Fashion for Good

In een indrukwekkend pand aan het Rokin vind je Fashion for Good: het eerste museum ter wereld waar duurzame mode en innovaties centraal staan. Door middel van evenementen, workshops en een interactieve Experience proberen ze de consument bewust te maken van wat duurzaamheid écht inhoudt. Niet door erover te klagen, maar mensen erover te onderwijzen.

Zolang het maar duurzaam is

Een belangrijk onderdeel van het museum is de winkel die zich aan het einde van de Experience bevindt. Hier biedt Fashion for Good een platform aan een aantal duurzame merken. Groot, klein, bekend of onbekend: zolang het maar duurzaam geproduceerd wordt en valt onder het thema wat op dat moment gevoerd wordt in het museum.

We hebben een selectie aan merken die heel goed bezig zijn op het gebied van innovatie. Heel veel mensen denken dat duurzame kleding lelijk, duur en niet modieus is. Wij bewijzen dat dat niet waar hoeft te zijn.
Anne-Ro Klevant Groen, Communications Manager Fashion for Good

De totaalervaring

Als stichting een onderneming runnen komt met uitdagingen. Door de hoge doorvoersnelheid - bij ieder nieuw thema hoort een nieuwe collectie - is het moeilijk om een vast klantenbestand op te bouwen, en ondanks hun grote sociale following (47K followers op Instagram) is online verkopen ook geen mogelijkheid: het gaat om de totale bewustwording, en daar hoort de voorafgaande Experience bij.

Per thema verkopen we bepaalde merken en vertellen we bijpassende verhalen. In de winkel zie je dan ook allerlei mensen: walk-ins, fans van een specifiek merk, fans van het concept, maar ook mensen die een workshop volgen en dan ontdekken wat we eigenlijk allemaal doen.
Anne-Ro Klevant Groen, Communications Manager Fashion for Good

Een bewuste keuze

Ook Lightspeed als kassasysteem is een bewuste keuze. Hoewel Fashion for Good relatief nieuw is met het systeem, is het gekozen met het oog op de toekomst. De vaste bezoekers op de gehouden events en openingen van nieuwe exposities, moeten namelijk ook vaste winkel-bezoekers worden. Daarnaast betekent geen winstoogmerk niet dat er niet om data wordt gegeven: ook voor Fashion for Good is het van groot belang om op de hoogte te blijven van het dagelijkse reilen en zeilen in de winkel.

We maken actief gebruik van de rapporten en willen ons daar ook nog verder in verdiepen. Juist omdat we in kortere periodes werken is het belangrijk om te weten wat de merken in dat tijdsframe doen, hoe ze verkopen. Wanneer is het druk in de winkel, wanneer niet, en waar ligt dat dan aan?
Sophie van Duren, Experience Teamlead Fashion for Good

Het kassasysteem dat met je meegroeit