Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

User-generated content voor horeca: hoe maak je van jouw gasten ambassadeurs van jouw zaak?

User-generated content voor horeca: hoe maak je van jouw gasten ambassadeurs van jouw zaak?

Technologie is meer dan ooit verbonden met de keuzes, verwachtingen en besluitvorming van de moderne consument. Vooraleer iemand vandaag naar een restaurant, café of hotel gaat, vindt er een uitgebreid online verkenningsproces plaats, dat de optelsom van ratings, reviews, social presence en social proof herleidt tot een algemene score die bepalend is voor het plaatsen van een reservering – of niet. 

Maar hoe kun jij als horeca eigenaar hiervan profiteren? Wel, een sterke online aanwezigheid kun je voor het grootste deel zelf controleren – zowel op social media als wat je website, online reserveringen en reviewstrategie betreffen. Je kunt ook eenvoudig betalende advertenties creëren en samenwerken met influencers om meer online verkeer aan te trekken, maar één van de belangrijkste en meest geloofwaardige manieren om jouw zaak te laten valideren zonder daar zelf actief iets voor te moeten doen óf te betalen, is user-generated content (UGC). Hierbij lichten we graag drie zaken wat meer toe:

1) Wat is UGC?

2) Hoe kun je UGC aanmoedigen

3) Hoe kun je UGC gebruiken met Lightspeed Restaurant?

Veel leesplezier!

Interesse getriggerd? Download onze gratis horeca marketinggids

This is your content

 

User-generated content: hoe het best te benutten voor jouw horecazaak:

1) Wat is UGC?

Zoals de naam doet vermoeden is user-generated content inhoud die gemaakt wordt door gebruikers – en in ons geval door consumenten en gasten – zij het op social media, op persoonlijke blogs, recensiewebsites en andere kanalen. En dat loopt serieus op, zowel wat de hoeveelheid van geproduceerde UGC betreft, als de impact, consumptie en visibiliteit. Uit een recent onderzoek van UGC-platform EmbedSocial blijkt namelijk dat consumenten gemiddeld niet minder dan 5,4 uur per dag spenderen aan het bekijken van UGC.

UGC bestaat in veel kleuren en geuren: het kunnen posts, foto’s of video’s zijn die gasten van jouw gerechten, interieur, branding of merchandise maken, op hun persoonlijke social media accounts publiceren en delen met hun volgers. Uiteraard ben je vrij om zelf te bepalen welke UGC posts je wilt benutten voor de online social status van jouw zaak en welke niet, maar ga er gerust van uit dat het delen van posts van jouw volgers via jouw eigen stories of kanalen je alleen maar voordelen oplevert. 

Een dergelijke vorm van organische (gratis en niet betaalde) content is namelijk ontzettend waardevol, juist omdat jij er op zich geen directe invloed op had. Het verschil tussen jouw eigen organische content en UGC is dat jij er als horeca-uitbater alle baat bij hebt om jouw zaak, gerecht of atmosfeer uit de beste hoek tentoon te stellen. UGC, daarentegen, ontstaat volledig vrijblijvend en op initiatief van gasten die je zaak bezoeken of bezocht hebben, wat een hogere mate van objectiviteit, authenticiteit en geloofwaardigheid aan zo’n posts verleent. 

UGC als social proof van jouw zaak

In social media termen wordt UGC daarom ook wel “social proof” genoemd, het sociaal bewijs of de sociale validatie van jouw zaak door iemand anders dan jijzelf. UGC is meer dan wat gratis extra aandacht voor je zaak: het is objectieve(re) inhoud die vertrouwd aanvoelt voor andere of potentiële gasten, want het zijn net mensen zoals zij die uit eigen overweging en overtuiging besloten hebben om een gerecht, aspect of sfeerbeeld van jouw zaak te delen met hun volgers. UGC is een manier om nieuwkomers zich te laten identificeren met bestaande gasten. Bekijk het vanuit hun perspectief: als een vriend/in of familielid jou een plek aanraadt, zou je toch zelf ook sneller geneigd zijn om te gaan dan wanneer je een bericht van de uitbaters van de zaak in kwestie te zien krijgt?

Omdat UGC door jouw gasten wordt gemaakt, is het daarom per definitie authentieker en overtuigender dan zelfgemaakte, traditionele marketing. Onderschat de impact van C2C (consumer-to-consumer) communicatie dus niet, ook al ben jij door het delen van posts de online bemiddelaar tussen consumenten. Lang verhaal kort: een meer efficiënte vorm van gratis reclame bestaat vandaag niet. En wie kan er beter als uithangbord voor jouw zaak dienen dan je gasten? 

(Op voorwaarde natuurlijk dat de UGC in kwestie ook een positieve bevestiging is van wat jij als horeca eigenaar wilt bereiken met je zaak. Net zoals negatieve reviews, is het aangeraden om posts of foto’s die een negatieve boodschap bevatten anders aan te pakken.)

Het belang van UGC voor de 60-30-10-regel

Indien UGC als concept je nog niet bekend was, kan de zogenaamde 60-30-10-regel je helpen er correct mee te leren omgaan. Het mag misschien een basisregel lijken, maar niets is zo belangrijk als de basic principles van social media te respecteren van begin af aan, om een constructieve, loyale en interactief onderhoudende verstandhouding op te bouwen met je volgers.

Het minst doorwegende cijfer uit de 60-30-10-regel is tegelijkertijd het meest doorwegende om rekening mee te houden. De 60-30-10-regel stelt namelijk dat slechts 10% van alle content die je op jouw social media kanalen post effectieve promotie mag zijn. Met andere woorden: één op tien posts mag in functie van het promoten van een actie, een menu-special, een seizoensgebonden korting of evenement-verbonden verkoop zijn. De andere twee percentages refereren respectievelijk naar eigen inhoud (60%) en het delen van inhoud van anderen (30%). 

Wat betekent dit voor UGC? Wel, 30% van alles wat jij publiceert op social media is in een best-case scenario afkomstig van jouw volgers en bestaat bijgevolg uit het delen van hun posts, foto’s en video’s. Natuurlijk kun je hieraan slechts voldoen als je een uitgebreide en actieve volgersbasis hebt die je ook tagged in hun posts over jouw zaak. Daarmee zijn we ook aangekomen aan een volgende belangrijke vraag: nu je weet wat UGC is, moet je op zoek gaan naar manieren om je gasten bewust of onbewust aan te zetten tot posten. Maar hoe doe je dat?

2) Hoe kun je UGC aanmoedigen?

Aangezien UGC iets is waar jij zelf niet direct bij betrokken bent, zou je wellicht durven denken dat het niet zo voordehandliggend is om gasten aan te zetten tot posten, maar niets is minder waar. Zowel millennials als Gen Z en Y hebben doorgaans niet eens een duwtje in de rug nodig om iets te posten. Het zit haast in hun dna om het merendeel van wat ze buitenshuis meemaken online te delen met vrienden, familie en volgers. Evengoed bestaan er wel enkele eenvoudige pointers die je kunnen helpen om het je gasten nóg iets makkelijker te maken.

a. Make it instagrammable

Instagram is nog steeds het social media kanaal bij uitstek waar visuele content het meest doeltreffend is. En niets werkt beter in op het verlangen van social media gebruikers om hun smartphone boven te halen dan iets dat smeekt om gefotografeerd te worden. 

Met andere woorden: maak jouw interieur, je gerechten, je drankjes, je accessoires, en – waarom ook niet – jezelf én je personeel fotogeniek. Maak van jouw horecazaak een fotostop. Make it instagrammable.

Een belangrijke tip om hier te onthouden: UGC wordt des te doeltreffend als gasten je (geo-)taggen en jouw voorkeur hashtags toevoegen. Zorg er daarom voor dat dat soort informatie eenvoudig terug te vinden is in je Instagram bio en Facebook about page staan. 

b. Merchandise jouw zaak

Bij het lezen van merchandise denk je mogelijk aan koffiekoppen met cliché slogans of sleutelhangers, maar net zoals het belang van C2C communicatie valt de impact van strak-ontworpen merchandise niet te onderschatten. 

Merchandise creëert meer dan één gelegenheid voor jouw volgers die je in het voordeel van jouw horecazaak kunt gebruiken. Naast een nieuwe bron van inkomsten, creëer je namelijk niet alleen een nieuwe manier om UGC te generen voor jouw account, maar maak je tegelijkertijd van je gasten mobiele ambassadeurs van je zaak. Mooi ontworpen kledingstukken, zoals regenjassen, pulls, petten of mutsen, of goodiebags, tassen of drinkflessen met jouw logo of merknaam maken van posts die niet altijd direct iets te maken hebben met jouw zaak branded content met jouw merchandise in beeld.

3) Hoe kun je UGC gebruiken met Lightspeed Restaurant?

  1. Zorg dat je toestemming hebt – indien nodig

Het delen van content op social media is vandaag vrij vanzelfsprekend – meer zelfs, het wordt nadrukkelijk aangemoedigd om het bereik en de impact van posts te vergroten. Zo is het toevoegen van Instagram stories waar jouw zaak in getagged is, gebeurd met één simpele klik. Ook op Facebook is het delen van inhoud – zolang het over publiekelijk toegankelijk inhoud gaat – mogelijk zonder daarvoor toestemming te moeten vragen. 

Enkel in het geval van recensie websites of persoonlijke blogs waar foto’s of video’s van jouw zaak op geplaatst worden, is het aangeraden om toestemming te vragen als je individuele foto’s of video’s wilt gebruiken op je eigen website. Het delen van een simpele link naar de reviewpagina of blog in kwestie is dan weer zonder problemen toegelaten.  

  1. USG delen met Lightspeed Restaurant

Als je ooit menu-afbeeldingen hebt gebruikt in de backoffice van Lightspeed Restaurant, ben je ongetwijfeld op de hoogte van de impact van foodfotografie in je communicatie met je gasten – zowel op social media als via je website en je menu. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Naast het delen van UGC op je sociale kanalen, kun je ook binnen je Lightspeed kassasysteem gebruik maken van UGC.

Creëer je eigen menu in een handomdraai.

Ook zonder professionele designer kun je met onze templates een mooi menu samen te stellen. Download onze gratis menu templates en stel vandaag nog je eigen menukaart samen.

Via de Restaurant Manager van de Lightspeed backoffice kun je beschrijvingen en foto’s toevoegen aan producten uit je menu, maar niets houdt je tegen om hiervoor beschrijvingen en foto’s van je gasten over een bepaald gerecht te gebruiken. Let wel: voor het verrijken van jouw menukaart of digitale interface met UGC moet je ook toestemming vragen én krijgen van de originele producent. Het gaat hier namelijk niet over het delen van content, maar over het feitelijk gebruiken van iemands eigendom voor jouw doeleinde. Houd je vooral niet in om een gratis drankje of korting aan te bieden in ruil voor het gebruik van de foto. Voor wat, hoort wat, en je gasten zullen het zeker en vast appreciëren.

Eens je toestemming hebt gekregen en de foto’s hebt ontvangen, kun je inloggen in je dashboard en de afbeeldingen uploaden naar de relevante menu-items. Dit maakt het ook mogelijk om bij het opnemen van bestellingen via de handheld iPad het gerecht (vanuit het perspectief van de gast) te laten zien aan gasten die nog twijfelen over hun keuze.

UGC: meer dan wat extra aandacht

Het mag duidelijk zijn: UGC is een ontzettend waardevol gegeven dat in elke doordachte horeca marketingstrategie hoort voor te komen. Sharing is caring, maar het delen van UGC is naast het tonen van waardering van (de posts van) jouw gasten ook de ideale manier om als social proof in het voordeel van jouw zaak te laten werken en uiteindelijk de social status van jouw zaak te verbeteren. 

Op zoek naar andere manieren om het onderste uit jouw horecazaak te halen? Start vandaag nog je gratis proefperiode met Lightspeed Restaurant en ontdek hoe ons compleet ondernemersplatform jouw restaurant naar een hoger niveau kan tillen. Geen zorgen – de proefperiode loopt automatisch af na 14 dagen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing