Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Company

Pride 2021: Lightspeed TAKES PRIDE

Pride 2021: Lightspeed TAKES PRIDE

Bij Lightspeed is Pride meer dan een week – het zit in ons DNA. Ons bedrijf is begonnen met onze CEO Dax Dasilva in Montreal Gay Village, en onze eerste vier werknemers behoorden allemaal tot de LGBTQ+ gemeenschap. Ons doel om technologie toegankelijk te maken voor iedereen bouwt voort op onze strijd om zelfstandige en diverse stemmen te versterken, zowel in onze kantoren als in onze communities.

Als een globale leider in technologie, internationale werkgever én een trotse supporter van Pride, streven we er voortdurend naar om veilige ruimtes te creëren waarin individualiteit wordt gestimuleerd. In dit artikel blikken terug op de geschiedenis van de LGBTQ+ gemeenschap in Nederland, bekijken we de resultaten van een onder Nederlandse consumenten afgenomen enquête en delen we de manieren waarop Lightspeed als bedrijf inclusiviteit en diversiteit ondersteunt.

Pride in Nederland

Eind juni 1969 vonden de Stonewall-protesten plaats in New York – een belangrijk moment in de strijd naar gelijke rechten voor de globale LGBTQ+ gemeenschap. Tijdens de ontruiming van de Stonewall Inn kwamen de bezoekers van deze homobar voor het eerst in opstand tegen dergelijke vernederende politieoptredens. Naar aanleiding van deze gebeurtenis volgden vele demonstraties over de hele wereld.

In Nederland werden zeven jaar na Stonewall de eerste demonstraties georganiseerd. In navolging van en herdenking aan die demonstraties is Roze Zaterdag ontstaan. Dit evenement vindt tot op de dag van vandaag plaats, elk jaar in een andere stad.

Pride (voorheen Pride Amsterdam) werd voor het eerst georganiseerd in 1996. Het heeft geen politieke oorsprong, en wordt in tegenstelling tot veel andere globale Pride-evenementen niet in juni, maar begin augustus gevierd. Wat ooit begon als een feest om voor een paar dagen het verschil tussen hetero en homo te laten verdwijnen, is ondertussen uitgegroeid tot een meerdaags festival om de diversiteit van de LHBTQ+ gemeenschap te vieren. Met o.a. een Pride walk, films, sportevenement, debatten en de Canal Parade is het een evenement van wereldformaat geworden.

Eén van de hoogtepunten in de strijd om gelijke rechten voor iedereen was het legaliseren van het homohuwelijk in Nederland, dat in 2000 het eerste land ter wereld was. 32 jaar nadat Harry Thomas de Nederlandse Homofielen Partij oprichtte, werden in 2001 vier homokoppels gehuwd.

Diversiteit x Lightspeed

Dit jaar is natuurlijk anders dan normaal. Voor het tweede jaar op rij zijn de grote events gecanceld of aangepast. Om het belang van diversiteit in het algemeen en Pride in het bijzonder onder de aandacht te brengen bij onze klanten hielden we een enquête onder 1127 Nederlandse consumenten waarin we vroegen naar hun mening over het tonen van support door lokale ondernemers. Ben jij benieuwd of onzeker over hoe jij het beste in jouw onderneming je support kunt uiten naar de LGBTQ+ community? Lees het hier:

Pride volgens de Nederlandse consument

Nederlanders zien zichzelf graag als een progressief volk, en deze enquete reflecteert dat sentiment. 38% van de Nederlanders ziet Pride als een belangrijk event om iedereen eraan te herinneren dat nog lang niet iedereen zichzelf kan zijn. 11% gaat nog een stap verder: Pride alleen is niet voldoende; er zou het hele jaar door aandacht moeten zijn voor de LGBTQ+ community. 


Wanneer gevraagd naar de beste manieren voor retailers en horeca-ondernemers om hun support te laten blijken aan de LGBTQ+ community, zijn de meningen verdeeld. Een meerderheid kiest voor substantiële langetermijnveranderingen zoals een inclusief personeelsbeleid (32%) of een grotere focus op genderneutraliteit d.m.v. bijvoorbeeld producten en toiletten (23%). Ook is er nog steeds 19% die genoegen neemt met de welbekende regenboogkleuren die we in deze periode overal zien verschijnen – maar deze willen ze dan wel het hele jaar door zien. 

Wil je als ondernemer tijdens de internationale Pride month (juni) of Nederlandse Pride week (eerste week van augustus) iets extra’s doen, dan worden vooral donaties aan lokale LGBTQ+ non-profit organisaties gewaardeerd (23%). Toch zegt een even grote groep een eenmalig gebaar een beetje hypocriet te vinden (23%) en zien ze liever door het hele jaar heen steun vanuit ondernemers.

Onze interne cultuur

Hoe draagt Lightspeed bij aan het promoten van diversiteit en inclusiviteit – zowel intern als extern? Intern herzien we op dit moment onze diversiteits- en inclusiviteitstraining om er zeker van te zijn dat ons HR-team op de hoogte is van objectieve, anti-racistische informatie. Ook verstrekken we anti-racisme trainingen aan onze medewerkers, te beginnen met het management team, en blijven we verhalen over BIPOC-ondernemers en bedrijven op de voorgrond zetten.


Daarnaast streven we er altijd naar om mensen van verschillende geslachten aan te nemen en willen we ervoor zorgen dat ons recruitment team onze normen en waarden over diversiteit goed vertegenwoordigt. Op dit moment identificeert 17% van onze werknemers zich als lid van de LGBTQ+ community, en heeft 84% het gevoel dat ze echt zichzelf kunnen zijn tegenover hun collega’s. 

“We zijn ongelooflijk trots op deze statistieken, maar we hebben nog een lange weg te gaan om meer diversiteit in ons bedrijf te krijgen en werknemers uit alle lagen van de bevolking aan te nemen”, aldus onze CEO Dax DaSilva. 

Steun aan BIPOC-professionals 

In het licht van de Black Lives Matter-beweging en onze recente enquête-resultaten zien we de noodzaak om van steun aan BIPOC-gemeenschappen en de strijd tegen racisme een continue prioriteit maken. 

Naast dat we kritisch kijken naar onze interne cultuur en processen, zijn we trots op onze samenwerking met Black Professionals in Tech Network, Technovation en Black Girls Code.

Steun aan LGBTQ+ ondernemers

Om LGBTQ+ ondernemers te blijven steunen, werken we samen met drie organisaties in onze drie belangrijkste regio’s:

Noord-Amerika: LGBT+ Kamer van Koophandel in Canada (CGLCC). 

CGLCC verbindt LGBTQ+ ondernemingen aan het grotere bedrijfsleven, waarmee ze de economische groei door LGBTQ+ bedrijven, -ondernemers en -studenten bevorderen. 

Europa: East meets west

Eats meets West (EMW) is een netwerk van West- en voornamelijk Oost-Europeaanse LGBTI professionals. Ze streven ernaar om de situatie voor LGBTI mannen en vrouwen in verschillende landen te verbeteren. EMW Business stimuleert de ontwikkeling van lokale LGBTI-bedrijven door initiatieven te steunen en hun diensten aan te bieden. 

Australië: GLOBE

GLOBE biedt Victoria’s LGBTIQ+ professionals en kleine ondernemingen de kans om zich verder te ontwikkelen door middel van lidmaatschappen, awards, subsidies en netwerkevenementen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Nieuws & Updates

Bekijk meer onderwerpen