun je deze displays of bakken neerzetten. Een aantal voorbeelden van pop displays:

  • Speed bumps: bij de kassa kun je een bak neerzetten met items uit je winkel die je klanten ‘vergeten’ zijn om in de winkel te pakken.
  • Displays midden in je winkel: ze vallen op en zijn een mooie toevoeging aan je winkel, daarnaast vult het de winkel een beetje op.
  • Free samples: je kunt samples van een product dat je verkoopt meegeven bij een aankoop. ICI PARIS XL doet dit door een sample van een geurtje dat ze verkopen mee te geven bij een aankoop.

Gebruik social media

Social media is bijna niet meer weg te denken… bijna iedereen maakt er wel gebruik van. Het is dan ook een goed middel om je producten en winkel te promoten. Naast de promotie van je zaak en het delen van blogs, is het van belang dat je ook andere relevante content deelt.

Hier zijn een aantal manieren om je social media account interessant te houden:

  • Behind the scenes foto’s: neem foto’s van de nieuwste arrivals of deel een foto van de verpakking van het nieuwe product zonder echt helemaal te laten zien wat het product is. Kondig dan aan dat er binnenkort een nieuw product is. Zo maak je men nieuwsgierig. Je kunt ook foto’s of een video plaatsen hoe de items uit je winkel worden gemaakt of waar bepaalde ingrediënten vandaan komen.
  • Weetjes: post leuke en interessante weetjes met betrekking tot een bepaald product dat je verkoopt. Stel je verkoopt een bepaalde crème waar aloë vera in zit. Dan kun je een weetje over aloë vera plaatsen en dit linken aan een productpagina. Zo komen websitebezoekers nog meer over jouw product te weten.
  • Vragen: stel vragen aan je klanten en laat hen antwoord geven in de reacties. Als je een kledingzaak hebt en twijfelt of je meer donkere of juist lichte kleuren voor de winter wilt inkopen, kun je de volgende vraag stellen: “Waar houden jullie meer van, donkere kleuren of lichte kleuren?”. Zo heb jij interactie met je klanten en heb je meer grip op wat beter zal verkopen.

Werk samen met influencers

Influencers kunnen ontzettend veel doen voor je winkel. Omdat ze via social media veel mensen kunnen bereiken en dus een groot publiek kunnen beïnvloeden, is dit een goed middel om te gebruiken voor je winkel. Ze kunnen bijvoorbeeld bepaalde producten promoten of hun ervaringen delen. Hoe je influencers bereikt en hoe je met hen samenwerkt lees je hier.

Evenement

Een in-store event werkt erg goed om meer promotie te maken voor je winkel. Het is daarnaast een goed moment om je klanten nog beter te leren kennen en andersom. Je klanten kunnen je vragen stellen en jij kan hen een betere uitleg geven van bepaalde producten die je verkoopt. Het is ook een kans om feedback te krijgen.

Door het evenement kun je ook een nieuw publiek aantrekken. Klanten zullen ongetwijfeld foto’s of filmpjes maken van het event en het delen op hun social media. En influencers (mits je die uitnodigt) zullen ook het een en ander vastleggen en delen met hun vele volgers.   

Wil je naast meer klanten trekken ook zorgen voor een betere experience?

Onze experts helpen je graag. Bespreek jouw mogelijkheden met een van onze retail-experts.