5 tips om meer gasten aan te trekken via Instagram en Facebook

5 tips om meer gasten aan te trekken via Instagram en Facebook

Maar liefst 69% van de millennials maakt een foto of video van hun bord voordat ze aan hun maaltijd beginnen. Het delen van een restaurantbeleving met vrienden en volgers lijkt net zo belangrijk te zijn geworden als het eten zelf. Van de presentatie van gerechten tot het interieur; het is allemaal bepalend voor het succes van jouw horecazaak op social media.

In deze blog leggen we uit hoe je gasten de belangrijkste informatie over jouw restaurant meteen kunnen vinden, en hoe je marketing aanpakt op social media. Van fotografie tot slim gebruik van hashtags, geo-tags, klant reviews en user-generated content: alles komt voorbij.

Met de volgende vijf tips kun je jouw Instagram- en Facebook-accounts optimaliseren zodat jouw restaurant een hit wordt op social media.  

Zorg dat de belangrijkste informatie snel te vinden is

We beginnen bij het begin. Als je ervoor wilt zorgen dat bezoekers van je Facebook- en Instagram-pagina’s een tafeltje reserveren, moet je dat zo makkelijk mogelijk voor ze maken.

Zet alle benodigde informatie onder het gedeelte “Info” van je Facebook Business-pagina: je menu, adres, prijzen, website (met link naar de reserveringspagina) en openingstijden.

Gasten Instagram

Kijk kritisch naar de foto’s die je uploadt

Het oog wil ook wat: de presentatie van gerechten is enorm belangrijk. Een goede foto is afhankelijk van een heleboel factoren – we zetten er een aantal onder elkaar:

Fotografeer met natuurlijk licht

Goede belichting is de sleutel tot prachtige foto’s. Probeer de foto’s voor uw social media zoveel mogelijk met natuurlijk daglicht te maken in plaats van met kunstmatige belichting. Natuurlijk licht heeft een neutrale kleur en maakt foto’s helder en levendig. Kunstmatig licht daarentegen geeft foto’s een gele of oranje gloed, waardoor het beeld meteen minder aantrekkelijk wordt.

Gasten Instagram

Speel met kleuren

Kleuren hebben een enorme impact op het gevoel dat een foto oproept. Er zijn verschillende richtlijnen die je kunt volgen voor de kleurstelling van foto’s.

Je eerste optie is te kiezen voor kleuren die elkaar goed bij aanvullen. In het onderstaande voorbeeld maakt Bar Renard gebruik van bruin, geel en groen en, natuurlijk, millennial pink. Het onderwerp van de foto is duidelijk zichtbaar en past perfect bij de andere kleuren.

Gasten Instagram

Een andere optie is te kiezen voor contrasterende kleuren om de foto een dynamische, krachtige uitstraling te geven, zoals in het voorbeeld van Bistro Tendresse hieronder. Hun cocktail is een echte eyecatcher.

Gasten Instagram

Wil je meer leren over hoe je social media kunt inzetten om jouw zaak te promoten?

Lees onze social media guide voor beginners

Zorg voor een onberispelijke presentatie

Ook als je voorwerpen en aankleding gebruikt (daar komen we nog op terug), wil je dat de foto’s er goed uitzien. Je kunt kiezen voor een minimalistische aanpak, zoals in het voorbeeld van Restaurant Pastel hieronder, of voor een zorgvuldige compositie met meerdere visuele elementen, zoals in het voorbeeld van Trois Fois Par Jour. Zorg in ieder geval dat elke foto een cleane uitstraling heeft.

Zorg dat de presentatie op orde is en dat je gerechten er niet slordig uitzien. Vermijd vlekken. Elke foto is een weerspiegeling van je restaurant, met als doel om mensen over te halen tot een bezoek.

Gasten Instagram

Gebruik aankleding

Je gerechten en drankjes zijn natuurlijk het middelpunt, maar je kunt je foto’s interessanter maken door het beeld te verfraaien met voorwerpen. Bedenk welke rol de aankleding moet spelen in je foto. Wil je dat de voorwerpen passen bij het gerecht of moeten ze juist zorgen voor contrast? Je kunt vrijwel alles als aankleding gebruiken. Denk aan bestek, kookgerei, bloemen, tafelkleden, kruiden of de ingrediënten van het gerecht. 

Gasten Instagram Instagram aankleding

Voeg een menselijk element toe

Met een eenvoudig menselijk element kun je in een stilstaand beeld de illusie van beweging creëren.

 Instagram hand

Bewerk je foto’s voordat je ze publiceert

Haal foto’s altijd door bewerkingssoftware voordat je ze op social media publiceert.

Voedsel is er in alle kleuren. Met bewerkingssoftware als VSCO of Adobe Lightroom kun je die kleuren zo bewerken dat ze passen bij wat je wilt uitstralen. Maak je kleuren bijvoorbeeld helderder of donkerder, vervaag ze of verscherp ze juist. 

VSCO heeft tal van preset fotofilters waarmee je je foto’s makkelijk kunt aanpassen. Wil je meer controle, laad je foto’s dan in Adobe Lightroom, maak je eigen unieke filter en pas deze toe op al je foto’s voor een uniforme, herkenbare look. 

Wil je geen filters gebruiken? Met deze tools kun je ook de beeldinstellingen per foto aanpassen, zoals de kleurverzadiging, temperatuur, tint en vervaging. 

Gebruik branded en non-branded hashtags

Er staan meer dan 200 miljoen posts op Facebook met de hashtag #food en op het moment van publicatie van dit artikel zijn er 338,558,910 posts op Instagram met diezelfde tag. Hashtags als #food worden ook wel non-branded hashtags genoemd; algemene hashtags die niet specifiek op jouw restaurant van toepassing zijn.

Branded hashtags zijn hashtags die wel specifiek horen bij jouw restaurant. Ze worden alleen door jou gebruikt, of door mensen die in verband staan met jouw restaurant. Sweet Green heeft bijvoorbeeld de branded hashtag #sweetlife. 

Gasten Instagram hashtag

Zorg dat gasten kunnen inchecken

Instagram heeft een functie om snel je lokale doelgroep te bereiken, genaamd geotagging. Daarmee kunnen gasten inchecken bij jouw restaurant.

Je kunt een locatie maken voor het adres van jouw restaurant, zodat elke bezoeker met zijn of haar foto bij het restaurant kan inchecken. Check zelf ook in met elke foto die je met de restaurant account op Facebook of Instagram plaatst, zodat je er content omheen creëert.

Het resultaat is dat iedereen die op Facebook of Instagram naar jouw restaurant zoekt, een mooie mix van user-generated content en jouw eigen prachtige foto’s voorgeschoteld krijgt.

Zet klantreviews in

Yelp is niet het enige platform waar gebruikers hun ervaring met jouw restaurant kunnen delen.

Ook Facebook Business-pagina’s hebben een beoordelingssysteem, dat een overtuigend bewijs vormt op social media. Mensen laten zich door die beoordelingen overhalen bij jou te komen eten, of worden er juist door afgeschrikt. Volgens Statista gelooft 88% van de mensen wat andere gebruikers op Facebook over een bedrijf zeggen.

Mensen zijn geneigd het gedrag van anderen te kopiëren. Als je kunt laten zien dat de meeste gasten  een leuke avond hebben gehad in jouw restaurant, kunt je de positieve reviews onder de aandacht brengen en hun waarde maximaliseren.

Gasten Facebook review

Natuurlijk krijg je alleen positieve reviews als je zorgt voor een consistent geweldige beleving. Richt je op het bieden van een fantastische service, en de positieve reviews zullen binnenstromen.

Maak gebruik van user-generated content

Naarmate je restaurant meer gasten trekt, kun je je social media-accounts inzetten om de content van je gasten te gebruiken. Als je een locatie voor je bedrijf hebt gemaakt op Facebook, kun je erop rekenen dat de gasten in je restaurant content gaan plaatsen door bij je in te checken en je hashtags te gebruiken. Zo wordt het voor jou een stuk eenvoudiger om positieve user-generated content te vinden en de makers ervan te bedanken op jouw account.

Als je user-generated content deelt, is het belangrijk dat je ook de maker van eventuele foto’s vermeldt. Dat gebaar wordt zeker gewaardeerd en zorgt ervoor dat gasten nog positiever gaan denken over jouw restaurant. 

In het kort: vergroot je bereik via Instagram en Facebook

In de restaurantsector ben je voor succes uiteindelijk afhankelijk van de kwaliteit van je gerechten en de beleving die je de gasten biedt.

Serveer je heerlijke gerechten en hebben je gasten een geweldige avond, dan bereik je via Facebook en Instagram zowel locals als toeristen die op zoek zijn naar een trendy restaurant in de omgeving. Zorg op beide social media platforms dat je in ieder geval het volgende doet:

  • Zorg dat belangrijke gegevens meteen te vinden zijn
  • Maak het mogelijk om online te reserveren
  • Deel kwaliteitsfoto’s van gerechten en drankjes
  • Gebruik hashtags en zorg dat gasten kunnen inchecken
  • Plaats klantreviews op je pagina’s
  • Maak gebruik van user-generated content

Met bovenstaande tips ben je goed op weg om je restaurant te veranderen in een lokale hotspot. Veel succes!

Lightspeed restaurant