Haal het meeste uit Valentijnsdag | 5 tips voor retailers

Haal het meeste uit Valentijnsdag | 5 tips voor retailers

Valentijnsdag wordt door velen gezien als de meest commerciële dag van het jaar. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa zien retailers in de maand februari aanzienlijke pieken in hun verkoop. Volgens een enquête van de NRF geven consumenten aan dat Valentijnsdag de op drie na grootste feestdag is qua uitgaven (na Kerst, moederdag en Pasen), met een gemiddelde besteding van €120.

Valentijnsdag is ook de eerste “feestdag” na de drukke kerstperiode, dus het komt vaak als een welkom moment voor retailers om hun verkoop weer een boost te geven. Reden genoeg om hierop in te spelen met de marketing van je winkel of webshop. Dankzij deze 5 tips profiteer je optimaal van deze lucratieve feestdag!

1. Zet bepaalde items in de spotlight

Ook al is je winkel niet speciaal gericht op cadeautjes, je kunt altijd wel een paar items vinden die zouden kunnen dienen als Valentijnscadeau. Volgens onderzoek zijn de best verkochte producten snoep, kaartjes en bloemen. Daarnaast is ‘uit eten gaan’ een populaire activiteit op Valentijnsdag. Lingerie, juwelen en gift cards zijn ook geliefde cadeautjes.

Valentijnsdag

Maak een selectie van items die je in de spotlight wilt zetten en doe dit door bijvoorbeeld een speciale Valentijns-categorie te creëren op je webshop, zoals de Bijenkorf heeft gedaan. Als je een fysieke winkel hebt, kun je dit doen door een Valentijns-thema etalage te creëren met gepaste items. Ook in de winkel zelf kun je een bepaald rek of sectie inrichten met Valentijnscadeaus.

Valentijnsdag

2. Extra’s

Misschien verkoop je producten die niet direct gerelateerd zijn aan Valentijnsdag – zoals kleding. Zorg er dan wel voor dat je klanten naar je winkel trekt met bepaalde acties, zoals een gratis bosje rozen of doosje pralines bij besteding van een bepaald bedrag. Of bied personalisatie van items aan, bijvoorbeeld gratis borduring van kledingitems (denk aan een zachte sjaal met geborduurde initialen of een hartje). Als je een webshop hebt, kun je extra’s aanbieden in de vorm van een speciale cadeauverpakking, gratis kaartje of ander klein geschenk.

Valentijnsdag

3. Social media

Social media biedt eindeloos veel mogelijkheden als het aankomt op speciale acties en promoties. Organiseer een wedstrijd op Instagram waarin je aan je volgers vraagt om hun meest bijzondere of inspirerende  “love stories” te delen. Deze kun je dan weer delen in je eigen stories, en je kunt een speciale prijs geven aan de personen met het mooiste verhaal. Op deze manier creëer je meer engagement en beloon je trouwe volgers.

Een ander idee is om een hashtag op te zetten (#spreadthelove) waarmee je volgers motiveert om “random acts of kindness” te delen. Beloon de volgers die hun act delen met een speciale kortingscode via DM.

Je kunt ook bepaalde items op je Instagram feed in de spotlight zetten en deze “taggen” met de Instagram shopping feature, zodat volgers het item rechtstreeks via Instagram kunnen aanschaffen. Makkelijker kan niet!

Valentijnsdag

4. E-mailmarketing

E-mails zijn de perfecte tool om klanten op de hoogte te brengen van je Valentijnscampagne. Bepaal eerst wat voor campagne je op wilt zetten. Heb je producten die je als Valentijnscadeautjes zou kunnen tippen? Of wil je juist een anti-Valentijns campagne starten, gericht op singles? Er zijn verschillende mogelijkheden, dus denk goed na over wat het beste bij jouw doelgroep past.

Valentijn is een romantische dag, dus zorg ervoor dat je een gepaste onderwerpregel verzint, dat het design van de e-mail een romantische look heeft en dat je een aantrekkelijke promo erin verwerkt. Biedt bijvoorbeeld 10% korting aan op bepaalde items.

5. Self-love

Zoals we in het vorige punt al zeiden: je kunt ook een campagne oprichten die juist niet gericht is op Valentijn. Dit werkt vooral goed wanneer je niet zo veel romantische artikelen op voorraad heeft. Moedig shoppers aan om jouw producten voor zichzelf te kopen, onder het mom van “self-love”. Biedt hierbij een leuk extraatje (zie punt 2) of een kortingscode aan, om nog een extra reden te geven waarom ze zich zouden moeten verwennen!

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, zonder verplichtingen

Lightspeed Retail