HOUT – Napolitaanse pizza's op veroveringstocht door Eindhoven
32 pizzeria’s in Napels op twee dagen tijd en talloze test- en oefenrondes in Nederland waren voldoende om de nodige kennis, smaak en pizza te hebben vergaard en de perfecte Napolitaanse pizza te kunnen reproduceren in Eindhoven. Dat is wat de lichtstad nog ontbrak, en wat HOUT met succes heeft gerealiseerd. Vandaag verovert het unieke pizzeriaconcept de harten en magen van alle Eindhovenaren.
Lees het interview met HOUT hier.
Napolitaanse pizza: ambacht, geduld en topingrediënten
Voor Chris Hoekstra, medevennoot van HOUT, is zijn lievelingspizza de Napolitaanse pizza an sich. Geduld is daar het belangrijkste ingrediënt: het deeg moet namelijk 48 uur rijzen om de flinterdunne bodem en ontzettend luchtige korst te krijgen. “Combineer dat met klassieke tomatensaus, topmozzarella en verse basilicum en dan heb je de perfecte pizza. En zelfs als je met dezelfde producten en ingrediënten werkt, komt er toch vaak een ander product uit. Dat zegt ook maar wat voor ambacht pizza bakken is.”
Lightspeed: “Op twee dagen geïmplementeerd”
Terug op Nederlandse bodem besloten Chris en kompanen simpelweg aan te kloppen bij een bestaande pizzeria met de vraag of een overname mogelijk was. Dat bleek ook het geval te zijn – personeel en kassasysteem incluis. “We realiseerden ons echter snel dat het oude kassasysteem voor geen meter werkte. Een week voor de opening zijn we op Lightspeed overgestapt. We hebben het hele systeem in twee dagen geïmplementeerd. Bijna foutloos kunnen draaien met een nieuw kassasysteem én nieuw personeel op je openingsavond is heel bijzonder.”
Meer tijd voor de gast
"In één oogopslag snap je het. We hebben ook mensen die af en toe bijspringen achter de bar, en zelfs dan is het systeem op vijf minuten uitgelegd. In principe is het gewoon knopjes volgen, maar sinds kort doe ik dus alles op kleur. Op die manier kun je bestellingen haast zonder te kijken invoeren. Ik merk dat ik daardoor ook veel meer contact met gasten aan tafel heb.”
Chris Hoekstra, medeoprichter, HOUTProductiviteit en pizza’s aan een hoger tempo
De locatie in Strijp is enorm en heeft bovendien een terras waar nog eens 140 gasten kunnen plaatsnemen. Best wel wat oppervlakte om te bemannen en te bedienen, zeker op hoogtijdagen zoals Koningsdag. “We zijn onze werkwijze gaan aanpassen aan de gebruiksvriendelijkheid van Lightspeed: we werken nu met handhelds, waardoor twee medewerkers het hele terras probleemloos kunnen opnemen en twee andere medewerkers zich alleen maar bezig moeten houden met het brengen van gerechten en drankjes die al zijn opgenomen. Dat scheelt ons makkelijk één werknemer per dag.”
“We hebben het hele systeem in twee dagen geïmplementeerd. Het feit dat zoiets überhaupt mogelijk is, bewijst dat het een geweldig programma is. ”– Chris Hoekstra, Medeoprichter, HOUT
Marges, menukaarten en betaalbare pizza’s
Het menu op beide locaties is identiek. HOUT probeert vier keer per jaar de menukaart aan te passen, om het aanbod te variëren én de juiste winstmarges te hanteren. “De verkoopprijs van elk gerecht is voor ons niet leidend, omdat ik vind dat een menukaart in zijn totaliteit moet kloppen qua prijzen.” Daarbij komen de verkooprapporten van Lightspeed ook goed van pas. “Lightspeed is waterdicht, waardoor we makkelijker keuzes kunnen maken. Verkoopt een gerecht echt niet, dan gaat het van de kaart; is een bepaald product een hardloper, dan kunnen we ervoor kiezen om een euro meer te vragen. Dat vind ik ontzettend handig.”