14 social media tips voor de feestdagen

14 social media tips voor de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur! Hoog tijd om te kijken hoe je je social media kanalen kunt inzetten om je verkopen te optimaliseren, of het nu voor je webshop of je fysieke winkel is. Hoe zorg je ervoor dat je het meeste uit de feestdagen-rush kunt halen? Hoe zet je social media in? Ontdek hier 14 social media tips voor de feestdagen. 

Social media feiten op een rijtje

De volgende feiten laten zien hoe belangrijk de inzet van social media tijdens de feestdagen is:

  • 8 op de 10 shoppers worden beïnvloed door het internet voordat ze een aankoop doen.
  • Een derde van de consumenten geeft aan dat hun aankopen tijdens het weekend van de feestdagen worden gestimuleerd door promoties.
  • 68% van de consumenten bekijkt YouTube filmpjes op hun smartphones om te bepalen wat ze moeten kopen.
  • De hoogste traffic-dag (op webshops) in december op mobiele apparaten is de dag na Kerstmis.
  • Voor het eerst zal verkeer dat van social media komt meer dan 5% van al het verkeer bedragen. Op het gebied van winkel-verkeer is Instagram in 2018 met 51% gestegen ten opzichte van 2017 .

Social media tips voor de feestdagen

Voorbereiding voor de feestdagen

1. Gebruik een poll  

Laat je klanten stemmen op producten via social media. Op Instagram en Facebook kun je bijvoorbeeld een poll-tool gebruiken. Vraag je klanten welke producten zij zouden kiezen. Op basis hiervan kun je bepaalde producten inkopen, een campagne opzetten of een winactie organiseren. De poll is een handige tool om te ontdekken wat je klanten graag willen en eventueel zouden kopen.

2. Target specifieke doelgroepen met Facebook advertenties

Target specifieke doelgroepen in Facebook advertenties. Fans van producten of industrieën die vergelijkbaar zijn met jouw producten, zijn een goede doelgroep om te targeten met kortingen en speciale deals. Laat je klanten weten wanneer en welke producten korting hebben. Herhaal de advertenties tijdens de feestdagen op je social media kanalen.

3. Creëer een Pinterest wishlist

Creëer een pinboard voor cadeaus op Pinterest. Pin je eigen producten om webverkeer naar je winkel te krijgen en verkopen te boosten. Je kunt ook specifieke borden creëren, zoals “cadeaus voor mama”, “cadeaus voor vrienden” of “cadeaus voor hem”. Zo inspireer je je volgers en promoot je je producten op een originele manier.

4. Maak je social media pagina’s klaar voor de feestdagen

Breng je social media pagina’s in de feestdagen-sfeer. Verander je coverfoto en plaats posts met de feestdagen als thema. Promoot feestelijke producten, zoals cadeau-ideeën of feestelijke outfits. Link de producten uit de posts aan je webshop. Dit kan bijvoorbeeld bijvoorbeeld via Instagram product tagging of via Facebook shops.

 

Marketing tips social media voor de feestdagen

Tijdens de feestdagen

5. 12 Days of Christmas

De 12 Days of Christmas beginnen op 25 December en lopen tot 6 januari. Veel bedrijven hebben tijdens deze periode een speciale actie. Doordat er elke dag iets “nieuws” is houd je je klanten geboeid én bouw je de spanning op. Je kunt bijvoorbeeld 12 dagen lang elke dag een korting op een bepaald product/productcategorie geven of een giveaway doen. Bepaal vooraf wat het doel is van deze campagne: meer sales of juist brand awareness? In dit artikel lees je hoe je een goede 12 Days of Christmas marketing campagne opzet.

6. Organiseer een winactie

Vraag je fans om hun wensenlijst te delen op social media en je (online) winkel te taggen. Je kunt zelfs een specifieke hashtag voor je actie, onderneming of merk creëren. Maak er een winactie van door één persoon uit te kiezen die een product naar keuze wint. Op deze manier ontdekken potentiële klanten sneller je winkel. 

7. Speciale aanbiedingen via de aanbieding knop

Creëer een speciale aanbieding via de Facebook ‘Aanbieding knop’. Deze knop is ideaal voor last-minute aankopen vlak voor de feestdagen. Kies de juiste doelgroep en zorg dat de kortingen die je geeft de moeite waard zijn!

8. Zet Influencers in

Influencers hebben vaak een grote invloed op hun volgers of zijn een perfecte manier om een grotere doelgroep te bereiken én je verkopen te boosten. Als kledingwinkel kun je bijvoorbeeld een bedrag geven aan een influencer om in jouw winkel te spenderen. Maak afspraken met de influencer wat je terug verwacht. Zij kunnen bijvoorbeeld een shoplog over de gekochte kleding plaatsen op Youtube of Instagram stories met daarbij een kortingscode speciaal voor hun volgers. Lees hier meer over influencer marketing.

9. Gebruik feestdagen hashtags

Gebruik unieke hashtags voor berichten die gerelateerd zijn aan de feestdagen. Wens je klanten fijne feestdagen met een speciale hashtag of plaats Instagram posts met een coupon code en een link naar een speciale aanbieding met hashtags zoals ‘#korting’ of ‘#voucher’. Als je een speciale feestdagen hashtag hebt voor een campagne is het belangrijk deze in al je communicatie te gebruiken om herkenning te stimuleren. 

10. Maak een originele Youtube video

Maak een sfeervolle YouTube video met verborgen aanbiedingen. Laat je fans weten dat er ergens in de video een verborgen boodschap of aanbieding zit. Zo stimuleer je je fans om de video te bekijken en te delen. Verberg bijvoorbeeld een kortingscode aan het eind van je video.

11. Geef unieke kortingen weg

Geef speciale korting aan je volgers op social media. Plaats een kortingscode of een linkje voor een gratis verzending. Of stuur bijvoorbeeld een kortingscode via direct message wanneer iemand je volgt en een comment achterlaat op een bepaalde post. Als je zulk soort aanbiedingen gelimiteerd aanbiedt trek je meer klanten aan.

12. Geef speciale feestdagen tutorials

Creëer tutorials en ‘how to’s’ gerelateerd aan de feestdagen. Maak bijvoorbeeld een kookfilmpje of geef tips over hoe je je huis kunt versieren. Zorg wel dat het gerelateerd is aan wat je verkoopt. Dit zorgt ervoor dat klanten je merk sterker associëren met de feestdagen.

13. Hergebruik content van anderen met mentions

Houd mentions in de gaten. Als iemand een product noemt op social media dat je verkoopt, deel het dan met je publiek! Dit kan andere volgers het gevoel geven dat ze het product ook moeten hebben. Je kunt mentions terugvinden op je eigen tijdlijn, via hashtags met je merknaam, of via handige monitor tools zoals Mention en Google Alerts.

 

Na de feestdagen

14. Meten is weten

Meet je succes op social media. Analyseer de statistieken van je social media campagnes: hoeveel keer is je pagina bekeken, hoeveel likes en shares kregen je posts, en hoe kun je het de volgende keer nog beter aanpakken? Wat werkte goed en wat niet?

Met deze social media tips voor de feestdagen ben jij klaar om er een feestelijk retail seizoen van te maken.

Op zoek naar meer marketing of e-commerce tips om je omzet te optimaliseren tijdens de feestdagen?

Download deze gratis gids