Persberichten

Nederlandse eCommerce specialist SEOshop overgenomen door Canadese retailonderneming Lightspeed POS

Gebundelde krachten zorgen voor wereldwijde omnichannel oplossing

Lightspeed eCom_Responsive Store _en_US

Amsterdam, 19 november 2015SEOshop, het snelst groeiende e-commerce platform in Europa, dat haar omzet de afgelopen drie jaar zag verdubbelen en meer dan 1000% groei zag na een investering van henQ IN 2011
kondigt vandaag haar overname aan door het Canadese software bedrijf Lightspeed POS. Lightspeed
levert een krachtig Point of Sale (POS) platform voor winkels en restaurants. Samen met SEOshop
stellen zij winkeliers in staat klanten zowel instore als online van dienst te zijn.

SEOshop bedient momenteel meer dan 8.000 Europese webshops, waaronder die van vooraanstaande
merken zoals Heineken, Philips Lighting, National Geographic Nederland en het Van Gogh Museum.
Het bedrijf heeft de afgelopen drie jaar telkens haar winst verdubbeld, met een groei van meer dan
1000 procent tussen 2011 en 2014. CEO Ruud Stelder zal zijn werkzaamheden voortzetten als
Director of Global eCommerce Revenue bij Lightspeed, samen met CTO Dennis Cuijpers, die
Director eCommerce Development and Architecture zal worden.

Deze overname zorgt voor een sterke combinatie van e-commerce en instore technologieën met onder
anderen makkelijk te gebruiken tools voor het managen van inventaris, het maken van analyses en
gedetailleerde rapportages. Verder biedt het een volledig gepersonaliseerde webwinkel en een
uitstekende winkel-ervaring. Lightspeed maakt vanaf vandaag SEOshop technologie onder de naam
Lightspeed eCom beschikbaar voor het Verenigd Koninkrijk en Noord Amerika.

“We zijn ontzettend trots op de overname door Lightspeed POS,” zegt Ruud Stelder, CEO van
SEOshop. “Zowel de klanten van Lightspeed als onze eigen klanten profiteren van de
overname. SEOshop klanten krijgen toegang tot de mogelijkheden van de mobiele Point of
Sale oplossingen van Lightspeed en klanten van Lightspeed kunnen gebruik gaan maken van
ons e-commerce platform. Door de overname kunnen verkopers wereldwijd zowel online als
offline via één platform hun klanten bedienen.”

In september 2015 kondigde Lightspeed een investering aan van US$61 miljoen. Met de
overname van SEOshop ondersteunt het bedrijf nu 34.000 retailers in meer dan 100 landen,
goed voor jaarlijks US$12 miljard aan transacties.

“Het is een enorme stap in de evolutie van ons bedrijf. We zijn ooit begonnen met de visie om
onafhankelijke retailers te ondersteunen door hen een POS aan te bieden met dezelfde
backoffice functionaliteit zoals je die bij grote retailers ziet, maar dan gebruiksvriendelijker
en aangepast voor mobiel gebruik,” zegt Dax Dasilva, CEO van Lightspeed POS. “Met de
razendsnelle digitalisering van de industrie is er veel vraag naar online verkoopoplossingen.
Door SEOshop binnen de Lightspeed-familie op te nemen, bieden we winkeleigenaren een
schaalbaar product om hun goederen nog efficiënter te kunnen verkopen, ongeacht hoe hun
klanten willen winkelen.”

“SEOshop is met haar robuuste, meertalige platform een perfecte fit met onze internationale focus. Ze
maken het internationale beheer van onze webshops gemakkelijk en we zijn er zeker van dat
onze data, en die van onze klanten, in goede handen is.” zegt Michael Wantens, Marketing
Manager van Philips Lighting. “We zien met de toegang tot Lightspeed technologie de kans
om onze internationale omnichannel aanwezigheid te groeien en een sterke internationale
reputatie op te bouwen. Door de overname zijn we in staat om de e-commerce oplossing die
wij kennen en vertrouwen te behouden, terwijl we tevens een platform krijgen die toekomstige
internationale groei mogelijk maakt.”

“Voor een gevestigd merk als National Geographic Nederland biedt het eenvoudige en
onderhoudsvrije platform van SEOshop een uitkomst voor onze e-commerce wensen. We
versterken er ons merk mee, het verzorgt de online marketing en uiteraard biedt het een
uitkomst voor onze klanten. SEOshop voorziet ons ook in uitstekende SEO optimalisatie. Nu
SEOshop en Lightspeed hun krachten bundelen zien we nog meer mogelijkheden omnichannel
te groeien, zowel online als offline,” zegt Liska Koekoek, Manager Digital Marketing en Ecommerce
bij National Geographic Nederland.

Over SEOshop
SEOshop, a henQ company, is the fastest growing eCommerce platform of Europe. SEOshop provides
a Software-as-a-Service (SaaS) platform for companies to set up their online stores. The platform
offers standard over 150 core integrations for all payment providers and shopping networks in Europe
like Klarna, Paypal, Adyen and more. SEOshop services over 8000 customers in the Benelux and
Germany geographies, including Philips, Heineken, Grolsch, National Geographic Netherlands and
Van Gogh Museum. SEOshop employs 80 passionate Internet and E-Commerce specialists, working
on innovation and internationalization on a daily basis.

Over Lightspeed POS
Lightspeed provides retailers and restaurateurs the simplest way to build, manage, and grow their
business and create a better customer experience. More than 26,000 businesses processing over $11
billion in transactions annually use Lightspeed’s mobile POS and commerce platform to manage
inventory, customer preferences, sales, and analytics to get a complete view of their entire business in
one place. Founded in 2005 with offices in Canada, USA, and Europe, Lightspeed is backed by Accel
Partners, iNovia Capital, Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) and Investissement
Québec (IQ). Visit us at www.lightspeedhq.com.

Media Contact:
Niels Broekhof
niels.broekhof@grayling.com
020-5754008

Terug naar media en pers