Afstand en contactloos: nieuwe manieren om tijdens COVID-19 te verkopen

Afstand en contactloos: nieuwe manieren om tijdens COVID-19 te verkopen

De Coronacrisis dwingt retailers om de relatie met hun klanten opnieuw uit te vinden. De behoeften van de klant zijn niet verdwenen, maar winkeliers worden gedwongen om na te denken over hoe ze zich kunnen aanpassen aan de ‘nieuwe’ realiteit. 

Het houden van 1,5 meter afstand en inperkings- en hygiënemaatregelen zorgen ervoor dat klanten op zoek gaan naar nieuwe manieren om hun producten te kopen. Verwacht wordt dat deze nieuwe manieren een belangrijk deel uitmaken van onze nieuwe toekomst.

In dit artikel lichten we drie uitdagingen toe waarmee retailers te maken krijgen als gevolg van COVID-19, en hoe ze die uitdagingen aan kunnen gaan.

Uitdaging 1. Effectief communiceren welke producten of diensten je aanbiedt

Uitdaging 2. Beperken van fysiek contact

Uitdaging 3. Aanpassen aan nieuw winkelgedrag

Leer hoe je snel online kunt verkopen

Door te kiezen voor omnichannel kun je alle uitdagingen aan, van minder lange openingstijden tot veranderend koopgedrag. Leer alles over het starten van een webshop met de webshop checklist.

 

Uitdaging 1: Effectief communiceren welke producten of diensten je aanbiedt

Door beperkt personeel en meer online aankopen is het erg druk bij de post. Hoe houd je klanten op de hoogte van de beschikbaarheid van je producten en de geschatte levertijden? 

Tijdens COVID-19 is het nóg belangrijker om tijdig je klanten te informeren, het liefst via meerdere kanalen, zoals je website, e-mails, social media accounts en eventueel via je etalage. 

Laat je klanten weten dat je open bent, welke openingstijden je hanteert en of er veranderingen in de service zijn. Zo bood We are Labels in Nederland en België eerst alleen winkelen op afspraak aan, maar sinds de heropening van de winkelstraten kun je ook zonder afspraak weer bij hen terecht. Ook worden er hygiëne maatregelen toegepast, waardoor je met een gerust hart kunt winkelen. Op hun website hebben ze aangekondigd dat ze binnenkort ook online hun kleding gaan verkopen. Met deze omnichannel oplossing spelen ze in op de behoeften van de consument, nu meer dan ooit. 

 

Uitdaging 2: Beperken van fysiek contact

Het houden van afstand is een van de belangrijkste beperkingen als gevolg van de Coronacrisis. Winkels mogen weer open, maar het aantal klanten dat per keer naar binnen mag is beperkt. 

Het verdienmodel van voor COVID-19 hield geen rekening met het houden van afstand. Retailers moeten dus op zoek naar aanvullende manieren om / omzet te genereren. Naast het snel opzetten van een online winkel, kunnen retailers ook kijken naar een manier om een contactloze service aan te bieden.

Contactloze service

Sportwinkels en fietsenwinkels hebben al nieuwe manieren bedacht om, naast de service in hun winkel, ook een contactloze service aan te bieden voor klanten die daar behoeften aanhebben. Dit zijn enkele stappen die zij nemen: 

  1. De klant boekt online een afspraak voor een fietsreparatie en ontvangt vervolgens een bevestigingsmail met daarin een code en een nummer voor het fietsenrek.
  2. Op de dag van de afspraak zet de klant zijn fiets in het rek en sluit deze af met de code. Zo kan de klant zijn fiets veilig stallen en weet de fietsenmaker van wie de fiets is. 
  3. De fietsenmaker maakt vervolgens de fiets schoon en kijkt deze na. Zodra ze weten wat er precies gerepareerd moet worden sturen ze een gedetailleerde offerte naar de klant. 

Normaal besprak je grotere reparaties zoals het vervangen van onderdelen met de klant in de winkel, maar ook dit kan online! Binnenkort kun je met MDware (Lightspeed integratie) een interactieve offerte naar je klant sturen en de klant makkelijk online laten betalen.  

  1. De klant selecteert de gewenste services en doet een aanbetaling. 
  2. Zodra de reparatie is uitgevoerd, ontvangt de klant een factuur met een link om een ophaalafspraak in te plannen. 
  3. De klant ontgrendelt de fiets in het fietsenrek met de eerder verkregen code.
  4. De factuur wordt automatisch betaald zodra de gerepareerde fiets wordt opgehaald. 

Lightspeed klanten kunnen gebruik maken van het uitgebreide reserveringssysteem Booxi voor het inplannen van afspraken. Zodra het een reserveringssysteem aan je agenda is gekoppeld, kun je via alle mogelijke kanalen links delen om een afspraak in te plannen. 

 

Uitdaging 3: Aanpassen aan nieuw winkelgedrag

Mensen zullen blijven consumeren, maar er zijn nu veel meer obstakels op de weg om die aankopen te doen. We kennen allemaal de beelden van lange wachtrijen voor de supermarkten. Hetzelfde lijkt te gebeuren voor retail. 

Slimme retailers bieden een oplossing voor dit probleem door wekelijks of maandelijks hun producten bij mensen thuis te bezorgen. Dit kan bijvoorbeeld een goede oplossing zijn voor koffieleveranciers of dierenwinkels. Je kunt je eigen medewerkers op pad sturen of de producten per post verzenden. 

 

Abonnementen als verdienmodel

Sinds de Coronacrisis zijn abonnementen enorm gegroeid als verdienmodel. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor retailers. Met de volgende stappen kun je snel abonnementen opzetten, zonder je website aan te hoeven passen:

  1. Via een Facebook chatbox kan de klant een aantal vooraf ingestelde vragen beantwoorden. Falcon.io heeft een informatieve gids geschreven over het instellen van een chatbox. 
  2. De klant ontvangt een interactieve prijslijst en bevestigt zijn bestelling. Je kunt deze lijst elke week opnieuw versturen of klanten informeren als er een nieuwe prijslijst beschikbaar is. 
  3. De klant bepaalt hoe vaak hij de producten geleverd wil krijgen en betaalt voor de eerste bestelling. 
  4. De klant ontvangt automatisch wekelijks of maandelijks, afhankelijk van de gekozen optie, de aanvullende bestelling. De klant kan online de betaling voldoen.

Contact wordt op deze manier vermeden en bestellingen die regelmatig terugkeren zijn een goede manier om consistent omzet te genereren.

 

Veerkracht is de sleutel tot succes

In tijden van crisis is veerkracht de sleutel tot succes. Retailers werden door COVID-19 gedwongen om razendsnel te innoveren en met nieuwe manieren te komen om hun producten aan de man te brengen. De belangrijkste stap is om naast je fysieke winkel ook een online aanwezigheid op te bouwen. 

Deze pandemie zal het klantgedrag veranderen, ook als alles eenmaal achter de rug is. De stappen die je nu neemt, zoals een online webshop beginnen, zullen je ook in de toekomst helpen bij je verkopen. 

Met de juiste mix van tools, goede communicatie en slim gebruik van je website en social media, overleef je niet alleen deze pandemie, maar stoom je jezelf klaar voor een ‘nieuwe’ toekomst. 

Heb je interesse in het opstarten van een webshop? Onze retail en eCom experts staan klaar om je te helpen. Zij kijken graag met je mee hoe ze jouw onderneming kunnen klaarmaken voor de toekomst.

Break-even analyse: bereken jouw break-even punt

Break-even analyse: bereken jouw break-even punt