Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

9 tips voor webwinkeliers om je webshop magazijninrichting te verbeteren

9 tips voor webwinkeliers om je webshop magazijninrichting te verbeteren

De magazijninrichting is een belangrijk thema voor elke webshop ondernemer. Of je nu net bent gestart of al een tijdje meedraait in de online retail branche, vaak zijn er genoeg verbeterslagen te behalen. Hierbij gaat het niet alleen om het efficiënter maken van de magazijnruimte, maar ook om het optimaliseren van de logistieke processen.

In dit artikel krijg je handvaten om de volgende onderdelen te verbeteren:

Gids – Magazijninrichting voor je webshop

Deze gids gaat nog een stapje verder en geeft je maar liefst 17 tips om je magazijninrichting voor je webshop te verbeteren. Download nu de gratis gids.

De magazijninrichting – 9 tips

Veel webwinkeliers starten (relatief) klein, waardoor een paar vrije planken in een (zolder)kamer of garagebox voldoende zijn om de eerste voorraad op te slaan. Zodra het aantal bestellingen groeit of het assortiment groter wordt, worden de planken vaak vervangen door één of meerdere kasten en ontstaat een heus magazijn. 

Dit kan best een tijdje goed gaan, maar de kans is groot dat er op den duur weer ruimtegebrek ontstaat. Een groter magazijn of uitbesteden via e-fulfilment kunnen uitkomst bieden. Toch is dit vaak (nog) niet nodig als je eens kritisch naar je magazijninrichting kijkt. 

Stellingkasten om meer producten op te slaan

Een efficiënte magazijninrichting begint met goede magazijnstellingen, oftewel stellingkasten. Hoe minder loze ruimte je hebt tussen de artikelen, hoe meer producten je kunt opslaan in je magazijn.

Bij de meeste webwinkels hebben niet alle producten dezelfde afmeting. Om de artikelen efficiënt op te slaan, is het belangrijk om de juiste magazijnstellingen te gebruiken. De meeste webwinkeliers maken gebruik van legbordstellingen, eventueel gecombineerd met grootvakstellingen.

Legbordstellingen zijn bedoeld voor relatief kleine en lichte producten. De legborden zijn verkrijgbaar in verschillende breedtes en draagvermogens, die je makkelijk met elkaar kunt combineren. Ook kun je de kasten voorzien van bakken, lades en zelfs deurtjes.

Verkoop je ook grote en/of zware artikelen, dan heb je meer baat bij grootvakstellingen. Deze stelling bestaat uit grote vlakken, die gemaakt zijn om zware artikelen te kunnen dragen. Net als legbordstellingen zijn grootvakstellingen in verschillende afmetingen te koop.

Magazijnruimte beter benutten

Een andere, vrij simpele manier om meer uit je magazijn te halen is door je voorraad efficiënt(er) in te delen. Dit kun je doen door artikelen die je het meest verkoopt vooraan in je magazijn te plaatsen, bij voorkeur op grijphoogte, en producten die het minder goed doen op een hogere plek of achteraan te leggen.

Dit kan betekenen dat de indeling op het eerste gezicht niet logisch lijkt. Veel webwinkeliers zijn namelijk geneigd om hun assortiment in te delen op productsoort of merk en alles op een vaste plek te leggen.

Hoewel hier ook wat voor te zeggen is – je precies weet in welk gedeelte van het magazijn je het product kunt vinden – is het bij veel bestellingen efficiënter als je de hardlopers binnen handbereik hebt. Vooral wanneer je dagelijks de nodige orders hebt, kun je hiermee behoorlijk wat tijd besparen.

Ergonomisch inpakken met een inpaktafel

Wanneer je een paar pakketjes per dag verstuurt, is het niet zo erg als je de orders niet  ergonomisch inpakt. Loopt dit aantal op, dan wordt het hoog tijd om een inpaktafel aan te schaffen. Een goed ingerichte paktafel zorgt er bovendien voor dat de orderverwerking een stuk sneller verloopt, aangezien je alles binnen handbereik hebt.

Naast de werktafel, waar je de pakketjes inpakt, bevatten de meeste inpaktafels ruimte voor onder meer verpakkingsmateriaal, opvulmateriaal, een (label)printer en een barcodescanner. Je kunt later de werktafel ook nog uitbreiden met een extra werkblad of opslagruimte. Zijn er meerdere mensen die de orders verwerken, dan is het fijn als het werkblad in hoogte verstelbaar is.

Veilig versturen met speciaal verpakkingsmateriaal

Om een pakket veilig en droog te kunnen versturen, heb je verpakkingsmateriaal nodig. Qua inkoop is het voordeliger wanneer je zo veel mogelijk werkt met dezelfde maat, omdat je volume dan hoger is. Maar bij de klant vallen halflege dozen en (onnodig) veel opvulmateriaal vaak niet in de smaak.

Sowieso worden consumenten steeds kritischer als het gaat over de (wijze van) verzending. Bij voorkeur gebruik je duurzaam verpakkingsmateriaal, dat past bij de afmeting van het pakket. Ook wordt er steeds meer waarde gehecht aan de unboxing ervaring. Denk hierbij aan verpakkingen die er ‘Instagramwaardig’ uitzien. Het gaat dus niet alleen over het praktisch aspect van je verpakkingsmateriaal, maar juist over de totale klantervaring. 

Sneller versturen met labelprinter

Om snel(ler) pakketten te kunnen versturen helpt het enorm als je verzendlabels maakt met een labelprinter. Hoewel je prima verzendlabels kunt maken met een gewone printer in combinatie met stickerlabels, is het efficiënter om een printer te gebruiken die hiervoor is gemaakt.

Dit komt onder meer omdat je de meeste labelprinters kunt koppelen met je Lightspeed webshop, zodat je meteen het juiste adres op de label kunt printen. Een bijkomend voordeel van een labelprinter is dat je er ook etiketten mee kunt printen die je op de stellingkasten en bakjes kunt plakken.

Overzicht behouden in je magazijninrichting

Met behulp van barcodes of locatienummers voorkom je dat je moet zoeken naar de juiste producten. Koop je jouw assortiment in, dan is de kans groot dat de producent de artikelen al heeft voorzien van barcodes. Is dit niet het geval, dan loont het de moeite om ze zelf te maken. Online zijn er allerlei (gratis) tools waarmee je streepjescodes kunt maken.

Sla je de producten niet altijd op dezelfde plek op – bijvoorbeeld omdat je de methode van de hardlopers gebruikt of omdat je werkt met seizoensproducten – dan is het aan te raden om stickers te gebruiken die je eenvoudig kunt verwijderen. Heb je metalen stellingen, dan kun je hier ook magneten voor gebruiken.

Een andere tip waarmee je overzicht en extra opslagruimte creëert is door opslagbakjes te gebruiken, die passen bij het formaat van de betreffende artikelen. Het gebeurt regelmatig dat er nauwelijks bakken worden gebruikt of dat kleine producten in een veel te grote bak liggen, waarmee veel kostbare ruimte verloren gaat.

Inzicht creëren in de bestellingen

Om je magazijn efficiënt te kunnen inrichten, helpt het enorm als je inzicht hebt in de bestellingen. Wat zijn je hardlopers, in welke maanden worden welke artikelen besteld en zijn er producten die regelmatig in combinatie met een ander item worden gekocht?

Als je merkt dat bepaalde producten vaak samen worden gekocht, is het prettig als ze in elkaar nabijheid liggen zodat je ze snel kunt picken. Verkoop je producten met een relatief hoog retourpercentage, zoals modeartikelen, dan is het fijn als je de items na ontvangst weer makkelijk kunt uitpakken en op de juiste plek kunt terugleggen.

Magazijnsoftware

Als je een goede inschatting kunt maken van je bestellingen, kun je jouw voorraad hierop afstemmen. Je kunt dit met Excel doen, maar het werkt fijner om dit te doen met software die hier speciaal voor is gemaakt.

De mogelijkheden verschillen per aanbieder, maar over het algemeen kan magazijnsoftware je – naast de realtime voorraden – in ieder geval vertellen wat de hardlopers zijn, van welke producten je te veel voorraad hebt en welke items vaak samen worden gekocht.

Ook zijn er pakketten die, onder meer op basis van de levertijden van de leverancier(s), aangeven wanneer het tijd is om producten in te kopen. Daarnaast helpt magazijnsoftware je om de retouren administratief goed te verwerken.

Webshop voorraadbeheer

Een goede magazijninrichting gaat hand in hand met goed georganiseerd webshop voorraadbeheer. Met een Lightspeed webshop creëer je tot 100 productsets met alle maten, kleuren en prijsvariaties, en zorg je ervoor dat retouren niet alleen terugkomen in je magazijn, maar ook in je online voorraad. Nieuwsgierig naar alle andere mogelijkheden? Probeer Lightspeed gratis 14 dagen uit! Geen zorgen, de proefperiode verloopt automatisch. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Voorraadbeheer