Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

7 manieren om Valentijnsverkopen in 2021 te stimuleren

7 manieren om Valentijnsverkopen in 2021 te stimuleren

De dag van de liefde komt eraan. Ook dit jaar worden er wereldwijd weer miljarden aan omzet verwacht voor Valentijnsdag. Afhankelijk van de producten die jij in je (online) winkel verkoopt, kan het een drukke periode zijn – zelfs tijdens een pandemie. Met deze 7 tips kun jij je valentijnsverkopen nog een last minute boost geven. 

  1. Analyseer de data van vorig jaar
  2. Maak gebruik van e-mailmarketing
  3. Wees creatief op social media
  4. Voeg een speciale Valentijnssectie toe aan je webshop
  5. Bied een gratis inpakservice aan
  6. Richt je op je vaste klanten
  7. Organiseer een Valentijnsuitverkoop

 

Op zoek naar een winkel waarvan de deuren nooit sluiten?

Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform. Nieuwsgierig naar meer?

 

1. Analyseer de data van vorig jaar

Met behulp van je online kassasysteem kun je de verkoopgegevens van voorgaande jaren analyseren. Zo kun je ontdekken wat de populairste producten voor Valentijnsdag waren. Prijs deze producten aan op social media of in een e-mail om zo meer klanten naar je webshop te leiden.  

Natuurlijk zijn er door de pandemie veel dingen veranderd, maar data kan nog altijd waardevolle inzichten geven.

 

2. Maak gebruik van e-mailmarketing

E-mails zijn een effectief communicatiemiddel om klanten op de hoogte te brengen van je Valentijnscampagne. In tegenstelling tot de traditionele feestdagen, kopen de meeste mensen cadeaus niet ver van te voren, dus deze e-mail kun je ook enkele dagen van tevoren versturen.  

Heb je producten die je als Valentijnscadeaus zou kunnen tippen? Of wil je juist een anti-Valentijns campagne starten, gericht op singles? Er zijn verschillende mogelijkheden. Denk goed na over wat het beste bij jouw doelgroep past.

 

3. Wees creatief op social media

Social media biedt eindeloos veel mogelijkheden als het aankomt op speciale acties en promoties. Organiseer een wedstrijd op Instagram waarin je aan je volgers vraagt om hun meest bijzondere of inspirerende liefdesverhalen te delen. Deze kun je dan weer delen in je eigen stories. Degene met het mooiste verhaal wint een prijs. Op deze manier creëer je meer engagement en beloon je trouwe volgers.

Een ander idee is om een hashtag te gebruiken (bijvoorbeeld #spreadthelove) waarmee je volgers motiveert om ‘random acts of kindness’ te delen. Beloon de volgers die hun act delen met een speciale kortingscode.

Je kunt ook bepaalde items op je Instagram feed in de spotlight zetten en deze taggen met de Instagram shopping feature, zodat volgers het item rechtstreeks via Instagram kunnen aanschaffen.

 

4. Voeg een speciale Valentijnssectie toe aan je webshop

Voeg een speciale Valentijnsdag-sectie toe aan je webshop om meer uitgaven te stimuleren. Voeg bijvoorbeeld cadeaus of andere relevante items toe aan een uitgelichte categorie op je homepage, of verander je afbeeldingen of sitebanners in Valentijnsafbeeldingen. Deze kun je makkelijk zelf maken via Canva

 

5. Bied een gratis inpakservice aan

Unboxing is een essentieel onderdeel tijdens Valentijnsdag. Bied een gratis inpakservice aan, zodat klanten verzekerd zijn van een mooi cadeau op hun deurmat! Als het ingepakte cadeau er goed uitziet, zijn klanten sneller geneigd om het delen op social media.

Het is dus niet niet alleen een aardig gebaar, het kan mensen ook stimuleren om in de toekomst meer cadeaus bij jou te kopen. Het bespaart immers tijd en geld. 

 

6. Richt je op je vaste klanten

Gebruik je kassasysteem om erachter te komen wie je vaste klanten zijn. Via je loyaliteitsprogramma kun je makkelijk een e-mail met een exclusieve Valentijnsactie of korting naar je VIP klanten sturen. Ze zullen deze speciale aandacht zeker waarderen!

 

7. Organiseer een Valentijnsuitverkoop

Organiseer een speciale uitverkoop op Valentijnsdag om je online verkopen een boost te geven. Stuur klanten een e-mail dat ze deze kans niet mogen missen. Je kunt webshop bezoekers ook op de hoogte brengen door speciale kortingsbanners aan de homepage toe te voegen. 

Een fijne en succesvolle dag van de liefde gewenst!

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen