Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Dynamische prijzen voor restaurants: hoe het werkt in de horeca

Dynamische prijzen voor restaurants: hoe het werkt in de horeca

Het stimuleren van bezoekersaantallen en het verhogen van de winst zijn twee sleutelfactoren voor de horeca. Eén van de belangrijkste strategieën die horecaondernemers kunnen toepassen om hen daarbij te helpen is het hanteren van dynamische prijzen. Het dynamische prijsmodel is de afgelopen dertig jaar een bewezen succes geweest bij luchtvaartmaatschappijen en hotels, en wordt steeds populairder bij restaurants, bars en pubs.

Maar hoe verschilt dit datagedreven model van statische prijzen, en hoe kan het met succes worden geïmplementeerd? Dat, en meer leggen we uit in dit artikel.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Ons compleet kassa- en betaalplatform helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak, zodat je meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

Dynamische prijzen versus statische prijzen

Statische prijzen veranderen, zoals de naam al doet vermoeden, niet. Dit betekent dat de prijzen op je menukaart altijd hetzelfde blijven, ongeacht het tijdstip, de dag van de week, de populariteit van je zaak of locatie en andere externe factoren, zoals de kosten van ingrediënten of een tekort aan personeel.

Dynamische prijzen, daarentegen, houden rekening met al de hierboven genoemde factoren en zorgen ervoor dat horecazaken hun prijzen kunnen aanpassen op het realtime vraag en aanbod. Luchtvaartmaatschappijen en hotels maken al lang gebruik van het dynamische prijsmodel om last-minute vluchten te verkopen en kamers te vullen. Naargelang het type horecazaak zullen de prijzen fluctueren op basis van een aantal factoren, waaronder:

  • Hoe druk of kalm het op een gegeven moment is
  • Sectorgerelateerde factoren zoals personeelstekort en inflatie
  • Seizoensevenementen zoals feestdagen en sportwedstrijden

Een dynamische prijsstrategie stelt horecaondernemers in staat om hun prijzen te verhogen en te verlagen naargelang de vraag stijgt of daalt, en daardoor hun inkomsten (of verliezen) te maximaliseren.

Wanneer je een goed beeld hebt van je piek- en daluren, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een korting aan te bieden tijdens daluren om zo meer gasten te lokken.  Natuurlijk heb je hiervoor wel verkoop- en besteldata nodig om je piek- en daluren in beeld te brengen. Daarover later meer.

Terug naar begin

Hoe kun je een dynamische prijsstrategie in jouw restaurant implementeren?

De sleutel voor het implementeren van een succesvolle dynamische prijsstrategie? Data. Horecaondernemers horen te weten wat er wordt verkocht (en wat niet) en wanneer. Enkel op basis van data van je frequentie en intentie van je verkopen, kun je geïnformeerde veranderingen doorvoeren die je winstgevendheid zullen vergroten.

Met een compleet kassa- en betaalplatform zoals datn van Lightspeed Restaurant hebben horecaondernemers direct toegang tot alle gegevens die ze nodig hebben om een succesvolle dynamische prijsstrategie op poten te zetten.

Lightspeed Advanced Insights geeft je namelijk een gedetailleerd overzicht van de prestaties van jouw menukaart. Elk gerecht wordt op basis van populariteit, winstgevenheid en klantenretentie gecategoriseerd, zodat je kunt zien wat er wel en niet wordt verkocht – en op zoek kunt gaan naar verklaringen of bij kunt sturen waar nodig. Gerechten die namelijk noch populair, noch winstgevend zijn, haal je beter gewoon van je kaart. Ook kun je zien wanneer het in jouw zaak het drukst (en het kalmst is), op basis van de bestel- en prestatiedata van je personeel. Daardoor kun je niet alleen je personeelsplanning optimaliseren, maar ook je prijzen naar de realiteit aanpassen.

Als het gaat om het doorvoeren van wijzigingen in menuprijzen, maakt Lightspeed dat ook heel eenvoudig. In tegenstelling tot papieren menukaarten, die opnieuw moeten worden afgedrukt, kun je met Lightspeed Restaurant je digitale menu’s niet alleen in een handomdraai aanpassen, maar die wijzigingen ook voor elk menu op elke locatie van je onderneming tegelijkertijd.

De voordelen van dynamische prijzen in de horeca

Dankzij dynamische prijzen kunnen horecazaken ervoor kiezen om op bepaalde tijden meer of minder te vragen voor drankjes en gerechten, afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder geven we enkele voorbeelden van hoe de horeca kan profiteren van een dynamische prijsstrategie:

1. Bied lagere prijzen aan tijdens de daluren

Tijdens de daluren kun je ervoor kiezen om lagere prijzen aan te bieden en zo meer gasten over de vloer te krijgen. Concepten zoals Happy Hour doen wellicht een belletje rinkelen, maar die werken net omgekeerd: vaak worden er kortingen aangeboden net na de werkuren, wanneer heel wat mensen al besluiten om iets te eten of te drinken. De bedoeling van een dynamische prijsstrategie is net voor de lege uren tactieken te gebruiken die meer gasten aantrekken. Denk aan het aanbieden van 25% korting op je menu inhouden als gasten vóór 18.00 uur op komen dineren, of het aanbieden van twee drankjes voor de prijs van één tussen 15.00 en 17.00 uur.

2. Blijf competitief

Als je op de hoogte bent van wat je concurrenten qua prijzen vragen, kun je hen een stap voor blijven. Hoewel je niet voortdurend nabijgelegen horecazaken wilt onderbieden, is het verstandig om jezelf een voordeel te geven.

Als je weet dat de kroeg aan het einde van de straat tijdens een voetbalwedstrijd de prijzen voor pinten verhoogt, overweeg dan hetzelfde te doen, of iets aantrekkelijkers aan te bieden, bijvoorbeeld een gratis pakje chips bij je pint. Hoewel gasten tijdens de wedstrijd meer voor hun consumpties zullen betalen, kan de toegevoegde freebie de tegenreactie verzachten en jou een voorsprong geven ten opzichte van je concurrenten.

3. Reageer op externe veranderingen

Restauranthouders hebben vaak geen controle over externe factoren, of het nu gaat om het weer of de kosten van ingrediënten. Met dynamische prijzen neem je die controle terug. Voorbeelden zijn onder meer het verhogen van de prijs van, bijvoorbeeld, een gazpacho omdat de kosten van tomaten zijn gestegen als gevolg van een slechte oogst, of het verlagen van de kosten van bepaalde gerechten tegen het einde van de gebruiksduur omdat een storm ervoor heeft gezorgd dat er meer no-shows zijn dan normaal. Hou er rekening mee dat het dynamische prijsmodel ook kan worden weerspiegeld in de prijzen van je bezorgmenu.

Het dynamische prijsmodel heeft niet alleen grote voordelen voor horecaondernemers, maar kan ook je gasten ten goede komen. Als een gast graag tijdens een rustigere periode wil eten, of zich naar je restaurant begeeft als het buiten regent, kan hij worden beloond met lagere prijzen.

Terug naar begin

De uitdagingen van dynamische prijzen in de horeca

Eén van de grootste uitdagingen waarmee de horecasector wordt geconfronteerd als het gaat om dynamische prijzen, is het gebrek aan toegang tot de gegevens die ze nodig hebben om beslissingen te nemen, en het beschikken over de juiste technologie om snelle menuwijzigingen door te voeren.

Met Lightspeed Restaurant verdwijnt ​​deze uitdaging in het niets. Menu’s kunnen in een handomdraai op één of meerdere locaties worden bijgewerkt, en de gegevens die je nodig hebt om beslissingen te nemen zijn beschikbaar in je Lightspeed-backoffice.

Een andere zorg die restauranthouders hebben met het dynamische prijsmodel is de terugslag van gasten. Gasten begrijpen misschien niet waarom hen op bepaalde momenten wordt gevraagd meer te betalen. Daarom is het belangrijk om transparant te zijn over je prijsmodel. Het is ook belangrijk om de voordelen van het dynamische prijsmodel aan gasten te verkopen en te laten zien hoe zij geld kunnen besparen door op bepaalde tijden bij je langs te komen.

Tijd om de prijsstrategie van jouw zaak te optimaliseren?

Een modern kassa- en betaalplaform zoals Lightspeed Restaurant geeft je alle data en inzichten die je nodig hebt om slimme beslissingen te nemen over je menuprijzen, en je omzet te maximaliseren. Meer weten over hoe Lightspeed je kan helpen bij het opstellen van een dynamische prijsstrategie? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Finance & Operations