8 tech tips voor het runnen van je restaurant

Van starter tot gelouterde horeca-ondernemer: je ontkomt niet aan technologie op de werkvloer. Er zijn talloze diensten die het reilen en zeilen van je restaurant een stuk aangenamer maken. Wij zochten de acht meest noodzakelijke tools en tips voor je uit.

1. POS-systeem

De point-of-sale vormt de ruggengraat van je restaurant en de noodzaak daarvan behoeft geen uitleg. Het is wel van belang een uitgebreid en tegelijkertijd flexibel POS-systeem te gebruiken. Eentje die eenvoudig in gebruik is voor de uitdagingen van vandaag, maar ook eentje die geavanceerd genoeg is voor de toekomst.

Met Lightspeed Restaurant kan je de hele POS bij je dragen op een iPad. Wel zo flexibel! Je kan menu’s makkelijk online aanmaken en wijzigen, bestellingen aan tafel direct doorvoeren naar de keuken, uitgebreide rapportages inzien over je zaak, belangrijke klantinformatie opslaan en eenvoudig de rekening ‘splitten’. Deze cloud gebaseerde POS is voor meerdere soorten restaurants geschikt, dus ook voor quick service restaurants en afhaalrestaurants. Je kan zelfs uitbreiden naar een compleet self service systeem met de Lightspeed self order app!

2. Cardreaders

Heb je liever geen logge en trage betaalterminal in je zaak? Dan zijn er genoeg flexibele en goedkope alternatieven. Diverse cardreaders maken van je iPad-POS een iPad-kassa. Zij zorgen voor soepele en snelle betalingen. Met de reader van iZettle bijvoorbeeld kan je snel aan de slag: je betaalt geen opstart- of installatiekosten, alleen een kleine fee per transactie.

3. Personeelsplanning

Flexibele roosters zijn meer regel dan uitzondering in de horeca en dat heeft gevolgen voor de planning. Het inroosteren, ruilen en regelen van vervangers kan een frustrerende puzzel zijn. Personeelsplanner-software zoals L1NDA maakt het plannen en aansturen van personeel voor horeca-ondernemers weer leuk en eenvoudig. Personeel kan eventueel zijn eigen rooster bijhouden en wijzigen zodat jij er geen omkijken meer naar hebt. Met handige statistieken zoals urenregistratie en loonkosten heb je altijd duidelijk zicht op je zaak.

4. Interne communicatie tools

Zeker in de horeca is het belangrijk dat personeel goed met elkaar blijft communiceren. Op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Een intern sociaal netwerk helpt daarbij. Het zorgt voor meer betrokkenheid, spoort aan tot kennisuitwisseling en zorgt natuurlijk voor een betere sfeer in het team! En je kan al je personeel eenvoudig op de hoogte brengen van nieuws en aankondigingen. De Nederlandse startup Speakap kan dit ook white label aanbieden, zodat het sociale netwerk helemaal op jouw zaak is is afgestemd.

5. Boekhouding software

De boekhouding van een restaurant doe je niet op een bierviltje. Het is tijd om orde in de chaos te creëren. De juiste boekhouding software integreert met je kassasysteem. Elke POS-verkoop komt dan automatisch in je boekhouding terecht. Op deze manier verklein je de kans op fouten en bespaar je veel tijd!

6. Online bestellen

Laat gasten ook thuis genieten van je culinaire hoogstandjes. Verdien meer met je restaurant door online bestellingen aan te nemen en ze te (laten) bezorgen met behulp van succesvolle diensten als Thuisbezorgd, Deliveroo en Foodora. Het enige wat jij nodig hebt is een internetverbinding om de bestellingen in de gaten te houden. Zo verkoop je aan meer personen dan er stoelen in jouw zaak staan.

7. Social media en review sites

Er zijn meerdere manieren om te meten of je gast een fijne ervaring heeft overgehouden aan zijn of haar verblijf. Een fooi zegt niet alles en een positief antwoord op de vraag ‘Was alles naar wens?’ kan een beleefdheidsvorm zijn. Houd daarom je social media accounts en review sites goed in de gaten, om erachter te komen wat men echt van je zaak vindt. Social media zijn er niet alleen om te zenden, maar ook om te luisteren.

8. WiFi en internet

Een solide internetverbinding is voor jou als horeca-ondernemer belangrijk, want de meeste POS-systemen hebben natuurlijk een internetverbinding nodig. Mocht de verbinding om een of andere reden wat minder zijn of uitvallen, dan is een Lite Server een verstandige backup om je kassa draaiende te houden.

Ook voor je gasten is een stabiele en snelle WiFi verbinding van belang. Allereerst ontvang je hierdoor passanten die wellicht in de eerste plaats niet aan je hadden gedacht. Daarnaast blijven je gasten natuurlijk langer in je zaak en geven ze dus meer uit.

Je gasten verwachten altijd en overal online te zijn, dus dan is gratis internet aanbieden wel zo’n sympathieke service. Gratis WiFi staat op het punt de nieuwe standaard in de horeca te worden – het equivalent van het gratis glaasje kraanwater.

Meer inspiratie voor je restaurant? Lees dan ook al onze artikelen over de horeca.

Meer tech tips voor jouw restaurant?

Onze experts geven je graag advies op maat.

 

 

Lorenz van Gool

Lorenz van Gool

Lorenz is Content Specialist Benelux bij Lightspeed. Schrijft over retail, omnichannel en horeca. Passie voor innovatie en ondernemerschap.