Pride 2020: Lightspeed viert diversiteit

Pride 2020: Lightspeed viert diversiteit

Bij Lightspeed is diversiteit en inclusiviteit niet alleen deel van onze missie – het zit in ons DNA. Lightspeed is opgericht door onze CEO Dax Dasilva in Montreal Gay Village, en onze eerste vier werknemers behoorden allemaal tot de LGBT+ gemeenschap. Dit begin heeft de basis gevormd voor onze bedrijfscultuur, en vormt een belangrijk onderdeel van onze missie om diverse ondernemingen van de juiste technologie te voorzien. 

Als een globale leider in technologie, internationale werkgever én een trotse supporter van Pride, streven we er voortdurend naar om veilige ruimtes te creëren waarin individualiteit wordt gestimuleerd, en ondersteunen we kleine bedrijven en ondernemers met uiteenlopende achtergronden door ze op ieder vlak gelijke kansen te bieden. 

In dit artikel blikken terug op de geschiedenis van de LGBT+ gemeenschap in Nederland, delen we de resultaten van onze Lightspeed diversiteits-enquête en bespreken we de manieren waarop Lightspeed als bedrijf inclusiviteit en diversiteit ondersteunt. 

Pride in Nederland

Eind juni 1969 vonden de Stonewall-protesten plaats in New York – een belangrijk moment in de strijd naar gelijke rechten voor de globale LGBT+ gemeenschap. Tijdens de ontruiming van de Stonewall Inn kwamen de bezoekers van deze homobar voor het eerst in opstand tegen dergelijke vernederende politieoptredens. Naar aanleiding van deze gebeurtenis volgden vele demonstraties over de hele wereld.

In Nederland werden zeven jaar na Stonewall de eerste demonstraties georganiseerd. In navolging van en herdenking aan die demonstraties is Roze Zaterdag ontstaan. Dit evenement vindt tot op de dag van vandaag plaats, elk jaar in een andere stad.

Pride (voorheen Pride Amsterdam) werd voor het eerst georganiseerd in 1996. Het heeft geen politieke oorsprong, en wordt in tegenstelling tot veel andere globale Pride-evenementen niet in juni, maar begin augustus gevierd. Wat ooit begon als een feest om voor een paar dagen het verschil tussen hetero en homo te laten verdwijnen, is ondertussen uitgegroeid tot een meerdaags festival om de diversiteit van de LHBT+ gemeenschap te vieren. Met o.a. een Pride walk, films, sportevenement, debatten en de Canal Parade is het een evenement van wereldformaat geworden.

Eén van de hoogtepunten in de strijd om gelijke rechten voor iedereen was het legaliseren van het homohuwelijk in Nederland, dat in 2000 het eerste land ter wereld was. 32 jaar nadat Harry Thomas de Nederlandse Homofielen Partij oprichtte, werden in 2001 vier homokoppels gehuwd.

In 2020 is homoseksualiteit is gedecriminaliseerd in 125 landen. Met 195 landen in de wereld is er dus nog veel werk aan de winkel. Lightspeed zet zich iedere dag in voor gelijke rechten voor iedereen: ieder mens moet de vrijheid hebben om te kunnen zijn wie hij of zij wil zijn. 

Lightspeed viert diversiteit

Dit jaar is natuurlijk anders dan normaal. Ook al zijn de grote events gecanceld of aangepast, Lightspeed viert nog steeds het belang van Pride, diversiteit en inclusiviteit.

De Lightspeed LGBT+ gemeenschap

Lightspeed steunt de gehele LGBT+ gemeenschap. Vorig jaar liepen we trots mee met de Fierté Parade in Montreal en maakten we deel uit van de Canal Parade in Amsterdam. Door social distancing gaan deze evenementen dit jaar niet door, maar dat betekent niet dat wij stoppen met het steunen van onze LGBT+ medewerkers.

Uit een enquête die door 62% van onze medewerkers is ingevuld bleek dat 18,6% zich identificeert als homo, lesbisch, biseksueel, queer, aseksueel of pansexueel. Negen van de tien Lightspeed medewerkers geven aan dat ze het als prettig ervaren om met hun collega’s over hun cultuur of achtergrond te praten. 83% van de medewerkers voelt dat ze op kantoor zichzelf kunnen zijn. 

“ We zijn ongelooflijk trots op deze statistieken, maar we hebben nog een lange weg te gaan om meer diversiteit in ons bedrijf te krijgen en werknemers uit alle lagen van de bevolking aan te nemen”, aldus Dax. 

Diversiteit als prioriteit

Van de medewerkers die de enquête beantwoordden identificeert 60,09% zichzelf als man, 38,05% als vrouw en 1% als non-binair. Als we kijken naar de etnische samenstelling identificeert 69,53% zichzelf als wit, en is de rest als volgt verdeeld:

  • Aziatisch: 9,01%
  • Meerdere rassen: 6,15%
  • Midden-Oosters: 4,48%
  • Latijns-Amerikaans: 4,01%
  • Zwart: 1,72%
  • Native American: 0,14%
  • Aboriginal: 0,14%

Hoewel 90% van de medewerkers zich op z’n gemak voelt om met collega’s te praten over hun cultuur en achtergrond, moet er nog veel werk worden verzet om de diversiteit op het gebied van geslacht en etniciteit te verbeteren, zowel intern als zijnde een leider in de tech-industrie. 

Onze interne cultuur

Op 20 juli ondertekende onze CEO de belofte van het Black North Initiative om zo bij te dragen aan het beëindigen van systemisch racisme. We hebben toegezegd dat we de noodzakelijke gesprekken gaan voeren om racisme tegen te gaan, erop toezien dat onze Zwarte werknemers geen hinder ondervinden in hun doorgroeimogelijkheden, de interne educatie op het gebied van racisme verder uitbreiden, en het gesprek over diversiteit en inclusiviteit zullen voortzetten.

Op dit moment herzien we onze diversiteits- en inclusiviteitstraining om er zeker van te zijn dat ons HR-team op de hoogte is van objectieve, anti-racistische informatie. Daarnaast streven we er altijd naar om mensen van verschillende geslachten aan te nemen en willen we ervoor zorgen dat ons recruitment team deze waarden en opvattingen over diversiteit representeert. Ook verstrekken we anti-racisme trainingen aan onze medewerkers, te beginnen met het management team, en blijven we verhalen over BIPOC-ondernemers en bedrijven op de voorgrond zetten.

Steun aan BIPOC-professionals 

In het licht van de Black Lives Matter-beweging en onze recente enquête-resultaten zien we de noodzaak om van steun aan BIPOC-gemeenschappen en de strijd tegen racisme een continue prioriteit maken. 

Naast dat we kritisch kijken naar onze interne cultuur en processen, zijn we trots op onze samenwerking met Black Professionals in Tech Network, Technovation en Black Girls Code.

Steun aan LGBT+ ondernemers

Om LGBT+ ondernemers te blijven steunen, werken we samen met drie organisaties in onze drie belangrijkste regio’s. We doneren aan elke organisatie $10.000 in de lokale valuta. Dit zijn de drie organisaties:

Noord-Amerika: LGBT+ Kamer van Koophandel in Canada (CGLCC). 

CGLCC verbindt LGBT+ ondernemingen aan het grotere bedrijfsleven, waarmee ze de economische groei door LGBT+-bedrijven, -ondernemers en -studenten bevorderen. 

Europa: East meets west

Eats meets West (EMW) is een netwerk van West- en voornamelijk Oost-Europeaanse LGBTI professionals. Ze streven ernaar om de situatie voor LGBTI mannen en vrouwen in verschillende landen te verbeteren. EMW Business stimuleert de ontwikkeling van lokale LGBTI-bedrijven door initiatieven te steunen en hun diensten aan te bieden. 

Australië: GLOBE

GLOBE biedt Victoria’s LGBTIQ+ professionals en kleine ondernemingen de kans om zich verder te ontwikkelen door middel van lidmaatschappen, awards, subsidies en netwerkevenementen.