8 tips voor het opzetten en beheren van meerdere horecavestigingen

8 tips voor het opzetten en beheren van meerdere horecavestigingen

Steeds meer ondernemers breiden hun horecazaak uit met een nieuwe vestiging. Bijvoorbeeld omdat de huidige zaak wegens succes te klein is geworden of omdat ze hun concept in een nieuwe stad of markt willen beproeven.

Heb je zelf plannen om een nieuwe vestiging te openen? Dan is het belangrijk om na te denken over hoe je je efficiëntie kunt behouden. Hoe zorg je er voor dat je zicht houdt op de voorraad, om op tijd de best sellers aan te vullen? Hoe zorg je dat het personeel in elke vestiging optimaal presteert? Wij vroegen 8 multi-store horecazaken om hun tips en ervaringen.

Tip 1: Maak gebruik van je netwerk

Als het gaat om uitbreiden, dan is het onwaarschijnlijk dat je dat helemaal alleen kunt doen. Maak daarom gebruik van jouw directe netwerk. Denk aan goede vrienden en familie die je kunnen helpen bij de opzet en operations van de nieuwe vestiging. Vraag hen ook of zij nog mensen kennen die bereid zijn om een steentje bij te dragen.

Bijvoorbeeld, Hawaiians food concept Poké Perfect heeft 4 vestigingen in Amsterdam en Utrecht. De oprichters Gerrit Jan en Quinta Witzel hebben hun groei onder andere te danken aan de hulp van hun omgeving. Gerrit Jan kwam met de volgende tip:

Mijn tip voor andere ondernemers? Kijk altijd eerst in de nabije omgeving bij het opzetten van een onderneming, vraag hen te helpen. Zo heeft onze zus een social media bedrijf die ons online helpt. Zij staat zelf ook in het restaurant.

Tip 2: Kies de locatie van de nieuwe vestiging strategisch uit

Er is vaak een goede reden waarom sommige vestigingen beter presteren dan anderen. Soms is een zaak gevestigd in een goed bezochte straat in een drukke stad. Als er in die stad ook nog veel influencers wonen, dan is de kans groter dat ze jouw zaak bezoeken, een feature erover doen en meer brand awareness voor jouw vestiging generen. Ga daarom niet lukraak voor het meest goedkope pand, maar kies jouw volgende vestiging op basis van een strategie.

Eliot Bremans, Manager bij Marcel Burger, vertelde dat de 3 locaties van de burger bars zodanig gekozen zijn dat ze een soort route vormen op een landkaart. Eliot:

De locaties van de drie restaurants zijn strategisch. Als u een wegenkaart maakt, kunt u een as traceren die de drie restaurants tussen Waterloo, Ukkel en Elsene perfect verbindt. Nu focussen we ons op Brussel, maar er is potentieel voor uitbreiding buiten de hoofdstad.

Tip 3: Weet wat er rond de nieuwe locatie gebeurt

Heb je een locatie gekozen? Zorg dan dat je op de hoogte bent van alle events, trends en andere hoogtepunten rondom jouw nieuwe vestiging. Wie weet spot je een goed moment om, parallel met een regionaal event, een spraakmakende campagne op deze locatie te lanceren en zo meer awareness voor jouw nieuwe horecavestiging te generen.

Nieuw Zeeland x Brazilian style café Bakers & Roasters zit op de Kadijksplein in het centrum en in De Pijp. Voordat oprichters Julian Kirwan en Sergio Seibers gingen uitbreiden, hebben ze samen met hun team grondig onderzoek gedaan naar hun nieuwe locatie. Julian:

Je hebt sowieso een team nodig, want zonder een team zal uitbreiden niet lukken. Ook is het belangrijk om kennis te hebben van jouw nieuwe markt, het gebied en wat er momenteel gaande is op de nieuwe locatie.

Tip 4: Pas jouw restaurants aan op de omgeving

Als het goed is heb je je, alvorens de uitbreiding, ingelezen in de doelgroep die je wilt benaderen. Zijn de mensen die veel tijd doorbrengen in de omgeving vaak jong en op zoek naar Instagrammable food en drankjes? Of zijn de mensen iets oudere zakenlieden die tijdens de lunch vooral een snelle hap willen? Als je weet wie jouw zaak frequent zal bezoeken en wat ze willen, dan kun je jouw service op hun wensen aanpassen.

Het Japanse concept Takumi heeft drie locaties waar de service is afgestemd op de omgeving. Hun restaurant vlakbij het Flageyplein is bijvoorbeeld populair bij young professionals en hun restaurant op het Jourdanplein huisvest een zeer internationaal publiek. De prijzen van het tweede restaurant zijn hoger dan bij de andere locaties. Ook is hier het menu vertaald naar Engels, Nederlands en Frans – zelfs het personeel is twee- of drietalig.

Arnoud Mestdag, Manager van Takumi:

We merken bijvoorbeeld dat klanten van de Vlaamsesteenweg (Rue des Flandres) dol zijn op vegetarische opties. De mensen op het Jourdanplein waarderen vooral het speciale lunchaanbod.

Tip 5: Schakel de juiste mensen in

Wil je meer mensen aannemen, dan is het belangrijk om de juiste mensen te selecteren voor jouw team. Het personeel staat jouw gasten namelijk direct te woord en het is daarom van cruciaal belang dat jouw medewerkers op de juiste manier te werk gaan, zelfs als jij er niet bij bent. Selecteer mensen die gedreven zijn en écht voor jou willen werken. Dit zijn mensen die graag meedenken hoe ze het concept succesvol kunnen helpen doen groeien.

Greenwoods bijvoorbeeld, een Engels brunch café met twee prachtige vestigingen in Amsterdam, zet enkel de crème de la crème onder de serveerders in op de werkvloer. Jennifer Nelson, General Manager van Greenwoods:

Goed personeel is essentieel. Bij ons moet je een ninja zijn: niet alleen een fantastische serveerder zijn, maar ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor verschillende taken. De kwaliteit van het personeel zie je terug in de kwaliteit van het eten, en dat zie je weer terug in hoe we het eten serveren en hoe serveerders daarna service bieden.

Tip 6: Centraliseer de productie van de voorraad

Hoe zorg je ervoor dat het receptuur en de ingrediënten die gebruikt worden in elke horecavestiging gelijk blijven? Het management van Marcel Burger heeft hiervoor een oplossing: een productie laboratorium waar alle verse ingrediënten worden geproduceerd voordat ze aan de drie vestigingen worden geleverd.

Dit garandeert dat bij elke vestiging van Marcel Burger dezelfde recepten worden gebruikt, hetzelfde aanbod wordt geleverd en dezelfde smaak wordt gegarandeerd. De Marcel Burger die je proeft in Ukkel is daarom precies hetzelfde als de burger in Waterloo.

Tip 7: Verzamel en vergelijk de cijfers van elke vestiging

Data is ook een belangrijk aspect waar je naar moet kijken als je meerdere vestigingen beheert. Als je de correcte data hebt verzameld, dan kun je sneller en gemakkelijker beslissingen maken die jouw horecazaak helpt groeien. Denk aan de verkoopcijfers per medewerker, de omzet per menu item en de meest gebruikte ingrediënten. Zie je dat een product minder goed presteert in een van de vestigingen? Dan zou je kunnen overwegen om dit product enkel in deze vestiging weg te laten uit het assortiment.

Umamido heeft 7 vestigingen en het is daarom belangrijk dat ze een goed overzicht van alle vestigingen kunnen behouden. De data over hun verkoop, voorraad en personeel verzamelen ze op 1 platform. Zo kan het management van Umamido makkelijk vergelijkingen maken tussen alle locaties. Guy Quirynen, oprichter van Umamido:

Lightspeed is zo’n beetje de disruptor onder alle traditionele, prijzige systemen die vaak met dure licenties en logge hardware werken. […] We vergelijken alle cijfers van de verschillende locaties, jaar op jaar. Dat geeft toch de beste inzichten in bepaalde tendensen en waar we kunnen bijsturen of niet.

Tip 8: Werk met een systeem dat verbonden is met een cloud database

Als je werkt met een cloud-gebaseerd systeem zoals Lightspeed, dan wordt alle data automatisch opgeslagen in een cloud database. Hierdoor heb je te allen tijde toegang tot de data die je nodig hebt en kun je zelfs op vakantie meekijken bij elke locatie.

De Pizzabakkers heeft 7 vestigingen en maakt gebruik van het cloud-gebaseerde kassasysteem van Lightspeed. Siang-Lan, een van de mede-eigenaren, zegt:

We kunnen precies zien hoe het met al onze pizzabakkerijen gaat: welke pizza’s goed verkopen en wat de omzet is. Dat alles in de cloud staat is heel fijn, en van deze tijd. We hebben overzicht nodig om te kunnen groeien.

Ook Cedric Hanet, partner van Greenway, vertelt dat het veggie concept 4 verschillende vestigingen heeft en Lightspeed reports gebruikt om het overzicht te bewaren op al deze locaties. Denk aan de gemiddelde besteding, productiviteit en de omzetgroei. Cedric:

Lightspeed is een handig systeem. De grote voordelen zijn dat je gemakkelijk zaken kan aanpassen, dat het cloud-gebaseerd is en dat het gelinkt is aan de verschillende geïntegreerde tools die we gebruiken.

Geïnspireerd en wil je zelf ook jouw horecazaak uitbreiden? Lees dan ons 7-stappenplan naar een nieuwe vestiging.

 

 

Horeca Masterclass | Van Data Naar Omzet: De Tips

Horeca Masterclass | Van Data Naar Omzet: De Tips