8 tech tips voor het runnen van je restaurant

8 tech tips voor het runnen van je restaurant

Van starter tot gelouterde horecaondernemer: je ontkomt niet aan technologie op de werkvloer. Er zijn talloze diensten die het reilen en zeilen van je restaurant een stuk aangenamer maken. Wij zochten de acht meest noodzakelijke tools en tips voor je uit.

1. Gebruik een flexibel kassasysteem

Het juiste kassasysteem vormt de ruggengraat van je restaurant. De noodzaak daarvan behoeft geen uitleg. Wel is het van belang om een uitgebreid en tegelijkertijd flexibel kassasysteem te gebruiken. Een kassasysteem dat eenvoudig in gebruik is voor de uitdagingen van vandaag, maar ook voor de toekomst.

Gebruik daarom een mobiele oplossing zoals een iPad kassasysteem – een kassa op de iPad die je personeelsleden overal bij zich kunnen dragen. Handig en flexibel, zeker tijdens het terrasseizoen. Zo gebruikt bar-café De Zoes mini-iPads als handheld kassa’s voor verschillende plekken in de zaak. Eigenaar Frank van Meegen: “Als één persoon iets aanslaat, dan zie je dat direct op de handheld van een ander persoon.” Zo raakt geen enkele bestelling meer zoek. Lees hier meer over de ervaringen van De Zoes.

2. Werk met contactloze betaaltechnologie

Contactloos betalen speelt een steeds grotere rol in de horeca – een opportuniteit die je zeker niet wilt missen! Voor horecaondernemers zijn er genoeg flexibele en goedkope mogelijkheden om op deze trend in te spelen. Zo kun je gebruik maken van cardreaders zoals iZettle die contactloos betalen mogelijk maken. Dat verhoogt efficiëntie, zeker op drukke events zoals Koningsdag.

Als je werkt met het Lightspeed Restaurant kassasysteem, dan is de opzet van contactloos betalen een fluitje van een cent. Bespreek de hardwaremogelijkheden met een Lightspeed expert en bestel de juiste cardreader. Je betaalt geen opstart- of installatiekosten, maar enkel een kleine fee per transactie.

Credit card betalen

3. Digitaliseer je personeelsplanning

Een online personeelsplanning-software heeft veel voordelen ten opzichte van een Excelsheet. Allereerst biedt de software vaak meer inzicht in de planning, voor jou en de werknemer. De meeste software biedt de mogelijkheid om shifts direct aan te passen of onderling te ruilen. Hierdoor kan iedereen hierdoor de meest actuele planning bekijken en ontstaat er geen miscommunicatie. Bij Excelsheets zal dat minder vaak het geval zijn, omdat met elke wijziging een nieuwe sheet gedeeld moet worden.

Ook kun je gebruik maken van een personeelsplanning-software die direct gekoppeld is aan jouw kassasysteem. Als je werkt met Lightspeed, dan kun je je kassasysteem bijvoorbeeld koppelen met L1NDA. Met deze koppeling worden de kloktijden en de actuele omzetgegevens vanuit Lightspeed naar L1NDA gestuurd. Je weet precies wie meer en minder uren heeft gedraaid en kunt zo bijsturen op de arbeidskosten per medewerker.

Bekijk hier de andere Lightspeed Apps voor een efficiënte personeelsplanning.

4. Automatiseer je boekhouding en administratie

Steeds meer ondernemers stappen over op online boekhouding en administratie. Vaak gebeurt om onder andere deze redenen:

  • Flexibiliteit. Met een software kun je overal je boekhouding en administratie bijwerken. Als je op kantoor vergeet om iets in te boeken, dan kun je dat thuis alsnog doen. Hierdoor voorkom je fouten in je administratie.
  • Tijdbesparing. Als je financien online worden geregeld, dan kun je besparen op tijd. Anders dan met een papieren administratie hoef je data vaak alleen maar één keer in te voeren in het systeem. Vervolgens zet het systeem deze data door naar de juiste rapporten.
  • Ruimte. Software neemt minder ruimte in dan een archief. Tevens is papierloos werken ook beter voor het milieu.
  • Automatische backup. Natuurlijk doe je er alles aan om ervoor te zorgen dat je boekhouding en administratie veilig blijft. Maar verlies je je kasboek of breekt er in het ergste geval brand uit, dan kan je belangrijkste data letterlijk in vlammen opgaan. Zorg dat dit niet gebeurt – gebruik een software zodat je altijd een elektronische backup hebt.

Wij raden deze boekhoudsoftware aan, direct koppelbaar met je Lightspeed kassasysteem.

Wil je je administratie nóg efficiënter maken?

Lees onze tips en tricks in de administratie whitepaper.

5. Centraliseer delivery en takeaway management

Steeds meer horecazaken bieden afhaal en maaltijdbezorging aan. Een goede zet om in te spelen op de groeiende vraag naar snelheid en gemak, maar het brengt ook meer taken met zich mee. Hoe zorg je ervoor dat de bestellingen binnen de zaak niet vertraagd worden door de afhaal- en delivery bestellingen? Hoe kun je ervoor zorgen dat het keukenpersoneel efficiënt blijft? En als je met bezorgplatforms zoals Deliveroo werkt, hoe zorg je er dan voor dat je meldingen van verschillende platformen kunt bijhouden?

Als je een klant bent van Lightspeed, dan kun je gebruik maken van een hele slimme oplossing: een naadloze koppeling tussen de software van Deliveroo en het kassasysteem van Lightspeed.

Wat zijn de voordelen? Allereerst zie je bestellingen gemaakt via Deliveroo direct in het Lightspeed kassasysteem. Wat voorheen vaak het geval was, was dat horecazaken met meerdere systemen en apparaten achter de toonbank werkten om alle inkomende bestellingen van bezorgplatforms bij te houden. Nu staan alle bestellingen van in en buiten het restaurant in één centraal systeem. Dat biedt meer zicht, waardoor de medewerker die de bezorgbestellingen bijhield nu op andere taken gezet kan worden.

Omdat Lightspeed direct de voorraadhoeveelheid aanpast als er iets besteld is, hoef je aan het eind van de dag niet meer je rapporten aan te passen en de bestelde gerechten te registreren. Dat voorkomt fouten in de eindrapportages en bespaart tijd omdat je geen data meer hoeft over te typen in het systeem.

Lees hier meer over de koppeling tussen Lightspeed en Deliveroo.

Maaltijdbezorger op de fiets

6. Zet in op social media

Wist je dat je social media kanalen kunt gebruiken als een tool om het aanbod en inkoopproces te verbeteren? Denk bijvoorbeeld aan de likes en shares – die kunnen veel zeggen over de inhoud van de post.

Plaats bijvoorbeeld een mooie foto van een tijdelijk aangeboden gerecht met de caption “Opeten, ja of nee?”. Als de foto meer positieve dan negatieve reacties krijgt, dan weet je zeker dat je het gerecht misschien iets langer in de zaak moet aanbieden. Krijg je echter weinig reacties? Dan is het misschien slim om te kijken naar andere ingrediënten en gerechten.

Ook wanneer je gasten zelf een foto van het gerecht op social media posten, dan zegt dat al heel wat. Mensen zullen eerder geneigd zijn een foto te delen van iets wat ze lekker of interessant vinden. Op deze manier ziet u welke gerechten beter scoren op populariteit dan andere.

7. Verbeter je webcare-strategie

Houd alle ogen open voor reviews en recensies op het web, want deze kunnen je bedrijf helpen of juist hinderen. Negatieve Google- en social media recensies zijn een duidelijk signaal dat er aspecten van je horecazaak zijn die echt verbeterd moeten worden.

Zorg dat je op iedere review een gepast antwoord hebt. In plaats van enkel medeleven te tonen (zoals “Jammer dat je het eten niet lekker vindt.” of “Wij vinden het spijtig dat onze service niet aansluit bij je verwachtingen.”) kun je volgens deze SWOCC infographic het beste een inhoudelijke boodschap delen die tegemoet komt aan de consument. Gepersonaliseerde berichten en informele spreektaal werken goed om het bericht menselijk te maken. Maar overdrijf dit niet, je wilt natuurlijk dat de consument zich wel serieus genomen voelt. “Door actief te reageren op negatieve reviews, kan je negatieve ervaringen alsnog omzetten in positieve ervaringen”, aldus Dirk Gypen van Resengo.

8. Zorg dat je altijd online bent

Een solide internetverbinding is voor horecaondernemers erg belangrijk. Niet alleen omdat je je gasten een gratis snelle internetverbinding wilt bieden als extra service (en je dit tevens als marketingtool kunt gebruiken), maar ook omdat de meeste moderne kassasystemen internet nodig hebben. Ben je een Lightspeed klant en valt de verbinding om een of andere reden weg? Dan is een Lite Server een verstandige backup om je kassa draaiend te houden.

Met de Lite Server kan het Lightspeed kassasysteem gewoon blijven draaien, mits het WiFi-netwerk nog werkt. Hiervoor dien je een lokaal netwerk te creëren, waarmee je tot 14 dagen in een offline modus kunt werken. Zodra je weer verbonden bent, synchroniseert  alle data automatisch met de cloud. Zo verlies je geen belangrijke transactiedata. Neem contact op met een Lightspeed expert voor meer informatie over de Lite Server.

Meer tips, tricks en trends voor horecazaken?

Lees onze Restaurant blogs.

 

 

E-mail marketing benchmark per sector 2018

E-mail marketing benchmark per sector 2018