14 social media tips voor de feestdagen

14 social media tips voor de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur! Hoog tijd om te kijken hoe je je social media kanalen kan inzetten om je verkopen te optimaliseren, of het nu voor je webshop of je fysieke winkel is. Hoe zorg je ervoor dat je het meeste uit de feestdagen-rush kunt halen? Hoe zet je social media in? Ontdek hier 14 social media tips voor de feestdagen. 

Enkele social media feiten op een rijtje

  • 8 op de 10 shoppers worden beïnvloed door het internet voordat ze een aankoop doen.
  • Een derde van de consumenten geeft aan dat hun aankopen tijdens het weekend van de feestdagen worden gestimuleerd door promoties.
  • 68% van de consumenten bekijkt YouTube filmpjes op hun smartphones om te bepalen wat ze moeten kopen.
  • De hoogste traffic-dag (op webshops) in december op mobiele apparaten is de dag na Kerstmis.
  • Voor het eerst zal verkeer dat van social media komt meer dan 5% van al het verkeer bedragen. Op het gebied van winkel-verkeer is Instagram in 2018 met 51% gestegen ten opzichte van 2017 .
  • 55% van de consumenten hebben een beter beeld van bedrijven die reageren op social media.

Social media tips voor de feestdagen

Social media tips voor de feestdagen

Voorbereiding voor de feestdagen

Poll: Laat je klanten stemmen op producten via social media. Op Instagram en Facebook kun je bijvoorbeeld een poll-tool gebruiken. Vraag je klanten welke producten zij zouden kiezen. Op basis hiervan kun je bepaalde producten promoten in je webshop, korting aanbieden of een winactie organiseren. De poll is een handige tool om te ontdekken wat je klanten graag willen en eventueel zouden kopen.

Doelgroepen: Target specifieke doelgroepen in Facebook advertenties. Fans van producten of industrieën die vergelijkbaar zijn met jouw producten, zijn een goede doelgroep om te targeten met kortingen en speciale deals. Laat je klanten weten wanneer en welke producten korting hebben. Herhaal de advertenties tijdens de feestdagen op je social media kanalen.

Pinterest wishlist: Creëer een pinboard voor cadeaus op Pinterest. Pin je eigen producten om webverkeer naar je winkel te krijgen en verkopen te boosten. Je kunt ook specifieke borden creëren, zoals “cadeaus voor mama”, “cadeaus voor vrienden” of “cadeaus voor hem”. Zo inspireer je je volgers en promoot je je producten op een originele manier.

Kerstsfeer: Breng je social media pagina’s in de feestdagen-sfeer. Verander je coverfoto en plaats posts met de feestdagen als thema. Promoot je feestelijke producten, zoals cadeau-ideeën of feestelijke outfits. Link de producten uit de posts met je webshop. Dit kan bijvoorbeeld bijvoorbeeld via Instagram product tagging of via Facebook shops.

 

Social media tips voor de feestdagen 2

Tijdens de feestdagen

12 Days of Christmas: De 12 Days of Christmas beginnen op 25 December en lopen tot 6 januari. Veel bedrijven hebben tijdens deze periode een speciale actie. Doordat er elke dag iets “nieuws” is houd je je klanten geboeid én bouw je de spanning op. Je kunt bijvoorbeeld 12 dagen lang elke dag een korting op een bepaald product/productcategorie geven of een giveaway doen. Bepaal vooraf wat het doel is van deze campagne: meer sales of juist brand awareness? In dit artikel lees je hoe je een goede 12 Days of Christmas marketing campagne opzet.

Winactie: Vraag je fans om hun wensenlijst voor de feestdagen te delen op social media en je te taggen. Je kunt zelfs een specifieke hashtag voor je actie, onderneming of merk creëren. Maak er een winactie van door één persoon uit te kiezen die een product naar keuze wint. Op deze manier ontdekken potentiële klanten sneller je winkel. 

Kortingen: Creëer een speciale aanbieding via de Facebook ‘Aanbieding knop’. Deze knop is ideaal voor last-minute aankopen vlak voor de feestdagen. Kies de juiste doelgroep en zorg dat de korting die je geeft de moeite waard is!

Influencers: Influencers hebben vaak een grote invloed op hun volgers of zijn een perfecte manier om een grotere doelgroep te bereiken én je verkopen te boosten. Als kledingwinkel kun je bijvoorbeeld een bedrag geven aan een influencer om in jouw winkel te spenderen. Maak afspraken met de influencer wat je terug verwacht. Zij kunnen bijvoorbeeld een shoplog over de gekochte kleding plaatsen op Youtube of Instagram stories met daarbij een kortingscode speciaal voor hun volgers. Lees hier meer over influencer marketing.

Hashtags: Gebruik unieke hashtags voor berichten die gerelateerd zijn aan de feestdagen. Wens je klanten fijne feestdagen toe met een speciale hashtag of plaats Instagram posts met een coupon code en een link naar een speciale aanbieding met hashtags zoals “#korting”, “#deal” of “#voucher”. Zo herkennen je volgers meteen een promotie.

Social media tips

Youtube: Maak een sfeervolle YouTube video met verborgen aanbiedingen. Laat je fans weten dat er ergens in de video een verborgen boodschap of aanbieding zit. Zo stimuleer je je fans om de video te bekijken en te delen. Verberg bijvoorbeeld een kortingscode aan het eind van je video.

Unieke korting: Geef speciale korting aan je volgers op social media. Plaats een kortingscode of een linkje voor een gratis verzending. Of stuur bijvoorbeeld een kortingscode via direct message wanneer iemand je volgt en een comment achterlaat op een bepaalde post. Als je zulk soort aanbiedingen gelimiteerd aanbiedt trek je meer klanten aan.

Tutorials: Creeër tutorials en “how to’s” gerelateerd aan de feestdagen. Maak bijvoorbeeld een kookfilmpje of geef tips over hoe je je huis kunt versieren. Zorg wel dat het gerelateerd is aan wat je verkoopt. Dit zorgt ervoor dat klanten je merk sterker associëren met de feestdagen.

Mentions: Houd mentions in de gaten. Als iemand een product noemt op social media dat je verkoopt, deel het dan! Dit kan andere volgers het gevoel geven dat ze het product ook zouden moeten kopen of het bereik van je product vergroten. Je kunt mentions terugvinden in je eigen tijdlijn, via hashtags met de naam van je onderneming of handige monitor tools zoals Mention en Google Alerts.

 

Na de feestdagen

Meten is weten: Meet je succes op social media. Analyseer de statistieken van je social media campagnes: hoeveel keer is je pagina bekeken, hoeveel likes en shares kregen je posts, en hoe kun je het de volgende keer nog beter aanpakken? Wat werkte wel goed en wat niet?

Met deze social media tips voor de feestdagen ben jij klaar om er een feestelijk retail seizoen van te maken.

Op zoek naar meer manieren om je omzet te optimaliseren tijdens de feestdagen?

Download deze gratis gids