Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

De Lightspeed horeca enquête: Nederlanders hoopvol over de toekomst van de horeca

De Lightspeed horeca enquête: Nederlanders hoopvol over de toekomst van de horeca

De lockdown duurt voort, maar – mede dankzij het vaccin – lijkt het einde in zicht. In de vorige Lightspeed horeca enquête blikten we vooruit naar de feestdagen. Deze keer richten we ons op de heropening en onderzoeken we het sentiment onder de Nederlanders.

Uit het onderzoek ‘The New Era of Hospitality’ van Lightspeed, dat werd gehouden onder o.a. 1000 Nederlanders, blijkt dat 44% van de Nederlanders denkt dat kleine, lokale restaurants deze pandemie gaan overleven. Deze optimistische uitkomst en meer bespreken we in dit artikel. 

Op zoek naar tools om je restaurant te optimaliseren en digitaliseren?

Zoek niet verder. Lightspeed heeft alle tools die je nodig hebt voor een succesvolle heropening.

 

Nederlanders hoopvol en behulpzaam

Nederlanders zijn het meest hoopvol gestemd van de Europeanen. Maar liefst 44% denkt dat lokale horecazaken deze pandemie zullen overleven door zich aan te passen, dit ten opzichte van de minder positief ingestelde Duitsers (26%), Oostenrijkers (36%), Zwitsers (30%), Belgen (28%) en Fransen (27%). Enkel 15% van de Nederlanders gelooft dat kleinere restaurants overgenomen gaan worden door de grote ‘jongens’. 

Lightspeed Horeca_enquete_NL-2

Nederlanders kunnen niet alleen zonder restaurants, ze willen ook graag hun steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat lokale restaurants niet omvallen. Dat willen ze doen door vaker uit eten te gaan (45%), grotere ketens te omzeilen (19%) en meer afhaal- en bezorgmaaltijden te bestellen (13%). Zelfs prijsverhogingen zijn voor velen geen struikelblok. Drie op de vijf Nederlanders gaat hier graag in mee. De helft is bereid om tussen de 1% en 5% meer te betalen en de andere helft is zelfs bereid om tussen de 6% en 10% meer te betalen. Mocht je als horeca-ondernemer je menuprijzen nog niet onder de loep hebben genomen, is het raadzaam dit nog een keer te doen voordat de horeca weer open mag. 

Lightspeed_Horeca_enquete_NL-3  Lightspeed_Horeca_enquete_EMEA-4

Niet alleen meer betalen, maar ook meer fooi geven en vaker uit eten is voor veel Nederlanders een manier om de horeca te steunen. Vergeleken met andere landen willen alleen de Fransen vaker  buiten de deur eten. 

Lightspeed_Horeca_enqueteNL-1

Nederlanders missen de horeca en het samenzijn

Nederlanders snakken weer naar een biertje op het terras of een lekkere lunch in een restaurant; maar liefst 29% van de Nederlanders wil het liefst gaan uit eten zodra de lockdown voorbij is. Maar ook op vakantie gaan is voor Nederlander niet onbelangrijk; met 25% staat dit op de tweede plek. Op dit gebied zijn de Europeanen eensgezind, want dezelfde trend wordt gevolgd door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België en Frankrijk. 

Lightspeed_Horeca_enquete_NL-10  LightspeeLightspeed_Horeca_enquete_EMEAd_Horeca_enquete_EMEA-9

De reden waarom Nederlanders het liefst een restaurant bezoeken zodra de lockdown over is, is niet omdat ze het koken zat zijn, maar juist omdat ze het samenzijn met vrienden en familie hebben gemist (58%). Maar liefst 60% wil dan ook het liefst met hen dineren na de lockdown. Ook daten buiten de deur kan weer makkelijker worden opgepikt; 11 % neemt graag zijn of haar date mee naar een restaurant. Lightspeed_Horeca_enquete_NL-8

Het geld dat normaal aan de horeca zou zijn besteed hebben de meesten gespaard om later uit te geven (35%), ten opzichte van 26% die het gespaard heeft voor meer financiële zekerheid. Dit en het feit dat de horeca zo gemist wordt, zijn positieve signalen voor de de verwachte drukte na de heropening. 

Lightspeed_Horeca_enquete_NL-6

 

Afhalen en bezorgen zijn blijvertjes na de lockdown

Wie dacht dat Nederlanders afhalen en bezorgen massaal links laten liggen zodra de horeca weer open mag heeft het mis. 62% van de Nederlanders is van plan afhaal- en bezorgmaaltijden te blijven bestellen. Ook in België en Oostenrijk heeft meer dan 50% van de ondervraagden deze intentie. Alleen de Fransen (60%) en de Zwitsers (52%) geven aan dat ze de totaalervaring in het restaurant belangrijker vinden en daarom liever niet meer afhalen en laten bezorgen. 

Nederlanders hebben genoten van de eetervaring thuis (26%) en vinden dat kwalitatief goed eten kan nu ook thuis (26%). Restaurants die een delivery service aanbieden en dit willen doorzetten, zullen dus een balans moeten vinden tussen table service en delivery.

Lightspeed_Horeca_enquete_EMEA-3

Horecazaken anno 2021

Hoe ziet de horeca er anno 2021 uit? Aangezien Nederlanders massaal willen blijven bestellen, verwachten ze logischerwijs dat een restaurant beschikt over verschillende verkoopkanalen (49%). Een kwart van de Nederlanders wil graag gaan bestellen en betalen via een app. In ons vorige onderzoek zag 38% van de Nederlanders dit wel zitten. Ook zouden Nederlanders het geen probleem vinden als ze gevraagd worden naar een negatieve coronatest of vaccinatiebewijs (20%). Daarmee is Nederland samen met Zwitserland (22%) koploper. Onze buurlanden zien dit minder zitten: in Duitsland is hier 14% voor te porren en in België slechts 11%. 

Lightspeed_Horeca_enqueteNL-5 Lightspeed_Horeca_enquete_EMEA

Deze inzichten geven weer dat Nederlanders staan te popelen om te genieten van de hospitality, samen met vrienden en familie. Laat dat een goed vooruitzicht zijn voor horeca-ondernemers. 

Gaetan Buelinckx, Director of Sales van Lightspeed zei er het volgende over: “Afgelopen jaar heb ik ontzettend veel strijdlust en passie van de horecaondernemers gezien om alsnog hun gasten te voorzien van heerlijke maaltijden. Ik ben dan ook positief verrast dat uit onderzoek uitwijst dat de helft van de Nederlanders (49%) aangeeft te verwachten dat horecaondernemers op meerdere verkoopkanalen actief blijven. Dit laat zien dat het afhalen en bezorgen van maaltijden niet meer weg te denken is. Natuurlijk hoop ik dat de restaurants snel weer openen en dat we weer kunnen genieten van de gezelligheid en de heerlijke gerechten die de horeca ons te bieden heeft. Maar ik ben blij dat Lightspeed’s oplossingen als eCom voor Restaurant en Order Ahead de horeca in de huidige situatie een mooie uitkomst bieden.”

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Nieuws & Updates

Bekijk meer onderwerpen